Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?

Vierailija
05.11.2022 |

Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.

Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.

Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.

No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).

Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?

Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.

Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.

Kommentit (247)

Vierailija
221/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tää maa nyt onkaan, jossa mies asustelee?

Vierailija
222/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme rahanahneita ihmisiä täällä. AP korostaa hyvätuloisuuttaan joka viestissä, kaikkien muiden mielestä töissä käyvällä tulee olla 50€ tuosta vain joka hetki, jos ei muuten niin luottokortilla. Todellakaan ei ole ja puolison kanssa tienataan molemmat yli 2000€ brutto ja itsellä proviisioista riippuen usein yli 3000€ brutto.

Silloin kun aloimme seurustelemaan, reilut 20v sitten, olimme molemmat pienipalkkaisossa töissä, joissa maksettiin alojen tes:n mukaan. Kumpikin pystyi maksamaan oman elämänsä, eli kämpän vuokran, ruokaa, puhelin jne. Puolisolla oli pienempi palkka ja isompi vuokra, mutta koska hän oli säästeliäs luonteeltaan, eikä omistanut autoa, sai hän säästöön rahaa. Itselläni meni autoon rahaa, joten säästöön ei jäänyt, mutta kyllä puoliso silti auttoi lainaamalla, kun piti esimerkiksi ostaa uudet silmälasit heti, hajonneiden tilalle, koska ajokortissa oli merkintä laseista ja töissä pakko päivittäin ajaa autolla. Maksoin sitten palkkapäivänä takaisin. Jos puoliso ei olisi tuota rahaa lainannut, olisin varmasti saanut sen vanhemmilta, mutta me koimme sen molemminpuolisena luottamuksena, että mä uskalsin kysyä häneltä ja hän lainata minulle. Luottokorttia ei silloin ollut itsellä, eikä vielä moneen vuoteen, vaikka luottotiedot olivat kunnossa ja vakituinen työpaikka. En vain ole koskaan ollut velaksi/luotolle ostamisen kannalla. Ja jälkikäteen todettua, aina on ollut tilanteita, että toinen on käyttänyt rahaa enemmän kuin toinen ja yhteisistä rahoista on silloin ollut apua.

.

Jos kyse olisikin jostain yksittäisestä erikoismenosta jonka hän voisi selkeästi sanoittaa ja osoittaa, olisin paljon ymmärtäväisempi. Random "puuttuu 50e viikko ennen tilipäivää elämiseen koska oli niin paljon menoja tässä kuussa" on mielestäni ihan eri asia.

Mies ei myöskään ole minimipalkkainen vaan tulojen puolesta ylempää keskiluokkaa asuinpaikassaan, ja myös oletan että olitte seurustelleet kumppanisi kanssa vähän pidempään kuin alle puoli vuotta kun hän maksoi pakolliset uudet lasiostoksesi... Siksi en näitä vertaisi.

(AP)

Jos on ylempää keskiluokkaa ja tienaa sua 4-5 krt vähemmän.. Taidat olla joku somepimu? Tai sit se oikeesti asuu jossain kehitysmaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme rahanahneita ihmisiä täällä. AP korostaa hyvätuloisuuttaan joka viestissä, kaikkien muiden mielestä töissä käyvällä tulee olla 50€ tuosta vain joka hetki, jos ei muuten niin luottokortilla. Todellakaan ei ole ja puolison kanssa tienataan molemmat yli 2000€ brutto ja itsellä proviisioista riippuen usein yli 3000€ brutto.

Silloin kun aloimme seurustelemaan, reilut 20v sitten, olimme molemmat pienipalkkaisossa töissä, joissa maksettiin alojen tes:n mukaan. Kumpikin pystyi maksamaan oman elämänsä, eli kämpän vuokran, ruokaa, puhelin jne. Puolisolla oli pienempi palkka ja isompi vuokra, mutta koska hän oli säästeliäs luonteeltaan, eikä omistanut autoa, sai hän säästöön rahaa. Itselläni meni autoon rahaa, joten säästöön ei jäänyt, mutta kyllä puoliso silti auttoi lainaamalla, kun piti esimerkiksi ostaa uudet silmälasit heti, hajonneiden tilalle, koska ajokortissa oli merkintä laseista ja töissä pakko päivittäin ajaa autolla. Maksoin sitten palkkapäivänä takaisin. Jos puoliso ei olisi tuota rahaa lainannut, olisin varmasti saanut sen vanhemmilta, mutta me koimme sen molemminpuolisena luottamuksena, että mä uskalsin kysyä häneltä ja hän lainata minulle. Luottokorttia ei silloin ollut itsellä, eikä vielä moneen vuoteen, vaikka luottotiedot olivat kunnossa ja vakituinen työpaikka. En vain ole koskaan ollut velaksi/luotolle ostamisen kannalla. Ja jälkikäteen todettua, aina on ollut tilanteita, että toinen on käyttänyt rahaa enemmän kuin toinen ja yhteisistä rahoista on silloin ollut apua.

.

Jos kyse olisikin jostain yksittäisestä erikoismenosta jonka hän voisi selkeästi sanoittaa ja osoittaa, olisin paljon ymmärtäväisempi. Random "puuttuu 50e viikko ennen tilipäivää elämiseen koska oli niin paljon menoja tässä kuussa" on mielestäni ihan eri asia.

Mies ei myöskään ole minimipalkkainen vaan tulojen puolesta ylempää keskiluokkaa asuinpaikassaan, ja myös oletan että olitte seurustelleet kumppanisi kanssa vähän pidempään kuin alle puoli vuotta kun hän maksoi pakolliset uudet lasiostoksesi... Siksi en näitä vertaisi.

(AP)

Jos on ylempää keskiluokkaa ja tienaa sua 4-5 krt vähemmän.. Taidat olla joku somepimu? Tai sit se oikeesti asuu jossain kehitysmaassa.

Mies on ylempää keskiluokkaa asuinpaikassaan, jossa keskipalkka on hieman suomea vähemmän. Kuten aiemmin kerroin olen yrittäjä (freelancer periaatteessa, en työllistä ketään), ihan perinteisellä "akateemisella" alalla. Työni ei ole mikään näistä, mutta voit kuvitella luokkaa kirurgi yksityisellä puolella, yritysfuusioiden juristi, tms työ josta jokainen suunnilleen tietää että työ on hyvin palkattua. Eli jos en täysin valehtele mitä teen työkseni ja miksi teen pitkää päivää, en pysty juuri tulotasoani piilottamaan.

Ei mulla edes ole muita some-tilejä kuin LinkedIn :D.

Vierailija
224/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

(AP)

Mies on ylempää keskiluokkaa asuinpaikassaan, jossa keskipalkka on hieman suomea vähemmän. Kuten aiemmin kerroin olen yrittäjä (freelancer periaatteessa, en työllistä ketään), ihan perinteisellä "akateemisella" alalla. Työni ei ole mikään näistä, mutta voit kuvitella luokkaa kirurgi yksityisellä puolella, yritysfuusioiden juristi, tms työ josta jokainen suunnilleen tietää että työ on hyvin palkattua. Eli jos en täysin valehtele mitä teen työkseni ja miksi teen pitkää päivää, en pysty juuri tulotasoani piilottamaan.

Ranska, Saksa, Itävalta, Alankomaat, Belgia, Luxemburg, Sveitsi, Liechtenstein ja Monaco = Länsi-eurooppa

Mikä näistä?

Vierailija
225/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua vedetään ku pässiä narussa. Toki tiedät sen itsekin. Siksi panttasit oleellisia tietoja.

Vierailija
226/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi miehen kanssa, joka valittaa rahapulaa tai lainailee. Jokaisen pitää osata elää niin, että pärjää tuloillaan. Lainatkoot äidiltään jos on pakko.

Red flag.  Jos hyväpalkkainen rarvitsee viittäkymppiä niin heikosti hoitaa asiansa. Olet ilmeisesti valittu vartavasten raha-avustajaksi. 

Vierailija
227/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

(AP)

Ranska, Saksa, Itävalta, Alankomaat, Belgia, Luxemburg, Sveitsi, Liechtenstein ja Monaco = Länsi-eurooppa

Mikä näistä?

Taitaa Ranska olla ainoa, jonka keskipalkka on alle Suomen...

Vierailija
228/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierre-Claude kusettanut nyt

Vierailija
229/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa rehellisiä nyt. Tässähän oleellista on nyt se, että MIES ja nimenomaan puolisoehdokas sellainen, on vähissä varoissa. Suomessa tulee tulevina vuosina olemaan paljon ihmisiä joille tulee taloudellisesti tiukat ajat. Erityisesti lapsiperheellisiä, myös työssäkäyviä. Ilman persoonallisuushäiriöitä tai addiktioita.

Ja kukaan ei tule suhtaudu tuolla tavalla mitä täällä nyt näkee.

Ja mies ajattelee että kun löytyisi tarpeeksi tyhmä hyvätuloinen nainen jolta lypsää rahaa tunteisiin vedoten.  Malli on otettu noista huijarikenraaleista kaukomailla. Vaikeat tilanteet pitää ratkaista muulla tavalla.

Vierailija
230/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 50 on testi ja jatkoa seuraa ja summat kasvaa. Ei jatkoon.

Vierailija
231/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä aloitus, ei jaksa lukea.

En ole koskaan sotkenut rahan lainaamista pari- enkä ystävyyssuhteisiin. Raha rikkoo aina jotain.

Olet siis näitä ihmisiä, joita on helppo ohjailla lyhyillä vouhotusjutuilla ja klikkiotsikoilla koska sinulta puuttuu aikuisen ihmisen kärsivällisyys ja kyky perehtyä mihinkään neljää lausetta pitempään.

Tässä riittää pari lausetta. Etäsuhde, pyydetään rahaa.

Vierailija
232/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin iso red flag. Olin nuorena suhteessa mieheen jolla oli tapana valittaa omaa rahatilannettaan ja halusi aina lainata rahaa "vain tämän kerran".

Myöhemmin selvisi että rahaa kyllä oli ollut. OLi vain lainannut rahaa minulta niihin tylsiin arkipäiväisiin asioihin kuten ruokaan ja sähkölaskuun kun taas itse shoppaili smokin, stereon, olutta, ravintolaillallisia jne. Minä siis kustansin hänen yli varojensa elämistä ja olin itse matalapalkkainen noihin aikoihin.

Jossain kohtaa tulee kulissit romahtamaan ja koko röyhkeys ja itsekkyys paljastumaan. Suosittelisin ettet mene siihen asti. Jotkut ihmiset vain ovat niin itsekkäitä että sitä ei oikeasti usko ennen kuin näkee itse.

Vierailija
233/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne lapset ovat olleet kun olette tavanneet pitemmän jakson? Käsitinkö oikein, että olette tavanneet 1 viikon tai jopa pitemmän aikajakson?

Oletko nähnyt miehen kodin livenä?

Luottamuksen yksi edellytys on että pitäisi nähdä koti livenä. Se kertoo paljon.

Vierailija
234/247 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne lapset ovat olleet kun olette tavanneet pitemmän jakson? Käsitinkö oikein, että olette tavanneet 1 viikon tai jopa pitemmän aikajakson?

Oletko nähnyt miehen kodin livenä?

Luottamuksen yksi edellytys on että pitäisi nähdä koti livenä. Se kertoo paljon.

Äidillään. Jep, viikon ja kahden viikon reissut on tehty yhdessä. Olen nähnyt kodin videossa, mies asuu niin hankalan matkan päässä (useiden tuntien matka lentokentilta) etten ole siellä käynyt.

Vierailija
235/247 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan jatko?

Vierailija
236/247 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla mun exän kanssa. Varo vaan. Kohta olet maksanut ne uuden asunnon kalusteetkin.

Vierailija
237/247 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toivoisin, että me kommentoijat saisimme tietää, miten keskustelun aloittajien asia etenee tai miten kävi. Tämä tapaus ja moni muu.

Miksi aloittaja lopettaa vastaamisen?

Luulen, että useimmat meistä ollaan aidosti hengessä mukana eri tilanteissa, toivotaan "parasta", mutta samalla pelätään "pahinta" jne.

Vierailija
238/247 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei selvästikään osaa hoitaa raha-asioitaan. Mutta todella vastenmielinen oli myös ap:n reaktio. Ap on maksanut suurimman osan kahdesta kalliista lomamatkasta, ilmeisesti omasta aloitteestaan ja ihan mielellään. Nyt kun mies pyytääkin itse ja aivan mitätöntä summaa, ap on pöyristynyt.

Varakkaat ihmiset kuulemma tekevät tuota usein. Tarjoavat muille mielellään, mutta jos menet pyytämään yhtään mitään itse, alkavat tylyttää. Jotain valtapeliä varmaan.

Lahja annetaan omasta halusta, mutta jos aletaan rahaa pyytää tai lainaamaan se kertoo siitä että sinut nähdään jonain ihan muuna kuin ystävänä.

Tässä ei ole kyseessä ystävät vaan seurusteleva pari. Sellaiset lainaavat rahaa toisilleen useinkin.

Mikä pari se 2 kertaa tavannut on? Vähän aikaista lainata, kun muutenkin on toinen kaiken maksanut.

Vierailija
239/247 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerjäläisellä on selitykset, jotka hän olettaa vetoavan aapeen tunteisiin.

Ei aapee sun tarvitse osallistua tyypin elatukseen. Ota järki käteen.

Omansa on rahasotkut. Ei se sulle maksa mitään takaisin. Ja ei sun tartte pelastaa jotain uutta tuttavaa rahaongelmista.

Mun tapailumies sano puolen vuoden jälkeen, että hänen äiti on sanonut, että minun pitää antaa rahaa pojallensa, kun se jolla on rahaa, pitää maksaa.

Tsiisus, ei kai kukaan mene manipuloinnin verkkoon?

Täys roisto se on.

Et kai tapaile enää? Miieshän kertoi sulle tuon jotta antaisit sitä rahaa.

Vierailija
240/247 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo red flag.  Olethan maksanut tähän asti kaikki teidän yhteiset menot. Hän pyytää lainaa, koska on mukautumassa ajatukseen, että sinun kuuluukin maksaa, koska tienaat enemmän. Valitettavasti olet itsekin allekirjoittanut tämän olemalla maksaja teidän menoissa.

Tämä ei tarkoita, etteikö hän rakastaisi sinua tai että hän vain käyttää sinua hyväkseen rahan takia. Mutta suhteeseen on muodostumassa tällainen erikoinen twist ja tapa, jota sinun ei pidä enää vahvistaa. Miehellä saattaa olla myöskin peliriippuvuus tai jotain muuta sellaista- velkaantunut niin pahoin, että joudut maksamaan kaiken ja jatkuvasti lainaamaan seuraavat 100 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän