Tuleeko karenssi, jos työtön lähtee lomalle ulkomaille?
Kommentit (132)
Andyspirit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule karenssia, mutta tuolta ajalta et saa rahaa.
höpö höpö, tuo laki muuttui ajat sitten. nyklyään voit asua vaikka Thaimaassa vuoden työnhaussa eikä kukaan anna karenssia, ja kellekään ei tarvii kertoa minne ostit talveksi lennot, kunhan täällä SUomessa on osoite. Jos siihen tulkee työhönosoitus voi joutua karenssiin.
työtä voi hakea ulkomailla muutenkin ja nostaa työkkäriä itse aion mennä Intiaaan "etsimään töitä" kevääksi
No ei käy muuten kävisi.intia ei ole sopimusmaa johon maksetaan Suomesta työttömyysturvaa,laissa on määritelty ne maat.
Hyvä, että edes työttömillä on varaa matkustella, meidän palkoilla ei ole.
Ja kai siinä työttömien burn outtia ehkäistään kun tuetaan heitä thaimaaseen vaimonhakureissuille, mikäpäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, itse olin viime vuonna 5kk ja 4kk pätkät ulkomailla. Ei kukaan kytännyt ja jos nyt joku työtarjous olisi tullut josta olisi vielä haastetteluunkin päässyt niin sitten olisin tullut aiemmin Suomeen.
Miten on selitettävissä että muut työnhakijat saavat jatkuvasti työtarjouksia ,koulutustarjouksia ,ym.miten hoidit työnhaun? Koska 2016 vuoden alussa tuli työttömyysetuudet vastikkeellisiksi eli oli jo aiemmin tätä vuotta haettava työpaikkoja ja työvoimatoimisto otti yhteyttä tai pyysi käymään ja samalla kyseli haettuja työpaikkoja ja teki uuden työllistämis suunnitelman joka oli ja on edelleenkin lakisääteinen.näistä työllistämis suunnitelman toteuttamatta jättämistä tuli 3kk karenssi.ja niitä oli lehtitietojen perusteella ja tm,n antamien tietojen mukaan useita kymmeniätuhansia karensseja.mitä muita tukeja saat?
En ole saanut ikinä työtarjouksia. Enkä ole ikinä käynyt työkkärissä.
T. 3v työttömänä
Etkä näin ollen saa työttömyyskorvauksiakaan .on turha yrittää vääntää .
Luuletko että työkkärissä käydään paikan päällä? Ei todellakaan käydä ja silti työmarkkinatuki juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Andyspirit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö, tuo laki muuttui ajat sitten. nyklyään voit asua vaikka Thaimaassa vuoden työnhaussa eikä kukaan anna karenssia, ja kellekään ei tarvii kertoa minne ostit talveksi lennot, kunhan täällä SUomessa on osoite. Jos siihen tulkee työhönosoitus voi joutua karenssiin.
työtä voi hakea ulkomailla muutenkin ja nostaa työkkäriä itse aion mennä Intiaaan "etsimään töitä" kevääksi
No ei käy muuten kävisi.intia ei ole sopimusmaa johon maksetaan Suomesta työttömyysturvaa,laissa on määritelty ne maat.
ei ole näin toope!, voin olla Aasiassa etsimässä töitä vaikka vuoden, silti saan normikorvaukset ja asumistuen tänne, se on vain niin jos menet EU-alueelle ja olet niin idiootti että ilmoittautudut paikalliseen Työvoimatoimistoon etsimään töitä, niin siinä tapauksessa saat olla siinä 3 kk ja saat sen EU maan työkkäriä
kuka hullu nyt menee ilmoittaa itsensä esim Espanjan työkkäriin jos ei oikeasti etsi edes töitä?
googleta
#Ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. TE-toimisto / kokeilualueen kunta ei seuraa työttömän työnhakijan ulkomaanmatkojen määrää tai kestoa eikä matkasta tai sen ajankohdasta tarvitse ilmoittaa etukäteen TE-toimistolle / kokeilualueen kunnalle.
AndyspiritNorway kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andyspirit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole näin toope!, voin olla Aasiassa etsimässä töitä vaikka vuoden, silti saan normikorvaukset ja asumistuen tänne, se on vain niin jos menet EU-alueelle ja olet niin idiootti että ilmoittautudut paikalliseen Työvoimatoimistoon etsimään töitä, niin siinä tapauksessa saat olla siinä 3 kk ja saat sen EU maan työkkäriä
kuka hullu nyt menee ilmoittaa itsensä esim Espanjan työkkäriin jos ei oikeasti etsi edes töitä?
googleta
#Ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. TE-toimisto / kokeilualueen kunta ei seuraa työttömän työnhakijan ulkomaanmatkojen määrää tai kestoa eikä matkasta tai sen ajankohdasta tarvitse ilmoittaa etukäteen TE-toimistolle / kokeilualueen kunnalle.
Intiaan et saa Suomesta työttömyysturvaa .jos et hoida työnhakua työttömyys etuus päättyy.vakituiseen osoitteeseen saa asumistukea mutta jos oleskelee ulkomailla asumistuki päättyy jossain vaiheessa jos katsotaan että Suomessa asuminen ei ole vakinaista.sitten jos maksat Suomessa vuokrat/vastikkeet niin miten rahat riittää ulkomailla elämiseen? Samoiten kun työttömyys pitkittyy joutuu typ- palvelun piiriin ja se tietää jopa viikoittaisia yhteydenottoja ja tapaamisia ,työkokeiluita ,työnhaku kursseja ,koulutustarjouksia ym näin on useat pitkäaikais työttömät kertoneet.
Eihän sitä Intiaan tartte maksaakaan. Ihan suomalaiselle tilille. Sitten luottokortti mukaan.
Vai eikö Intiassa voi maksaa eikä nostaa rahaa luottokortilla?
Joka oleskelee ulkomailla yli 6 kk menettää työttömyysturvansa jos on ollut ulkomailla ilman hyväksyttävää syytä ja työssäoloehto on täytettävä uudelleen .työttömyys etuus on haettava pääsääntöisesti siitä maasta missä oleskelee.
Kaikki ei nyt täsmää , en usko.
Vierailija kirjoitti:
Joka oleskelee ulkomailla yli 6 kk menettää työttömyysturvansa jos on ollut ulkomailla ilman hyväksyttävää syytä ja työssäoloehto on täytettävä uudelleen .työttömyys etuus on haettava pääsääntöisesti siitä maasta missä oleskelee.
Kaikkea ei ole pakko kertoa ja puolen vuoden välein voi toki pistäytyä kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei nyt täsmää , en usko.
Mitä et usko?
TE-toimistoa ei kiinnosta sinun vapaa-aikasi (paitsi ehkä käpykylän kyylävirkailijaa), jos täytät työnhakuvelvoitteen ja pystyt olemaan fyysisesti paikalla mahdollisissa toimenpiteissä määrätyn ajan sisällä. Ongelmia siis tulee vasta silloin.
Painotan nyt tuota käpykylän kyylävirkailijaa, jos saa tietoon esim. juoron kautta lomasi niin varmasti keksii sulle sellaisen toimenpiteen, että pitää tulla takaisin Suomeen. Kannattaa siis olla hiljaa, jos asut pienessä kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoa ei kiinnosta sinun vapaa-aikasi (paitsi ehkä käpykylän kyylävirkailijaa), jos täytät työnhakuvelvoitteen ja pystyt olemaan fyysisesti paikalla mahdollisissa toimenpiteissä määrätyn ajan sisällä. Ongelmia siis tulee vasta silloin.
Painotan nyt tuota käpykylän kyylävirkailijaa, jos saa tietoon esim. juoron kautta lomasi niin varmasti keksii sulle sellaisen toimenpiteen, että pitää tulla takaisin Suomeen. Kannattaa siis olla hiljaa, jos asut pienessä kunnassa.
Ei pienissä kunnissa ole enää aikoihin ollut mitään työvoimavirkailijoita. Työkkärit on keskitetty isompiin taajamiin.
Millä rahalla työtön käy ulkomailla? Mä en pysty matkustamaan edes kotimaassa. Mulla raha riittää elämiseen. Olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla työtön käy ulkomailla? Mä en pysty matkustamaan edes kotimaassa. Mulla raha riittää elämiseen. Olen työtön.
Ei kaikki työttömät ole rahattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työttömät ole rahattomia.
Näin on itse ollut työmarkkinoilta poissa n.10 vuotta, liityin TE asiakkaaksi koronan alkaessa, kun ajattelin, etteivä kerkeä kiusaamaan.
Rahaa on, omaisuutta on ja kyllä, matkustelen vuodesta puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Vanhaa tietoa. Työnhakijalla riittää, että hoitaa suunnitelmassa sovitut velvollisuudet eli hakee 4 työmahdollisuutta / kk. Kyllä myös työtön on ulkomaan lomansa ansainnut. "
Jos ei ole kerennyt hakea 4 työmahdollisuutta ja tulee työtarjous niin se on velvoittava ,ja entä jos tulee työhaastattelu tai koulutustarjous tai mentävä henkilökohtaisesti tapaamiseen ? .ei mahda onnistua.
Tervetuloa vuoteen 2022. Työtarjoukset eivät ole työhönosoituksia ts. henkilökohtaisia. Ne ovat vastuuvirkailijan työnhakijalle lähettämiä työpaikkailmoituksia. Hakijan pitää kyllä raportoida virkailijalle määräpäivään mennessä, mitä on tehnyt ja miten kävi.
Minä esim. olen aina hakenut niihin paikkoihin, mutta todella harvoin saan yhtään minkäänlaista vastausta, siis en edes kieltävää. Tämän olen sitten rapotoinut eli "hain paikkaa mutta en vielä tiedä tulinko valituksi". Sitten virkailija on vaan siirtänyt sitä päivämäärää ja minun on pitänyt joskus kuukauden päästä raportoida uudestaan. Tarpeeksi monesti kun olen laittanut tuon ylläolevan tekstin, niin kyseinen tehtävä on listaltani poistunut.
Toimin siis aivan rehellisesti. Pointti on siinä, ettei virkailija oikeasti voi tietää olenko edes hakenut niitä paikkoja. Kun ne eivät ole millään lailla juuri minulle korvamerkittyjä.
-eri vastaaja-
Voin kertoa että yhteydenottoja tarkistetaan ...
Millä resursseilla, kun ei edes ehditä soittaa kaikille työttömille??
Ja vaikka jossain yksisarvismaassa tarkistettaisiinkin se yhteydenotto, niin mitään määräystä mennä tapaamaan työnantajaa päivänä X ei tule. Sen (tapaamisen) voi sopia työnantajan kanssa ihan itse, vaikka lomamatkalta.
Minä tarkistin asian näistä kuukausien työnhaku reissuista esimerkiksi Intiaan suomalaisella työttömyysturvalla ja minulle kerrottiin että on täysin mahdotonta .
Täällä joku jankkaa että työkkärivirkailija kyttää ja tarkastaa kaikki yhteydenotot ja onko ollut aktiivinen. Höpö höpö. Työkkärivirkailija ei tarkastele yhtään mitään eikä niillä ole aikaa soitella työnantajille että onko kyseinen tyyppi käynyt haastattelussa. Voihan sitä lähetellä hakemuksia työnantajille, mutta ei niitä tarkistella. Minäkin olisin käynyt tässä välissä monta kertaa vaikka Kiinassa, jos olisi rahaa matkustella. Eikä tarvi ilmoitella siitä työkkäriin. Netissä hoituu nykyään kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Andyspirit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne Intiaan tai mihin muualle vaan tarvitse osoitettaan muuttaa. Mistä ne siellä työkkärissä tietää, että onko Pena kotonaan Siilinjärvellä, mökillä Kuusamossa vai matkoilla Thaimaassa. Lähteekö Penasta joku kosminen signaali te-keskukseen, kun hän nousee sohvalta?
Joo puolipilvistä ja hieman yli 20 astetta. Juuri täydellinen sää aktiivilomaan.