Te, joiden mielestä on ok kutsua naisia kohdullisiksi, menstruoijiksi ym.
Haluaisin tietää, millä nimityksellä lääkäri kutsuisi äitiäni, jolla ei ole kuukautisia eikä kohtuakaan ole ollut sitten vuoden 1998. Tämä on vilpitön kysymys.
Kommentit (678)
Kyllä menkat ja kohdut on aika yksityisiä asioita ja olisi kyllä erikoista, että ihmisiä alettaisiin typistää joksikin menstruoivatksi ihmiseksi. Ihan törkeää suorastaan.
Jossain vaiheessa normaalien ihmistenkin pitää herätä puolustamaan normaaliutta ja normaaleja ilmaisuja, ja lopettaa pelleily, jossa kaikki väännetään ylösalaisin jonkin marginaaliyksilön mielensäpahoittamisen vuoksi.
Jokaista putää tietysti kunnioittaa yksilönä, mutta en minä ala vaatimaan, että kaikkien pitää alkaa minun joidenkin erikoistarpeideni vuoksi käyttämään jotain erikoisilmaisuja kaikista ihmisistä.
Cis-naisia pitäisi varmaan alkaa kutsua vuotoastioiksi. Eli onkos se sorsa? Lyhyt ja ytimekäs "sorsa". Transsukupuoliset on naisia, ja muut sorsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän sekaisin asiat sinulla. Ei ole kyse siitä, ettei ihmiset saa olla naisia tai miehiä.
Vaan siitä, kun puhutaan isosta joukosta ei rajata, että asiat on vain naisille, vaan kaikille joilla on kohtu.Jos minulla on mielestäsi asia hukassa, kerro toki, mitä termiä äidistäni sitten käytetään. Jos nyt vaikka puhutaan vaihdevuosiasioista (vaihdevuodet ovat toki äidilläni jo takana). Mikä on sellainen sellainen termi, johon äitini mahtuu?
Miten olisi vaikka ihminen?
Mulle käy, mutta eikö tuo ole hieman redundantti, kun lääkärit hoitavat vain ihmisiä? Eikö noiden tekstien ole tarkoitus määritellä potilaan terveydentilaa ja kertoa siitä olennainen?
No eikö lääkäri voi esim kirjata, että potilas on 56-vuotias ja hänellä kohtutulehdus. Parempi on jättää sukupuoli mainitsematta kuin korvata se jollain oudolla kiertoilmaisulla.
nainen ja mies vaatii lääketieteessä erilaista kohtelua /hoitoa.
Kyllä ikä ja kansalaisuuskin usein väärin arvataan ainaki mun kohdalla. Ja mistä tiedän jos joku on luullu mieheksi joskus, en oo vaan saanut tietää. Täysin ei voi välttyä vääriin lokeroihin joutumiselta. Biologinen mies ei saa viedä naiselta oikeutta olla nainen, ja vähentää sitä naiseuden arvoa keinotekoisilla etuliitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Aletaankohan miehiä sitten myös kutsumaan siittimellisiksi tai kiveksellisiksi vai koskeeko tämä pelleily taas pelkästään naisia..
Pelleily koskee pelkästään naisia. Miehiä ei. Sehän tässä on hulluinta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muita pitää kutsua mitä ihmeellisimmillä viritelmillä siksi ettei joku koe olevansa oikeassa lokerossa? Ratkaisuksi koetaan alkaa kutsua kanoja koiriksi. Siis se että heitä ei saa kutsua väärin oikeuttaa muiden kutsumisen vaikka miksi.
Tätä minäkin mietin. Minä olen nainen. Olen onnekas sinänsä, että sukupuoli-identiteettini, seksuaalinen suuntautumiseni yms. ovat näitä perinteisiä, läpi maailmanhistorian normaaleiksi kutsuttuja. Minä haluaisin tulla kutsutuksi naiseksi.
Mutta ainahan näitä omituisuuksia on. Potilaitakaan ei muka pitäisi kutsua potilaiksi, vaan asiakkaiksi. Minä näen tässäkin asiassa rajan menevän siinä, että asiakas on joku joka valitsee haluavansa palvelun, potilas on sellainen jonka on vähän pakko ottaa vastaan palvelu. Eli yksityispuolella esimerkiksi voisi asiakkaita ollakin. Minä olin asiakas kun leikkautin silmäni, jotta pääsin silmälaseista eroon. Kaihileikkaukseen menevä on potilas.
Vierailija kirjoitti:
Kohdullinen ja menstruoiva eivät ole minusta miellyttäviä sanoja. Tulee mieleen limaisia sisäelimiä, verta ja suolenpätkiä. Lisäksi ne keskittyvät liiaksi lisääntymiseen ja kaikki naiset eivät lisäänny.
Miksi alkuperäinen nainen ei voisi olla vain lääketieteen terminä biologinen nainen ja kaikki muut sitten naisia ottamatta kantaa alkuperään.
Biologinen nainen on se perusta eli hän on nainen ja myöhemmin naiseksi itsensä leikannut on tietenkin ei-biologinen nainen.
Ja sama miehellä, mies ja ei-biologinen mies.
Te jotka käytätte cis-termiä.
Ei kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Just näin! Naiselle ei ole tarpeen tehdä eturauhassyöpä-markkeritestiä. Miehellä ei voi epäillä munasarjakystaa. Naisella on vaihdevuodet. Miehen virtsatieongelmat ovat aivan erilaisia kuin naisen. Miehillä ei ole ongelmaa kohdunkaavinnan komplikaatioista. Naisilla ei ole milloinkaan kivessyöpää. Miesten ja naisten estrogeenitasot ovat aivan erilaiset. Ja niin edelleen, ja niin edelleen. Potilaan kuvauksessa sukupuolen sivuuttaminen saattaisi johtaa ikäviin väärinkäsityksiin ja jopa hoitovirheisiin. Tämä siis lääketieteellisestä näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi" Otsikko Ilkka Pohjalaisen jutusta. Ei tarvitse aina ymmärtää tahallaan väärin kaikkea.
Ei millään pahalla, mutta tämä alkaa mennä jo naurettavaksi.
Minulla ei ole mitään transihmisiä vastaan - mielestäni jokainen saa olla sellainen kuin haluaa - mutta tällainen ihmeellinen loukkaamisen varominen alkaa olla jo typerää.
Minä voisin loukkaantua siitä, että minua muistutetaan kohdustani, joka on aiheuttanut kipua ja ikäviä vaivoja. Tai että olisin jonkun mielestä = kohtuni.
No voi viiva. Nyt minut on sitten kohdullistettu.
Pilkunnussioijien keksintöä koko aihe!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin! Naiselle ei ole tarpeen tehdä eturauhassyöpä-markkeritestiä. Miehellä ei voi epäillä munasarjakystaa. Naisella on vaihdevuodet. Miehen virtsatieongelmat ovat aivan erilaisia kuin naisen. Miehillä ei ole ongelmaa kohdunkaavinnan komplikaatioista. Naisilla ei ole milloinkaan kivessyöpää. Miesten ja naisten estrogeenitasot ovat aivan erilaiset. Ja niin edelleen, ja niin edelleen. Potilaan kuvauksessa sukupuolen sivuuttaminen saattaisi johtaa ikäviin väärinkäsityksiin ja jopa hoitovirheisiin. Tämä siis lääketieteellisestä näkökulmasta.
Mutta jos sanotaan, että potilaalla on kohtutulehdus niin hän ei voi olla kuin nainen. Miksi pitää sanoa erikseen nainen.
Vierailija kirjoitti:
No voi viiva. Nyt minut on sitten kohdullistettu.
Onko tämä kohtuullista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi" Otsikko Ilkka Pohjalaisen jutusta. Ei tarvitse aina ymmärtää tahallaan väärin kaikkea.
Ei millään pahalla, mutta tämä alkaa mennä jo naurettavaksi.
Minulla ei ole mitään transihmisiä vastaan - mielestäni jokainen saa olla sellainen kuin haluaa - mutta tällainen ihmeellinen loukkaamisen varominen alkaa olla jo typerää.
Minä voisin loukkaantua siitä, että minua muistutetaan kohdustani, joka on aiheuttanut kipua ja ikäviä vaivoja. Tai että olisin jonkun mielestä = kohtuni.
Minullekaan kohtu tai menkat eivät tuo positiivisia asioita mieleeni. En haluaisi, että niihin viitataan kun minusta puhutaan naisena tai ihmisenä.
Olisin mieluimmin ihan vain yksinkertaisesti nainen. Ja kaikki erikoisihmiset voivat sitten keksiä itselleen kivat erikoisnimitykset millä haluavat itseään kutsuttavan.
On ihan älytöntä, että kaikkien normaalien ihmisten pitää lähteä tällaiseen erikoispelleilyyyn mukaan ja normaalistakin pitää vääntää väkisin epänormaalia.
Haluan olla nainen. En halua tulla kutsutuksi menstruktuoivaksi kohduksi.
Tämä kaikesta loukkaantumisen määrä alkaa olla jo naurettavaa. Antakaa normaalien olla normaaleja.
Naisena en koskaa tuu kyllä hyväksymään sanaa kohdullinen itestäni. Harmittaa kyllä että nykyvasemmisto kannattaa tätä sokeasti, kun muuten olisin vasemmiston kanssa monista asioista samaa mieltä mutta en esimerkiksi tästä. Meiltä ei löydy puoluetta joka ei sit olisi muissa asioissa jotenkin takapajuinen jos on tätä vastaan. Oon niin monta persujenkin äänestäjää tavannut joista esimerkiksi naisten äänioikeus oli virhe, että.
Pahin mitä olen kuullut, on ollut p1mpillinen.
"Kaikki p1mpilliset eivät ole naisia ja kaikilla naisilla ei ole p1mppiä."
Eiköhän joku tuostakin biologisesta naisesta loukkaantuisi. Ei tässä ole voittajia.
Nyt on päätetty pahoittaa mielensä ja niin tehdään.