Millainen lääke Lyrica on
Määrättiin tänään kipuun. Vähän olen netistä lukenut eikä näyttänyt hyvältä. Onko täällä joku käyttänyt ja onko auttanut? Entä mitä sivuoireita teille on tullut?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mun äidille aiheutti ummetusta
Voi voi, aika moni lääke aiheuttaa, se ei ole syy olla käyttämättä koska mahan toimitukseen saa helpotusta!
Erittäin nopeasti ja vaikeasti liikuttava lääke. Narkomaani en lempi nami. Laitosvieroitus yleensä ainoa tapa päästä irti.
Nistit ja sekakäyttäjät vieneet lääkkeen maineen.
Barbituraatit vedettiin markkinoilta sekakäyttäjien ja nistien takia muun muassa.
Asiantuntija: Kelan varoittama lääke kuuluu narkomaanien suosikkihuumeisiin 38-vuotias nainen kertoo järkyttävistä oireista https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005702302.html
Ite sain sitä selkäsärkyyn, relaxantti. Piti ottaa vain yöksi ku meni kroppa iha veteläksi. Nykyään eivät määrää sitä enää juurikaan kun siihen jää nalkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syönyt Gabrionia, joka on samankaltainen lääke, jo vuosia selän hermokipuun. En ole saanut mitään sivuoireita ja pystyn myös aina lopettamaan sen käytön, kun selkä on parempi.[/quote
Näissähän on sama vaikuttava aine. Minulla myös Gabrion nyt 1,5 kk ja neuropaattiset kivut ovat lähes hävinneet. Olen kuin taivaassa, kun pystyn jopa kävelemään normaalisti eikä joka askel satu mielettömästi. Samoin yölliset kivut kehossa ovat helpottaneet. Sivuoireita ei muita kuin hivenen huimausta, mutta sen kyllä kestän mielelläni.
Lyrica: Kohti bentso riippuvuutta ja vähän yli
Jotkut täällä vastanneet sanovat, että näihin jää kiinni. Jotkut ihmiset käyttävät näitä usein koko lopun elämänsä ajan koviin kipuihin. Mitä sillä on silloin väliä, että niihin jää kiinni - sehän tarkoittaa sitä, että ne toimivat niin kuin niiden pitää.
Tulee mieleen nämä tarinat saattohoitopotilaista, jotka eivät saa särkylääkkeitä, koska niihin voi jäädä kiinni. Logiikka on ihan sama.
Olen näitä käyttänyt pari vuotta neuropaattiseen kipuun, enkä huomaa muuta, kuin sen että särky on häipynyt ja voi elää.
Olen käyttänyt ahdistukseen. Ei toimi siihen ja lisäksi pikkujouluaika lähestyy. Olen ollut nyt vuoden ilman alkoholia Lyrican takia ja en oikein jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole epilepsialääke? Kokeilin ahdistukseen ja aloin heti lihoa kovasti. Kallistakin on.
Eri henkilöille sopii eri lääkkeet.Kyllä, epilepsiaan kehitetty, käytetään myös hermokipuun ja yleensä viimeisenä vaihtoehtona ahdistuneisuuteen.
Itse asiassa johdannainen (tai tarkemmin esiaste) epilepsialääke Gabapentinistä. Gabapentinin teho oli epilepsialääkkeenä huono mutta sen huomattiin auttavan hyvin hermokipuihin ja kroonisiin kipuihin.
Niinpä muuten olikin. Gabapentiinistä mulla onkin erikoinen kokemus, se on tähän mennessä ollut ainoa lääke/asia mikä on aikaansaanut itselläni allergisen reaktion.
A: Onko allergioita?
B: Juu, gabapentiini 😝
Gabapentiinikapseleissa on joissain väriainetta jolle voi helposti olla allerginen. Tiedän useamman joka pystyy käyttämään vain tiettyä vahvuutta jossa ei ole väriainetta mukana.
Toki kai mille tahansa lääkeaineelle voi olla allerginen
Esim vaikeisiin kipuihin useat saaneet hyvän avun. Itselle ei toiminut riittävästi hermokipuun ja haittoja tuli ajan mittaan paljon.
Ei toisen puolesta voi sanoa miten toimii.
Olemme yksilöitä ja lääkkeet vaikuttavat niin eri tavoin. Vaikuttaa ikä ja moni seikka. Tietysti alussa voi olla enemmän vaikeuksia ennenkuin hoitotaso löytyy ja moni jättää tuossa alku vaikeuksissa kesken hoidon. Annosta voidaan titrata sopivaksi.
Vain otettu lääke auttaa.
Ja ensin oma kokeilu, ei toisten kokemuksiin vertailu. Niin ja itse sitkeästi söin sitä reilun vuoden.