Tuntuuko kenestäkään siltä, että korona-aika varasti elämästänne pari-kolme vuotta?
Siinäpä olikin jo kysymys. Tuntuu siltä, että sitä on viime vuodet elänyt jossain sumussa ja osittaisessa taistele tai pakene -moodissa. Olen kyllä tehnyt asioita, mutta tuntuu siltä, ettei niistä ole jäänyt normaaleja, kunnollisia muistijälkiä kaikki on ollut yhtä harmaata putkea. Harmittaa. Jos nyt vihdoin helpottaisi mitä nyt Ukrainan sotaa ym. kriisiä pukkaa.
Kommentit (243)
Ei, koska nettiriippuvuus on varastanut elämästäni 20 vuotta. Korona oli vaan 2 vuotta sitä samaa jatkumoa.
Varasti kaiken suhteni kuolemalle joka kesti 22v. Kuin vei siskon,veljen ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä katkera Marinille, vei kaksi elämäni parasta vuotta kuten AP kertoo. Ja mediaa ei aihe kiinnosta lainkaan, mitä hän meille teki.
Itse biletti virka-asunnossaan ja huippukokouksissa täyttä elämää.
Mitähän Marin sulle teki, kun en itse ole huomannut hänen estäneen elämääni mitenkään?
Ei. 2021 en matkustellut mutta tänä vuonna olen reissannut senkin edestä.
Korona-aika ei ole pelkästään vienyt ihmisten vapaa-aikaa. Vaan myös koronalla on peloiteltu ihmisiä ja kansalaiset on pelokkaampia nykyään. Eli korona-aika on vaikuttanut myös ihmisten mielenterveyteen. Ihmisiä on myös eristetty toisistaan, mikä on torkeää.
Koronan varjolla moni pienyritys myös sulki ovensa. Bisnes siirtyi kätevästi suurempien yritysten jutuksi. Kävi vähän sama kuin 90-luvun lamassa missä ihmiset menetti työnsä.
Koronan takia myös moni tehdas sulkii ovensa ja saimme aikaa pulan monestakin asiasta. Hinnan alkoivat nousta jo ennen ukrainan sotaa. Mutta tottakai kansalaisten muisti on lyhyt ja hintojen noususta on helppo syyttää venäjää.
Energian hinta nousi todellakin kun kieltäydyimme käymästä kauppaa venäjän kanssa. Energia vaikuttaa kaikkien tavaroiden hintoihin, koska on vaikea valmistaa mitään ilman energiaa.
Yhteenvetona, koronan vuoksi vietiin ihmisten aikaa, monen ihmisen mielenterveys, ja nyt viimeksi rahat yritetään viedä kaikilta.
Mites se lause menikään, et omista mitään ja olet onnellinen.
Ei tunnu... koko juttuhan oli silkkaa rahastusta eikä mitään muuta...
Yliopistot USA/Kanada tekivät tutkimuksen miten Korona oikeasti lähti liikkeelle (löytyy eri lähteistä hakemalla):
eli mm. se ennuste jonka perusteella alettiin vaatia rokotuksia ihmisille oli että 0,9 % ihmisistä kuolisi koronaan...
Yliopistot laskivat mitkä olisivat olleet todelliset ennustelukemat:
0-19 v
0,0003%
20-29 v
0,003%
30-39v
0,011
40-49v
0,035
50-59v
0,129
60-69v
0,5
Eli käytännössä olemattomia lukuja monella ikäryhmillä mutta silti hullun kiilto silmissä lähdettiin rokottamaan kaikkia jotta valtava satojen miljardien rahastus saatiin liikkeelle... mitään muuta tässä ei ollut takana kuin valtava rahastus... ja jopa lapsia alettiin viedä Suomessakin rokotuksiin valtava kiilto silmissä...
Ja sitten esitettiin myös hyvä kysymys, minne katosi tavallinen influenssa ja siihen aina kuulunut korkea kuolleisuus samaan aikaan kun koronarahastusta tehtiin...?
Joo, kyllä voi sanoa näin. Olin ulkomailla jumissa 2,5 vuotta, tein töitä kyllä mutta täysin erossa läheisistäni. Se oli raskasta aikaa rankkoine rajoituksineen, jotka muuten oli huomattavasti kireämpiä kuin Suomessa. Minulle se oli hyvin traumatisoivaa, ja näin painajaisia pari vuotta. Olen ehkä vastannut samaan kysymykseen aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika ei ole pelkästään vienyt ihmisten vapaa-aikaa. Vaan myös koronalla on peloiteltu ihmisiä ja kansalaiset on pelokkaampia nykyään. Eli korona-aika on vaikuttanut myös ihmisten mielenterveyteen. Ihmisiä on myös eristetty toisistaan, mikä on torkeää.
Koronan varjolla moni pienyritys myös sulki ovensa. Bisnes siirtyi kätevästi suurempien yritysten jutuksi. Kävi vähän sama kuin 90-luvun lamassa missä ihmiset menetti työnsä.
Koronan takia myös moni tehdas sulkii ovensa ja saimme aikaa pulan monestakin asiasta. Hinnan alkoivat nousta jo ennen ukrainan sotaa. Mutta tottakai kansalaisten muisti on lyhyt ja hintojen noususta on helppo syyttää venäjää.
Energian hinta nousi todellakin kun kieltäydyimme käymästä kauppaa venäjän kanssa. Energia vaikuttaa kaikkien tavaroiden hintoihin, koska on vaikea valmistaa mitään ilman energiaa.
Yhteenvetona, koronan vuoksi vietiin ihmisten aikaa, monen ihmisen mielenterveys, ja nyt viimeksi rahat yritetään viedä kaikilta.
Mites se lause menikään, et omista mitään ja olet onnellinen.
Muuten hyvä kirjoitus mutta miksi pilasit sen tuolla viimeisellä lauseella?
Tulin raskaaksi loppuvuodesta 2019, ja silloin en todellakaan osannut aavistaa että suurin osa raskausajasta ja vauvavuosi menisi miten meni...
Neuvolakäyntejä vähenettiin, ei ollut äitivauvakerhoja, ketään ei oikein uskaltanut nähdä eikä vauvaa käynyt kukaan katsomassa koronanpelossa. Oli paikoin tosi yksinäistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Koska meillä elämä eteni riuskaa vauhtia nuorten koulujen ja opintojen aloittamisen takia
Sota kyllä aiheuttikin sittwn jo sen että alkaa kulkea kuin sumussa.
Meillä opiskelijat ja me vanhemmat joko koronassa tai koronan takia etähommissa. Että kyllä korona varasti meiltä pari vuotta. Ja nyt sitten välillisinä seurauksina sota varastaa rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa se korona-aika edelleenkin
Totta. Edelleen eletään korona-aikaa, ja suomalaisia kuolee koronaan enemmän kuin koskaan. Eli varsin monelta tämä aika on vienyt koko loppuelämän. Ap on päässyt vähällä.
eipä oikeastaan, olen syrjäytynyt ja tällä hetkellä myös työtön joten korona-aika ei ole omaa arkea juuri muuttanut mitenkään joten ei ole tunnetta että aikaani on jotenkin varastettu
Koronan varjolla tehtiin suurin kusetus pitkään pitkään aikaan. Ja taitaa sodan varjolla jatkua sama kusetus. Ennen sotaa kun katsoi venäläisten elämää esim instassa näki miten köyhiä oikeasti tavalliset ihmiset siellä ovat ja me olemme menossa samaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulin raskaaksi loppuvuodesta 2019, ja silloin en todellakaan osannut aavistaa että suurin osa raskausajasta ja vauvavuosi menisi miten meni...
Neuvolakäyntejä vähenettiin, ei ollut äitivauvakerhoja, ketään ei oikein uskaltanut nähdä eikä vauvaa käynyt kukaan katsomassa koronanpelossa. Oli paikoin tosi yksinäistä.
Tää on varmasti monelle ollut ihan hirveä kolaus, täytyisi elää elämän onnellisempia hetkiä vauvakuplassa. Vauva aika muutenkin muuttaa arkea ja eristää kotiin niin vielä enemmän korona aikana, kun ei mitään tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti tunnu, mutta aiheutti kyllä jonkin verran harmia, kun ei voinut sukulaisia vapaasti tavata.
Korona-aika ei ole edelleenkään ohi mielestäni, mutta nyt yksilön oma vastuullinen toiminta sen leviämisen ehkäisemisessä korostuu entisestään, varsinkaan kun viranomaiset eivät enää vastuuta ota.
Se on tosiaan jännä juttu, että edes yksilön kykyyn hoitaa kompostoria ei luoteta, vaan sitäkin viranomaiset kyttäävät nykyisin, jopa tarkastuskäynneillä, mutta kun on kyse kulkutaudista ja sen keskellä selviämisestä, viranomaiset päättivät kääntää selän ja mumisevat luottavansa yksilön harkintakykyyn.
Eniten koko hommassa vtuttaa koronasulut,pakkorokotukset ja muu ihmisten elämän pilaaminen. Joku hysteerinen ministeri siihen vielä päälle määkimään maskeista ja rajoituksista niin oksennus lentää.!
"Et omista mitään ja olet onnellinen" Kuuluu tähän kokonaisuuteen, mikä on tietenkin lopullinen eliitin tavoite. Kaikki omistus siirtyy pienelle joukolle, johon ei kuulu tavalliset kansalaiset.
Kaikki nämä korona-toimet ja ukrainen sota kuuluvat samaan pakettiin. Esiasteita, millä synnytetään mm inflaatio josta taas seuraa se että kansalaiset köyhtyy jne.
En usko että nämä ovat sattumalta syntyneet vaan tekemällä tehtyjä juttuja. Sattuivat sopivasti ajallisesti tukemaan toisiaan jos näin ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti todella paljon. Elämäni olisi todennäköisesti paljon parempaa tällä hetkellä, jos koronaa ei olisi tapahtunut
Meilläkin olisi. Korona vei ensin tapahtumiin ja matkailuun nojaavan perheyrityksemme, mikä kukoisti ja oli nousukiidossa ennen koronaa. Pari vuotta sinnittelimme ja nyt on pakko myydä rakas omakotitalomme. Mikä ei tietenkään nyt mene kaupaksi koska markkinat jämähtivät. Entinen hyvä elämä on muuttunut unettomiksi öiksi ja ahdistukseksi ja voisin lyödä jokaista joka haluaa rajoitukset ja kaiken sen koronapaskan takaisin.
Oli rankkaa. Asutaan ulkomailla ja lapset kärsivät paljon etäkoulusta. Harrastuksiin eivät päässeet ja kavereita ei saanut nähdä. Lapsille korona ei ole minkäänlainen riski ja paikat lyötiin säppiin varmuuden vuoksi. Lisäksi tehtiin urakalla velkaa mikä tulee lastenkin maksettavaksi. Kaikki tuo pelottelu, testaaminen, maskit, rajoitukset, piikkittäminen jne. Oli kyllä käsittämätöntä touhua ja sekoilua. Emme päässeet tapaamaan vaaria ja mummoa joille sosiaalisten suhteiden puuttuminen oli erityisen kova pala.
Sairastimme koko perhe taudin oireettomana vuosi sitten ja ihmettelimme, että tämäkö se hirmuinen korona sitten oli.
En todellakaan suostuisi samaan touhuun enää uudestaan. Ihmettelen, ettei tästä massahysteriasta kirjoiteta enemmän.
Että näin.
Kyllä. Jaan tuon saman tunteen kuin ap.
Nyt en meinaa saada millään normaalista arjesta kiinni vaikka kuinka yritän jatkaa siitä mihin 2019 jäin.
Mä olin silloin tosi tarmokas ja ilonen ja mulla oli paljon hyviä suunnitelmia. Jouduin korona-ajan takia luopumaan niistä kaikista ja olen hyvin katkera ja vihainen hallituksen koronatoimista, Uudenmaan yms suluista ja median jatkuvasta pelottelusta. En saa sitä aikaa enää takaisin ja nyt en pysty menemään eteenpäin.
Että joo kyllä on vaikeaa nyt. Olen elänyt tähänastisen elämäni raskainta, vaikeinta ja ikävintä aikaa 2020 alkaen.