Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?
Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.
Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.
Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.
No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).
Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?
Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.
Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.
Kommentit (247)
Kyseessä tuskin on huijari, mutta menisi maku minulta myös. Kerran eräs mies pyysi, että
toisin hänelle hänen kämpilleen ruokaa, en vienyt. Tuli tunne, että etsi maksajaa, ei naista, jota palvoa ( eikä minuakaan siis tarvitse lahjoa rahalla, tavaroilla, matkoilla eikä millään, minulla on omat, perityt varat).
Se vain ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
En tajua mistä katuojasta te noukitte näitä helmiä. Varmasti taas pitkä ja itsevarma mies
Kyseessä kuitenkin korkeastikoulutettu, työssäkäyvä mies. Pituudesta ei ollut tietoakaan kun mieheen tutustuin, koska se tapahtui netin kautta. Ujokin oli, joskin teki alusta asti selväksi että oli minusta kiinnostunut. Ei mulla, eikä kellään tavallisella naisella, ole mitään kosijajonoa josta me typerinä poimittaisiin vain ne "pitkät ja itsevarmat".
Miksi ap et ole käynyt miehen kotona?
Ettei vaan siellä ole toinen lompakko kehissä tai vaimo.
Oletko nähnyt lasten kuvat edes?
Tuskin olet selvillä todellisesta kuviosta, joka miehellä on arjessaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et ole käynyt miehen kotona?
Ettei vaan siellä ole toinen lompakko kehissä tai vaimo.
Oletko nähnyt lasten kuvat edes?Tuskin olet selvillä todellisesta kuviosta, joka miehellä on arjessaan.
Koska hän asuu 1000+ km päässä, ja olemme tavanneet "puolivälissä".
Olen nähnyt lapset, he joskus vilahtavat taustalla kun puhumme videopuhelua. Useimmiten myös kuulen heidät taustalla viereisestä huoneesta. Puhumme sen verran useasti ja vaihteleviin aikoihin ettei asunnossa olisi mahdollista asua salavaimoa minun sitä huomaamatta.
Tämä oli varmasti vain testi. Hän testasi sinua. Voi olla, siis korostan sanaa VOI ettei tarvitse ko summaa ollenkaan. Mutta se, mikä on testin motiivi, onkin jo eri asia.
Testaako siksi, että jos suostut, niin lainaako jatkossa jatkuvasti ja huom suurempia summia.
Vai, onko hänellä niin huono omanarvontunto, että testaa, tykkäämistäsi tällä keinoin. Tykkäät, jos annat rahaa.
Pikkusumma, jonka todella voisitkin antaa etukäteissynttärilahjana ja siten et ainakaan vielä menetä kasvojasi.
Anna pois vaan, niin jatkossa sitten viimeistään näet, jatkuuko kerjääminen. Tällä antamisella mahdollistat itsellesi vielä aikalisän harkintaasi varten.
Sitten näet, onko hän pummi vaiko vain epävarma sinun tunteistasi häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vaan anna ku sul on rahaa?
Tämä oli varmaan sen miehen oma ehdotus 😂
Kun jollain on, niin on annettava. Kovin häikäilemätöntä ja röyhkeää.
Ennen oli rahat tai henki. Nyt on rahat tai rakkaus.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Tämä oli varmasti vain testi. Hän testasi sinua. Voi olla, siis korostan sanaa VOI ettei tarvitse ko summaa ollenkaan. Mutta se, mikä on testin motiivi, onkin jo eri asia.
Testaako siksi, että jos suostut, niin lainaako jatkossa jatkuvasti ja huom suurempia summia.
Vai, onko hänellä niin huono omanarvontunto, että testaa, tykkäämistäsi tällä keinoin. Tykkäät, jos annat rahaa.
Pikkusumma, jonka todella voisitkin antaa etukäteissynttärilahjana ja siten et ainakaan vielä menetä kasvojasi.
Anna pois vaan, niin jatkossa sitten viimeistään näet, jatkuuko kerjääminen. Tällä antamisella mahdollistat itsellesi vielä aikalisän harkintaasi varten.
Sitten näet, onko hän pummi vaiko vain epävarma sinun tunteistasi häntä kohtaan.
Rahallako ne tunteet testataan?
Miksi mies on vailla pikkusummaa?
Viestdtäsi saa sen käsityksen, että olisi lainattava rahaa, että tunteet selviää.
Ei noin.
Vaikuttaa siltä, että monet vaatii aapeetä lainaamaan, koska kilttien tyttöjen pitää sovinistien mielestä tehdä niin.
Aapee on jo biffaillut tarpeeksi noinkin lyhyessä etäsuhteessa.
Löytyiskö lähempää miesystävää, joka ei siipeile?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että monet vaatii aapeetä lainaamaan, koska kilttien tyttöjen pitää sovinistien mielestä tehdä niin.
No ei toistaiseksi ole löytynyt :(. En esim käytä ollenkaan alkoholia enkä "biletä", olen itseasiassa todella introvertti enkä mikään "iloinen nauravainen miesten unelma" - enemmän sarkastinen, oudon huumorintajun omaava tosikko. Eipä ole hirveästi kysyntää.
