Te, joiden mielestä on ok kutsua naisia kohdullisiksi, menstruoijiksi ym.
Haluaisin tietää, millä nimityksellä lääkäri kutsuisi äitiäni, jolla ei ole kuukautisia eikä kohtuakaan ole ollut sitten vuoden 1998. Tämä on vilpitön kysymys.
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Mies, nainen, tyttö ja poika ovat todella tavallisia sanoja, joita ei ole kehitetty missään loukkaamismielessä ketään kohtaan. Enemmistö ihmisistä identifioi itsensä johonkin näistä. Miksi siis enemmistön kohdalla näitä pitäisi alkaa tietoisesti vältellä?
Ymmärrän, että sitten on ne, joilla biologinen sukupuoli ei vastaa kokemusta omasta sukupuolestaan. Ymmärrän myös, että on heitä, jotka kokevat olevansa jotain muuta kuin mies tai nainen, sekä heitä jotka kokevat olevansa sukupuolettomia. Joten eikö vaan voisi muokata sitä tapaa jolla sukupuoli kysytään? Esimerkiksi näin:
Sukupuoli:
- Mies
- Nainen
- Sukupuoleton
- Muu (mikä: )
- En halua vastata.Tällä annettaisiin jo enemmän tilaa sukupuolen moninaisuudelle. Ja kun iso osa kuitenkin vastaisi olevansa mies tai nainen, niin tällöin ei olisi mitään esteitä kutsua näitä potilaita miehiksi ja naisiksi. Mutta samalla saataisiin myös selville ne potilaat, jotka eivät identifioidu näihin kategorioihin, ja heitä voitaisiin kutsua muilla termeillä.
Ei kyse ole identifioitumisesta johonkin sukupuoleen. Sukupuoli on biologinen. Identifioitua voit vaikka koiraksi jos haluat.
vmp nyt loukkaantua yleissanoista mies ja nainen.
nyt keksikää näille epämiehille ja epänaisille joku sana mistä he eivät loukkaannu.
Eivätkö nämä kohduttomat lopulta loukkaantuisi siitäkin, että heillä ole kohtua ja menkkoja.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä siinä kohdullisessa sanana joitain loukkaa. Minulla on kohtu ja minua saa sanoa kohdulliseksi, en pahoita mieltäni enkä rakenna identiteettiäni sen varaan, millä nimityksellä lääketieteessä puhutaan ihmisistä, joilla on kohtu.
Olen myös nainen ja ihminen.
Miksi pitäisi loukkaantua sitten siitä, että nimitetään naiseksi? Eihän se kerro kenestäkään sen enempää kuin että tyypillisesti kehossa on kohtu ja muut naisen sukuelimet, naisen hormonitoiminta jne. Poikkeuksia tietysti on, niin kuin tässäkin keskustelussa mainittu nainen jolta on kohtu poistettu. Sellainen nainen on kuitenkin nainen, jonka diagnosointi ja hoito eroaa miehen hoidosta monilta osin. Kohduttomassa miehessä taas ei ole mitään poikkeavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä siinä kohdullisessa sanana joitain loukkaa. Minulla on kohtu ja minua saa sanoa kohdulliseksi, en pahoita mieltäni enkä rakenna identiteettiäni sen varaan, millä nimityksellä lääketieteessä puhutaan ihmisistä, joilla on kohtu.
Miksi pitäisi loukkaantua sitten siitä, että nimitetään naiseksi? Eihän se kerro kenestäkään sen enempää kuin että tyypillisesti kehossa on kohtu ja muut naisen sukuelimet, naisen hormonitoiminta jne. Poikkeuksia tietysti on, niin kuin tässäkin keskustelussa mainittu nainen jolta on kohtu poistettu. Sellainen nainen on kuitenkin nainen, jonka diagnosointi ja hoito eroaa miehen hoidosta monilta osin. Kohduttomassa miehessä taas ei ole mitään poikkeavaa.
Ei tässä ole kyse loukkaantumisesta, vaan siitä, että nainen ei välttämättä ole oikea termi jos puhutaan ihmisestä, jolla on kohtu.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nämä kohduttomat lopulta loukkaantuisi siitäkin, että heillä ole kohtua ja menkkoja.
Onhan tämä jo nähty, kun kohduista ja menkoista ei saa puhua, koska se aiheuttaa dysforiaa ja sulkee pois ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti koska tavoitteena on vain loukkaantua jostain.
Ihan varmasti ransu loukkaantuu siitäkin, että alleviivataan hänen kohduttomuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse loukkaantumisesta, vaan siitä, että nainen ei välttämättä ole oikea termi jos puhutaan ihmisestä, jolla on kohtu.
