Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa työnteon, jos yrittäjien ns. eläkeuudistus menee läpi

Vierailija
05.11.2022 |

Hallitus sanoo välittävänsä pienituloisista ja nostaa heidän tukiaan inflaation keskellä. Kuitenkin valtaosa pienyrittäjistä tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. Nyt suunnitelmana on ns. parantaa heidän ns. sosiaaliturvaansa pakottamalla heidät maksamaan eläkemaksuja, joiden perusteena alan palkkatyöläisen keskimääräiset tulot. Lisäksi tapauskohtaista harkintaa, mutta kuka kertaakaan eläkeyhtiön (tai pankin tai Kelan tms.) kanssa tekemisissä ollut uskoo, että tavallisella yhtiön rivityöläisellä siellä riittää kykyä arvioida jokaisen yrittäjän ammattitaidon määrä ja työnkuva (joka usein sisältää kaiken tilinpidosta markkinointiin ja itse työhön) ja se, kuinka paljon työstä maksettaisiin ns. palkkatyöläiselle (joka myös yksi peruste nousevissa maksuissa). Lisäksi näitä yrittäjiä on kymmeniä tuhansia. Vuosia on nyt pandemian ja muun keskellä puristettu itsensä työllistäviä ja on suorastaan perverssiä juuri nyt lätkäistä satojen eurojen lisämaksu, jonka 80-luvulla syntynyt ehkä näkee joskus 70-vuotiaana - jos silloinkaan. Sosiaaliturva ei tosiasiallisesti paljon parane, vaikka maksaisi tonnin lisää kuussa. Tämä maksu siis kaikkien verojen jälkeen. Sanotaan, että veronmaksajat rahoittavat yrittäjien eläkkeitä, mutta yrittäjät vasta veronmaksajia ovatkin. Nettoveronmaksajia. Kunnantalon hanketyöntekijän palkka sekä eläke maksetaan verotuloista. Myös ministerin ja kansanedustajan. Onko oikein uhrata tämän hetken nuoretkin yrittäjät, jotka pysyvät poissa tukiluukuilta vaikka pienilläkin tuloilla suurten ikäluokkien eläkkeiden eteen? Yrittäjät tuottavat suurimman osan Suomen verotuloista tilittämällä kaikesta myynnistä 24 prosenttia arvonlisäveroa, minkä jälkeen maksetaan vielä verot käteenjäävästä määrästä. Itse aion lopettaa toiminimiyrittämisen, jos uudistus menee läpi. Aktiivisesti etsin toista maata, jonne siirtää toiminta sekä itseni. Tällaisella ajetaan alas kaikenlainen pienyrittäminen median freelancereista kampaamoihin ja tuloksena on vähemmän nettoveronmaksajia niille eläkkeille ja kaikelle muulle yhteiskunnan toiminnalle. En varmaankaan ole yksin tässä?

Kommentit (396)

Vierailija
81/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii minulle, etteivät yrittäjät maksa itselleen eläkettä mutta ei niitä veronmaksajillakaan tarvitse sitten eläkkeitä maksattaa! Nyt menee jo muutama sata miljoonaa näille alivakuutetuille yrittäjille eläkkeitä ja summa vain kasvaa koko ajan.

Ei lisättävää. Ihan vapaasti saa olla maksamatta, mutta turha sitten vonkua niitä eläkerahoja Kelaltakaan.

Vierailija
82/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päätöksen tekoon tarvitaan nyt todella paljon asiantuntemusta ja viisautta! Että mikä vaikutus tällä on nimenomaan mikroyrittäjille. Entä työllistämisen näkökulmasta. Entä alv:ien keruun.

Tämä tällaisenaan on järjetön ehdotus, erityisesti mikroyrittäjille.

Itse olen ajatellut työllistää itseni yrittäjänä lähitulevaisuudessa, mutta en todellakaan jos tämä menee läpi. En todellakaan rupea ottamaan sitä riskiä että jos joinain kuukausina en pystyisikään maksamaan yel-maksua niin ettäpä joutuisin lainarahalla sen maksamaan. Enkä niinkään että haalisin asiakkaita, töitä kellon ympäri pitämättä yhtäkään vapaapäivää, saati lomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii minulle, etteivät yrittäjät maksa itselleen eläkettä mutta ei niitä veronmaksajillakaan tarvitse sitten eläkkeitä maksattaa! Nyt menee jo muutama sata miljoonaa näille alivakuutetuille yrittäjille eläkkeitä ja summa vain kasvaa koko ajan.

Ei lisättävää. Ihan vapaasti saa olla maksamatta, mutta turha sitten vonkua niitä eläkerahoja Kelaltakaan.

Vähän sivusta. Aika monet eivät ole tehneet mitään töitä, saatika edes kantaneet alv:ja valtiolle ja silti nautivat Kelan eläkkeestä, tälläkin hetkellä.

Vierailija
84/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tämä suunniteltu uudistus perustuu aivan järjettömään ajatukseen, nimittäin siihen, että yrittäjä saisi säännöllisesti joka kuukausi tililleen saman mediaanipalkan. Ei saa. Tulot vaihtelevat kuukaudesta toiseen. Jos menettää ison asiakkaan tai sairastuu, voi mennä kuukausia, että pääsee taas jaloilleen. Ja koko ajan pitäisi maksaa mediaanipalkan mukaan YELiä. Ei mitään järkeä.

Mutta tämän takanahan onkin vain se, että saadaan nykyisten yrittäjien rahat suurten ikäluokkien yrittäjien eläkkeisiin. Ei niitä edes rahastoida, ei niistä meille nykyisille yrittäjille mitään jää. Katsokaa vaikka mistä tahansa YEL-laskurista, se on todella karua katsottavaa.

Vierailija
85/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siirrän periaatteessa yritykseni Viroon, jos tämä menee läpi.

Minä myös.

Juu niin varmaan. Samalla tavoin, kuin kaikki sairaanhoitajat ovat jo vuosia, vuosia lähteneet IHAN JUST Norjaan 😂

Naureskele vaan. Selvitykset on tehty ja odottelen mitä ne päättää. Osa yrityksistä lähtee Viroon ja osa joutuu lopettamaan. Sen jälkeen Suomeen ei jää enää kovin paljon yrityksiä. Saa tämän maan noinkin tuhottua. Pienyrittäjyydestä halutaan eroon ja ostetaan jatkossa vain jättiläisfirmoilta.

Vierailija
86/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystoiminnan pääkonttorin siirto Viroon on aivan varteenotettava vaihtoehto.

Vierailija
87/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa joutuu lopettamaan tämän uudistuksen myötä ja loput pienet viimeistään kun alv-alarajahuojennus poistuu kokonaan vuonna 2025 lähtien. Sen jälkeen on pienyrittäjyys tapettu Suomessa.

Vierailija
88/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sivusta. Aika monet eivät ole tehneet mitään töitä, saatika edes kantaneet alv:ja valtiolle ja silti nautivat Kelan eläkkeestä, tälläkin hetkellä.

Totta, mutta takana ovat muut syyt kuin olla maksamatta yrityksensä voitoista omaa eläkettään senttiäkään enempää kuin pakko ja olettaa, että yhteiskunta maksaa sitten loput.

Vierailija
89/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli osan mukaan olisi parempi että elän Kelan tuella kuin nyt kun just ja just pärjään tällä kampaamo alalla omalla työllä. Eli parempi jäädä työttömäksi? En ymmärrä tätä ajatustapaa. Mieluummin teen töitä ja elätän itseni, mutta näyttää siltä että teidän muiden mielestä kannattaa jäädä kotiin sylkemään kattoon ja maksatte sitten mun menot. Ok.

Vierailija
90/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni unohtaa, että yrittäjä saa vähentää YEL-maksut verotuksessa.

No toisaalta, moni yrittäjä saisi kyllä lopettaa yrittämistä ja siirtyä palkansaajaksi.

Vierailija
91/396 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
92/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siirrän periaatteessa yritykseni Viroon, jos tämä menee läpi.

Minä myös.

Juu niin varmaan. Samalla tavoin, kuin kaikki sairaanhoitajat ovat jo vuosia, vuosia lähteneet IHAN JUST Norjaan 😂

Naureskele vaan. Selvitykset on tehty ja odottelen mitä ne päättää. Osa yrityksistä lähtee Viroon ja osa joutuu lopettamaan. Sen jälkeen Suomeen ei jää enää kovin paljon yrityksiä. Saa tämän maan noinkin tuhottua. Pienyrittäjyydestä halutaan eroon ja ostetaan jatkossa vain jättiläisfirmoilta.

Tälle tosiaan voi naureskella, mutta yrittäjyyden henkeen kuuluu itsenäisyys ja omilla pärjääminen. Monille olisi kova pala mennä toiselle töihin tai hakea tukia. Se on ikäänkuin filosofisesti erilainen lähestymistapa elämään. Yrittäminen on riskinottoa, aloitteellisuutta ja rohkeutta. Siksi en epäile hetkeäkään, että juuri yrittäjistä monet tulevat nämä uhkaukset oikeasti toteuttamaan. Varsinkin, jos työ ei ole sidottu paikkaan niin kuin esim hoitajilla on. Monet toimivat netissä tai tekevät keikkaa jota voi tehdä mistä vain. Ei tarvitse oppia välttämättä uutta kieltä yms. vaan samaa yrittämistä voi jatkaa, mutta yrityksen kotipaikka on muualla. Suomesta lähtee jo nyt ennätyksellisiä määriä nuoria kotimaassa koulutettuja osaajia, tällä uudistuksella ajetaan itsensä työllistävät pois. Suomeen jää ennätysvelalla pyörivä julkinen sektori ja eläkeläiset. Valtionvelka kasvanut tämän hallituksen aikana 30 miljardista yli 130 miljardiin.

Vierailija
93/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan YEL-järjestelmään. Varoja ei ole rahastoitu kuten työeläkkeitä joten tämän hetken maksut menevät suoraan tämä hetken eläkkeisiin. Tämä vakuutus ei ole juuri minkään arvoinen vanhan iän turva ja maksut eivät kasva minkäänlaista korkoa. Pitäisi maksaa uran aikana n 300 000 maksuja, että saisi reilun tonnin eläkkeen sitten joskus yli seitsemänkymppisenä. Pitäisi elää yli 90-vuotiaaksi, että saisi rahat takaisin. Isoillakaan maksuilla ei esim. sairasloman aikana ole kovinkaan häävit päivärahat ja lisäksi vakuutusyhtiöt nillittävät vastaan ja pitävät työkykyisenä vaikka olisi pää kainalossa. Tämä on varsinkin nuoren yrittäjän näkökulmasta ihan äärettömän kökkö diili.

Olen valmis lupaamaan, että en Kelan perään koskaan soittele, jos vastaavasti minun ei tarvitse enää koskaan maksaa yhtäkään YEL-maksua. Laitan sen rahan mieluummin vaikka korkoa kasvavalle rahastosäästötilille.

Vierailija
94/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus nyt kuitenkin on se että yrittäjien tulisi maksaa eläkemaksut aivan kuten muidenkin. Siis noin 25% yrittäjän bruttopalkasta on kuukausittain tilitettävä eläkekassaan ja eläkkeitä maksetaan sen mukaan mitä kassassa on rahaa. Toki heitä koskevat takuueläke ja kansaneläke sekä eläkeläisten asumistuki kuten muitakin.

Myönnän toki että ehdotettu malli on järjetön, mutta nykyinen malli taas on kestämätön ja epäreilu meille muille. Miksi ei voida vaan yksinkertaisesti tilittää tuo noin 25% palkasta eläkekassaan? Vai onko yrittäjillä liian paljon keinoja maksaa itselleen palkkaa ohi verojen ja kaikkien kirjojen sekä kansien, jolloin mitään tilitettävää ei kerry?

Ehkä nuo kysymyksesi selviäisivät kun alkaisit itse pienyrittäjäksi.

Vierailija
95/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ne jotka asiaa ajavat, eivät ymmärrä yrittäjyydestä mitään. Toinimiyrittäjä saa tuloja sen verran kuin sattuu tulemaan, ei voi maksaa itselleen mitään säännöllistä palkkaa. Todellisiin tuloihin perustuva maksu on ok, arvioihin perustuva väärin. Tai sitten tasapuolisesti palkansaajillekin arvio! 