Mutta mieluummin olen loppujen lopuksi sitten sinkku kuin huonossa suhteessa, nuorempana olen suostunut ihan liian huonoon kohteluun miesten taholta.. Mutta osittain siksikin nyt kysyin ulkopuolisten mielipidettä, koska tuntuu että oma "normaalien vaatimusten" tutka voi olla ihan pielessä ja pelkään että olen mennyt menneisyyden traumojen takia liian paljon vaativaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mua jäi mietityttämään se, että miten miesystävän esikoinen voi käydä maksullista koulua, jos he kerta asuvat pikkupaikkakunnalla , jossa on halvat vuokrat, kun ap sanoi, että miesystävän vuokraaman perheasunnon vuokra on n. 500€/kk? Esim. Rudolf Steiner -koulut sijaitsevat vähintäänkin keskikokoisilla paikkakunnilla eikä esim. Missään Lieksassa tai Suonenjoella. Eikä ne Rudolf Steiner -koulun tukimaksutkaan käsittääkseni mitään hirveän suuria summia ole.
Sillä nyt ei pitäisi olla väliä, mutta mies ei asu suomessa. Yritin jättää tämän pois koska tiedän ne kommentit mitä siitä seuraa. Kyseessä kuitenkin ihan läntisen Euroopan eu-maa ja mies on valkoinen länsieurooppalainen mies. Mitään "passin perässä se on" huutelua ei siis tarvitse aloittaa. Miehen palkka on samaa luokkaa kuin vastaavissa tehtävissä suomessa saisi pienemmässä kaupungissa luokkaa Oulu.
Ja kyllä, kahdesti (yhteensä kolme viikkoa) on kyetty tänä aikana livenä tapaamaan. Välimatkaa on sen verran.
Voi ei ap. Tiedät itsekin mistä on kyse. Ymmärrän kyllä että koska pettymys on kova, niin ei halua uskoa pahaa ja siksi etsii asiasta positiivista ulospääsyä ja täällä palstalla kyselee jos joku keksisi jonkun selityksen, minkä voisit sitten itsellesi selittää uskottavaksi ja jatkaa niinkuin ei mitään. Mutta tiedät itsekin että sua on vedätetty. Aika vetäytyä tilanteesta ja nokka kohti uusia seikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mua jäi mietityttämään se, että miten miesystävän esikoinen voi käydä maksullista koulua, jos he kerta asuvat pikkupaikkakunnalla , jossa on halvat vuokrat, kun ap sanoi, että miesystävän vuokraaman perheasunnon vuokra on n. 500€/kk? Esim. Rudolf Steiner -koulut sijaitsevat vähintäänkin keskikokoisilla paikkakunnilla eikä esim. Missään Lieksassa tai Suonenjoella. Eikä ne Rudolf Steiner -koulun tukimaksutkaan käsittääkseni mitään hirveän suuria summia ole.
Sillä nyt ei pitäisi olla väliä, mutta mies ei asu suomessa. Yritin jättää tämän pois koska tiedän ne kommentit mitä siitä seuraa. Kyseessä kuitenkin ihan läntisen Euroopan eu-maa ja mies on valkoinen länsieurooppalainen mies. Mitään "passin perässä se on" huutelua ei siis tarvitse aloittaa. Miehen palkka on samaa luokkaa kuin vastaavissa tehtävissä suomessa saisi pienemmässä kaupungissa luokkaa Oulu.
Ja kyllä, kahdesti (yhteensä kolme viikkoa) on kyetty tänä aikana livenä tapaamaan. Välimatkaa on sen verran.
Voi ei ap. Tiedät itsekin mistä on kyse. Ymmärrän kyllä että koska pettymys on kova, niin ei halua uskoa pahaa ja siksi etsii asiasta positiivista ulospääsyä ja täällä palstalla kyselee jos joku keksisi jonkun selityksen, minkä voisit sitten itsellesi selittää uskottavaksi ja jatkaa niinkuin ei mitään. Mutta tiedät itsekin että sua on vedätetty. Aika vetäytyä tilanteesta ja nokka kohti uusia seikkailuja.
Niin, mistä tässä sitten on kyse? Jaksaako joku pelata näin pitkää peliä, jotta saisi kuukausien päästä lainata rahaa? Vai onko tämä se taktiikka että pikkuhiljaa sitten aletaan pyytää enemmän ja enemmän.
Olen sitten varmaan tosiaan naiivi (katsos nyt jopa muistin toisen i:n!), kun en käsitä miten kukaan keskituloinen viitsisi nähdä tän vaivan. Jostain tulottomasta kehitysmaalaisesta ymmärrän kun se on heille elämän ja kuoleman kysymys. Mutta työssäkäyvä eurooppalainen... Ei siinä kovin tuntipalkoille jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei toistaiseksi ole löytynyt :(. En esim käytä ollenkaan alkoholia enkä "biletä", olen itseasiassa todella introvertti enkä mikään "iloinen nauravainen miesten unelma" - enemmän sarkastinen, oudon huumorintajun omaava tosikko. Eipä ole hirveästi kysyntää.
Mutta mieluummin olen loppujen lopuksi sitten sinkku kuin huonossa suhteessa, nuorempana olen suostunut ihan liian huonoon kohteluun miesten taholta.. Mutta osittain siksikin nyt kysyin ulkopuolisten mielipidettä, koska tuntuu että oma "normaalien vaatimusten" tutka voi olla ihan pielessä ja pelkään että olen mennyt menneisyyden traumojen takia liian paljon vaativaan suuntaan.
Ihan varmasti kohtaat jonain päivänä ihanan miehen. Jätö ulkomaanhömpötykset nyt. Toivon sinulle hyvää, enkä halua sinua hyväksikäytettävän. Oikeasti kuuntele nyt kokemusasiantuntijoita, joilla on alkanut samoin suhde kuin sinulla, ja sitten johtanut rahanlypsykierteeseen.
Kaikkea hyvää sinulle!
Ethän tiedä koko tarinaa. Mies voi käydä töissä ja elää ylivarojensa. Voihan olla työtönkin.
Haluatko jatkaa sugarmama roolia?
Ajattelitko, että muuttaisitte yhteen jonain päivänä? Vaikeeta kuvitella, että tosta vaan jompikumpi vaihtaa synnyinmaata.
Onhan noita huijareita. Voi esittää keskituloista, mutta on jotain aivan muuta. Läpäisit jo ensimmäisen testin, kun maksoit majoituksen ja syömiset. Todennäköisesti saat tehdä noin myös tulevaisuudessa, jos haluat tavata häntä ja siinä välissä vippaat vielä pieniä summia rahaa, joista alkaa kertyä isompia summia. Minä en ainakaan tapaisi enää tuollaista miestä.
Sillä voi olla pari muutakin naista, joilta lainaa rahaa, mutta ei koskaan maksa takaisin. Lisäksi kustantavat matkoja. Kuulostaa perushuijarilta.
Jotenkin ulkopuolisena tästä kuviosta tulee ikävä fiilis. En nyt varsinaisesti osaa sanoa mitä on taustalla ja mitkä on miehen motiivit, mutta voithan toki lainata sen 50 euroa ja katsoa jatkoa. Äläkä nyt ainakaan mitään reissuja järkkäile ja pidä pää kylmänä, tyyppi voi olla loppujen lopuksi vaikka mikä hyväksikäyttäjä! Ei niillä otsassa sitä ikävä kyllä lue ja siksi niitä uhrejakin kertyy.
Oletko käynyt miehen kotona? Onko edes eronnut? Onko lapsia oikeasti? Ilmoita että tulet asioille jonnekin lähistölle ja kysy voitko tulla käymään? Alkaako sitten estelemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Niin, mistä tässä sitten on kyse? Jaksaako joku pelata näin pitkää peliä, jotta saisi kuukausien päästä lainata rahaa? Vai onko tämä se taktiikka että pikkuhiljaa sitten aletaan pyytää enemmän ja enemmän.
Olen sitten varmaan tosiaan naiivi (katsos nyt jopa muistin toisen i:n!), kun en käsitä miten kukaan keskituloinen viitsisi nähdä tän vaivan. Jostain tulottomasta kehitysmaalaisesta ymmärrän kun se on heille elämän ja kuoleman kysymys. Mutta työssäkäyvä eurooppalainen... Ei siinä kovin tuntipalkoille jää.
No ensinnäkin mistä sinä tiedät että olet ainoa? Siis satavarmasti. Teillä on aika paljon välimatkaa. Toisekseen yrität nyt järkeillä itsellesi että tämä olisi normaali tai ainakin ihan hyväksyttävä tilanne. Kun on monta uhria, niin sille uhrin koukutukselle voi ja kannattaa antaa paljon aikaa, sillä varmistetaan uhrin kiinni jääminen. Voithan antaa sen viisikymppiä ja sitten odotella sitä seuraavaa rahapyyntöä. Siinä vain on vaarana se, että olet entistä enemmän kiintynyt mieheen ja selität uuden rahapyynnön taas jollain tapaa itsellesi. Aina niitä "järkeviä" selityksiä riittää, todennäköisesti jotain lapsiin liittyvää tulee seuraavaksi, on joutunut sairaalaan tms. Ja taas uudelleen. Herää ap! Jos on keskituloinen, silloin ei pyydä elinkustannuksiin viittäkymppiä alle puoli vuotta kestäneen seurustelun jälkeen toisessa maassa olevalta kumppanilta! Ei kukaan normaali länsimainen ihminen tee niin. Paitsi rakkaushuijari.
50 euroa voi olla pehmittelyä isompia summia varten. Ihan perusmanipuloijan testailua...kohta voi ilmetä yllättävä suurempi menoerä lapsiin liittyen tai joku terveysongelma sairaalakuluineen. Eli aika kriittisesti tässä "suhteessa" enää olisin mukana.