Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa työnteon, jos yrittäjien ns. eläkeuudistus menee läpi

Vierailija
05.11.2022 |

Hallitus sanoo välittävänsä pienituloisista ja nostaa heidän tukiaan inflaation keskellä. Kuitenkin valtaosa pienyrittäjistä tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. Nyt suunnitelmana on ns. parantaa heidän ns. sosiaaliturvaansa pakottamalla heidät maksamaan eläkemaksuja, joiden perusteena alan palkkatyöläisen keskimääräiset tulot. Lisäksi tapauskohtaista harkintaa, mutta kuka kertaakaan eläkeyhtiön (tai pankin tai Kelan tms.) kanssa tekemisissä ollut uskoo, että tavallisella yhtiön rivityöläisellä siellä riittää kykyä arvioida jokaisen yrittäjän ammattitaidon määrä ja työnkuva (joka usein sisältää kaiken tilinpidosta markkinointiin ja itse työhön) ja se, kuinka paljon työstä maksettaisiin ns. palkkatyöläiselle (joka myös yksi peruste nousevissa maksuissa). Lisäksi näitä yrittäjiä on kymmeniä tuhansia. Vuosia on nyt pandemian ja muun keskellä puristettu itsensä työllistäviä ja on suorastaan perverssiä juuri nyt lätkäistä satojen eurojen lisämaksu, jonka 80-luvulla syntynyt ehkä näkee joskus 70-vuotiaana - jos silloinkaan. Sosiaaliturva ei tosiasiallisesti paljon parane, vaikka maksaisi tonnin lisää kuussa. Tämä maksu siis kaikkien verojen jälkeen. Sanotaan, että veronmaksajat rahoittavat yrittäjien eläkkeitä, mutta yrittäjät vasta veronmaksajia ovatkin. Nettoveronmaksajia. Kunnantalon hanketyöntekijän palkka sekä eläke maksetaan verotuloista. Myös ministerin ja kansanedustajan. Onko oikein uhrata tämän hetken nuoretkin yrittäjät, jotka pysyvät poissa tukiluukuilta vaikka pienilläkin tuloilla suurten ikäluokkien eläkkeiden eteen? Yrittäjät tuottavat suurimman osan Suomen verotuloista tilittämällä kaikesta myynnistä 24 prosenttia arvonlisäveroa, minkä jälkeen maksetaan vielä verot käteenjäävästä määrästä. Itse aion lopettaa toiminimiyrittämisen, jos uudistus menee läpi. Aktiivisesti etsin toista maata, jonne siirtää toiminta sekä itseni. Tällaisella ajetaan alas kaikenlainen pienyrittäminen median freelancereista kampaamoihin ja tuloksena on vähemmän nettoveronmaksajia niille eläkkeille ja kaikelle muulle yhteiskunnan toiminnalle. En varmaankaan ole yksin tässä?

Kommentit (396)

Vierailija
101/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tulee keräämään valtiolle ne kaikki alv:t summat, jos/kun mikroyrittäjiä ja pienyrittäjiä lähtee yrittäjäriveistä pois ja eivät enää kerää niitä?!

Entä kasvaako työttömyys? Ja saadaanko aikaan uusia ongelmia ja haasteita.

Tätä uudistusehdotusta ei ole mietitty loppuun asti. Nyt päättäjät herätkää miettimään tätä tarkkaan ja valoja päälle.

Vierailija
102/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko joku ehdottaa, että 25 % palkasta? Toiminimiyrittäjänä kaikki tulo on palkkaa. siitä kulut, verot - eikä se verovähennys tarkoita sitä, että kulut vähennetään maksettavista veroista, vaan ne vähennetään verotettavasta tulosta - sekä kaikki muut maksut. No kaikilta muiltakin sitten 50 -70 % yhteiskunnan hyväksi, eikö? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ne jotka asiaa ajavat, eivät ymmärrä yrittäjyydestä mitään. Toinimiyrittäjä saa tuloja sen verran kuin sattuu tulemaan, ei voi maksaa itselleen mitään säännöllistä palkkaa. Todellisiin tuloihin perustuva maksu on ok, arvioihin perustuva väärin. Tai sitten tasapuolisesti palkansaajillekin arvio! 

Jos et pysty toiminimellä tienaamaan edes omaa palkkaasi, niin mene oikeisiin töihin. Niistä kertyy sulle myös eläkettä.

Kiitos neuvosta, mutta olen toistaiseksi vain palkansaaja, mutta näin 60 vuotta lähestyvänä on keksittävä jotain, kun työt loppuu. Niissä oikeissakin töissä on joku yrittäjä, joka maksaa sen palkan. Ei kaikki voi olla valtiolla töissä, ei olla kommunisteja tässä maassa.  

Vierailija
104/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ne jotka asiaa ajavat, eivät ymmärrä yrittäjyydestä mitään. Toinimiyrittäjä saa tuloja sen verran kuin sattuu tulemaan, ei voi maksaa itselleen mitään säännöllistä palkkaa. Todellisiin tuloihin perustuva maksu on ok, arvioihin perustuva väärin. Tai sitten tasapuolisesti palkansaajillekin arvio! 

Jos et pysty toiminimellä tienaamaan edes omaa palkkaasi, niin mene oikeisiin töihin. Niistä kertyy sulle myös eläkettä.

Jos tuloista aletaan ottaa 25 % pois, silloin vaihtoehto todellakin monella on irtisanoa työntekijät ja mennä niihin oikeisiin töihin. Kommunismi kummiaan, yrittäjyys alas!

Vierailija
105/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa joutuu lopettamaan tämän uudistuksen myötä ja loput pienet viimeistään kun alv-alarajahuojennus poistuu kokonaan vuonna 2025 lähtien. Sen jälkeen on pienyrittäjyys tapettu Suomessa.

Saati sitten kun transaktiokohtainen alv-ilmoitus tulee. Mutta kaiken tarkoitushan on tappaa pk-yrittäjyys Suomesta. Mutta tämä näyttää olevan ihan ok suomalaisille.

https://www.rantalainen.fi/julkaisut/blogit-fi/millainen-on-arvonlisave…

Paljonkohan tuollainen järjestelmäsysteemikin tulee maksamaan? Se lisännee myös kirjanpitokuluja, koska järjestelmät ovat yleensä kalliita.

Mikroyrittäjää kyllä koetellaan nyt ja kovasti näiden asioiden kanssa!

Vierailija
106/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta, mutta olen toistaiseksi vain palkansaaja, mutta näin 60 vuotta lähestyvänä on keksittävä jotain, kun työt loppuu. Niissä oikeissakin töissä on joku yrittäjä, joka maksaa sen palkan. Ei kaikki voi olla valtiolla töissä, ei olla kommunisteja tässä maassa.  

Nämä on tosiaan parhaita - nämä "mene oikeisiin töihin" :D Yrittäjyys on sitä, että luodaan itselle ihan oikea työ, josta saa ihan oikeaa tuloa, josta maksetaan ihan oikeita veroja - vieläpä niin, että se on yhteiskunnalle uutta tuloa, ei veronmaksajilta kerättyä julkisen sektorin palkkaa. Olen aina yhtä pöllämystynyt, että miten ihmiset on niin totaalisesti marinoitu tässä sosialistisysteemissä, että heillä aivot ei yksinkertaisesti mene sellaiseen asentoon jossa pystyisivät ymmärtämään, että yrittäjyys ja yritykset ovat kaiken hyvinvoinnin avain. 

Vierailija
107/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän sinäkin siitä vastaat.

Vierailija
108/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa joutuu lopettamaan tämän uudistuksen myötä ja loput pienet viimeistään kun alv-alarajahuojennus poistuu kokonaan vuonna 2025 lähtien. Sen jälkeen on pienyrittäjyys tapettu Suomessa.

Saati sitten kun transaktiokohtainen alv-ilmoitus tulee. Mutta kaiken tarkoitushan on tappaa pk-yrittäjyys Suomesta. Mutta tämä näyttää olevan ihan ok suomalaisille.

Paljonkohan tuollainen järjestelmäsysteemikin tulee maksamaan? Se lisännee myös kirjanpitokuluja, koska järjestelmät ovat yleensä kalliita.

Oho, tämä on uutta. Julkisella puolella poliitikoista virastoihin on aikaa pohtia, että miten kerätään varmasti kaikki rahat pois niiltä jotka jaksavat ottaa riskiä ja keksiä jotain omaa ja uutta. Siellä ei mitään muuta juuri tehdä. Pakkohan niiden on varmistaa, että omat palkat juoksee. Täysin mätä maa. Alan ajatella, että vaikka tämä uudistus ei menisikään läpi, niin alkaa olla niin valtava huojuva korttitalo koko systeemi, että kannattanee häipyä nyt, kun vielä ehtii rakentaa toiminnan jonnekin muualle. 

Vierailija
109/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee maksamaan aivan järjettömästi sekä lisääntyneitä järjestelmäinvestointeina että palkanmaksuna/laskuna tilitoimistoille. Kyllähän menestyvät IT-talot tai isot K-ryhmät yms pystyvät tämän maksamaan, mutta pienet lounasravintolat yms eivät pysty.

Itse teen töitä juuri tällä alalla, minulla tulee olemaan paljon töitä, mutta kauhistuttaa yrittäjät :(

Vierailija
110/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään Alvin osalta selväksi, että se kohdistuu yrittäjiin ja rasittaa nimenomaan yrittäjiä. Tämä tosiasia ei muutu miksikään vaikka mustaa yrittäisi selittää valkoiseksi.

Otetaan yksinkertainen esimerkki. Yrittäjä myy palvelua, jonka hinta kuluttajalle on 124€. Jotta kuluttaja hankkisi palvelun niin sen arvon pitää olla kuluttajalle vähintään 124€ sillä muutoin hän ei sitä osta. Jos esim. palvelun arvo on kuluttajan mielestä 110€ niin hän ei sitä tilaa ja maksa 124€.

Eli yrittäjän tulee tuottaa vähintään 124€:n arvoinen palvelu, mutta saa pitää tuottamastaan arvosta vain 100€. Ilman alvia yrittäjä saisi pitää tuottamansa arvon, mutta Alvin takia suuri osa hänen tuottamasta arvosta viedään häneltä väkipakolla.

Näin ollen on ilmeistä, että alv kohdistuu juuri yrittäjään ja sen vuoksi yrittäjän on pystyttävä tarjoamaan kuluttaja suurempi arvo kuin mitä yrittäjälle itselleen jää.

Vierailija
111/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kituutan pienillä tuloilla yrittäjänä, mutta eipähän tarvitse anoa apua mistään ja saan tehdä sitä, missä olen hyvä. Tämä on työelämän suunta muutenkin, kun monilla aloilla on oltava yrittäjä, jos sillä alalla haluaa olla. Miksi minä olen laman keskellä syntyneenä vastuussa siitä, että sotien jälkeen syntyneet yrittäjät eivät maksaneet tarpeeksi eläkemaksuja? Edes vanhempani eivät olleet yrittäjiä. On täysin irvokasta vastuuttaa nuoret yrittäjät tämän hetken eläkeläisistä - varsinkaan, kun itse me ei tulla näitä rahoja koskaan näkemään tai eläkkeinä saamaan takaisin. Mutta, ymmärtäähän sen: SDP:tä äänestävät lähinnä vanhat ikäluokat. Siksi heidän kannattaa tehdä toimia, joissa köyhdytetään nuoria ja autetaan eläkeläisiä.

