Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suht tuore poikaystävä kysyin 50e lainaan. Red flag vai normaalia?

Vierailija
05.11.2022 |

Taustaa: Olemme molemmat 30plus. Olemme olleet etäsuhteessa noin 4-5 kuukautta, ja sinä aikana tavanneet kahdesti (viikon ja kahden reissut jotka vietimme yhdessä, välimatkaa on niin paljon ettemme voi tavata kovin usein). Olemme päivittäin yhteydessä viesteillä ja lähes joka päivä videopuhelulla, eli kyseessä ei ole mikään "nettihuijaus". Mies työskentelee tuntemassani firmassa, joten tiedän myös 100% varmasti että hänellä on työ ja mikä se on. Sitten asiaan.

Tiedän tienaavani huomattavasti enemmän kuin hän, en tiedä tarkalleen mutta noin 4-5 kertaisesti (olen yrittäjä rahakkaalla alalla, hän työskentelee IT-alalla eikä ole todennäköisesti pienipalkkainen hänkään). Hänellä on lisäksi 2 lasta joista hän ilmeisesti on lähes kokonaan vastuussa (ei mennä yksityiskohtiin, mutta voimme olettaa ettei ex maksa hänelle mitään). Mies asuu halvalla alueella, vrt minä helsingissä ja hän paikassa jossa perheasunnon saa vuokrattua 500 eurolla. Miehellä ei ole autoa, eikä tietääkseni muitakaan isompia kuluja. Ei esim. harrasta mitään kallista.

Lasten ja palkkaeron vuoksi, ja koska hän aina valittelee rahapulaa, ennen ensimmäistä yhteistä reissuamme vapaaehtoisesti tarjouduin maksamaan kaikki ulkonasyömiset koska ne eivät minulle merkkaa budjetissa juuri mitään, ja kysyin että onko tämä ok jos hän vastavuoroisesti maksaa itse yhdessä valmistamamme ruoat. Näin on menty nämä kaksi reissua, ja maksuvastuu on jakautunut karkeasta 1/4 - 1/3 hänelle ja loput minulle. Lisäksi minä olen yksin maksanut koko majoituksen, eli hän on maksanut vain omat matkakulunsa. Käytännössä hänellä ei ole mennyt rahaa todennäköisesti yhtään enempää näillä reissuilla kuin hänellä menisi normaalioloissa kotona.

No, nyt hän on taas valitellut pitkään erinäisistä syistä johtuvaa rahapulaa. Syyt sinänsä varmaan ovat valideja (esim. hän joutui muuttamaan ja ostamaan uusia kalusteita), mutta ottaen huomioon hänen ammattinsa, näiden ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömiä koska hän aiemmin kehui kuinka löysi esim. sohvan todella halvalla käytettynä. Tänään sitten tule pyyntö - voisinko lainata hänelle 50-70 euroa. Kuulema ihan elämiseen, ja koska tähän muuttoon ja lapsiin on mennyt nyt enemmän kuin yleensä (exänsä ei ole voinut pitää lapsia luonaan edes normaalia vähää määrää).

Kysymys: ylireagoinko kun minusta tämä oli erittäin luontaantyöntävää ja todella "isku vasten kasvoja"? Minulle on vielä ok ja ymmärrettävää ettei hän esim. ole tarjonnut minulle mitään näiden kuukausien aikana, jos rahasta on tiukkaa ja kun itse tarjouduin maksamaan isommat yhteiset kulut. Mutta se että vielä näin tuoreelta seurustelukumppanilta pyytää rahaa... Olenko nipo ja tiukkis ja pihi kun otan tämän todella pahasti?

Kerroin kyllä miehelle viestissä mitä ajattelen (otin aikalisän puhelusta, halusin ajatella asiaa rauhassa ja muodostaa sanani niin että saan kommunikoitua kaiken mitä haluan) ja sanoin että voin antaa tuon rahan hänelle syntymäpäivälahjana joka on lähiaikoina, mutta että tämän pitää olla ainoa ja viimeinen kerta, sekä hänen pitää saada asiansa kondikseen jos aikoo suhdetta jatkaa kanssani. Olinko liian julma? Mies ei ole vielä vastannut mitään.

Minulla ei koskaan ole ollut kumppania joka "panostaisi" suhteeseen kanssani, esim. en todellakaan ole tottunut enkä odota että minulle tarjotaan asioita tai ostetaan randomisti lahjoja. Minulle on ok maksaa yhteisiä kuluja enemmän koska olen isompituloinen. Mutta tämä menee jo yli, enkä tiedä onko odotukseni ihan liian korkealla, vai ihan liian matalalla :(.

Kommentit (247)

Vierailija
1/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe otsikossa, pitäisi olla kysyi, ei kysyin... (toki tämän huomaa vasta lähetyksen jälkeen)

Vierailija
2/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä aloitus, ei jaksa lukea.

En ole koskaan sotkenut rahan lainaamista pari- enkä ystävyyssuhteisiin. Raha rikkoo aina jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi miehen kanssa, joka valittaa rahapulaa tai lainailee. Jokaisen pitää osata elää niin, että pärjää tuloillaan. Lainatkoot äidiltään jos on pakko.

Vierailija
4/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma toimii, jos suhtaudut rahoihin lahjana. Meinaan takaisin niitä et tule saamaan ja jatkossa summat kasvaa.

Vierailija
5/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli mies tienaa yli keskiverron, pitäisin kyllä hälyttävänä ettei tuon verran osaa hoitaa raha-asioitaan. Viittaa yleensä johonkin addiktioon...

Vierailija
6/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Red flag on aikuinen ihminen joka tarvitsee 50 e lainaksi. Sellainen pitäisi olla aina tilillä (kahden nollan kanssa..)

Vierailija
7/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Red flag. Jos olisi alle 25 v, sairaseläkkeellä, työtön tms niin ymmärtäisin. Työssäkäyvän pitää osata järjestää asiansa niin ettei tuollaista tarvitse pyytää. Ja jos ei mitään erityistä isompaa syytä ole tuohon niin....

Vierailija
8/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan sotkenut rahan lainaamista pari- enkä ystävyyssuhteisiin. Raha rikkoo aina jotain.

Joo huomasin että tuli pitkä, kun yritin etukäteen vastata potentiaalisiin kysymyksiin.

TLDR; olen maksanut 4kk suhteessa tähän asti lähes kaikki yhteiset kulut koska olen huomattavasti miestä isompituloisempi. Hänelläkin on ihan ok tulot ja pienet perusmenot (pl. lapset). Mies pyytää 50-70e lainaan, ja pidän tuota erittäin hälyttävänä merkkinä, mutta en tiedä ylireagoinko koska kokemusta on vain suhteista joissa minuun ei ole panostettu yhtään. 

Vierailija
9/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tilapäisen ahdingon voi ymmärtää. Toisaalta jos on edes kohtuulliset tulot, luulisi että jotain säästöjä olisi esim muuttoja varten.

Saattaisin lainata tämän yhden kerran, mutta olisin hyvin, hyvin varuillani asian suhteen. Kyllä sen aika nopeasti huomaa onko tuo yksittäinen helpotus tilapäiseen ahdinkoon vai tapa hyötyä sinusta lähinnä.

Vierailija
10/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ilmeisesti hallitse rahankäyttöään, kun suht hyvätuloisena on jatkuvasti taskut tyhjinä. Olisiko peliongelma tai joku muu vastaava rahareikä? Tai sitten on erikoiistunut hyvätuloisten nausten kuppaamiseen eikä hänellä oikeasti ole rahaongelmia. Toi 50 euroa oli varmaan testi, jos annat, myöhemmin pyytelee paljon isompia summia.

Vierailija
11/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokki päälle. Tuosta se meinaa alkaa. Kohta oot Iltiksessä 100 000e veloista.

Vierailija
12/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo huomasin että tuli pitkä, kun yritin etukäteen vastata potentiaalisiin kysymyksiin.

TLDR; olen maksanut 4kk suhteessa tähän asti lähes kaikki yhteiset kulut koska olen huomattavasti miestä isompituloisempi. Hänelläkin on ihan ok tulot ja pienet perusmenot (pl. lapset). Mies pyytää 50-70e lainaan, ja pidän tuota erittäin hälyttävänä merkkinä, mutta en tiedä ylireagoinko koska kokemusta on vain suhteista joissa minuun ei ole panostettu yhtään. 

Lopeta maksaminen. HETI

Vierailija
13/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Too long, didn't read joten totean vain että älä ole pummi.

Vierailija
14/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen lokki. Olisit hänelle eräänlainen äitihahmo, joka tyydyttää hänen tarpeensa, myös rahalliset. Älä hyvä ihminen anna tuon päästä pidemmälle.

Vierailija
15/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo summa ei merkitse sinulle mitään ja toisaalta pidät tyypistä, voihan sitä kerran lainata tai ehkä lähinnä lahjoittaa. Jos pyyntöjä tulee jatkossa, homma on aika selvä, hän etsii elättäjää, ei tasavertaista parisuhdetta.

Vierailija
16/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei saa olla niin epätoivoinen ettei tohdita kieltäytyä. Sinkkuuteen et kuole.

Vierailija
17/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia.Suhde jäi siihen.En ole pankki.

Vierailija
18/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo summa ei merkitse sinulle mitään ja toisaalta pidät tyypistä, voihan sitä kerran lainata tai ehkä lähinnä lahjoittaa. Jos pyyntöjä tulee jatkossa, homma on aika selvä, hän etsii elättäjää, ei tasavertaista parisuhdetta.

Myönsi maksaneensa muita menoja. Kerta kaikkiaan STOP.

Vierailija
19/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan lainata ja sovitte maksupäivän. Jos maksaa ajallaan , ok. Mutta varo ettei lainaamisesta tule tapa. Huijari aloittaa pyytämällä 100 euroa , kun toinen jää miettimään huijari pienentää summan 50 euroon , tämä on kaava. 

Vierailija
20/247 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin outona että aikuinen hyvätuloinen henkilö tarvitsisi missään tilanteessa sinulta 50 euroa lainaan, paitsi jos hänen pankkikorttinsa on kadonnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän