Saako rautalisää syödä omin päin?
Jos on runsaat menkat. Jossain luki et oli tullut niistä hyytymä?
Kommentit (24)
Jos sinulla on huonot rauta-arvot niin on suositeltavaakin että syöt kunnes ne tasaantuu.
"Kuukautisverenvuodon korvaamiseksi voit annostella 30 mg rautaa (rautabisglysinaatin muodossa) päivittäin (runsaat kuukautiset) tai joka toinen päivä kuukautisvuodon aikana. Kyseinen määrä rautaa auttaa ylläpitämään elimistön ferritiinitasoa." -nogelorganics
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on huonot rauta-arvot niin on suositeltavaakin että syöt kunnes ne tasaantuu.
"Kuukautisverenvuodon korvaamiseksi voit annostella 30 mg rautaa (rautabisglysinaatin muodossa) päivittäin (runsaat kuukautiset) tai joka toinen päivä kuukautisvuodon aikana. Kyseinen määrä rautaa auttaa ylläpitämään elimistön ferritiinitasoa." -nogelorganics
Mutta rautalääkkeissä usein 100mg päivä
Kannattaa käydä lääkärin kautta.
Hän katsoo ensin veriarvosi ja määrää rautakuurin.
Ei kannata alkaa rautaa omin päin syömään, vaikka olisi matala ferritiini, vaan aina lääkärin valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Itse syön, koska on alhaiset ferritiinit.
Miksi et ota rautatiputusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Missä se vain otetaan?
Vierailija kirjoitti:
Unohdin lisätä että kannattaa tosiaan käydä ensin ottamassa verikokeet. Itsekin otin, todettiin että todella alhaiset arvot ja rupesin syömään rautalisää, muutaman kuukauden päästä menin uudestaan ja arvot olivat normaalit.
Joo, kyllä sitä on syytä syödä nimen omaan omin päin. Toisten päitä ei tule käyttää rautalisän syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa rautaa omin päin syömään, vaikka olisi matala ferritiini, vaan aina lääkärin valvonnassa.
mitä tarkoittaa "lääkärin valvonnassa?" Valvotaanko potilasta kun se käyttää rautalisää?
Minulla sekä alhainen ferritiini että anemia. Kävin lomalla labrassa ja aloitin rautalisän omin päin. Rautainfuusioon tuskin pääsen koska on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ainakaan määrätty vaikka runsaat menkat ja ferritiini 8.
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa lääkäriin pääsee mittauttamaan rauta-arvot? Kaikilla ei ole varaa (eikä pidä verovaroin ylläpidetyssä hyvinvointivaltiossa ollakaan) yksityislääkärillä/labrassa käymiseen.
Se riippuu perintötekijöistä, kuten e-pillereissäkin. Ja annostukset sekä ruokavaliot. Kaikille rauta ei aiheuta samanlaisia ongelmia kuurina.
Synlab rahastaa isoissa kaupungeissa, eli sen Puhdin kautta saa tiettyjä verikokeita ilman lähetettä. En söisi rautaa ominpäin tietämättä tiettyjä veriarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Synlab rahastaa isoissa kaupungeissa, eli sen Puhdin kautta saa tiettyjä verikokeita ilman lähetettä. En söisi rautaa ominpäin tietämättä tiettyjä veriarvoja.
Ai et edes jos runsaat menkat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa rautaa omin päin syömään, vaikka olisi matala ferritiini, vaan aina lääkärin valvonnassa.mitä tarkoittaa "lääkärin valvonnassa?" Valvotaanko potilasta kun se käyttää rautalisää?
Joku naiivin sinisilmäinen kuvittelee, että silloin rauta-arvoja seurattaisiin esim kuukausittain terveyskeskuslääkärin määräämin labrakokein.
Ehei, eihän sinne terveyskeskukseen saa edes lekuriaikaa jos vaivana on ainoastaan raudanpuutteen aiheuttamaa oireilua. Ja jos saa ajan niin ainakaan ei pääse verikokeisiin vaan tilannetta pitää seurata ainakin 3kk ja sitten varata uusi aika jos oireilu ei ole itsekseen parantunut..
Rautainfuusio
alk. 699.80 €
https://www.aava.fi/palvelut/vatsa-ja-suolisto/vatsa-ja-suolistosairauk…
Ei runsaat menkat aiheuta anemiaa. Se on hölmöläisten myytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Missä se vain otetaan?
No mulla oli sairaalassa kun vuosin takapuolesta verta sain tiputuksen. Maksaa vain vajaat 600 euroa...
Mutta olen mies.
Mulla on aina ollut tosi runsaat menkat ja hemoglobiiniarvot huitelee melkein 150. Joten kannattaa nyt ainakin tarkistaa arvot.
Saa.