Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?
Kommentit (1741)
Taloudellisuus pitkälti syynä. Tarvitsin auton joka on uusi (vm 2020->), pystyy vetämään 1500kg.
Päädyin Hyundai Ioniqiin. Piti valita sen tai Nissan Qashqain tai Mitsubishin Outlanderin välillä pitkälti. Nuo olisivat olleet sen 15t halvempia, mutta toisaalta kun ajoja tulee 50-60tkm vuodessa niin nopeasti alkaa tuo polttoainepuoli kuromaan sitä eroa umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellisuus pitkälti syynä. Tarvitsin auton joka on uusi (vm 2020->), pystyy vetämään 1500kg.
Päädyin Hyundai Ioniqiin. Piti valita sen tai Nissan Qashqain tai Mitsubishin Outlanderin välillä pitkälti. Nuo olisivat olleet sen 15t halvempia, mutta toisaalta kun ajoja tulee 50-60tkm vuodessa niin nopeasti alkaa tuo polttoainepuoli kuromaan sitä eroa umpeen.
Monta vuotta.vaikka laskisi vain käyttökulut. Akusto..
IS:ssä julkaistu TM:n vertailu :
Renault Zoella ajamisen energiakustannukset veivät kuluttajan lompakosta vain 2,80 euroa sadalta kilometriltä, kun autoa ladattiin 0,15 e/kWh hintaisella kotitaloussähköllä, jossa ovat mukana myös verot ja siirtomaksut.
Vastaavilla uusilla bensiiniautoilla polttoaineesta joutui maksamaan huomattavasti enemmän, eli 8,10-12,60 euroa per 100 km.
Säästö näin laskien maantie-/kaupunkiajo 3500/5000€ vuosi.Ajomäärän ollessa 60tkm
Aikapaljon. Mutta entä kun ei aja sitä 60 tkm/vuosi? Jos ajaa 30 tkm/vuosi eikö säästö ole enää silloin 1750/2500€ ja jos ajaa sen keskivertomäärän 15tkm säästö 875€/1250€
Otetaan sitten mukaan koko elinkaarikustannukset ja akuston uusiminen? Arvon alenemat. Ero jää häviävän pieneksi uuden p.a-auton ja vähän käytetyn sähköauton välillä.
Otetaan vielä huomioon käyttäjäkunta joka ajaa vielä vähemmän kuin 15tkm vuodessa. Tällöin pienipalkkaisella on järkevin ja reaalisin vaihtoehto käytetty vielä vanhempi auto.
Valinta ei ole siis valinta, vaan pakon sanelema.
Mikäli sähköautoja olisi halvemmalla myynnissä ja latausinfra riittävä, valinta olisi itsestäänselvä.
Tällä hetkellä syrjäseuduilla on vielä paljon muutaman tonnin Polttoaine-autoja joita käytetään varmasti edullisemmin kuin sähköautoja johtuen vähäisestä ajosta todella pienestä hankintahinnasta.
Vertailu on vähän turhauttavaa juupas-eipäs keskustelua. Itse hankin käyttäriksi heti sähköauton kun range on 800km talvellakin ja tai latausinfra riittävä. Sekä hinta siedettävä😏
Ei mikään, yritäppä mennsä sillä Eurooppaan niin kusessa oot, kun ei oo tarpeeksi latauspaikkoja :(
Vierailija kirjoitti:
Mahdottoman tolloa mainostaa kiihtyvyyttä, itsellä on BMW 530, hr:n alusta+viripaketti.
Kiihtyvyys 5,5 sek. Sataseen asti tulen kiinni takakontissa, sen jälkeen ohi, kahdensadan jälkeen sähköautoja ei enää näy, kaiketi meni range nolliin ja lähti lataamaan...🤣
Höpöhöpö.
Meillä on ollut nyt reilun kuukauden sähköauto enkä pois vaihtaisi. Lataus omassa autokatoksessa, menee pari sekuntia laittaa. Reissun päällä pikalaturissa yhtä helppoa. Kertaakaan en ole jonottanut laturiin. Range n. 450km tämän kevään keleillä eli +5-15.
En keksi kyllä mitään syytä hankkia sähköautoa. Nostaisi vaan autoiluni kustannuksia useiden vuosien ajaksi. Nykyisellä dieselillä on hyvä ajella, eikä sekään kaupoista lopu ennen kuin raskas kalusto on muuttunut sähköiseksi ja luulen, ettei se tule tapahtumaan minun elinaikanani. Jos nyt en satu elämään satavuoksiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vertailu on vähän turhauttavaa juupas-eipäs keskustelua. Itse hankin käyttäriksi heti sähköauton kun range on 800km talvellakin ja tai latausinfra riittävä. Sekä hinta siedettävä😏
Minkälaisen latausinfran oikein haluat? Saat olla haluammatta tottakai, mut mun korvaan kuulostaa, että et ymmärrä nykytilannetta.
Sellainenkin huomio, että maaseudulla moni saattaa hommata tulevaisuudessa sähköauton, koska voimavirtaa tulee jo ja pikkukunnan ainoa kylmäasema lopetti toimintansa.
Ostin itselataavan auton uutena ja olen tyytyväinen.
Kuluttaa vähän bensaa ja on helppo käyttää. Matalin kulutus per 100 km on ollut 1 litra, enin lyhyellä matkalla kovalla pakkasella 7 litraa.
Auton ostin voidakseni tehdä osani luonnon hyväksi, koska auto on välttämätön taloudessamme.
Vierailija kirjoitti:
Ostin itselataavan auton uutena ja olen tyytyväinen.
Kuluttaa vähän bensaa ja on helppo käyttää. Matalin kulutus per 100 km on ollut 1 litra, enin lyhyellä matkalla kovalla pakkasella 7 litraa.
Auton ostin voidakseni tehdä osani luonnon hyväksi, koska auto on välttämätön taloudessamme.
Höpöhöpö itse lataava ei tod mene 1l 100km missään olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sellaista perustetta ole. Syitä miksi en osta, niillähän ei pääse mihinkään, en todellakaan ala junnaamaan esim 600km matkalla missään latausasemalla jos vaihtoehtona on parin minuutin pysähdys tai ei sitäkään. Toinen, kuinka sähkölelu pärjää kun laitetaan iso kärry tai vaunu perään ja lähdetään matkoille. Sitten kun sähköautojen valmistus alkaa ja sähkölelujen valmistus loppuu mietin asiaa...
Ollaan ajettu nyt 1,5 vuotta sähköautolla ( Tesla Y-model) enkä nykyisin edes ajattele millä ajetaan.
Paitsi kun lasken aina välillä kuinka paljon ollaan säästetty bensakuluissa.Ajaminen on maksunut jotain 2-2,5e/100km. Halpaa kun vertaa siihen että bensalla olis maksanut n. 14-20e/100km
Kertaakaan ei olla jonotettu mitään latausta. Tosin viimeksi ollaan ladattu julkisilla 8kk sitten.
Ei ole ollut tarvetta ja kun sähkökin on kotona tai loma-asunnolla yöllä halvempaa miksi pitäisi ?Peräkoukku on ollut hankittuna, mutta ei olla vielä laitettu kiinni autoon, kun ei ole ollut tarvetta.
Y-modelissa on todella isot takatilat ja frunkissa konepellin allakin säilytystilaa.Polkupyörä ja kalusteet ovat mahtuneet takatilaan.
Ollaan myös nukuttu autossa yksi yö festareilla. Yllättävän sikeästi. Ilmastointilaitteen pieni hurina tuuditti hyvin uneen.Yksi yht.n 1800km pituinen matka on tehty yli vuosi sitten Åreen ja se sujui aivan samalla tavalla kuin vastaavat reissut aiemmin bensa-ja hybridiautoilla. LAitettiin auto vaan superchargerilla alataukseen samalla kun syötiin. Perillä Åren mökissä ei ollut laturia. Käytiin välillä kylillä lataamassa samalla kun tehtiin ostoksia.
Tesla Y arvo on laskenut vuoden aikana n. 20000 € = 1666 €/kk, aika kallista.
Olen eloginen ja en myöskään hyväksy sähköauton epäeettistä teknologiaa.
Miksi kuljettaa autossa 500 kiloa ylimääräistä painoa? Täysin idioottimainen keksintö.
Kaikkine kustannuksineen dieseli tuli jo kalliimmaksi. Range riittää talvellakin juuri sopivasti työmatkoihin. Ja nyt puhutaan uusi dieselauto vs uusi sähköauto, jätetään ne pappavainaan perintödieselit ulkopuolelle.
Sähköautolla saa laajennettua tuttavapiiriä, kun lomamatkalla saa jonottaa tunteja, että saisi sähköauton ladattua. Kohtalotovereiden suusta kuulee usein mielipiteitä, että muiden pitäisi rakentaa lisää latausinfraa – sähköautoilijat on totutettu siihen, että muut maksavat sähköautoilun kustannukset.
Oon aina rakastanut autossa tehoa. Viimeisin oli viritetty bemari ja hyvin lähti sekin. Mutta Tesla tarjoaa sen 467hv hintaan bauttiarallaa 50k. Ei saa uudehkoa bensavehjettä noilla tehoilla tuohon hintaan. Ei edes lähelle. Se että haluaisin auton joka kiihtyy nollasta sataan reiluun kolmeen sekuntiin, maksaisi pari vuotta vanhana 150k. Eli mulla ei ilmastoahdistusta ole, eikä edes bensan hinta pelota. Ihan vaan siksi ostin, koska siihen 150k autoon ei yksinkertaisesti ole varaa ja nyt tehoa on saatavilla ns. halvalla.
Elon Tuskaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sellaista perustetta ole. Syitä miksi en osta, niillähän ei pääse mihinkään, en todellakaan ala junnaamaan esim 600km matkalla missään latausasemalla jos vaihtoehtona on parin minuutin pysähdys tai ei sitäkään. Toinen, kuinka sähkölelu pärjää kun laitetaan iso kärry tai vaunu perään ja lähdetään matkoille. Sitten kun sähköautojen valmistus alkaa ja sähkölelujen valmistus loppuu mietin asiaa...
Ollaan ajettu nyt 1,5 vuotta sähköautolla ( Tesla Y-model) enkä nykyisin edes ajattele millä ajetaan.
Paitsi kun lasken aina välillä kuinka paljon ollaan säästetty bensakuluissa.Ajaminen on maksunut jotain 2-2,5e/100km. Halpaa kun vertaa siihen että bensalla olis maksanut n. 14-20e/100km
Kertaakaan ei olla jonotettu mitään latausta. Tosin viimeksi ollaan ladattu julkisilla 8kk sitten.
Ei ole ollut tarvetta ja kun sähkökin on kotona tai loma-asunnolla yöllä halvempaa miksi pitäisi ?Peräkoukku on ollut hankittuna, mutta ei olla vielä laitettu kiinni autoon, kun ei ole ollut tarvetta.
Y-modelissa on todella isot takatilat ja frunkissa konepellin allakin säilytystilaa.Polkupyörä ja kalusteet ovat mahtuneet takatilaan.
Ollaan myös nukuttu autossa yksi yö festareilla. Yllättävän sikeästi. Ilmastointilaitteen pieni hurina tuuditti hyvin uneen.Yksi yht.n 1800km pituinen matka on tehty yli vuosi sitten Åreen ja se sujui aivan samalla tavalla kuin vastaavat reissut aiemmin bensa-ja hybridiautoilla. LAitettiin auto vaan superchargerilla alataukseen samalla kun syötiin. Perillä Åren mökissä ei ollut laturia. Käytiin välillä kylillä lataamassa samalla kun tehtiin ostoksia.
Tesla Y arvo on laskenut vuoden aikana n. 20000 € = 1666 €/kk, aika kallista.
Jos sä olet autoa ajatellut sijoituksena, tarvitset neuvontaa. Käy juttelemassa pankissa. Auto on käyttöesine. Paino sanalla käyttöesine. Sijoita mihin sijoitat, mutta älä autoon, veneeseen tai prätkään. Ne on käyttökamaa siinä missä sun telkkari tai pc.
Katsokaa Kvarndammen KVD.se auktion .Siellä ei sähköautoista paljoa makseta! Eräskin ajoi roskiin uuden auton ja jätti sinne.
Se on hyvä kun sähköauton ongelmakohdat (tuntien jonotus lataukseen ym) tietää parhaiten ne, jotka eivät omista sähköautoa. Tyypillistä AV-touhua.
Ja joo, hyvin palvelevaa käyttöautoa ei liene järkeä vaihtaa sähköiseen. Mutta jos on hankkimassa uutta autoa, on jo ihan eri kysymys. Omalla kohdalla se, että sähköauto on autoveroton, oli aika merkittävä tekijä, samalla rahalla sai paljon laadukkaamman auton.
Rahaa kuluu merkittävästi vähemmän, eteenkin kun pörssisähkö on yöllä miinuksella.
Eikä pennin hyrrää valu rajan yli itään.
Vierailija kirjoitti:
Olen eloginen ja en myöskään hyväksy sähköauton epäeettistä teknologiaa.
Miksi kuljettaa autossa 500 kiloa ylimääräistä painoa? Täysin idioottimainen keksintö.
Ja paskat olet.
Kun en itse ole kokenut, enkä muutenkaan ymmärrä, niin sen on oltava satua. Peräkylän peräkammaripojan logiikka.