Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot isommat lapset hoitoon ja jäät itse vauvan kanssa kotiin?

Vierailija
28.10.2022 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vajaa 1 ja vajaa 3 vuotiaat lapset. Leikkipuistoissa, avoimissa päiväkodeissa yms kuuluu lähes aina uusilta tuttavuuksilta ihmettelyä siitä, että isompikin on kotihoidossa. "Mikset vie päiväkotiin, ei se paljoa maksa jos on osapäiväisesti". No ei ole rahasta kiinni vaan ihan siitä että haluan viettää aikaa rakkaiden lasten kanssa.

Avoimessa missä käytiin ja oli tuttu paikka ja hoitajat, aloitti kerho johon voi mennä 2,5-5 vuotiaat reilu kahdeksi tunniksi ilman vanhempaa. No sinne esikoinen menee viikottain. Tämä herätti voivottelua niissä joille kerroin "toi on kyllä niin lyhyt aika ettet sä ehdi siinä itse tehdä mitään. Tylsää että se on noin lyhyt aika". Mun mielestä taas oli ihan hyvä ettei se aika ollut liian pitkä, koska tarkoitus ei ole hankkiutua esikoisesta eroon.

Tosi monille tuntuu olevan käsittämätön ajatus että ihan aidosti haluan viettää aikaa lasteni kanssa, enkä etsi jotain muuta hoitajaa päiväkodista, isovanhemmista tms. Harvoin törmää äiteihin joilla on mukana useampi lapsi. Yleensä kaikilla tuntuu olevan vanhempi lapsi päiväkodissa.

Vierailija
62/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vajaa 1 ja vajaa 3 vuotiaat lapset. Leikkipuistoissa, avoimissa päiväkodeissa yms kuuluu lähes aina uusilta tuttavuuksilta ihmettelyä siitä, että isompikin on kotihoidossa. "Mikset vie päiväkotiin, ei se paljoa maksa jos on osapäiväisesti". No ei ole rahasta kiinni vaan ihan siitä että haluan viettää aikaa rakkaiden lasten kanssa.

Avoimessa missä käytiin ja oli tuttu paikka ja hoitajat, aloitti kerho johon voi mennä 2,5-5 vuotiaat reilu kahdeksi tunniksi ilman vanhempaa. No sinne esikoinen menee viikottain. Tämä herätti voivottelua niissä joille kerroin "toi on kyllä niin lyhyt aika ettet sä ehdi siinä itse tehdä mitään. Tylsää että se on noin lyhyt aika". Mun mielestä taas oli ihan hyvä ettei se aika ollut liian pitkä, koska tarkoitus ei ole hankkiutua esikoisesta eroon.

Tosi monille tuntuu olevan käsittämätön ajatus että ihan aidosti haluan viettää aikaa lasteni kanssa, enkä etsi jotain muuta hoitajaa päiväkodista, isovanhemmista tms. Harvoin törmää äiteihin joilla on mukana useampi lapsi. Yleensä kaikilla tuntuu olevan vanhempi lapsi päiväkodissa.

No mut sulla onkin vajaat lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska varhaiskasvatus on tutkimusten mukaan lapselle tärkeä asia, ilman sitä jää paitsi monesta sellaisesta asiasta, jota päiväkodissa kasvatetut pitävät itsestäänselvyytenä. Lapsen paikka on ammattilaisten kanssa, ei väsyneen äidin kanssa.

Tulehan lahnake katsomaan, millaista se meno täällä varhaiskasvatuksessa tänäpäivänä on.Saatat yllättyä.

Asiatonta nimitellä asiakkaitaan. Toivottavasti vaihdat alaa tai opettelet käyttäytymään asiallisesti.

Läskit mammat vie kersat hoitoon, kun ei itse jaksa ja viitsi hoitaa. Persettä jaksetaan kyllä kasvattaa sohvalla makaamalla ja mättämällä paskaa naamaan.

Tämä on se tavallisin kuvio. Tänne taas etsiytyi ne muutamat säälittävät tapaukset, joilla kaikki on elämässä rempallaan, mutta useimmiten kyse on ihan normaaleista perheistä, joissa on vain laiskan pulskeat vanhemmat. Isä ei jaksa, koska on työt, äiti ei jaksa, kun on vauva, isovanhemmat eivät jaksa, koska on omat eläkeläisrutiinit, kaverit ei jaksa, koska ei voisi vähempää kiinnostaa. Eli laitokset joutuvat hoitamaan lapset, koska nyt tämä yltäkylläinen sukupolvi isoimmilla mahdollisilla resursseilla ovat liian mukavuudenhaluisia, että viitsisivät edes lastaan leikittää. Ja tämä on se totuus.

Juuri näin se kyllä on sen perusteella mitä olen ihan akateemista ja muuten fiksua kaveripiiriä seuraamalla todistanut. Ei vaan viitsitä ja jakseta sitä esikoista, joka pahimmillaan on ollut 1v "päästessään" laitokseen.

Vierailija
64/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutuista kaikki vievät vanhemman lapsen päiväkotiin. Haluavat keskittyä vauvaan ja aina se vanhempi lapsi rakastaa päiväkotia ja on mieluummin siellä kuin äitinsä kanssa. (Imo, mua huolestuttaisi jos omalla kohdalla olis noin). Tärkeintä on myös hyödyntää jokainen mahdollinen minuutti. Yksi vie joka kerta lapsen myöhässä milloin mistäkin syystä, ja hakee saman verran myöhässä koska muutenhan päivä jäisi vajaaksi. Ylimääräisiä lomapäiviä päiväkodista ei pidetä, koska ei niistä saa rahaakaan takaisin. Mun mielestä tommonen ajatusmaailma on niin nurinkurista. Tärkeintä päästä omasta lapsesta eroon mahdollisimman usein, mahdollisimman pitkäksi ajaksi kerrallaan, ja raha on niin tärkeää että hyödynnetään jokainen minuutti mistä maksetaan.

Vierailija
65/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhemmat ovat ymmärtäneet, ettei se tee hyvää leikki-ikäisille lapsille, vaan kehitykseen lapsi tarvitsee ikäisten seuraa.

Äiti leikki-iköisen lapsensa hoitajana kotona, on kestänyt vain muutaman vuosikymmenen ajan ja tuloksena on ennen näkemättömät lasten mielenterveys ja psykiatriset jonot. Jonossa odotusaika voi olla jopa vuoden, kun lapsi voi huonosti.

Ennen lapset hoiti vähemmän työkyiset ja lapset saivat olla ikäistensä seurassa, jossa oppivat sosiaaliset taidot - isommat lapset, lapsipiiat, isovanhemmat, teini-ikäiset kotiapulaiset jne.

Isovanhemmat ja teini-ikäiset on parempia hoitajia kuin äitinsä? Voi surkeutta.

Niitä ikätovereita voi myös tavata vaikka lapsi olisi kotihoidossa.

Vierailija
66/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa maassa (leikki)koulu alkaa 3-vuotiaana. Mitä te siellä äideille sanoisitte?

Tai poliisille ja viranomaisille.

Turha äidin olisi lässyttää, haluan hoitaa 3v kotihoidossa, kun ole vauvan kanssa kotona.

Se olisi lapsen huostaanoton peruste.

Vierailija
67/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa maassa (leikki)koulu alkaa 3-vuotiaana. Mitä te siellä äideille sanoisitte?

No jossain maissa ei ole äitiyslomaa ollenkaan tai juuri ollenkaan. Sen perusteella ei siis täälläkään tarvitse?

Vierailija
68/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhemmat ovat ymmärtäneet, ettei se tee hyvää leikki-ikäisille lapsille, vaan kehitykseen lapsi tarvitsee ikäisten seuraa.

Äiti leikki-iköisen lapsensa hoitajana kotona, on kestänyt vain muutaman vuosikymmenen ajan ja tuloksena on ennen näkemättömät lasten mielenterveys ja psykiatriset jonot. Jonossa odotusaika voi olla jopa vuoden, kun lapsi voi huonosti.

Ennen lapset hoiti vähemmän työkyiset ja lapset saivat olla ikäistensä seurassa, jossa oppivat sosiaaliset taidot - isommat lapset, lapsipiiat, isovanhemmat, teini-ikäiset kotiapulaiset jne.

Kun siellä kotona himmataan äidin kanssa riittävän monta vuotta ilman mahdollisuutta harjoitella sosiaalisia taitoja toimia lapsiryhmässä on aivan varmaa, että koulussa tulee kiusatuksi tai jätetyksi jo ennestään toistensa tuneneiden lasten porukoista ulkopuolelle.

Toisaalta ihan hyvä että näin ajattelevat vievät lapsensa päiväkotiin. Jos ajatusmaailmasi on se että kotihoidossa oleva lapsi pelkästään istuu äidin kanssa kotona, niin ihan hyvä jos päiväkoti onnistuu tarjoamaan virikettä. Jos haluat avartaa maailmankuvaasi, niin voin kertoa, että lapsen kanssa voi tehdä paljon erilaisia asioita ja olla tekemisissä kaiken ikäisten kanssa. Sosiaalisten taitojen opettaminen on mahdollista ilman päiväkotia.

Vierailija
69/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmevuotiaasta eteenpäin on sen lapsen etu että hän alkaa harjoitella olemaan ilman vanhempaa 24/7 ja sitä lapsiryhmässä harjoittelua ja opastuksen ottamista yms muultakin kuin vanhemmalta. Siksi varmaan sitä kysellään. Ei sen takia, että oltaisiin itse laiskoja - käytännössä se on työläämpää viedä sitä isompaa leikkimään kuin vain notkua päivät se isompikin mukana.

Vierailija
70/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena kotona äidin kanssa, emme myöskään käyneet kerhoissa tms.

En oppinut leikkimään muiden lasten kanssa enkä edelleenkään osaa muodostaa kunnolla ystävyyssuhteita tai ylipäätään viihdy isommissa porukoissa, vaan vetäydyn syrjään.

Oma vanhempi lapseni (3,5 v) käy päiväkodissa muutamana päivänä viikossa juuri siksi, että tapaa muita lapsia, oppii toimimaan ryhmässä ja saa ohjattua toimintaa.

Vierailija
71/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko missä? Voihan se lapsen viedä vaikka muskariin, mutta siellä ollaan tunti ohjatusti ja sitten kotiin. Ei synny kaverisuhteita kolmevuotiaana. Leikkipuistoissa ei ole ketään, koska kaikki lapset ovat päivähoidossa. Kun Päiväkoti ulkoilee, päiväkodin lapset leikkivät tuttujen ryhmäkavereittensa kanssa, ei niihin ulkopuolinen pääse mukaan. Yleensä samaan aikaan siihen puistoon ei ulkopuoliset saa edes tulla. Pihalla ei välttämättä ole ikätovereita lainkaan. Meilläkin taloyhtiö oli hyvin mummoutunut. Sisaruksia ei ole ja ainoa serkku asuu toisessa maassa.

Vierailija
72/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isommalla on kivaa päikyssä eikä mua huvita tonne ulos lähteä vesisateeseen joka päivä isomman ja vauvan kanssa. Isä vie isomman aamulla päiväkotiin ja saan itse jäädä lämpimään vauvan kanssa. Joten miksei vietäisi? Sitäpaitsi olen äitiysLOMALLA.

Nyt nautiskelen vauvasta ja kotoilusta.

Mun tuntema ajattelee myös näin. Isompi vaan vesisateeseen, itsellä mukavaa kotona ja voi keskittyä vauvaan, isommalla ei enää niin väliä.

Se vauva vaan tarvitsee niin paljon huomiota, että isompi joutuu katsomaan sivusta. Ei siinä äiti pysty leikkimään isomman kanssa, kun pienempää pitää imettää, kannella ja vaihtaa vaippoja.

Vierailija
73/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo teini-ikäisiä ja nuorin aloitti päiväkodin 2.5v ja vanhin 4.5v.

Tällä kokemuksella paras ikä päiväkotiin ja ikäistensä seuraan olisi 2-3v.

Jos vertaan näitä kahta lasta, nyt teini-ikäisenä, niin esikoisella, joka meni päiväkotiin 4.5v on aina ollut, myös koulussa vaikeuksia työskennellä ryhmässä ja saada kavereita itselleen, sekä sosiaalisissa taidoissa, jonka eteen ollaan kouluaikana jouduttu tekemään kovasti töitä.

Vierailija
74/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin lapsena kotona äidin kanssa, emme myöskään käyneet kerhoissa tms.

En oppinut leikkimään muiden lasten kanssa enkä edelleenkään osaa muodostaa kunnolla ystävyyssuhteita tai ylipäätään viihdy isommissa porukoissa, vaan vetäydyn syrjään.

Oma vanhempi lapseni (3,5 v) käy päiväkodissa muutamana päivänä viikossa juuri siksi, että tapaa muita lapsia, oppii toimimaan ryhmässä ja saa ohjattua toimintaa.

Sama täällä. Päiväkodissa olin vuoden ja olen ihan ulkopuolinen ja vieraisiin ihmisiin on tosi vaikea ottaa kontaktia, joka haittaa työssä.

Kun taas ystäväni ja mieheni ovat olleet päiväkodissa jo parin vuoden iässä ja ovat olleet kavereita vielä aikuisiällä ja paljon yhteisiä kokemuksia. Onpa yksi pari, jotka ovat naimisissa ja tavanneet päiväkodissa jo vuoden ikäisenä.

Ja olen kade, kun heillä on hyvät sosiaaliset taidot.

Vierailija
75/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä pituisia koulupäivät ovat näissä muissa maissa?

Vierailija
76/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isommalla on kivaa päikyssä eikä mua huvita tonne ulos lähteä vesisateeseen joka päivä isomman ja vauvan kanssa. Isä vie isomman aamulla päiväkotiin ja saan itse jäädä lämpimään vauvan kanssa. Joten miksei vietäisi? Sitäpaitsi olen äitiysLOMALLA.

Mun tuntema ajattelee myös näin. Isompi vaan vesisateeseen, itsellä mukavaa kotona ja voi keskittyä vauvaan, isommalla ei enää niin väliä.

Se vauva vaan tarvitsee niin paljon huomiota, että isompi joutuu katsomaan sivusta. Ei siinä äiti pysty leikkimään isomman kanssa, kun pienempää pitää imettää, kannella ja vaihtaa vaippoja.

Joo, on totuus että esikoinen saa vähemmän huomiota kuin ollessaan ainut lapsi. Silti molempien huomioiminen onnistuu. Mua on 1 kahta lasta kohden, päiväkodissa on 1 aikuinen onko seitsemää lasta kohden? Esikoinen tykkää auttaa esim antamalla vaipan tai valitsemalla vauvalle vaatteet, piirtää kun imetän tai sitten vaihtoehtoisesti luetaan kirjaa samalla, kantaminen ei vaikuta leikkimiseen.

Vierailija
77/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko missä? Voihan se lapsen viedä vaikka muskariin, mutta siellä ollaan tunti ohjatusti ja sitten kotiin. Ei synny kaverisuhteita kolmevuotiaana. Leikkipuistoissa ei ole ketään, koska kaikki lapset ovat päivähoidossa. Kun Päiväkoti ulkoilee, päiväkodin lapset leikkivät tuttujen ryhmäkavereittensa kanssa, ei niihin ulkopuolinen pääse mukaan. Yleensä samaan aikaan siihen puistoon ei ulkopuoliset saa edes tulla. Pihalla ei välttämättä ole ikätovereita lainkaan. Meilläkin taloyhtiö oli hyvin mummoutunut. Sisaruksia ei ole ja ainoa serkku asuu toisessa maassa.

Leikkipuistossa, kirjastossa, lapsitapahtumissa, mutta 100% todennäköisyydellä avoimissa päiväkodeissa. Tietysti noita ei jossain maaseudulla turhan paljoa ole niin sitä sopii nyt jokaisen käyttää tekosyynä.

Vierailija
78/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut välikommentteja, vastaan vain aloitukseen.

Olen varhaiskasvatusalan ammattilainen, tosin e.v.p. siis eläkkeellä.

Toivottavasti nykymaailmassa jokainen vanhempi voi hyvällä omatunnolla tuoda lapset varhaiskasvatukseen, riippumatta elämäntilanteesta.

Vielä jotkut puhuvat "hoidosta", siis lapsi tuotaisiin "hoitopaikkaan" vai silloin, kun huoltajat käyvät työssä tai opiskelevat tai muu "riittävän perusteltu" syy?

Myönnän, ehkä itsekin joskus kauan sitten ajattelin sisimmässäni näin. En enää.

Vierailija
79/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä. Siellä ne 9kk vauvat ovat osa jopa 13 lapsen taaperoryhmää. Täysin avuttomina mihinkään itsenäiseen toimintaan ja vaatien 100% aikuista.

Vierailija
80/106 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmevuotiaasta eteenpäin on sen lapsen etu että hän alkaa harjoitella olemaan ilman vanhempaa 24/7 ja sitä lapsiryhmässä harjoittelua ja opastuksen ottamista yms muultakin kuin vanhemmalta. Siksi varmaan sitä kysellään. Ei sen takia, että oltaisiin itse laiskoja - käytännössä se on työläämpää viedä sitä isompaa leikkimään kuin vain notkua päivät se isompikin mukana.

Kolmevuotiaasta eteenpäin on etu, mutta huomasitko ettei esimerkin lapsi edes ole kolmea? Mitä tarkoitat vikalla lauseella, työläämpää viedä lapsi päiväkotiin kuin viettää sen kanssa aikaa?