Et kuitenkaan niin hyvä ole, että tienaisit kunnolla?

Vierailija
112/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko joku ehdottaa, että 25 % palkasta? Toiminimiyrittäjänä kaikki tulo on palkkaa. siitä kulut, verot - eikä se verovähennys tarkoita sitä, että kulut vähennetään maksettavista veroista, vaan ne vähennetään verotettavasta tulosta - sekä kaikki muut maksut. No kaikilta muiltakin sitten 50 -70 % yhteiskunnan hyväksi, eikö? 

Näin palkansaajana minun palkastani maksetaan kaikki nuo kulut ja lisäksi vielä työttömyysvakuutusmaksu. Osan kuluista työnantaja maksaa suoraan ja loput näkyvät palkkalaskelmassanikin. En ymmärrä miksi minun tai valtion pitäisi rahoittaa yritäjien eläke. Rahoitanhan minäkin itse eläkkeeni.

Vierailija
113/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään Alvin osalta selväksi, että se kohdistuu yrittäjiin ja rasittaa nimenomaan yrittäjiä. Tämä tosiasia ei muutu miksikään vaikka mustaa yrittäisi selittää valkoiseksi.

Otetaan yksinkertainen esimerkki. Yrittäjä myy palvelua, jonka hinta kuluttajalle on 124€. Jotta kuluttaja hankkisi palvelun niin sen arvon pitää olla kuluttajalle vähintään 124€ sillä muutoin hän ei sitä osta. Jos esim. palvelun arvo on kuluttajan mielestä 110€ niin hän ei sitä tilaa ja maksa 124€.

Eli yrittäjän tulee tuottaa vähintään 124€:n arvoinen palvelu, mutta saa pitää tuottamastaan arvosta vain 100€. Ilman alvia yrittäjä saisi pitää tuottamansa arvon, mutta Alvin takia suuri osa hänen tuottamasta arvosta viedään häneltä väkipakolla.

Näin ollen on ilmeistä, että alv kohdistuu juuri yrittäjään ja sen vuoksi yrittäjän on pystyttävä tarjoamaan kuluttaja suurempi arvo kuin mitä yrittäjälle itselleen jää.

Kiitos! Juuri näin. Kun tätä yrittää täällä avata, niin ihmiset alkavat puhua asian ohi. On ilmeistä, että on vain huomattu kauppakuitista, että jaa kaikesta menee alv ja puhutaan sillä asiantuntemuksella. Tai sitten on alalla, jossa ei onnekseen tarvitse tällaista miettiä ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Itse olen usein ottanut takkiin omista palkkoista juuri alvin vuoksi, eli alentanut omaa hintaa päälle tulevan alvin takia, jotta loppusumma ei ostajalle olisi niin iso. Ai miksikö näin? Koska tarvitsen asiakkaita ja hinnoilla kilpaillaan. He olisivat muutoin menneet muualle.

Vierailija
114/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kituutan pienillä tuloilla yrittäjänä, mutta eipähän tarvitse anoa apua mistään ja saan tehdä sitä, missä olen hyvä. Tämä on työelämän suunta muutenkin, kun monilla aloilla on oltava yrittäjä, jos sillä alalla haluaa olla. Miksi minä olen laman keskellä syntyneenä vastuussa siitä, että sotien jälkeen syntyneet yrittäjät eivät maksaneet tarpeeksi eläkemaksuja? Edes vanhempani eivät olleet yrittäjiä. On täysin irvokasta vastuuttaa nuoret yrittäjät tämän hetken eläkeläisistä - varsinkaan, kun itse me ei tulla näitä rahoja koskaan näkemään tai eläkkeinä saamaan takaisin. Mutta, ymmärtäähän sen: SDP:tä äänestävät lähinnä vanhat ikäluokat. Siksi heidän kannattaa tehdä toimia, joissa köyhdytetään nuoria ja autetaan eläkeläisiä.

Et kuitenkaan niin hyvä ole, että tienaisit kunnolla?

Miten tämä liittyy eläkemaksuihin? Monilla yrittäjillä olisi rahkeet mennä palkkatöihin samalle alalle ja tienata huomattavasti enemmän kuin yrittäjänä (siksi tämä mediaanipalkkoihihn vertailu tässä "uudistuksessa" onkin niin naurettava), mutta yrittäminen maksaa ja toiminnan kasvattaminen vie aikaa. Vaihtokauppana saa vapauden tehdä, niin kuin itse haluaa. Viisastelijoita riittää, tsemppii sulle sillä  tiellä. 

Vierailija
115/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Juuri näin. Kun tätä yrittää täällä avata, niin ihmiset alkavat puhua asian ohi. On ilmeistä, että on vain huomattu kauppakuitista, että jaa kaikesta menee alv ja puhutaan sillä asiantuntemuksella. Tai sitten on alalla, jossa ei onnekseen tarvitse tällaista miettiä ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Itse olen usein ottanut takkiin omista palkkoista juuri alvin vuoksi, eli alentanut omaa hintaa päälle tulevan alvin takia, jotta loppusumma ei ostajalle olisi niin iso. Ai miksikö näin? Koska tarvitsen asiakkaita ja hinnoilla kilpaillaan. He olisivat muutoin menneet muualle.

On selvää, että ilman alvia tekisit parempaa tulosta ja tuottamastasi lisäarvosta jäisi sinulle enemmän.

On yhtä selvää, että aina riittää vänkäilijöitä jotka väittävät mustaa valkoiseksi. Yleensä näitä yhdistää se piirre, että he ovat hanakoita menemään toisten taskulle ja ottamaan sieltä. He jopa selittävät, että väkipakolla ottaminen on moraalisesti oikein. Valitettavasti.

Vierailija
116/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin palkansaajana minun palkastani maksetaan kaikki nuo kulut ja lisäksi vielä työttömyysvakuutusmaksu. Osan kuluista työnantaja maksaa suoraan ja loput näkyvät palkkalaskelmassanikin. En ymmärrä miksi minun tai valtion pitäisi rahoittaa yritäjien eläke. Rahoitanhan minäkin itse eläkkeeni.

Et, vaan työnantajasi rahoittaa sen. Miksi tämän hetken yksinyrittäjät ovat vastuussa huonosti rakennetun systeemin vuoksi menneiden polvien yrittäjistä? Siitähän on tässä hommassa kyse - tarvitaan lisää rahaa lapiotavaksi suoraan eläkkeisiin, kun varoja ei ole rahastoitu toisin kun se sun työeläke. Ei ne ole mulle mitenkään ihmisiä, joiden päätöksistä tai eläkkeistä koen olevani enemmän vastuussa kuin kenestäkään muustakaan. 

Vierailija
117/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue ketjun kommentteja huolellisesti läpi, niin se avaa sinulle tätä asiaa. Tätä on nyt kyllä paljon tässä ketjussa käyty läpi.

Vierailija
118/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä vaihtoehtona ja alv-verorahat pääsevät Viroon:

https://yrityksen-perustaminen.net/yrityksen-perustaminen-viroon/

Vierailija
119/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijähän ei itse maksa eläkkeestä kuin ihan pienen prosentin. Yrittäjä maksaa työntekijän eläkkeen, hassua ettei työntekijät tiedä tätä. Esim. 3000€ palkasta tulee yrittäjälle yli 600€ lasku tyeliä. Sen lisäksi toki monen monta muuta kulua. Työntekijän palkka ylipäätään on pieni osa työntekijästä aiheutuvaa kulua.

Vierailija
120/396 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mene oikeisiin töihin" -> eli mene töihin esim toisen omistamaan yritykseen palkansaajaksi. Jos et ole itse yrittäjä, et ole oikeissa töissä. Näinkö kaikesta ajatellaan???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme