Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mielestä on ok kutsua naisia kohdullisiksi, menstruoijiksi ym.

Vierailija
28.10.2022 |

Haluaisin tietää, millä nimityksellä lääkäri kutsuisi äitiäni, jolla ei ole kuukautisia eikä kohtuakaan ole ollut sitten vuoden 1998. Tämä on vilpitön kysymys.

Kommentit (678)

Vierailija
401/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että naiset pysyvät naisina, mutta miehiä aletaan kutsua kohduttomiksi.

Vierailija
402/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIN naisilla on kohtu ja vuotavat, siis nainen on kutsumanimi. Miehet Ei kuukautisista kärsi kuin välillisesti. Lue "nainen ei anna". En ainakaan tunne ketään, jonka kikkeli olisi verta vuotanut kuin korkeintaan tapaturman seurauksena. Lue "liika into aktiin ja korkea sängynpääty tai hiertävät, riisumattomat sukkahousut"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä siinä kohdullisessa sanana joitain loukkaa. Minulla on kohtu ja minua saa sanoa kohdulliseksi, en pahoita mieltäni enkä rakenna identiteettiäni sen varaan, millä nimityksellä lääketieteessä puhutaan ihmisistä, joilla on kohtu.

Olen myös nainen ja ihminen.

Vierailija
404/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia naisia kutsutakaan kohdullisiksi tai menstruoiviksi vaan ainoastaan niitä joilla on kohtu tai jotka menstruoivat DAA

Mistä sinä tiedät, onko jollakin kohtu tai menstruoiko tämä?

Missä oon väittäny tietäväni. En aina ihmisen ulkonäöstäkä osaa päätellä edes minkälainen värkki sen jalkojenvälissä on.

Lääkäri varmaan tietää kun sillä on potilastiedot.

Miten siis vastaisit aloittajan kysymykseen?

Vierailija
405/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla ei ole tässä maailmassa muuta virkaa kuin antaa miehille pillua.

Ei naisista muuhun ole.

Vierailija
406/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat todella tyhmiä, ainut asia minkä naiset osavat välttävästi on pillun antaminen

Vierailija
407/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos en tunne itseäni kohdulliseksi, vain minulla on kohtu? Mitä jos loukkaannun siitä? Voinko haastaa transulääkärin oikeuteen, kun kirjoittaa tietoihini kohdullinen, vaikka en identifioidu sellaiseksi?

Sinulla on kohtu, mutta en tunne itseäsi kohdulliseksi? Kerrotko vielä, miten tuosta voi loukkaantua? Ei sinun tarvitse rakentaa identiteettiäsi yhden lääkärin käyttämän sanan varaan.

Vierailija
408/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia naisia kutsutakaan kohdullisiksi tai menstruoiviksi vaan ainoastaan niitä joilla on kohtu tai jotka menstruoivat DAA

Mistä sinä tiedät, onko jollakin kohtu tai menstruoiko tämä?

Missä oon väittäny tietäväni. En aina ihmisen ulkonäöstäkä osaa päätellä edes minkälainen värkki sen jalkojenvälissä on.

Lääkäri varmaan tietää kun sillä on potilastiedot.

Miten siis vastaisit aloittajan kysymykseen?

Öö siis missä vaiheessa AP sanoi ettei naisia saa kutsua naisiksi. Jos on oleellista onko ihmisellä kohtu tai menstruoiko hän vasta sitten kai nuo ilmaisut tulee kyseeseen.

Vierailija
409/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasilan mies kirjoitti:

Naiset ovat todella tyhmiä, ainut asia minkä naiset osavat välttävästi on pillun antaminen

jonnelauden edgeloordiko löysi paikalle vai joku pena 60v aamukännejä vetämässä

Vierailija
410/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos en tunne itseäni kohdulliseksi, vain minulla on kohtu? Mitä jos loukkaannun siitä? Voinko haastaa transulääkärin oikeuteen, kun kirjoittaa tietoihini kohdullinen, vaikka en identifioidu sellaiseksi?

Sinulla on kohtu, mutta en tunne itseäsi kohdulliseksi? Kerrotko vielä, miten tuosta voi loukkaantua? Ei sinun tarvitse rakentaa identiteettiäsi yhden lääkärin käyttämän sanan varaan.

Miksi pyritään sitten eroon nainen ja mies -sanoista? Eikö juuri siksi, että jotkut loukkaantuvat niistä?

Vierailija
411/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Sanopa tuo transaktivisteille!

Vierailija
412/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pyritään sitten eroon nainen ja mies -sanoista? Eikö juuri siksi, että jotkut loukkaantuvat niistä?

Ei siksi, että joku niistä loukkaantuu, vaan siksi että termi ei ole välttämättä oikea. Eikä niistä olla pyrkimässä eroon kaikissa yhteyksissä.

Vierailija
413/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori kyllä aika monella muullakin on kohtu ja mitä jossittelet, kun loukkaannuit jo. Äidin kanssa on varmaan kohtuasioissa eniten yhteistä, tuttu paikka ja silleen. Ehkä hänelle voisit purkaa pahaa mieltä.

Vierailija
414/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että otetaan kaikki huomioon. Jos vaikka sanotaan Hesalaiset, kun tarkoitetaan kaikki tyyppejä jotka asuu suomessa, niin aika moni kokee ettei kuulu joukkoon. Samalla tavalla, yritetään sanoa vaikkapa menstruoivat henkilöt, kun halutaan lisätä tietoa esim kuukupeista, eikä pelkästään naiset.

Mitä paskaa sää lässytät? Mulle ei tulisi mieleenkään pahoittaa mieltä moisesta paskasta.

V*ttu työ vihervasurit ootte ääliöitä.

Vierailija
415/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdullinen ja kiveksellinen... Kivekäs?

Tekopeniksellinen ja leikkausonkeloinen.

Olkaa hyvät, tässä teille aimo annos uusia termejä

Vierailija
416/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä siinä kohdullisessa sanana joitain loukkaa. Minulla on kohtu ja minua saa sanoa kohdulliseksi, en pahoita mieltäni enkä rakenna identiteettiäni sen varaan, millä nimityksellä lääketieteessä puhutaan ihmisistä, joilla on kohtu.

Minulle tulee paha mieli jos minua sanotaan kohdulliseksi. Se muistuttaa minua siitä, että tahattomasti lapsettomana naisena minulla on kohtu, jota en ole käyttänyt siihen tarkoitukseen mihin se luotu. Aivan kuin tarkoitukseni ihmisenä olisi kohtu. Kohdulliseksi kutsuminen kuulostaa siltä, kuin kohtuni olisi minua eniten määrittelevä tekijä.

Lapsettomana olen luonut identiteettini muualle kuin synnyttämiseen, raskaana olemiseen, äitiyteen. Kohtu ja kohdulliseksi kutsuminen on kipeä viittaus näihin asioihin.

Vierailija
417/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siksi, että joku niistä loukkaantuu, vaan siksi että termi ei ole välttämättä oikea. Eikä niistä olla pyrkimässä eroon kaikissa yhteyksissä.

Loukkaantumisessahan tässä koko asiassa on nimenomaan kysymys.

Vierailija
418/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee paha mieli jos minua sanotaan kohdulliseksi. Se muistuttaa minua siitä, että tahattomasti lapsettomana naisena minulla on kohtu, jota en ole käyttänyt siihen tarkoitukseen mihin se luotu. Aivan kuin tarkoitukseni ihmisenä olisi kohtu. Kohdulliseksi kutsuminen kuulostaa siltä, kuin kohtuni olisi minua eniten määrittelevä tekijä.

Lapsettomana olen luonut identiteettini muualle kuin synnyttämiseen, raskaana olemiseen, äitiyteen. Kohtu ja kohdulliseksi kutsuminen on kipeä viittaus näihin asioihin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ajatuksenahan ymmärtääkseni oli käyttää tuota termiä nimenomaan silloin, kun viitataan lääketieteellisessä mielessä yleisesti ottaen ihmisiin, joilla on kohtu. Ei ole tarkoitus, että sillä määriteltäisiin ihminen kokonaan tai että sillä korvattaisiin sana nainen puhekielessä.

Vierailija
419/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hesalaiset pitää tappaa välittömästi.

Vierailija
420/678 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdullisiksi ja menstruoiviksi kutsutaan niitä, joilla on kohtu tai jotka menstruoivat riippumatta siitä, kokevatko henkilöt itsensä naisiksi vai miehiksi vai joksikin muuksi.

Jos äitisi kokee olevansa nainen, niin häntä voi nimittää vaikkapa naiseksi.

Niin munkin mielestä voi nimittää naiseksi. Mutta eikös tämä eräs lääkäri ollut sitä mieltä, että kaikkia potilaita pitää nimittää näillä nimityksillä? 

Niinkö todella? Sanoiko, että _kaikkia_ pitää nimittää menstruoiviksi tai kohdullisiksi, vaikka heillä ei olisi kohtua tai vaikka eivät menstruoisi?

Niin sanoi, jos ap:sta siltä tuntuu, koska näin nämä asiat koetaan.

Jos te ymmärrätte paremmin, niin kertokaa toki, miksi "kohdullinen" ja "menstruoiva" ovat hyviä termejä, kun viitataan potilaaseen.

Kohdullinen on hyvä termi, kun halutaan viitata ihmiseen, jolla on kohtu. Kohtu löytyy usein naiselta, mutta on tosiaan monia naisia, joilla kohtua ei ole. Samoin on muuta sukupuolta olevia, joilla on kohtu. Siksi "kohdullinen" on n"naista" tarkempi termi silloin, kun jostain syystä puhutaan kohtuun liittyvistä asioista.

Samoin menstruoiva tarkoittaa kaikkia menstruoivia ihmisiä, eli naisia, jotka menstruoivat ja muunsukupuolisia, jotka menstruoivat. Sen sijaan naiset ei tässäkään yhteydessä ole tarkka termi, koska kaikki naiset eivät menstruoi.

Eli ihan tilanteesta ja asiayhteydestä riippuu, mitä sanaa kannattaa käyttää. Ei tuo lääkäri ole aikeissa kieltää nainen-sanan käyttöä. Hän haluaa puhua täsmällisempää kieltä eli puhua kohdullisista tarkoittaen kaikkia niitä, joilla on kohtu ja menstruoivista tarkoittaen niitä, joilla on kuukautiset. Kuten ap itsekin huomasit, on naisia, jotka eivät kuulu kumpaankaan joukkoon, joten nainen olisi aika epätarkka sana noihin yhteyksiin.

Mutta vain naisilla on kohtu ja kuukautiset. Kuinkahan suurella prosentilla naisista ei ole kohtua?

Miksei sitten voida puhua naisista ja muista menstruoivista henkilöistä?

Aika isolla osalla naisia ei ole kuukautisia, ne yleensä loppuu siinä 45 vuoden iässä. Lakkaako olemasta nainen? Kaikilla ei ole lainkaan.

Ei todellakaan lopu. Miten voit yleistää tuolla tavalla? Ihan sama kuin kutsuisit vain naisia naisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi