Olen töissä alalla, jossa en juurikaan samaistu työkavereihini
jotenkin hävettää heidän puolestaan, kun vietämme joskus työpaikan illanviettoa ja kuuntelen heitä enemmänkin. Kukaan ei esimerkiksi puhu sijoittamisesta, kukaan ei ole saanut isoja perintöjä, kukaan ei ole viettänyt lapsuudessaan ns. keskivertoa parempaa elämää, kukaan ei halua keskustella syvällisiä :)
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkätyyppistä syvällisyyttä ap kaipailis? Nuo rahahommat kun ovat paitsi banaaleja, myös järkyttävän epä-älyllisiä.
Psykologiaa, tykkään miettiä asioita psykologisilta kannoilta, noin esimerkiksi. Tai mieluummin keskustelen esim. juttujen, asioiden tai tilanteiden herättämistä tuntemuksista kuin jotain pinnallisempaa kenellä on minkäkin verran peuranpaistia pakastimessa tai ylipäätään, kun mielestäni keskustelut eivät vain ikinä syvene ja läpi käy ihmismielen syövereitä :)
ApOotko miettinyt sellaista, että psykologiasta juttelevia löytyy jostain muualta?
Plus kuulostaa melko homolta. Kaikella
Ei, vaan mä en tajua, miten kaikki eivät ole sieluiltaan luovia, taiteellisia ja vapaita. Moni miettii ihan liikaa normeja ja haluaa olla muiden luoman raamin mukainen. Tai vaikka nyt olisivatkin vapaita, niin että heitä voi kiinnostaa käyttää äänihuuliaan niin turhiin juttuihin!
Sitä ihmettelen. Ihan plaa plaa.
Ap
Nyt kuulostat sekä homolta että tyhmältä. Tsemiä pulkkaan, boyo.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit tulevat annettuina, joten olen iloinen jos työasiat sujuvat mutkattomasti. Jos tähän päälle vielä edes jotain yhteistä puheen aihetta löytyy niin odotukseni ovat ylitetty.
Ystävät ja perhe ovat sitten niitä kenen kanssa keskustellaan tärkeistä ja sydäntä lähellä olevista asioista.
ap:n kannattaisi hankkia samanhenkisiä ystäviä, joiden kanssa voi puhua rahasta ja sijoittamisesta. Varmaan näitä asioita käsitteleviltä keskustelupalstoilta voisi löytyä juttuseuraa ja ehkä ystäviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua puhua sijoituksistaan ja perinnöistään. En minä ainakaan. Ihan hissukseen olen raha-asioistani.
*Eivät halua* en tajua miksi ei? Jos rahaa on kunnolla, sijoittamiset ja omaisuus on kiinnostava aihe ihmisistä yleensä. Jos kk-sijoittaa 200€ indeksiin, siitä ei olekaan juuri mitään puhuttavaa.
Ja siis toki sijoitukset ja isot perinnön voivat olla vain yksi aiheista, joita sivuta illan aikana. Että miten ne järjestelee yms.
ApOlen erittäin varakkaan suvun lapsi ja meillä ei ole koskaan puhuttu rahasta tai sijoittamisesta. Meille opetettiin että rahasta puhuminen on moukkamaista. Vaikutat nousukkaalta.
Koska varallisuus ei ole itsestäänselvyys kaikille, oman varallisuuden korostaminen on moukkamaista. Se oli sitten yksilöstä kiinni, halusiko rahaa käyttää parhaaksi katsomansa yhteisön tukemiseen - toiset käyttää ja kaikki ei.
Toki oma näkökulmani ei ole ns. varakkaiden sukujen kautta vaan isovanhempien tyhjästä luomaa, joten näkökulmamme rahasta puhumiseen voi olla edellisen kommentoijan kanssa erilainen. Silti tunnistan tuon moukkamaisuuden rahasta puhumisesta, ja aliarvioiden heitä, keillä rahaa ei ole. Se on sivistymätöntä ja yhdistän myös nousukkaisiin, joille varallisuus on tullut nopeasti ja helposti.
Näkökulmat ja erilaiset keskustelut eri taustoista olevien henkilöiden kanssa on rikkaus. Itsekkyys ja oman erityisyyden korostaminen on lyhytnäköistä, koska yhteiskunta ja sitä tukeva politiikka muuttuu vuosikymmenien aikana. Raha seuraa mm. megatrendejä (mm. ihmisten tarpeet) ja niistä johtuvia poliittisia päätöksiä. Se, mikä tuo leivän tänään niin ei ole sama muutaman vuoden päästäja itse saattaa pudota yllättävän helposti esim. vakavan sairauden myötä, ellei todella ole varakkaasta suvusta.
Valitettavasti en koe alkukommentin perusteella, että sinulla ap olisi riittävästi näkökulmia keskustella syvällisesti. Kannattaa kuunnella oman sivistyksen vuoksi myös heitä, keitä kiinnostaa erilaiset asiat niin ymmärrät paremmin yhteiskunnan tarpeita, ja voit käydä niitä todella syvällisiä keskusteluja.
Pointti on se, että minun kuulumiseni ovat ihan yhtä tärkeitä, kuin heidän. Mutta mulle kuuluu nykyisin varallisuuden järjestelyä ja se on h* ton kivaa hommaakin vieläpä.
Mutta sitä joutuu varomaan, pienentämään itsessään ja siitä en pidä. Kokisin mukavampana, jos muillakin olisi samoja kokemuksia.
Tosin olen alkanut varovasti valottaa elämäni tätä puolta, mutta ärsyttää, että MUN pitää olla ei-oma itseni, muiden voidessa lässyttää omista mielenkiinnon kohteistaan vapaammin.
Ja siis kun ne eivät kiinnosta itseäni, koska luovuus-ulottuvuus tai tietty hörhöys-elementti (eli vapaus ja tietty juuri kadehtimattomuus) puuttuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ap mene sitten kaltaistesi seuraan?
No olin nuorena masentunut, kun piti pyrkiä ja en enää halua tietenkään aloittaa mistään alhaalta.
Ap
Pyrkiä mihin? Parempiin piireihin, opiskelemaan?
Jos et enää ole masentunut, niin miksi et nyt hakisi opiskelemaan alaa.?
Opiskelujen parista löytyisi smasta asiasta kiinnostuneita ja ehkä uusi työpaikka, jossa saisit puhua rahasta päivät läpeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sinä, eliittiruusu, olet joutunut töihin tällaisen rupusakin kanssa? Eikö rahkeet riittäneet parempiin hommiin?
Masennuksen takia.
ApMasennus todennäköisesti vaikuttaa myös negatiiviseen asenteeseesi työkavereita kohtaan. Yritä olla armollisempi muille - ja itsellesi! Tsemppiä!
En mä enää ole masentunut.
Ap
Miksi juuri työkavereiden kanssa pitäisi puhua "mielen syövereistä" sun muusta syvällisestä? Todella outo ajatus. Mielestäni on suurempaa sivistystä ymmärtää mitkä keskustelut kuuluvat mihinkin yhteyteen, kuin yrittää väkisin tuoda joka tilanteessa esiin omat raha, perintö ja muut mm.(keittiö)psykologian taidot. Työkavereiden kanssa puhutaan esim. Säästä, uutisista tai jostain muusta yleisestä, jos jostain syvällisemmästä, niin sitten luultavasti ollaan jo kavereita muutenkin ja hengaillaan myös vapaa-ajalla. Oletkohan ap hieman pihalla yleisestä etiketistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olin nuorena masentunut, kun piti pyrkiä ja en enää halua tietenkään aloittaa mistään alhaalta.
ApPyrkiä mihin? Parempiin piireihin, opiskelemaan?
Jos et enää ole masentunut, niin miksi et nyt hakisi opiskelemaan alaa.?Opiskelujen parista löytyisi smasta asiasta kiinnostuneita ja ehkä uusi työpaikka, jossa saisit puhua rahasta päivät läpeensä.
No juurihan sanoin: en halua aloittaa alhaalta. Enkä tehdä paljon töitä yms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et enää ole masentunut, niin miksi et nyt hakisi opiskelemaan alaa.?Opiskelujen parista löytyisi smasta asiasta kiinnostuneita ja ehkä uusi työpaikka, jossa saisit puhua rahasta päivät läpeensä.
Ap
Sitten pitää vain kestää työpaikan juntteja, hakea henkistä virikettä muualta. Vai mitä haet aloituksella?
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri työkavereiden kanssa pitäisi puhua "mielen syövereistä" sun muusta syvällisestä? Todella outo ajatus. Mielestäni on suurempaa sivistystä ymmärtää mitkä keskustelut kuuluvat mihinkin yhteyteen, kuin yrittää väkisin tuoda joka tilanteessa esiin omat raha, perintö ja muut mm.(keittiö)psykologian taidot. Työkavereiden kanssa puhutaan esim. Säästä, uutisista tai jostain muusta yleisestä, jos jostain syvällisemmästä, niin sitten luultavasti ollaan jo kavereita muutenkin ja hengaillaan myös vapaa-ajalla. Oletkohan ap hieman pihalla yleisestä etiketistä?
En ole. Mutta et ilmeisesti itse ole liikkunut kovinkaan erilaisissa porukoissa, jos et tajua, mitä tarkoitan. On tylsiä ihmisiä ja sitten on värikkäitä, mielenkiintoisia ihmisiä. On luovia ihmisiä ja sitten on todella ankeita ja kapeakatseisia ihmisiä. jne
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSitten pitää vain kestää työpaikan juntteja, hakea henkistä virikettä muualta. Vai mitä haet aloituksella?
Ääliöiden provosoitumista :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSitten pitää vain kestää työpaikan juntteja, hakea henkistä virikettä muualta. Vai mitä haet aloituksella?
Ap
Kyllä pitää pieni pippeli pojalla olla että tuollaiseen ryhtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua puhua sijoituksistaan ja perinnöistään. En minä ainakaan. Ihan hissukseen olen raha-asioistani.
*Eivät halua* en tajua miksi ei? Jos rahaa on kunnolla, sijoittamiset ja omaisuus on kiinnostava aihe ihmisistä yleensä. Jos kk-sijoittaa 200€ indeksiin, siitä ei olekaan juuri mitään puhuttavaa.
Ja siis toki sijoitukset ja isot perinnön voivat olla vain yksi aiheista, joita sivuta illan aikana. Että miten ne järjestelee yms.
ApOlen erittäin varakkaan suvun lapsi ja meillä ei ole koskaan puhuttu rahasta tai sijoittamisesta. Meille opetettiin että rahasta puhuminen on moukkamaista. Vaikutat nousukkaalta.
Koska varallisuus ei ole itsestäänselvyys kaikille, oman varallisuuden korostaminen on moukkamaista. Se oli sitten yksilöstä kiinni, halusiko rahaa käyttää parhaaksi katsomansa yhteisön tukemiseen - toiset käyttää ja kaikki ei.
Toki oma näkökulmani ei ole ns. varakkaiden sukujen kautta vaan isovanhempien tyhjästä luomaa, joten näkökulmamme rahasta puhumiseen voi olla edellisen kommentoijan kanssa erilainen. Silti tunnistan tuon moukkamaisuuden rahasta puhumisesta, ja aliarvioiden heitä, keillä rahaa ei ole. Se on sivistymätöntä ja yhdistän myös nousukkaisiin, joille varallisuus on tullut nopeasti ja helposti.
Näkökulmat ja erilaiset keskustelut eri taustoista olevien henkilöiden kanssa on rikkaus. Itsekkyys ja oman erityisyyden korostaminen on lyhytnäköistä, koska yhteiskunta ja sitä tukeva politiikka muuttuu vuosikymmenien aikana. Raha seuraa mm. megatrendejä (mm. ihmisten tarpeet) ja niistä johtuvia poliittisia päätöksiä. Se, mikä tuo leivän tänään niin ei ole sama muutaman vuoden päästäja itse saattaa pudota yllättävän helposti esim. vakavan sairauden myötä, ellei todella ole varakkaasta suvusta.
Valitettavasti en koe alkukommentin perusteella, että sinulla ap olisi riittävästi näkökulmia keskustella syvällisesti. Kannattaa kuunnella oman sivistyksen vuoksi myös heitä, keitä kiinnostaa erilaiset asiat niin ymmärrät paremmin yhteiskunnan tarpeita, ja voit käydä niitä todella syvällisiä keskusteluja.
Pointti on se, että minun kuulumiseni ovat ihan yhtä tärkeitä, kuin heidän. Mutta mulle kuuluu nykyisin varallisuuden järjestelyä ja se on h* ton kivaa hommaakin vieläpä.
Mutta sitä joutuu varomaan, pienentämään itsessään ja siitä en pidä. Kokisin mukavampana, jos muillakin olisi samoja kokemuksia.
Tosin olen alkanut varovasti valottaa elämäni tätä puolta, mutta ärsyttää, että MUN pitää olla ei-oma itseni, muiden voidessa lässyttää omista mielenkiinnon kohteistaan vapaammin.
Ja siis kun ne eivät kiinnosta itseäni, koska luovuus-ulottuvuus tai tietty hörhöys-elementti (eli vapaus ja tietty juuri kadehtimattomuus) puuttuu.
Ap
No eikä muakaan aina kiinnosta ne työkaverien juttujennaiheet, mutta kohtuudella kuunnellaan jokaisen kuulumisia. Jonkun lapsi teki sitä tai tätä, yhden maraton-valmistelut, jonkun lennokkiharrastuskaikkia pitää kuunnella ja ainakin hetken aikaa esittää kiinnostunutta.
Nyt hanki niitä samanhenkisiä kavereita keskustelemaan sinulle tärkeistä jutuista. Niin muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näin arvelinkin. Ootko miettinyt mitä kertoo itsestäsi, vapaa-ajallakin hakeudut ns. ääliöiden seuraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKyllä pitää pieni pippeli pojalla olla että tuollaiseen ryhtyy.
Sama juttu tuli mieleen heti ekasta viestistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitaa hän hakee. Äitihullu tykkää riidellä aiheesta kuin aiheesta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkätyyppistä syvällisyyttä ap kaipailis? Nuo rahahommat kun ovat paitsi banaaleja, myös järkyttävän epä-älyllisiä.
Psykologiaa, tykkään miettiä asioita psykologisilta kannoilta, noin esimerkiksi. Tai mieluummin keskustelen esim. juttujen, asioiden tai tilanteiden herättämistä tuntemuksista kuin jotain pinnallisempaa kenellä on minkäkin verran peuranpaistia pakastimessa tai ylipäätään, kun mielestäni keskustelut eivät vain ikinä syvene ja läpi käy ihmismielen syövereitä :)
ApOotko miettinyt sellaista, että psykologiasta juttelevia löytyy jostain muualta?
Plus kuulostaa melko homolta. Kaikella
Ei, vaan mä en tajua, miten kaikki eivät ole sieluiltaan luovia, taiteellisia ja vapaita. Moni miettii ihan liikaa normeja ja haluaa olla muiden luoman raamin mukainen. Tai vaikka nyt olisivatkin vapaita, niin että heitä voi kiinnostaa käyttää äänihuuliaan niin turhiin juttuihin!
Sitä ihmettelen. Ihan plaa plaa.
Ap
Mikä nyt kenellekin on turhaa...
Odotin asiallista avausta, koska itselläni on sama tilanne, kun olen normaalia korkeammin koulutettuna lapsettomana 35v sinkkuna työpaikalla, jossa 95% on käynyt korkeintaan ammattikoulun ja vanhemmat duunarit ei sitäkään ja kaikilla on lapset tehty jo ennen 25 ikävuotta.
Mutta typerä trollihan se ap vain oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNäin arvelinkin. Ootko miettinyt mitä kertoo itsestäsi, vapaa-ajallakin hakeudut ns. ääliöiden seuraan?
Ai palstalle? Miten niin hakeudun? Olisin iloisesti yllättynyt, jos kukaan ei provosoituisi aloituksesta, vaan kykenisi keskustelemaan aiheesta normaalisti ja vaikka vain sanomaan muutaman lohduttavan sanan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitaa hän hakee. Äitihullu tykkää riidellä aiheesta kuin aiheesta täällä.
En *tykkää*, mutta hölmöjen kiusana oleminen on kyllä hauskaa.
Ap
Masennus todennäköisesti vaikuttaa myös negatiiviseen asenteeseesi työkavereita kohtaan. Yritä olla armollisempi muille - ja itsellesi! Tsemppiä!