Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?

Vierailija
05.11.2022 |

Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.

Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.

Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.

No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).

Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?

Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.

Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.

Kommentit (247)

Vierailija
201/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että monet vaatii aapeetä lainaamaan, koska kilttien tyttöjen pitää sovinistien mielestä tehdä niin.

Aapee on jo biffaillut tarpeeksi noinkin lyhyessä etäsuhteessa.

Löytyiskö lähempää miesystävää, joka ei siipeile?

No ei toistaiseksi ole löytynyt :(. En esim käytä ollenkaan alkoholia enkä "biletä", olen itseasiassa todella introvertti enkä mikään "iloinen nauravainen miesten unelma" - enemmän sarkastinen, oudon huumorintajun omaava tosikko. Eipä ole hirveästi kysyntää.

Mutta mieluummin olen loppujen lopuksi sitten sinkku kuin huonossa suhteessa, nuorempana olen suostunut ihan liian huonoon kohteluun miesten taholta.. Mutta osittain siksikin nyt kysyin ulkopuolisten mielipidettä, koska tuntuu että oma "normaalien vaatimusten" tutka voi olla ihan pielessä ja pelkään että olen mennyt menneisyyden traumojen takia liian paljon vaativaan suuntaan.

Ihan varmasti kohtaat jonain päivänä ihanan miehen. Jätö ulkomaanhömpötykset nyt. Toivon sinulle hyvää, enkä halua sinua hyväksikäytettävän. Oikeasti kuuntele nyt kokemusasiantuntijoita, joilla on alkanut samoin suhde kuin sinulla, ja sitten johtanut rahanlypsykierteeseen.

Kaikkea hyvää sinulle!

Kiitos :).

Muille kommentoijille: en usko että haluan ikinä enää asua kenenkään miehen kanssa yhdessä, been there done that. Etäsuhde pidemmillä yhteisillä tapaamisilla sopii minulle ihan hyvin. Minulla ei ole enkä halua (en ole koskaan halunnut) lapsia, enkä haikaile perinteisen "talo ja koira" elämän perään.

Mies on 100% yhteistyökumppanilla töissä, teen töitä saman firman ja hänen työtoveriensa kanssa (sitä kautta tutustuttiinkin). Lapset on olemassa, olen nähnyt heidän videopuhelussa. En voi mennä "yllättäen" kylään koska matkaa on niin paljon (tarvitaan lento ja pitkä junamatka ja bussi päälle, hän asuu siis eri maan pikkupaikkakunnalla kaukana lentokentistä).

Vierailija
202/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainailin joskus peliongelmaiselle miehelle rahaa. Aina oli rahat loppu, tienasi enemmän kuin minä. Toiselle juopolle makselin kaljoja. Ei kiitos enää ikinä. Olen hyvin, hyvin varuillani jos rahaa koitetaan lainata. Nykyään miehen kanssa maksamme kaiken puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, että mies pyytää vippiä. Ja suhteenne kuulostaa epätasa-arvoiselta. Tuntuu vähän, että olisi heikompi (mies) vahvempi (sinä) asetelma. Ei ole hyvä, että sinä vain kustantelet kaikkea.

Pyydä miestä kertomaan, mikä hänen rahatilanteensa on. Josko saisit miehen avautumaan. Asiat voivat olla tosi huonosti.

Vierailija
204/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä aloitus, ei jaksa lukea.

En ole koskaan sotkenut rahan lainaamista pari- enkä ystävyyssuhteisiin. Raha rikkoo aina jotain.

Olet siis näitä ihmisiä, joita on helppo ohjailla lyhyillä vouhotusjutuilla ja klikkiotsikoilla koska sinulta puuttuu aikuisen ihmisen kärsivällisyys ja kyky perehtyä mihinkään neljää lausetta pitempään.

