Kiva kun ei ole enää varaa ostaa ruokaa toimeentulotuella ollessa...jauhelihakin liian kallista nyt :(
En voi syödä sika-nautaa koska se alkaa heti käymään vatsassa...eli en saa sitä halvinta.
Naudan jauhelihaa joudun ostamaan, halvinta tietty...mutta sekin on liian kallista.
Myös makaronit 40snt/pussi, ennen 20sent...100% nousu.
Täytyykö tässä alkaa varastaa ruokaa?
530e/kk ei riitä enää mihikään kun ruoan lisäksi muitakin elämisen kuluja...ttt tarvitsee heti vähintään 200e korotuksen!
Ttt on jissain 90-luvun tasolla vaikka kaikki tuplaa hintoja...
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ne opiskelijat pärjäävät puolta vähemmällä budjetilla jos eivät uskalla ottaa opintolainaa.
Opiskelija aikoina tuli pärjättyä näkkileivällä, voilla, perunasäkillä ja juures pusseilla eikä tullut puutostauteja.
Vanhemmat maksaa.
Pienituloisilla vanhemmilla ei ole mistä maksaa.
Minä tiedän yhden pienituloisen yh-äidin, joka antaa lapsilleen rahaa + tämän yh äidin omat vanhemmat antaa myös yh äidille ja tämän lapsille rahaa, ja vielä isän vanhemmat antaa lapsenlapsille rahaa.
Eli kyllä jostain sitä rahaa tulee.
Ja minä tiedän perheitä, joissa ei isovanhemmilta tule rahaa, kun sitä ei ole, ei tule vanhemmilta rahaa, kun sitä ei ole, ja pitää ihan itse vaan pärjätä. Ja koska lainaa ei uskalla ottaa (periytyvä köyhyys uhkana) niin sitten yrittää pärjätä sillä opintotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin sulla menee 500e rahaa sitten?
Ruokaan, lääkkeisiin, bussilippuun, vessapaperiin, pyykinpesujauheeseen, hammastahnaan, hammaslankaan ja silikonitikkuihin, parturiin, kenkiin, tiskiaineeseen... JNE JNE.
Ihan kaikkeen mitä nyt peruselämiseen tarvitaan??
Mikä kysymys toi ees on?ap
Noita ostat joka kuukausi, esim. kengät? En vaan ymmärrä, kun hammastahna ja pyykinpesuaine riittää aika hyvin pari kk. Terveydenhuolto on SUomessa ilmaista kuten hehkutetaan aina, eli mihin lääkkeisiin menee rahaa? Ostin 50 vuotta sitten hopeisen hammastikun ja sitä käytän vieläkin, hammaslääkäri suosittelee tänäänkin samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan, lääkkeisiin, bussilippuun, vessapaperiin, pyykinpesujauheeseen, hammastahnaan, hammaslankaan ja silikonitikkuihin, parturiin, kenkiin, tiskiaineeseen... JNE JNE.
Toimeentulotukea saavat saa lääkkeet maksusitoumuksella, se lähtee suoraan apteekkiin. Pesuaine maksaa alle viisi euroa ja kestää kuukauden. Vessapaperi maksaa alle kolme euroa, eikä yhdellä mene pakettia viikossa. Miten luulet että me työssäkäyvät pärjätään kun ei jää 500 lääkkeiden jälkeen jotka maksetaan itse, polttoaine maksetaan itse että pääsee sinne töihin. Parturissa käydään hyvin harvoin. Hammasharja uusitaan noin kolmen kuukauden välein, viimeksi maksoi kaksi pari euroa, hammastahnaa saa eurolla. Kyllä on toimeentulotuella elävillä leveää.
Et mainitse, miten hoidat talouttasi eli mihin rahasi uppoavat. Tässä ilmainen neuvo: pidä vähintään parin kuukauden ajan kirjaa kaikista menoistasi, niistä pienimmistäkin. Loppukuusta käy muistiinpanot läpi ja pohdi, oliko kaikki ostamasi tarpeellista ja mistä voisit luopua. Huomaat nopeasti, että niistä pikkumenoista kertyy yllättävän iso summa kuukaudessa. Paljonko kuluu kuukaudessa alkoholiin ja tupakkaan? Ne eivät todellakaan ole välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita ostat joka kuukausi, esim. kengät? En vaan ymmärrä, kun hammastahna ja pyykinpesuaine riittää aika hyvin pari kk. Terveydenhuolto on SUomessa ilmaista kuten hehkutetaan aina, eli mihin lääkkeisiin menee rahaa? Ostin 50 vuotta sitten hopeisen hammastikun ja sitä käytän vieläkin, hammaslääkäri suosittelee tänäänkin samaa.
Sinunko lääkkeet ovat ilmaisia? Tt-tuella niiden pitäisi tosin ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Uskon ap,ettei riitä. Juuri kävin kaupassa ja meni hetkessä 200€.
Kyllä 200e sapuskoihin kerralla on tuhti summa. Mitä ihmettä sillä summalla ostit, en käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat syödä ehdointahdoin jauhelihaa ja makaronia? Osta munia ja jauhoja, tee pasta itse. Yrttejä ja vaikka herneenversoja voit kasvattaa ympäri vuoden. Käy kaupan kalatiskillä niin huomaat että esimerkiksi kala on pirun edullista. Kokonainen broileri maksaa alle kympin ja syöt siitä oikeasti monta päivää, osta juureksia ja paahda niitä uunissa, älä osta muotihedelmiä ja kaukaa tänne roudattua sontaa.
T. Toinen toimeentulotuella oleva jonka ruokalistalla on tänään puna-ahventa kera rehujen.
Voi pyhä sylvi näitä vauvapalstan vinkkejä.
Miksi pitäisi ostaa munia ja jauhoja ja tehdä pasta itse? Aivan varmasti tulee edullisemmaksi ostaa se 40 snt makaronipussi.
Ja missä hemmetissä sijaitsee se kalatiski, jossa on pirun edullista kalaa?
Maistuu tuhat kertaa paremmalta. Mieti paljon pastaa saat yhdestä jauhopussista ja sano sitten että se makaronipussi on halvempi.
Tt-tuki asiakas saa maksusitoumuksen apteekkiin.
Ainiin mutta ostat varmaa käsikauppa kamaa ja ulvot kun fyffet loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti?
Kuinka moni työssäkäyvä käy joka kk parturissa, ostaa uudet kengät, tiskiainetta ja pyykinpesujauhetta? Minulla on 4 lasta, ja pyykinpesuneste kestää useamman kuukauden, pesujauhe (jota käytän VAIN valkopyykkiin) 1kg on nyt kestänyt yli vuoden. Ja meillä kuitenkin 9kg pesukone pyörii joka toinen-kolmas päivä. Annostelen sen mukaan, kuinka likaisia vaatteita on. Tiskiaine? Käsitiskiainetta ostan muutaman kk välein, tabletteja sen 50 tabletin toisiksi halvimman paketin joka toinen kk.
500 euroa kuukaudessa juokseviin menoihin, olisikin tuollainen summa käytettävissä.
(mutta minä voin sanoa suoraan, että minun syyni, monta lasta ja lemmikkejä, vakityö joka vaatii auton jne, mutta silti ihmettelen tuota rahaa, kun meillä EI mene kuuden hengen hygieniaan+vaatteisiin yhteensä tuota summaa)
Voin neuvoa, miten tehdään edullisesti syömäkelposta ja suhteellisen terveellistä ruokaa, mutta ap:lle ne ohjeet eivät tule kelpaamaan, hänen täytyy saada vain nautaa ja lisää nautaa.
100 grammassa jauhelihaa on proteiinia 20 grammaa. 100 grammassa soijarouhetta on proteiinia 45 grammaa. Ihan vain tiedoksi.
Soijarouhe, kananj.liha tai ostat vain tarjouksesta/-30-60%. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Dollety kirjoitti:
Jauhelihan saa halvimmillaan alle 3€.Sitten ne muut on kalliit. Osta tarjouksia,Sitten on varaa tehdä erilaisia ruokia.Tää on jättänyt kauppaan mielestäni ylikalliit tuotteet.En osta periaatteestakaan.
Et sitten edes lukenut aloitusta?
Kerroinhan että en voi ostaa sika-nautaa 23% joka on halvinta, koska vatsani menee ihan sekaisin siitä.
Eilen ostin ja tein ruokaa, lopputuloksena vessassa lukemattomia kertoja ja lopuksi verta kun ei peräaukko enää kestä : (Naudan jauheliha on kalliimpaa, mutta se ei laita vatsaa sekaisin....Siihen vain ei ole enää varaa...
ap
Mitä mariset, jätä pois ne naudanlihat. Osta kalaa, perunoita, raejuustoa...niin me muutkin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat syödä ehdointahdoin jauhelihaa ja makaronia? Osta munia ja jauhoja, tee pasta itse. Yrttejä ja vaikka herneenversoja voit kasvattaa ympäri vuoden. Käy kaupan kalatiskillä niin huomaat että esimerkiksi kala on pirun edullista. Kokonainen broileri maksaa alle kympin ja syöt siitä oikeasti monta päivää, osta juureksia ja paahda niitä uunissa, älä osta muotihedelmiä ja kaukaa tänne roudattua sontaa.
T. Toinen toimeentulotuella oleva jonka ruokalistalla on tänään puna-ahventa kera rehujen.
Voi pyhä sylvi näitä vauvapalstan vinkkejä.
Miksi pitäisi ostaa munia ja jauhoja ja tehdä pasta itse? Aivan varmasti tulee edullisemmaksi ostaa se 40 snt makaronipussi.
Ja missä hemmetissä sijaitsee se kalatiski, jossa on pirun edullista kalaa?
Maistuu tuhat kertaa paremmalta. Mieti paljon pastaa saat yhdestä jauhopussista ja sano sitten että se makaronipussi on halvempi.
Jauhot maksavat halvimmillaan noin 0,60€/kg (Xtran vehnäjauhot), makaroni halvimmillaan nykyään noin euron kilo, joten jauhoista itse tekemällä saa edullisemmin. Aikaisemmin oli toisin päin, kun kilo makaronia/spagettia maksoi 0,39€.
Halpaa kalaa en kyllä ole nähnyt, pari vuotta sitten oli lahnaa 2,95€/kg, nyt sekin on vitosen kilo. En osaa käsitellä lahnaa, kun en tykkää kalamurekkeesta.
Toimeentulotuella elävä on epäonnistunut luuseri. Olkoot nöyrän kiitollinen jokaikisestä sentistä minkä saa valtiolta. Useissa maissa ei anneta siltikään mitään, vaikkei itse kykenisikään elantonsa hankkimiseen. Täällä taas mangutaan että lisää pitäisi saada useampi kymmentä prosenttia. Vähentäisitte sitä röökinpolttoa ja viinanjuontia, niin varmasti riittää rahat kun vuokra ja sähkökin maksetaan puolesta.
Täysin typerää ulinaa. Ei jauheliha ole mikään välttämättömyys. Tuolla 500 eurolla saat kyllä ruokaa ja pesuaineet juuri sen verran mitä tarvitsee. Ei tukien ole tarkoitus mahdollistaa työttömille sisäfilettä ja juustoja. Tiedoksi että myös me hyvin ansaitsevat syömme hernekeittoa ja pakastevihanneksia. Peruna, puuro ja pavut on halpoja ja kyllä sinä niillä pärjäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan syöminen ei ole ihmisoikeus.
Vittuileminen ei ole ihmisoikeus
sossunpummeille vittuilu ON ihmisoikeus
Hyvä aloitus... mutta:
kyse onkin siitä että totalitaristinen valtio kuten Suomi ja sen media ei salli mitään muita kuin valtavaa rahastusta tukevia "onnellisuus-kirjoituksia"... onnellisuutta ja rahastusta ei saa lainkaan kyseenalaistaa...
jos mainitsee epäkohtia ja esim. sitä miten huonosti suomalaisilla menee samaan aikaan kun suuryhtiöt tekevät tulosta ja nostavat katteita päivittäin ilman että hallinnon on edes tarkoitus puuttua asiaan niin tällaiset mielipiteet poistetaan heti... sama menetelmä kuin Pohjois-Koreassa siis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sitten paskalla jos alkaa käymään pötsissä ja kun ei käy töissä niin mitä hätää sitä on vessan pöntöllä istua vaikka ihan työkseen 🤣
Mitä muitakin kuluja on kun yhteiskunta maksaa terveyden hoidot ja lääkkeet, vuokran, sähkön, veden.
Tuttuni käy partrissakin sillä toimeentulotuella ja hyvin näyttää riittävän rahat. Haalii niitä ilmaisruoka avustus ruoka pusseja monesta paikkaa aikansa kuluksi kun on aikaa. On vielä jopa juoppo mies. Syö huonoa ja halvinta ruokaa kun säästää kaljaan rahaa.
Sitä se haittaa että suolen toiminta on muutenkin kivuliasta ja peräaukko rasittuu suuresti kun käy 5 kertaa vaikka ruoan jälkeen vessassa...Eilenkin tuli jo verta viimeisillä kerroilla kun olin ostanut sika-nautaa sen halpuuden takia.
En polta, enkä juo alkoholia
ap
Osta nautaa mutta jatka sitä pavuilla, porkkanaraasteelle, sienillä (pakkasestasi), niillä kasviksilla mitä kaupassa sattuu edullisesti olemaan. Täällä Turussa usein torilla myydään suuria pusseja eurolla päivän päätteeksi: tomaatteja, paprikaa, kurkkuja, mangoja mitä sattuu olemaan jäämässä yli. Niistä sitten vaan "jatketta" siihen kastikkeeseen.
Eli mitä kalliimpaa tietty ruoka-aine on, sitä vähemmän ko ainesosaa / ruokailukerta.
no höh. eikö kotonamakaamalla "tienaa" riittävästi sisäfileeseen? kannattaisiko mennä töihin. useiden satojentuhansien mielestä ei kannata. se kertoo vain siitä, että tukia maksetaan liikaa.
Joo, kyllähän sitä makaronissakin on energiaa hyvin, mutta ei sitä vain pelkästään voi syödä :D