Ohjaajani moitti jälkeenpäin kun kehotin potilasta niistämään nokan
Tämä siis Pk-seudulla tapahtui kun olen työharjoittelussa näytteenotossa ja lapsi oli toimenpiteessä. Pitäisi kuulemma sanoa nenä. Olen pohjoisesta kotoisin, Tornionjokilaaksosta, ja siellä käytetään ihan yleisesti sanaa nokka kun puhutaan nenästä. Onko nokka joku ruma sana täälläpäin?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
No minulle raivottiin siivoojana siitä, kun sanoin "rätti". Se on kuulemma "pyyhe". Asiakkaat muka kauhistuu ja järkyttyy jos sanoo että rätti.
Rätti onkin ruma nimitys. Ja halventava. Kyllä omista työvälineistä voi käyttää neutraalia sanaa. Pyyhe on just hyvä.
Otitko sitten ohjaajalta oikeappisesti senkan NENÄSTÄ.
Aikamoisia räkänokkia nykyään kun ei saa normaaleja sanoja käyttää ilman että nämä lumihiutaleet alkavat sulamaan...
No selvä, se on sitten nenä tästä lähtien. Ei se lapsi mieltään pahoittanut, koitin olla rohkaiseva ja vähän leikillinen kun toista jännitti. Lapsi olikin rennompi kun juttelin hälle mukavia.
Meillä on muuten semmonenkin sana kuin piika, eli tyttö. Minua kutsutaan piikaksi monesti kotopuolessa, on semmonen hellittelysana. Käytetäänkö etelässä piikaa vai sekoitetaanko palvelijaan? :D
Ap
Opiskelin Turussa hoitoalaa. Itse olen pk-seudulta kotoisin. Siellä käytettiin paljonkin sellaisia murresanoja, joita en itse edes ymmärtänyt. Siis ihan hoitajat käyttivät.
Minusta on jotenkin kohtuutonta olettaa, että eri murrealueelta tuleva tietäisi kaikki eri sanojen nyanssit toisella alueella. Minusta turkulaisten puhe kuulosti monessa kohtaa todella tylyltä, mutta sain myös kuulla, että slangi kuulostaa tylyltä.