Vierailija
96/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä. Ap, lopeta se kannattamaton firmasi ja mene tuottavaan työhön ansaitsemaan itsellesi eläkettä. Emme halua maksaa sinun eläkevuosiasi sosiaaliturvalla vain siksi, että sinusta on kivaa leikkiä yrittäjää.

Vierailija
97/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ne jotka asiaa ajavat, eivät ymmärrä yrittäjyydestä mitään. Toinimiyrittäjä saa tuloja sen verran kuin sattuu tulemaan, ei voi maksaa itselleen mitään säännöllistä palkkaa. Todellisiin tuloihin perustuva maksu on ok, arvioihin perustuva väärin. Tai sitten tasapuolisesti palkansaajillekin arvio! 

Jos et pysty toiminimellä tienaamaan edes omaa palkkaasi, niin mene oikeisiin töihin. Niistä kertyy sulle myös eläkettä.

Vierailija
98/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus nyt kuitenkin on se että yrittäjien tulisi maksaa eläkemaksut aivan kuten muidenkin. Siis noin 25% yrittäjän bruttopalkasta on kuukausittain tilitettävä eläkekassaan ja eläkkeitä maksetaan sen mukaan mitä kassassa on rahaa. Toki heitä koskevat takuueläke ja kansaneläke sekä eläkeläisten asumistuki kuten muitakin.

Myönnän toki että ehdotettu malli on järjetön, mutta nykyinen malli taas on kestämätön ja epäreilu meille muille. Miksi ei voida vaan yksinkertaisesti tilittää tuo noin 25% palkasta eläkekassaan? Vai onko yrittäjillä liian paljon keinoja maksaa itselleen palkkaa ohi verojen ja kaikkien kirjojen sekä kansien, jolloin mitään tilitettävää ei kerry?

Ehkä nuo kysymyksesi selviäisivät kun alkaisit itse pienyrittäjäksi.

Joo minulla yksinyrittäjänä ihan hirveä kiire piilotella kaikkia valtavia kultakolikkosäkkejä jonnekin metsään verottajan ulottumattomiin heh. Kaikille mikroyrittäjillehän sitä rahaa tippuu valtavat määrät ihan tyhjästä, ei sen eteen suinkaan tehdä mitään töitä. Jos tulona on kulujen jälkeen se 1500 vähän huonompana kuukautena, niin on se kumma kun ei tästä "palkasta" maksa pois sitä 450 euroa rahaa, jonka näkee sitten 50 vuoden päästä. Vähät siitä, että tässä kuussa ei riitä rahat ruokaan. 

Vierailija
99/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

95 lisää, että useimmilla tietämilläni yrittäjillä on erillinen eläkesäästötili. Osa jatkaa harrastuksena vielä eläkeiän jälkeen, osa taas jää eläkkeelle jo ennen varsinaista eläkeikää näiden säästöjen turvin. Minäkin olen ajatellut yrittäjyyttä, mutta koska alalla, mitä ajattelen, on sattumankauppaa miten sattuu saamaan asiakkaita, niin unohdan koko homman. Pahimmillaan kaikkien maksujen jälkeen ei palkkaan jää mitään, eli pitää maksaa eläkemaksut arvioista ilman että saa tuloja. Mun yrittäjyys olisi ainakin aluksi sivutoimista, tarkoitus oli käydä vielä osa-aikaisena työssä - meillä on hiljaista, mutta osa-aikaisuuteen riittäisi hommia. En taida uskaltaa, kun pelkona on että palkaksi arvioidaan niin paljon että maksuja on pian samanverran kuin tuloja. Mulla on kyllä säästöjä ja tarkoitus olisi säästää ja sijoittaa eläkepäivien turvaksi eikä maksaa muille. 

Vierailija
100/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa joutuu lopettamaan tämän uudistuksen myötä ja loput pienet viimeistään kun alv-alarajahuojennus poistuu kokonaan vuonna 2025 lähtien. Sen jälkeen on pienyrittäjyys tapettu Suomessa.

Saati sitten kun transaktiokohtainen alv-ilmoitus tulee. Mutta kaiken tarkoitushan on tappaa pk-yrittäjyys Suomesta. Mutta tämä näyttää olevan ihan ok suomalaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi