Tuleeko karenssi, jos työtön lähtee lomalle ulkomaille?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, itse olin viime vuonna 5kk ja 4kk pätkät ulkomailla. Ei kukaan kytännyt ja jos nyt joku työtarjous olisi tullut josta olisi vielä haastetteluunkin päässyt niin sitten olisin tullut aiemmin Suomeen.
Miten on selitettävissä että muut työnhakijat saavat jatkuvasti työtarjouksia ,koulutustarjouksia ,ym.miten hoidit työnhaun? Koska 2016 vuoden alussa tuli työttömyysetuudet vastikkeellisiksi eli oli jo aiemmin tätä vuotta haettava työpaikkoja ja työvoimatoimisto otti yhteyttä tai pyysi käymään ja samalla kyseli haettuja työpaikkoja ja teki uuden työllistämis suunnitelman joka oli ja on edelleenkin lakisääteinen.näistä työllistämis suunnitelman toteuttamatta jättämistä tuli 3kk karenssi.ja niitä oli lehtitietojen perusteella ja tm,n antamien tietojen mukaan useita kymmeniätuhansia karensseja.mitä muita tukeja saat?
En ole saanut ikinä työtarjouksia. Enkä ole ikinä käynyt työkkärissä.
T. 3v työttömänä
Etkä näin ollen saa työttömyyskorvauksiakaan .on turha yrittää vääntää .
Tietenkin saan. Mistä niitä työtarjouksia tulisi kun täällä ei ole töitäkään.
Alueella jossa asut on avoimia työpaikkoja melkoisella todennäköisyydellä.äläpä viitsi.
On ehkä yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, hammaslääkäri, sähköasentaja, erityisopettaja. Viimeksi mainittuun voisin hakea, kun siihen voidaan ottaa epäpätevä enintään vuodeksi.
Luuletteko tosiaan työttömille tunkevan työtarjouksia ovista ja ikkunoista? No ei tdsiaan tule! Juuri nyt en ole itse työtön, mutta kerran mulle tuli monen vuoden työttömyysjakson aikana kaksi työtarjousta. Yksi vanhaan ammattiin entiseltä kotipaikkakunnalta ja toinen uuteen toiselta puolelta maata, koska "meillä täällä ei yhtään työtöntä hakijaa siihen työhön" . Työssä olevia hakijoita kyllä riitti kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, itse olin viime vuonna 5kk ja 4kk pätkät ulkomailla. Ei kukaan kytännyt ja jos nyt joku työtarjous olisi tullut josta olisi vielä haastetteluunkin päässyt niin sitten olisin tullut aiemmin Suomeen.
Miten on selitettävissä että muut työnhakijat saavat jatkuvasti työtarjouksia ,koulutustarjouksia ,ym.miten hoidit työnhaun? Koska 2016 vuoden alussa tuli työttömyysetuudet vastikkeellisiksi eli oli jo aiemmin tätä vuotta haettava työpaikkoja ja työvoimatoimisto otti yhteyttä tai pyysi käymään ja samalla kyseli haettuja työpaikkoja ja teki uuden työllistämis suunnitelman joka oli ja on edelleenkin lakisääteinen.näistä työllistämis suunnitelman toteuttamatta jättämistä tuli 3kk karenssi.ja niitä oli lehtitietojen perusteella ja tm,n antamien tietojen mukaan useita kymmeniätuhansia karensseja.mitä muita tukeja saat?
T. 3v työttömänä
Etkä ole myöskään työtön työnhakija.😁
Ei tule mitään karessia. Harvoin työkkäristä mitään kukaan soittelee. Ei minulle ole soitettu sieltä yli 3 vuoteen. Eivät ne kysy oletko hakenut töitä. Minä olen lähdössä ensi tiistaina kreikkaan lomalle. Rantalomaa vietän viikon avovaimon kanssa. Tammikuun puoles välis me lähdetään portugaliin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs lomia ne työttömät tarvitsee? Ja mistä saat rahat matkaasi?
Kukas kateellinen siellä huutelee? Luovutat varmasti hyvän työpaikkasi etuineen ja lomineen työttömälle,eikö?
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies 47 kirjoitti:
Ei tuu koska ei kerro työkkärille. Olen ollut 2 kuukauttakin reissussa. Ei ne työkkäristä soittele työttömälle. Minulle ei ole 3 vuoteen kukaan soittanut työkkäristä. Lähden joulukussa etelään taas kylmää pakoon.
En usko sinua ,on työnhaku velvollisuus ,lakisääteinen työllistymis-suunnitelman teko ja puhelinhaastattelut ja, jos ei ole työllistymis -suunnitelmaa niin ei ole oikeutta työttömyysetuuteen .
Sinä uskot varmaan mainoksetkin, jos uskoit poliitikkojen höpinät. Et sinä itse ole ollut työtön, jos tosissasi kuvittelet, että työttömiä hyppyytetään yhtenään joissakin haastatteluissa.
Totuus on se, että työllistymissuunnitelma on yksinkertaisimmillaan tämä: "omatoimista työnhakua".
Kun takana on hyvä tutkinto ja n. 30 vuotta työkokemusta, hyvä ansiosidonnainen ja sen verran työpätkiä, että sen säilyttää, eityötöntä paljonkaan hätyytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule karenssia, mutta tuolta ajalta et saa rahaa.
" Vanhaa tietoa. Työnhakijalla riittää, että hoitaa suunnitelmassa sovitut velvollisuudet eli hakee 4 työmahdollisuutta / kk. Kyllä myös työtön on ulkomaan lomansa ansainnut. "
Jos ei ole kerennyt hakea 4 työmahdollisuutta ja tulee työtarjous niin se on velvoittava ,ja entä jos tulee työhaastattelu tai koulutustarjous tai mentävä henkilökohtaisesti tapaamiseen ? .ei mahda onnistua.
Tervetuloa vuoteen 2022. Työtarjoukset eivät ole työhönosoituksia ts. henkilökohtaisia. Ne ovat vastuuvirkailijan työnhakijalle lähettämiä työpaikkailmoituksia. Hakijan pitää kyllä raportoida virkailijalle määräpäivään mennessä, mitä on tehnyt ja miten kävi.
Minä esim. olen aina hakenut niihin paikkoihin, mutta todella harvoin saan yhtään minkäänlaista vastausta, siis en edes kieltävää. Tämän olen sitten rapotoinut eli "hain paikkaa mutta en vielä tiedä tulinko valituksi". Sitten virkailija on vaan siirtänyt sitä päivämäärää ja minun on pitänyt joskus kuukauden päästä raportoida uudestaan. Tarpeeksi monesti kun olen laittanut tuon ylläolevan tekstin, niin kyseinen tehtävä on listaltani poistunut.
Toimin siis aivan rehellisesti. Pointti on siinä, ettei virkailija oikeasti voi tietää olenko edes hakenut niitä paikkoja. Kun ne eivät ole millään lailla juuri minulle korvamerkittyjä.
-eri vastaaja-
Kyllä saa mennä lomalle eikä siitä mitään karensseja tule. Nykyään asioita pystyy hoitamaan puhelimella, sähköpostilla, Teamsilla, Zoomilla jne. Hieman eri asia kuin 30 vuotta sitten kun oltiin pelkkien lankaliittymien varassa, niin ei uskaltanut edes postilaatikolle mennä, jos vaikka puhelin soi just silloin.
Te-keskus ilmoittaa monta viikkoa etukäteen yhteydenotosta. Siinä ehtii vaikka minkälaisen loman viettää sitä ennen. Ja puhelin ainakin minulla toimii ulkomaillakin.
työtön--- kirjoitti:
Ei tule mitään karessia. Harvoin työkkäristä mitään kukaan soittelee. Ei minulle ole soitettu sieltä yli 3 vuoteen. Eivät ne kysy oletko hakenut töitä. Minä olen lähdössä ensi tiistaina kreikkaan lomalle. Rantalomaa vietän viikon avovaimon kanssa. Tammikuun puoles välis me lähdetään portugaliin.
Marraskuussa Kreikkaan sateeseen?
Tammikuussa Portugaliin hytisemään? Vai menettekö Madeiralle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 3v työttömänä
Etkä ole myöskään työtön työnhakija.😁
Häh miten niin?
Olen työtön työnhakija ja työmarkkinatuki tulee ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
työtön--- kirjoitti:
Marraskuussa Kreikkaan sateeseen?
Tammikuussa Portugaliin hytisemään? Vai menettekö Madeiralle?
Kreikassa on monta kymmentä saarta mantereen lisäksi. Hellettä on ollut vielä lokakuussa, joten ei marraskuussa on sellainen suomalainen kesäsää.
eri
Ei tule, jos olet tavoitettavissa. Työtön voi oikein hyvin matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä työnhakijalle ei yleensä ole varaa matkustella.on laskut jotka täytyy maksaa.
On työnhaku velvollisuus,työhaastattelut,työvoimatoimistossa henkilökohtaiset tapaamiset,koulutustarjoukset jotka ovat velvoittava ,ym.ulkomaanmatkat eivät onnistu.
Mistä alkaen noita on alkanut tulla tavallisille työttömille? Olin muutama vuosi sitten työttömänä useampia vuosia. Kaksi kertaa taisi tulla puhelu, johon olisin voinut vastata vaikka Australiassa.
Enpä usko.työttömillä työnhakijoille lähetetään ja lähetettiin jo aiemminkin työtarjouksia ,koulutustarjouksia ja silloin myös oli työnhaku velvollisuus ,eli piti hakea aktiivisesti työpaikkoja ,oli työllistämis-suunnitelmat ym. viime vaalien aikaan löytyi paljon samantapaisia kirjoituksia että työttömät sitä työttömät tätä jne olen seurannut hyvin paljon vastaavia keskusteluja eri keskustelupalstoilla reilusti yli 10 vuoden aikana.😁
Eipä ole tullut yhtään työtarjousta ja nuo koulutustarjoukset eivät velvoita mihinkään.
Työllistämis suunnitelmat päivitetään 3kk välein ja sekin tehdään puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
No ei tule. :D toki siltä ajalta ei virallisesti makseta työttömyyskorvausta mutta eipä kukaan noita tarkasta
No kyllä maksetaan ihan normalisti työttömyyskorvaus. Ei nykyään ole enää kielltyä matkustaa työttömänä.
Ei tietenkään tule karenssia. Joskus vuosia sitten oli joku muistaakseni 6 päivän sääntö ja olis vielä pitänyt ilmoittaa matkastaan työkkäriin (en kyllä ikinä ilmoittanut enkä noudattanut päivien määrää).
Ei sellaista typeryyttä enää onneksi ole. Tuollaisen säännön mukaanahan esim. torniolaisten olisi pitänyt ilmoittaa työkkäriin, kun kävivät kaupassa Haaparannan puolella, ja olisi saanut käydä vain 6 kertaa vuodessa.
työtön--- kirjoitti:
Paitsi että nämä työvoimatoimiston soitot on lakisääteisiä ,ja myös työllistämis-suunnitelmat.järjestelmä havaitsee kun 3kk on tullut täyteen ja lähettää yhteydenoton vastuu virkailijalle.sitten on työnhaku velvollisuus johon on raportoitava määräpäivään mennessä kuukausittain haetut työpaikat ja järjestelmä havaitsee heti kun määräpäivä on ylittynyt ja virtuaalitoimisto katkaisee automaattisesti työttömyys etuuden maksun ja järjestelmä antaa tiedon MAKSUKIELTO.ei en todellakaan usko sinua .satun tietämään näistä asioista.vaalit tulossa?
Vierailija kirjoitti:
työtön--- kirjoitti:
Paitsi että nämä työvoimatoimiston soitot on lakisääteisiä ,ja myös työllistämis-suunnitelmat.järjestelmä havaitsee kun 3kk on tullut täyteen ja lähettää yhteydenoton vastuu virkailijalle.sitten on työnhaku velvollisuus johon on raportoitava määräpäivään mennessä kuukausittain haetut työpaikat ja järjestelmä havaitsee heti kun määräpäivä on ylittynyt ja virtuaalitoimisto katkaisee automaattisesti työttömyys etuuden maksun ja järjestelmä antaa tiedon MAKSUKIELTO.ei en todellakaan usko sinua .satun tietämään näistä asioista.vaalit tulossa?
Läpälää. Minulla työllistymissuunnitelma oli tehty huhtikuussa ja se päivitettiin kaksi viikkoa sitten. Aika paljon yli 3kk meni siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Vanhaa tietoa. Työnhakijalla riittää, että hoitaa suunnitelmassa sovitut velvollisuudet eli hakee 4 työmahdollisuutta / kk. Kyllä myös työtön on ulkomaan lomansa ansainnut. "
Jos ei ole kerennyt hakea 4 työmahdollisuutta ja tulee työtarjous niin se on velvoittava ,ja entä jos tulee työhaastattelu tai koulutustarjous tai mentävä henkilökohtaisesti tapaamiseen ? .ei mahda onnistua.
Tervetuloa vuoteen 2022. Työtarjoukset eivät ole työhönosoituksia ts. henkilökohtaisia. Ne ovat vastuuvirkailijan työnhakijalle lähettämiä työpaikkailmoituksia. Hakijan pitää kyllä raportoida virkailijalle määräpäivään mennessä, mitä on tehnyt ja miten kävi.
Minä esim. olen aina hakenut niihin paikkoihin, mutta todella harvoin saan yhtään minkäänlaista vastausta, siis en edes kieltävää. Tämän olen sitten rapotoinut eli "hain paikkaa mutta en vielä tiedä tulinko valituksi". Sitten virkailija on vaan siirtänyt sitä päivämäärää ja minun on pitänyt joskus kuukauden päästä raportoida uudestaan. Tarpeeksi monesti kun olen laittanut tuon ylläolevan tekstin, niin kyseinen tehtävä on listaltani poistunut.
Toimin siis aivan rehellisesti. Pointti on siinä, ettei virkailija oikeasti voi tietää olenko edes hakenut niitä paikkoja. Kun ne eivät ole millään lailla juuri minulle korvamerkittyjä.
-eri vastaaja-
Voin kertoa että yhteydenottoja tarkistetaan ...
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö, tuo laki muuttui ajat sitten. nyklyään voit asua vaikka Thaimaassa vuoden työnhaussa eikä kukaan anna karenssia, ja kellekään ei tarvii kertoa minne ostit talveksi lennot, kunhan täällä SUomessa on osoite. Jos siihen tulkee työhönosoitus voi joutua karenssiin.
työtä voi hakea ulkomailla muutenkin ja nostaa työkkäriä itse aion mennä Intiaaan "etsimään töitä" kevääksi
En usko sinua ,on työnhaku velvollisuus ,lakisääteinen työllistymis-suunnitelman teko ja puhelinhaastattelut ja, jos ei ole työllistymis -suunnitelmaa niin ei ole oikeutta työttömyysetuuteen .