Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä "toinen nainen/mies" on myös syyllinen ja tekee väärin?
Satuin eilen osaksi erikoista keskustelua. Keskustelussa tuotiin ilmi, että yleinen mielipide kuulemma on se, ettei toinen nainen/mies ole syyllistynyt mihinkään väärään, vaan syy on ainoastaan pettäjän.
Minä olen vahvasti eri mieltä.
JOS tämä toinen nainen/mies on tietoinen, että kumppani on varattu, hän tekee myös väärin, vaikka itse olisi vapaa.
Moraali on todellakin kokenut inflaation, samoin kuin epäitsekkyys...
(niin ja olen menneisyydessä myös itse ollut tietoisesti "se toinen nainen", ja kyllä, häpeän ja kaduttaa oma toimintani suuresti!)
Kommentit (465)
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Jaahas, Kemin juntti taas täällä heilumassa.
Jos joku pettää, suhteessa on jo ongelmia ilman sitä petostakin. Toinen nainen/mies itseasiassa tekee palveluksen ja saattohoitaa kuolevan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nykyään entistä itsekkäämpiä, ja omat teot oikeutetaan kaikki, millä tekosyillä tahansa. Harva uskaltaa myöntää tehneensä mitään väärää tai väärin.
Jos ei tiedä toisen olevan varattu, niin eihän se silloin tietenkään sen toisen vika ole - silloinhan häntäkin on johdettu harhaan ja on myös sen häntäheikin uhri. Mutta..
Jos tietoisesti tämän jälkeen jatkaa suhdetta tai on alusta asti tiennyt, ehkä jopa tehnyt aloitteen varattuun ihmiseen, niin silloin on kyllä omassakin luonteessa vikaa.
Sama koskee myös sitä parisuhteessa olevaa: on eri asia ihastua toiseen (ihastukset menevät usein ohi) kuin tehdä jotain sen suhteen.
Itsekin rakastuin vahingossa toiseen oltuani pitkässä parisuhteessa, mutta en tehnyt mitään sen rakastumisen kohteen suhteen vaan päätin ensimmäisen suhteen rehellisesti ensin ennen. Musta olis ollut väärin mennä tapaamaan uutta ihmistä, ennen kuin on päättänyt entisen suhteen. Ihmisiä ei tule pitää löysässä hirressä.
Minusta on täysin moraalitonta lähteä sinkkuna varatun kanssa yhden illan seksisuhteisiin. Pidemmän tutustumisen ja ihastumisen/rakastumisen jälkeen helpommin ymmärtää, että sinkku alkaa suhteeseen varatun kanssa silloin, jos varattu vie suhdetta eteenpäin ja kertoo olevansa eroamassa. Yleensä siinä vaan sinkku särkee sydämensä ja varattu jatkaa liitossaan, joten onhan se vähän ankaraa syyttää hyväksikäytetyksi tullutta sinkkua moraalittomuudesta. Silloin, jos kumpikin on varattuja, tilanne on molemmilla sama, molemmat ovat pettämässä ja molemmat ovat yhtä moraalittomia. Jostain syystä pidän pahimpana moraalittomuutena sitä, kun varattu alkaa sinkun kanssa suhteeseen ja pettää sekä omaa kumppaniaan että uutta ihastustaan, jolle lupailee yhteistä tulevaisuutta ilman aiettakaan sen toteuttamisesta.
Pettämistä ei tapahtuisi, jos selkärangattomia kolmansia osapuolia ei olisi joiden kanssa tehdä pettämistä.
Kaikki jotka osallistuu petokseen tai pettämiseen on syyllisiä.
Itse en kyllä toisena naisena aikoinaan ottanut syytä niskoilleni enkä ota vieläkään, kun mies jota tapailin, esitti sujuvasti sinkkua 3 kuukautta ennen kuin kertoi olevansa naimisissa. Itse asiassa petti minutkin pahasti tällä käytöksellään, kun samalla romutti periaatteeni, että varattuihin en koske.
Mä vihaan sitä exän uutta äijää. Sen äijän oma vaimo oli pettänyt tätä miestä ja heille tuli ero. Ja mitä tämä mies teki? Alkoi välittömästi iskemään mun vaimoa työpaikalla. Flirttailu tehosi ja ajautuivat salasuhteeseen hyvin nopeasti. Kun sitten sain tietää asiasta muutaman kuukauden jälkeen, niin erohan siitä meille tuli, kun vaimoni ilmoitti ottavansa uuden miehen tästä petoskaverista itselleen.
Isku oli perheellemme tosi kova. Lasten kanssa parhaamme mukaan yritetään asiasta selviytyä.
Mutta joo, pidän tuota äijää ihan kusipäänä. Se tiesi, että vaimoni on naimisissa ja oma vaimonsa oli pettänyt häntä. Toivottavasti se pysyy poissa mun lähettyviltä, voi muuten sattua nenään.
Syy on sen joka pihtaamalla ajaa pettämään.
Vierailija kirjoitti:
Pettämistä ei tapahtuisi, jos selkärangattomia kolmansia osapuolia ei olisi joiden kanssa tehdä pettämistä.
Sinulle olisi ok, että puolisosi himoitsisi muita, fantasioisi heistä, rakastuisi - pääasia ettei pääsisi dippaamaan, koska se fantasioiden kohde ei antaisi?
Olen ollut jokaisessa roolissa, paitsi petetty, ja mielestäni on myös syyllinen jos tiesi. Erikseen on sitten ne tapaukset, että varattu esittää vapaata. Silloin kaikki muut ovat uhreja.
Olen ollut nuorena "toinen nainen". Olin niin ihastunut mieheen, että kun sain osankin hänestä niin otin. Miehen tyttöystävä teki reissutöitä ja mies väitti, että nainen tietää meistä. Nyt yli 20v myöhemmin olen kyllä miettinyt tuota. Tai sitten heillä tosiaan oli vapaa suhde (ei mitenkään yleistä siihen aikaan).
Toinen asema oli, kun tein eroa pitkästä parisuhteesta. Otin toisen miehen siinä eron aikoihin ja perustelin sitä itselleni, että oltiin tavallaan erottu. Tästä jäi uusiin suhteisiin luottamuspulaa enemmän. Ehkä olin jo sen verran nähnyt elämää, kuullut juttuja, yms, niin vaikutti enemmän kuin tuo nuorena koettu tapaus?
Kolmas oli, kun rakastuin juuri eronneeseen mieheen jonka vaimo oli pettänyt häntä. Voi olla, että olin siinä tilanteessa laastari miehelle, mutta itse olin tosissani. Hän oli kuitenkin niin katkera ja rikki edellisen suhteen takia, että ei siitä mitään tullut. Jos vaan tuo ex-vaimo olisi tiennyt puoletkin siitä mitä teki niin olisiko tehnyt? Olisiko kuitenkin voinut lopettaa ensin suhteen? Pettäminen voi olla todella paha asia ja vaikuttaa ihan kaikkeen. Kaikki vain sen oman hetken mielihyvän takia, oli se sitten fyysistä tai henkistä. Mutta jos on naimisissa ja lapsia, niin kyllä sen verran voisi kunnioittaa lastensa toista vanhempaa, että jättää tekemättä. Samalla kunnioittaa lapsiaan, koska kyllä tuo vaikuttaa myös läheisiin. Mun mielestä ei ole mitenkään selitettävissä.
En voi ymmärtää näitä: "jos kolmannet osapuolet eivät antaisi, pettämistä ei olisi"
Siis ihan oikeasti?
Ootteko ihan tosissanne?
Haluatte parisuhteen jossa uskollisuus on siitä kiinni, että toinen ei kelpaa muille?
Parisuhteessa oleva on vastuussa siitä, että pitää kiinni siitä mitä on puolisonsa kanssa sopinut.
Jos joku tietoisesti alkaa vehtaamaan varatun kanssa niin eihän se nyt mikään meriitti ole, mutta tää älytön tuomitseminen menee yli.
Itae en ole pettänyt.
Minua on petetty pitkässä parisuhteessa, mutta ajatuskin että siitä syyttäisin henkilöä jonka kanssa exäni petti on kertakaikkisen naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle olisi ok, että puolisosi himoitsisi muita, fantasioisi heistä, rakastuisi - pääasia ettei pääsisi dippaamaan, koska se fantasioiden kohde ei antaisi?
Ensinnäkin, suurin osa ihmisistä pitkän parisuhteen aikana fantasioi jossain kohtaa muusta. Ei siinä ole mitään väärää.
Toiseksi, kyllä, olisi paljon parempi, että puolisoni himoitsisi ja rakastuisi toiseen, eikä pääsisi dippaamaan koska hän on minun kanssani. Sitten hän ottaisi minusta eron ennen kuin kolmas osapuoli suostuisi hänen kanssaan sänkyyn. Paljon parempi niin, eikö?
Kolmanneksi, moni pettäminen tapahtuu hetken mielijohteesta, kun tulee tilaisuus esim. humalassa. Kyse ei ole mistään rakastumisesta tai edes erityisestä kiinnostuksesta, vaan ihan ohimenevästä mielenhäiriöstä. Silloinkin on paljon parempi, että seksi jää tapahtumatta, vaikka puolisoni olisikin sitä silloin halunnut.
Jos puolisoni pettäisi, en varsinaisesti syyttäisi kolmatta osapuolta. Pitäisi häntä kyllä selkärangattomana moukkana, jolla ei ole periaatteita tai arvoja.
Ihmiset (ainakin naiset) puhuvat niin paljon nykyään arvoista. Että on tärkeää millaiset arvot on. No se varatun kanssa vehtaaminen ilman omantunnontuskia sitten osoittaa niitä hienoja arvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suhteessa viiden varatun naisen kanssa, enkä tunne huonoa omatuntoa. Jos naiset haluavat hyvät panot, niin mä annan.
Sun kyllä pitäisi tuntea tästä huonoa omaatuntoa.
Nyt ehkä ylenkatsot ja naurat vastaukselleni, mutta joskus, elämäsi lopussa, kun käyt elämääsi läpi ja teet tilinpäätöstä tekemisistäsi sekä siitä, millainen ihminen olit ja minkä jäljen jätit maailmaan... Ei ehkä enää niin naurata.
Jos minä haluan seksiä ja nainen haluaa seksiä (vaikka on varattu), niin molemmat saa juuri sitä mitä haluaa. Nainen tekee päätöksen miehensä pettämisestä, en minä.
Juuri näin. Pettäjä tekee sen päätöksen pettää. Se on ihan tietoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo nuorena, noin 14v, ajatellut asian niin, että jos yksikään nainen ei suostuisi suhteeseen jo valmiiksi varatun miehen kanssa, tulisi homma hiukka vaikeammaksi siinä toisessakin päässä. Niille miehille siis ikäänkuin.
Ja tänäkin päivänä yhä moni nainen uskoo, että se just eläkkeelle USA:n armeijan korkeasta virasta jäänyt (salaisesta, tottakai!) tyyppi on koko ikänsä etsinyt vaan juuri sinua!!
Sinua, Anneli, 54v, terveyskeskuksen osastosihteeri, eronnut. Aikuiset lapset. Asuvat muualla, niillä aina kiire. Tietenkin Anneli ymmärtää.
Ex-mies Marko teki viinan kanssa enemmän urakoita kuin moni menestynyt grynderi - se vaan että siihen samaan suohon uppos sitten paitsi liitto, niin kaikki muukin omaisuus.Mutta nyt tämä "Art", tuttavien kesken siis, muuten Arthur, on kaikista maailman naisista bongannut juuri sinut, Anneli.
Ja TIETENKIN raukka Art-parka on vastikään jäänyt leskeksi, että kaikenlaista puuhaa siellä Michiganin (tai jossain siellä) suunnalla riittää. Muuten hän olisi TIETYSTI jo halunnut lentää katsomaan sellaista kaunista naista kuin sinä, Anneli.
(Ikävä kyllä videopuhelut eivät - öö... toistaiseksi onnistu, koska "Art" on vielä kiinni muutamissa Top Secret - jutuissa. Government-tasolla tottakai.)Sitten on vielä nuorin tytär Helen, joka juuri sai oman first borninsa, pikku Lisa Marien (Lisa tulee edesmenneelta mummilta. Joku juntti kysyi että Elviksen tyttären mukaanko? Siis niinku KUKA ELVIS?! Ei meillä Niger....siis tota NIAGARALLA PÄIN kukaan sitä kuuntele...). ja Helen on niin KOVIN, KOVIN herkillä just nyt...että jos annetaan vähän aikaa tottua ajatukseen että daddy onkin löytänyt niinku uuden mommyn...
Tietenkin Artille on ihan just tulossa pari suurta shekkiä, mitkä pitäis saada lunastettua (ja diibadaaba), ja sitten tietenkin ostettaisiin "se meidän unelmatalo" Loimaalta(!), se jonka kuvia Anneli on lähettänyt. "Mä olen aina halunnut asua just Loimaalla", sanoi Art sillä jännällä aksentilla mikä sillä on. Jos Anneli ei tietäisi, niin luulisi että on vaikka peräti Nigeriasta, tai jostain sieltä päin. Niitä on ollu täällä Loimaalla ja lähikunnissa, niitä afrikkalaisia. On Annelikin niitä kauhukertomuksia kuullut.
Onneksi Art on REHELLINEN. Ja komea, rehti, valkoinen mies. (Anneli on nähnyt yhden mustavalkoisen luokkakuvan. Häviksissä ovat vielä valokuvat vaimon kuoleman jälkeen, kyllä Anneli ymmärtää. Ehtiihän niitä sitten yhdessä järjestää. Luotettava, sitä Art on. Kyllä Anneli tietää.)
Naisen vaistoon voi aina luottaa.Okei, tämä oli nyt ylikärjistetty. Mutta arvatkaa vaan, montako "Annelia" tuolla nytkin kaihoten "suunnittelee tulevaisuuttaan" - ja hyvässä lykyssä ei menetä IHAN KAIKKIA rahojaan siinä samalla. Se rakastetuksi tulemisen kaipuu, se on vaan jotain niin suurta...
Kyllä olen monta kertaa kiittänyt nuorta xx:aa, 14v, joka päätti jo silloin, ettei yhteenkään varattuun mieheen koske.
Ja ihmetellyt, mistä se fiksuus oikein tuli? (Ja myönnettäköön: myöhemmin myös hävisi.)
Vaikka luulen että tiedän: paljon ennen tuota em syntymäpäivää (muistan sen hyvin, koska "pääsin" rippikouluun vuoden 'alaikäisenä'. (- Kun haluaa mennä 6-vuotiaana kouluun, 'vanhenee' ikään kuin sen muun porukan mukana. Eli jos siellä nyt joku viisivuotias lukee tätä, ja on myös miettinyt varhennettua kouluunmenoa, suosittelen lämpimästi harkitsemaan vielä toisenkin kerran.)Hauska!
Pitkästä tekstistä sain kyllä silti irti sen ydinajatuksen, uskoisin.
Ellei kukaan nainen suostuisi olemaan varatun miehen kanssa (ja päinvastoin), jäisi tarjontakin vähäisemmäksi.
Mutta sen pitäisi tietysti perustua vapaaehtoisuuteen, puolin ja toisin.@MeToo sai aikaan jo paljon muutosta hyvään suuntaan mutta vielä riittää työsarkaa.
Sitäkin on jo nähty riittämiin, kun mies kontrolloi ja kieltää naiselta kaiken. Kulissit toki pidetään pystyssä, ja kylillä ollaan kovinkin hurskasta.
Sitten kun paikkakunta on vähänkään pienempi, ja sen myötä naispopulaatio, alkaa siinä naimisissa olevilla kunnanvaltuuston jäsenillä vitsit olla vähissä, kun kylän "annelit" ei enää edes pikkujoulujen jatkoilla suostukaan.....
Ihmeellinen ajatus että naiset (tai miehet) kollektiivisesti olisivat vastuussa (rajoittamalla tarjontaa) siitä että joku ei petä puolisoaan. Eibsitä vastuuta parisuhteen uskollisuudesta voi ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suhteessa viiden varatun naisen kanssa, enkä tunne huonoa omatuntoa. Jos naiset haluavat hyvät panot, niin mä annan.
Nyt ehkä ylenkatsot ja naurat vastaukselleni, mutta joskus, elämäsi lopussa, kun käyt elämääsi läpi ja teet tilinpäätöstä tekemisistäsi sekä siitä, millainen ihminen olit ja minkä jäljen jätit maailmaan... Ei ehkä enää niin naurata.
Jos minä haluan seksiä ja nainen haluaa seksiä (vaikka on varattu), niin molemmat saa juuri sitä mitä haluaa. Nainen tekee päätöksen miehensä pettämisestä, en minä.
Ja kolmas osapuoli tekee tietoisen valinnan, että on mukana, kun toinen pettää puolisoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kolmas osapuoli tekee sen päätöksen osallistua petokseen. Se on ihan tietoinen valinta.
Pullea vatsa, karvainen perse, leveät sieraimet, lihava, paksut nakkisormet, latvoista hapsottavat rasvaiset hiukset, litteähkö naama, lihaksikas oikea kyynärvarsi, finnit näkyvät ihon alta. Naisten ilmeet valahtavat inhosta kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytymätön ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja palstailua viikossa. Enkä ole huvin vuoksi palstailut vaan se käy ihan työstä, kuvottava kroppa tulee siinä sivutuotteena.