Vierailija
205/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäisin vielä sen, että tuo taktiikka että hän kääntää asian toisin päin, että muka luottaa sinuun niin paljon että voi kysyä sinulta rahaa lainaan, on manipulaatiota. Tarkoituksena herättää sinussa syyllisyyden tunnetta ja toisaalta myös tunnetta ainutlaatuisuudesta. Mutta voit kääntää asian omissa ajatuksissa toisin päin, ihminen joka on vastuussa useasta lapsesta (? ainakin esittää näin) on muka niin turvaverkoton, että kysyy uudelta seurustelukumppanilta rahaa. Ja vielä noin pientä summaa. Ei oikein uskottavaa, jos kyse keskituloisesta ihmisestä. Voit myös ap miettiä, haluaisiko mies seurustella kanssasi jos sinulla ei olisi rahaa?

Vierailija
206/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että monet vaatii aapeetä lainaamaan, koska kilttien tyttöjen pitää sovinistien mielestä tehdä niin.

Aapee on jo biffaillut tarpeeksi noinkin lyhyessä etäsuhteessa.

Löytyiskö lähempää miesystävää, joka ei siipeile?

No ei toistaiseksi ole löytynyt :(. En esim käytä ollenkaan alkoholia enkä "biletä", olen itseasiassa todella introvertti enkä mikään "iloinen nauravainen miesten unelma" - enemmän sarkastinen, oudon huumorintajun omaava tosikko. Eipä ole hirveästi kysyntää.

Mutta mieluummin olen loppujen lopuksi sitten sinkku kuin huonossa suhteessa, nuorempana olen suostunut ihan liian huonoon kohteluun miesten taholta.. Mutta osittain siksikin nyt kysyin ulkopuolisten mielipidettä, koska tuntuu että oma "normaalien vaatimusten" tutka voi olla ihan pielessä ja pelkään että olen mennyt menneisyyden traumojen takia liian paljon vaativaan suuntaan.

Ihan varmasti kohtaat jonain päivänä ihanan miehen. Jätö ulkomaanhömpötykset nyt. Toivon sinulle hyvää, enkä halua sinua hyväksikäytettävän. Oikeasti kuuntele nyt kokemusasiantuntijoita, joilla on alkanut samoin suhde kuin sinulla, ja sitten johtanut rahanlypsykierteeseen.

Kaikkea hyvää sinulle!

Kiitos :).

Muille kommentoijille: en usko että haluan ikinä enää asua kenenkään miehen kanssa yhdessä, been there done that. Etäsuhde pidemmillä yhteisillä tapaamisilla sopii minulle ihan hyvin. Minulla ei ole enkä halua (en ole koskaan halunnut) lapsia, enkä haikaile perinteisen "talo ja koira" elämän perään.

Mies on 100% yhteistyökumppanilla töissä, teen töitä saman firman ja hänen työtoveriensa kanssa (sitä kautta tutustuttiinkin). Lapset on olemassa, olen nähnyt heidän videopuhelussa. En voi mennä "yllättäen" kylään koska matkaa on niin paljon (tarvitaan lento ja pitkä junamatka ja bussi päälle, hän asuu siis eri maan pikkupaikkakunnalla kaukana lentokentistä).

No jos tiedät ja tunnet hänen työtoverinsa ja paikalliset kuviot, niin eikö olisi aika helkkarin paljon luontevampaa hänen vipata vaikka joltakin työkaverilta sen viisikymppiä kuin sinulta? Just saying.

Vierailija
207/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulet näkemään rahojasi enää. Juokse.

Vierailija
208/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota sille miehelle, että myy jotain ylimääräistä kodistaan, että saa sen 5 kymppii.

Jollain tori sivuilla tai jotain. Onko tuttavia hänellä, joilta voi lainata?

Esim. kavereita ja vanhempia?

Pitemmän ajan frendeiltä hän voi hyvinkin kerjätä.

Ei sinulta aapee ole asiallista lainata.

Vierailija
209/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäisin vielä sen, että tuo taktiikka että hän kääntää asian toisin päin, että muka luottaa sinuun niin paljon että voi kysyä sinulta rahaa lainaan, on manipulaatiota. Tarkoituksena herättää sinussa syyllisyyden tunnetta ja toisaalta myös tunnetta ainutlaatuisuudesta. Mutta voit kääntää asian omissa ajatuksissa toisin päin, ihminen joka on vastuussa useasta lapsesta (? ainakin esittää näin) on muka niin turvaverkoton, että kysyy uudelta seurustelukumppanilta rahaa. Ja vielä noin pientä summaa. Ei oikein uskottavaa, jos kyse keskituloisesta ihmisestä. Voit myös ap miettiä, haluaisiko mies seurustella kanssasi jos sinulla ei olisi rahaa?

Jep, koin itsekin tuon manipulaatioksi (oli sitten tahallista tai tahatonta). Että minunko pitäisi ottaa se jotenkin positiivisena että hän kysyy minulta rahaa? 

Uskon että mies haluaisi kyllä seurustella kanssani myös ilman tulojani, mutta en tiedä voisiko hän. Jos hän elää ihan kädestä suuhun niin eihän siinä ole yksinkertaisesti varaa matkustaa joko kolmanteen paikkaan, tai matkustaa luokseni maahan jossa esim. ruoka maksaa tuplat siitä mitä hänen asuinpaikassaan (lentoja saa usein ihan parilla kympillä, ne hän ehkä vielä kykenisi hankkimaan).

Eli alkaa just nimenomaan tuntumaan että joko minä mahdollistan tapaamiset, tai niitä ei tule. Ja pitää sanoa että tämä olisi vielä ok, JOS hän olisi oikeasti pienituloinen tai vaikka työtön. Mutta jos, tai kun, rahattomuus johtuu huonosta taloudenhallinnasta ja siitä että hän yksin maksaa lastensa kuluja ja valitsee yksityiskouluja maassa jossa on ilmainen peruskoulu... Se on eri asia ja sellaista en halua tukea.

Vierailija
210/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että en anna, enkä lainaa koskaan rahaa kellekkään. On helppo kieltäytyä jo heti alkuunsa. Suosittelen ap sinullekin.

Vierailija
211/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä äijällä ei ole varaa tarjota sulle kahvikupposta. Sillä äijällä ei ole mahdollista kutsua kotiinsa.

Siksi hän tahtoo tavata puolivälissä.

Ei mee läpi.

Vierailija
212/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele ilmastoa ja lopeta etäsuhde!

Vierailija
213/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluat kokeilla vielä onneasi, niin suhtaudu siihen lainaan kuten antamaasi synttärilahjaan ja odota, maksaako ikinä omatoimisesti pois.

Jos kysyy uudestaan maksamatta, olet hänelle kiva lompakko pimpillä.

Vierailija
214/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tyyppi käyttää sinun varakkuuttasi hyväkseen, eli tavallaan ostat itsellesi miesystävän.Mikäpä siinä sitten, jos hyväksyt sellaisen tilanteen.

Vierailija
215/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä aloitus, ei jaksa lukea.

En ole koskaan sotkenut rahan lainaamista pari- enkä ystävyyssuhteisiin. Raha rikkoo aina jotain.

Olet siis näitä ihmisiä, joita on helppo ohjailla lyhyillä vouhotusjutuilla ja klikkiotsikoilla koska sinulta puuttuu aikuisen ihmisen kärsivällisyys ja kyky perehtyä mihinkään neljää lausetta pitempään.

Ohis: juuri näin. Tällaiset ihmiset ovat tämän ajan todellinen ongelma.

Vierailija
216/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun miesystävä luulee löytäneensä sinusta maksajan omille hankinnoilleen. Jos lähdet leikkiin mukaan, summat suurenevat vähitellen ja ennen pitkää olet hänen kävelevä lompakkonsa:(

Vierailija
217/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin miehen kanssa, ja ainakin hänellä oli selityksiä. Kuulema lapsiin menee niin paljon rahaa (toinen on maksullisessa koulussa, kuulema exan vaatimuksesta johon miehellä ei ollut mitään sanomista), ja väittää että ruokaan menee myös tosi paljon rahaa (huom lapset on 5 ja 8, eli ei mitään isoruokaisia teinejä). Lopulta kun kysyin miksei hänellä ole luottokorttia, hän surullisena kertoi kuinka kuulema isänsä oli tehnyt hänen nimissään velkaa ja ottanut puhelinliittymän, joka oli kerryttänyt vuosia laskua hänen maksettavakseen. Ja siitä ne rahaongelmat kuulema alkoivat. Ei helvetti en usko tätä, eiköhän mikä tahansa liittymä suljeta jo viimeistään puolessa vuodessa jos laskua ei ollenkaan makseta?!

Kun siirryin aiheeseen kuinka uskon siihen että kumppaniinsa oikeasti rakastunut haluaa tehdä hyvän vaikutuksen, ja tämä rahan kysyminen on ihan anti-vaikutuksen tekemistä, oli vastaus... "mutta luotan sinuun niin paljon että uskalsin kysyä". Siinä vaiheessa sanoin haluavani päättää puhelun. Tuo on niin oppikirjavastaus hyväksikäyttäjältä etten voi uskoakaan. En usko että tästä on enää parannusta tai "plausible exlanation"ia olemassa, luottamus on mennyt.

Jep jep, ja mikään ei ole omaa syytä, vaan eksä vaati ja isä mokasi

Vierailija
218/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin miehen kanssa, ja ainakin hänellä oli selityksiä. Kuulema lapsiin menee niin paljon rahaa (toinen on maksullisessa koulussa, kuulema exan vaatimuksesta johon miehellä ei ollut mitään sanomista), ja väittää että ruokaan menee myös tosi paljon rahaa (huom lapset on 5 ja 8, eli ei mitään isoruokaisia teinejä). Lopulta kun kysyin miksei hänellä ole luottokorttia, hän surullisena kertoi kuinka kuulema isänsä oli tehnyt hänen nimissään velkaa ja ottanut puhelinliittymän, joka oli kerryttänyt vuosia laskua hänen maksettavakseen. Ja siitä ne rahaongelmat kuulema alkoivat. Ei helvetti en usko tätä, eiköhän mikä tahansa liittymä suljeta jo viimeistään puolessa vuodessa jos laskua ei ollenkaan makseta?!

Kun siirryin aiheeseen kuinka uskon siihen että kumppaniinsa oikeasti rakastunut haluaa tehdä hyvän vaikutuksen, ja tämä rahan kysyminen on ihan anti-vaikutuksen tekemistä, oli vastaus... "mutta luotan sinuun niin paljon että uskalsin kysyä". Siinä vaiheessa sanoin haluavani päättää puhelun. Tuo on niin oppikirjavastaus hyväksikäyttäjältä etten voi uskoakaan. En usko että tästä on enää parannusta tai "plausible exlanation"ia olemassa, luottamus on mennyt.

Jep jep, ja mikään ei ole omaa syytä, vaan eksä vaati ja isä mokasi

Tottakai lasten isällä jonka luona lapset asuvat on sananvaltaa koulupaikkaan. Miehen pitää tehdä isästään rikosilmoitus. Ikävä kyllä ap nyt vaikuttaa että sinua yritetään käyttää hyväksi. Vaikutat kypsältä , aikuiselta ihmiseltä ap kun kyseenalaistat miehen käytöksen. Voitko ehdottaa miehelle panttilainaamoa , niitähän on joka maassa ja kaupungissa? Mihin työssä käyvä tarvitsee 50 euroa , se on loppujen lopuksi pieni summa.

Vierailija
219/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa rehellisiä nyt. Tässähän oleellista on nyt se, että MIES ja nimenomaan puolisoehdokas sellainen, on vähissä varoissa. Suomessa tulee tulevina vuosina olemaan paljon ihmisiä joille tulee taloudellisesti tiukat ajat. Erityisesti lapsiperheellisiä, myös työssäkäyviä. Ilman persoonallisuushäiriöitä tai addiktioita.

Ja kukaan ei tule suhtaudu tuolla tavalla mitä täällä nyt näkee.

Vierailija
220/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata jatkaa tuon kanssa. Patologinen parasiitti, lokki, loinen. Muutakin outoutta varmasti ilmenisi joten lopeta heti alkuunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme