Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ohjaajani moitti jälkeenpäin kun kehotin potilasta niistämään nokan

Vierailija
02.11.2022 |

Tämä siis Pk-seudulla tapahtui kun olen työharjoittelussa näytteenotossa ja lapsi oli toimenpiteessä. Pitäisi kuulemma sanoa nenä. Olen pohjoisesta kotoisin, Tornionjokilaaksosta, ja siellä käytetään ihan yleisesti sanaa nokka kun puhutaan nenästä. Onko nokka joku ruma sana täälläpäin?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo kuulostaa täällä pk-seudulla aika karkealta kommentilta. Vähän samaa tasoa kuin sanoisi: "Pyyhihän räkäs!".

Nokka sinänsä ei ole mitenkään ruma sana, mutta tuohon pyyntöön liitettynä se tuntuu epäkohteliaalta.

Vierailija
2/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali sana tuo on. Tee ohjaajastasi valitus Aviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani käytettiin paljon sanaa nokka. Jokainen tiesi mitä sillä tarkoitettiin. Iäkäs äitini puhuu nokasta edelleen. En pahastuisi, vaikka joku minua pyytäisikin nokan niistämään. Eihän se kovin ammatillinen sana ole. Hauska pikemminkin.

Vierailija
4/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisesta kotoisin olevana kysyn: hoiditko lintua´?

Vierailija
5/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko potilaasi lintu?

Vierailija
6/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita palaute sinne työnantajasi puolelle. Vai etkö uskalla?Asia ei tällä etenen mihinkään ja kuka edes asiastasi on kinostunnut?

Vierailija
7/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olitpa töykeä. Ihmisellä on nenä, linnulla on nokka, hevosella on turpa ja koiralla on kuono.

Vierailija
8/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus taitaa olla, että asiakkaiden kanssa puhutaan "oikeilla termeillä". Ihan ymmärrettävää, koska silloin varmasti asia tulee oikein ymmärretyksi ja pienemmällä todennäköisyydellä loukkaa ketään.

Kyllä itekki puhun välillä samasta asiasta eri sanoin työkaverin ja asiakkaan kanssa. Asiakkaalle puhutaan yleiskielellä ja työkaverille voi puhua puhekielellä (tai vaikka ammattislangilla).

Vierailija
9/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten terveydenhoidossa voitaisiin myös käyttää termejä tissi, kikkeli, naama, koipi, pötsi..

Vierailija
10/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten terveydenhoidossa voitaisiin myös käyttää termejä tissi, kikkeli, naama, koipi, pötsi..

Ja vieläkin rumempia: krpä, pllu, pese jne. Millään ei ole mitään väliä.

Vierailija
11/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin kerran, että nyt voit laittaa ne tissiliivit takaisin päälle. Ihan ok, tissiliivit ne on.

Vierailija
12/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä potilaalle voi sanoa myös ronskimmin. Eräs mummo sanoi pesulla aina että hän sitten pesee pillunsa itse. Vaippa kun vaihdettiin niin puhuttiin että laitetaas perse pakettiin. Mummo ei ollut mikään hienohelma :)

Vierailija
13/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele käyttäytymään lappalainen!

Vierailija
14/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä potilaalle voi sanoa myös ronskimmin. Eräs mummo sanoi pesulla aina että hän sitten pesee pillunsa itse. Vaippa kun vaihdettiin niin puhuttiin että laitetaas perse pakettiin. Mummo ei ollut mikään hienohelma :)

Ei mummojen ja pappojen tarvitse ollakaan, mutta itse haluan osoittaa arvostusta kunnioittavalla puheella hoidettavilleni.

Vierailija
15/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän me käytetäänkin! 

Ei tietysti potilaan kuullen. :D

Vierailija
16/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele käyttäytymään lappalainen!

Ei Torniossa ole lappalaisia

Vierailija
17/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kato harjottelussa pitää käyttää ammattitermejä. Sit kun se on ohi ja työsoppari, voi puhua ihan muilla sanoilla.

Mulle kans valitettiin, etten käyttäny ammattisanastoa. Nyt kun on vakkari työpaikka, uskaltaa jopa vitsinkin heittää.

Vierailija
18/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on just tuollasta, että pikkuasioista nostetaan hirveä haloo, mutta oikeasti tärkeät asiat ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
19/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle raivottiin siivoojana siitä, kun sanoin "rätti". Se on kuulemma "pyyhe". Asiakkaat muka kauhistuu ja järkyttyy jos sanoo että rätti. 

Vierailija
20/25 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitti olla nokkava. Kulkee nokka pystyssä.

Kyllä se on täällä loukkaava. Ei tulisi mieleenikään käyttää tuota sanaa, kun työskennellessäni lasten kanssa.

Sinänsä olen vuosikaudet pahoittanut mieltäni, kun sukulaiset on puhuneet nokastani. Nyt tämän aloituksen jälkeen ymmärrän, että se sana on ollut heille neutraali. Ovat asuneet kotiseudullasi.

Tsemppiä harjoitteluun!