Niin, no itse asiassa nainen on oikea termi, kun puhutaan ihmisestä, jolla on kohtu, koska silloin kyseessä on naaraspuolinen ihminen eli nainen. Kohdullisesta tms. puhuminen on todella epäinhimillistävää ja typistää naisen yhteen kehonosaan vaikka naisen keho on muutakin kuin kohtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain naisella on kohtu. Ja kyllä, tästäkin lauseesta moni loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä jo nähty, kun kohduista ja menkoista ei saa puhua, koska se aiheuttaa dysforiaa ja sulkee pois ihmisiä.
Miksi ihmisen pitää cancelöidä itseään omien normaalien ruumiintoimintojensa takia? Menkat kuuluvat minun elämääni.
En loukkaannu siitä, että jollain tulee siemensyöksyjä ja minulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Kohdulliseksi sanominen minua nimenomaan loukkaisi, koska se lokeroi minut synnyttämiseen erikoistuneeksi yksilöksi, eikä näe minua monipuolisena kokonaisuutena kuten tekee termi nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdulliseksi sanominen minua nimenomaan loukkaisi, koska se lokeroi minut synnyttämiseen erikoistuneeksi yksilöksi, eikä näe minua monipuolisena kokonaisuutena kuten tekee termi nainen.
Siis loukkaannut siinäkin tapauksessa, että termiä käytettäisiin yleisellä tasolla lääketieteellisessä yhteydessä?
Nyt pitää kaikkien ihmisten vain kestää se, ettei kaikkea ole ja kaikkea saa. En ymmärrä tätä vallalla olevaa kulttuuria, että kaikki pitää saada tai sitten voi vetää itkupotkuraivarit ja vaatia itselleen kohdut, menkat, kivekset, siemensyöksyt. Tai hiljentää ne, kenellä sellaiset on.
Naisena olemiseen ei tarvita kohtuja ja menkkoja. Ei minullakaan enää ole ja olen 100% nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis loukkaannut siinäkin tapauksessa, että termiä käytettäisiin yleisellä tasolla lääketieteellisessä yhteydessä?
Miksi naisen kohdalla kohdullisuus pitäisi erikseen mainita, koska on normaalimpaa, että naisilla on kohtu kuin että ei olisi.
Erikoistapaukset voivat olla sitten kohduttomia.
Olisiko kohdun poiston kokenut nainen sitten kohdullinen kohduton nainen?
Vierailija kirjoitti:
Pienestä se on joidenkin naiseus kiinni.
Pienestä se on joidenkin mieheys kiinni.
Kohdullinen ja menstruoiva eivät ole minusta miellyttäviä sanoja. Tulee mieleen limaisia sisäelimiä, verta ja suolenpätkiä. Lisäksi ne keskittyvät liiaksi lisääntymiseen ja kaikki naiset eivät lisäänny.
Miksi alkuperäinen nainen ei voisi olla vain lääketieteen terminä biologinen nainen ja kaikki muut sitten naisia ottamatta kantaa alkuperään.
Aletaankohan miehiä sitten myös kutsumaan siittimellisiksi tai kiveksellisiksi vai koskeeko tämä pelleily taas pelkästään naisia..
Mies, nainen, tyttö ja poika ovat todella tavallisia sanoja, joita ei ole kehitetty missään loukkaamismielessä ketään kohtaan. Enemmistö ihmisistä identifioi itsensä johonkin näistä. Miksi siis enemmistön kohdalla näitä pitäisi alkaa tietoisesti vältellä?
Ymmärrän, että sitten on ne, joilla biologinen sukupuoli ei vastaa kokemusta omasta sukupuolestaan. Ymmärrän myös, että on heitä, jotka kokevat olevansa jotain muuta kuin mies tai nainen, sekä heitä jotka kokevat olevansa sukupuolettomia. Joten eikö vaan voisi muokata sitä tapaa jolla sukupuoli kysytään? Esimerkiksi näin:
Sukupuoli:
- Mies
- Nainen
- Sukupuoleton
- Muu (mikä: )
- En halua vastata.
Tällä annettaisiin jo enemmän tilaa sukupuolen moninaisuudelle. Ja kun iso osa kuitenkin vastaisi olevansa mies tai nainen, niin tällöin ei olisi mitään esteitä kutsua näitä potilaita miehiksi ja naisiksi. Mutta samalla saataisiin myös selville ne potilaat, jotka eivät identifioidu näihin kategorioihin, ja heitä voitaisiin kutsua muilla termeillä.