Hesari: Lihavuus on krooninen sairaus
Ei elämäntapaongelma. Postmoderni intersektionaalinen lääketiede selvitti tämän.
Asialle ei siis voi tehdä mitään, sipsejä ja siideriä saa nyt ihan vapaasti vetää, lääkärin on turha valittaa. Itsekin ajattelin lopettaa terveellisesti syömisen, ihan solidaarisuudesta ruveta läskiksi.
Kommentit (591)
Vierailija kirjoitti:
Oon aina tiennyt tämän! Tai en aina mutta tätä enoiriistä tutkimusta kun on tehnyt oman kroppansa kanssa lähietäisyydeltä , niin ei tarvitse kovin välkky olla kun alkoi ymmärtää että kaikki johtuu suolistosta .
Siitä on ehkä noin kuutisen vuotta kun aloin tosissani miettimään, että eikö ulosteen siirrolla voitaisi hoitaa kaikkia lihavia. Eli laittamalla hoikan ihmisen bakteerikantaa lihavien suolistoon, niin suolistomikrobit alkaisi toimia kuten kuuluu.
Lihavuuslääke vaikuttaa muuten just tähän.
Ulostesiirteen mukana voi saada hoikan ihmisen suolistobakteerit. Niissä voi olla mukana mielenterveysongelmia eli tavallaan yksi sairaus vaihtuisi toiseksi. Tätä on testattu ja jos ulostesiirteen saanut ei ala syömään laadullisesti samoin kuin siirtelen antanut hoikka niin ulostesiirteestä ei ole painon kannalta pitkää iloa. Aluksi toki mieli haluaa kuitupitoisempaa leipää jne mutta jos antaa perheen tai kaverien voittaa niin syö kuitenkin hampurilaisravintolan valkeaa pullaa ja suolistobakteerit ilman kuitua kuolevat nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai ne hormonit heti muutu jos lihoo sen yhden vaatekoon verran,ja sillon normaalijärkinen tajuaa että nyt pitää vähentää...
Kun mun kilpirauhanan prakasi lihoin 20 kiloa yhdessä kuussa. Useamman vaatekoon. Siinä ei oikein ehtinyt muuta kuin huuli pyöreänä katsella vaatteiden kiristymistä vaikka elintavat eivät olleet muuttuneet lainkaan.
Kyllä. Ja mulla on kilpirauhasen poiston jälkeen keho elänyt ihan omaa elämäänsä. Joskus tsägällä sen saa laihtumaan. Joskus taas tulee 4-8 kg viikossa tai parissa tuosta vaan. Ei sellaista tapahtunut koskaan ennen.
Juu, eli puolella suomalaisista kilppari reistaa...
Se, että kaikilla ei kippari reistaa niin ei poista olemasta sitä, että on ihmisiä, joiden elämä on todella tikkuista poiston jälkeen tai kilpirauhasen ollessa tallessa, mutta hajonnut. Joillain taas lääkitykset toimivat todella hyvin.
Tuossa yksi vertaistukikirja
https://www.adlibris.com/fi/kirja/sekundakroppa-9789522915931
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöt, joilla on epäterveelliset tottumukset lapsuuskodista luulevat usein syövänsä terveellisesti vaikka eivät oikeasti syö terveellisesti.
Täälläkin näkee aika paljon miten ihmiset valehtelevat niin itselleen kuin muille. Luulen, että sillä jotekin suojellaan itseä ja omaa egoa. Ei voida myöntää olevansa väärässä.
Biologia on biologiaa ei se muuksi muutu. Kyllä näistä teksteistä näkee kuka valehtelee ja kuka ei.
Tosin ymmärrän, koska olin todella nuorena tuossa itse valehtelemisen keskellä. Luulin syöväni terveellisesti vaikka en oikeasti syönyt terveellisesti. Suomalainen perinneruoka ei ole nimittäin terveellistä.
Riippuu kuinka perinne. Nykyajan arkiruoka on entisaikojen juhlaruokaa.
No se arkiruoka myös Suomessa on aika epäterveellistä. Makkarakeitto, makkarakastike ja perunat, lihamakaroonilaatikko, kinkkukiusaus... Kaukana terveellisyydestä nuo ruuat. Suomessa käytetään ihan liikaa kaiken maailman kermoja ja juustoja, joissa on todella paljon kaloreita, puhumatta siitä kuinka paljon syödään leipää. Eihän se leipä itse lihota, vaan ne päälliset ja levitteet.
Kermassa ja juustossa ei ole mitään vikaa.
Suuri määrä tyhjiä kaloreita ja rasvaa, eivät täytä lainkaan. Lihottavat vaan enemmän ihmisiä.
En tiedä omassa piirissäni yhtään kehonrakentajaa, joka söisi kermaa tai juustoa päivittäin tai viikottain. Ne ovat yleisemmin sellaisia kerran ehkä kuussa herkkuja, paitsi jos ollaan bulkkaamassa, jonka tarkoitus on saada suuria määriä kaloreita.
Kerman ja juuston kalorit ei ole mitään tyhjää ja niiden rasva on hyvää ravintoa. Ei ne lihota, koska niitä ei edes pysty ylensyömään.
No jos noin ajattelee, niin en ihmettele miksi jotkut on lihavia.
Lihavat ovat juurikin niitä, jotka hyljeksivät kermaa ja juustoa.
Ai laihat siis mussuttavat ne kermakakut ja herkkujuustot? Miksi sitten näiden syömisestä syyllistetään lihavia?
Perheessämme on yksi lihava. Meille ostetaan kermaa vain jouluisin luumurahkaa varten. Muulloin meille ostetaan juustoja joko raastettuna paremsaanina, mozzarella-palloina tai valmiita juustoviipaleita paketissa. Monesti juusto on päässyt pienestä pakkauksesta huolimatta homehtumaan eli ei meillä kyllä paljoa juustoa syödä kun meillä vielä ollaan tarkkoja ruokahävikistä ja ostetaan mieluummin liian vähän kuin liikaa. Perjantaipizzat ostetaan kaupan pakastealtaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina tiennyt tämän! Tai en aina mutta tätä enoiriistä tutkimusta kun on tehnyt oman kroppansa kanssa lähietäisyydeltä , niin ei tarvitse kovin välkky olla kun alkoi ymmärtää että kaikki johtuu suolistosta .
Siitä on ehkä noin kuutisen vuotta kun aloin tosissani miettimään, että eikö ulosteen siirrolla voitaisi hoitaa kaikkia lihavia. Eli laittamalla hoikan ihmisen bakteerikantaa lihavien suolistoon, niin suolistomikrobit alkaisi toimia kuten kuuluu.
Lihavuuslääke vaikuttaa muuten just tähän.
Ulostesiirteen mukana voi saada hoikan ihmisen suolistobakteerit. Niissä voi olla mukana mielenterveysongelmia eli tavallaan yksi sairaus vaihtuisi toiseksi. Tätä on testattu ja jos ulostesiirteen saanut ei ala syömään laadullisesti samoin kuin siirtelen antanut hoikka niin ulostesiirteestä ei ole painon kannalta pitkää iloa. Aluksi toki mieli haluaa kuitupitoisempaa leipää jne mutta jos antaa perheen tai kaverien voittaa niin syö kuitenkin hampurilaisravintolan valkeaa pullaa ja suolistobakteerit ilman kuitua kuolevat nälkään.
Olen miettinyt, voiko niitä saada myös syljestä. Kun pussailee toisen kanssa, voivatko kannat sekoittua keskenään. Ja ne mielenterveysongelmat myös...
Vierailija kirjoitti:
HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.
Endokrinologian erikoislääkäri Eeva Ryhänen sanoo HUSin tiedotteessa, sekä professori, ylilääkäri Kirsi Pietiläinen kertoo.
Tämä on siis HUSin virallinen kanta, jäänkin jännityksellä odottamaan kuinka te kumoatte heidän kantansa tieteellisellä näytöllä, niin että se ei ole.Musta tuntuu ei riitä näytöksi, monista tuntuu että maapallo on litteä, se ei vielä riitä todistamaan, että se on.
Kyllä lihavuus on sairaus, joka aiheuttaa muita sairauksia ja aiheutuu siitä, että kädet laittavat suuhun liikaa kaloreita viikkojen, kuukausien ja jopa vuosien ajan ja niin kauan kuin tätä ei korjata laittamalla vähemmän kaloreita suuhun tämä sairaustila pysyy.
Lihavuus pitää yllä tulehdustilaa, joka puolestaan helpottaa laihduttamalla.
Lihavuus on elintasosairaus, joka johtaa muihin elintasosairauksiin.
Rasvasoluja pidetään nykytiedon valossa erittävinä eliminä eli rasva on umpierittävää kudosta. Vielä 80-luvulla tuota ei ilmeisesti tiedetty. Mikään tässä ei tarkoita sitä, etteikö lihavuus olisi seurausta siitä, että ihminen ei hallitse omaa syömistään. Ylimääräisenä sairautena hän saa sitten esim.rasvamaksan, jonka voi saada myös toisella psykiatrisella konstilla eli kehittämällä riippuvuuden herkkujen sijaan alkoholiin.
Lihavuus ei siis ole umpieritystautina verrannollinen vaikka kivesten vajaatoimintaan tai kilpirauhasen liikatoimintaan, jotka tulevat jos ovat tullakseen ja joita pitää hoitaa lääkkeillä. Rasvakudos on endokriinikudosta, jota ihminen voi melko yksinkertaisella tavalla lisätä tai poistaa hallitsemalla oman syömisensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.
Endokrinologian erikoislääkäri Eeva Ryhänen sanoo HUSin tiedotteessa, sekä professori, ylilääkäri Kirsi Pietiläinen kertoo.
Tämä on siis HUSin virallinen kanta, jäänkin jännityksellä odottamaan kuinka te kumoatte heidän kantansa tieteellisellä näytöllä, niin että se ei ole.Musta tuntuu ei riitä näytöksi, monista tuntuu että maapallo on litteä, se ei vielä riitä todistamaan, että se on.
Kyllä lihavuus on sairaus, joka aiheuttaa muita sairauksia ja aiheutuu siitä, että kädet laittavat suuhun liikaa kaloreita viikkojen, kuukausien ja jopa vuosien ajan ja niin kauan kuin tätä ei korjata laittamalla vähemmän kaloreita suuhun tämä sairaustila pysyy.
Rasvasoluja pidetään nykytiedon valossa erittävinä eliminä eli rasva on umpierittävää kudosta. Vielä 80-luvulla tuota ei ilmeisesti tiedetty. Mikään tässä ei tarkoita sitä, etteikö lihavuus olisi seurausta siitä, että ihminen ei hallitse omaa syömistään. Ylimääräisenä sairautena hän saa sitten esim.rasvamaksan, jonka voi saada myös toisella psykiatrisella konstilla eli kehittämällä riippuvuuden herkkujen sijaan alkoholiin.
Lihavuus ei siis ole umpieritystautina verrannollinen vaikka kivesten vajaatoimintaan tai kilpirauhasen liikatoimintaan, jotka tulevat jos ovat tullakseen ja joita pitää hoitaa lääkkeillä. Rasvakudos on endokriinikudosta, jota ihminen voi melko yksinkertaisella tavalla lisätä tai poistaa hallitsemalla oman syömisensä.
Saatiin ensimmäinen mutuilija, onneksi Suomen terveydenhuolto tai muut ammatit ei pyöri musta tuntuu mentaliteetilla, oltaisiin aika kusessa jos pyörisivät. Oliko sinulla muuta kuin fiilikset ja tuntemukset, niitähän sinulla riittää. Anna mä arvaan vielä koulutuksesi ja ammattisi yläaste ja kaupan kassa, menikö oikein?
Vierailija kirjoitti:
En kopioi noita kilometrin mittaisia kommentteja, vain lainauksen:
"Samalla tavalla lihavan täytyy ymmärtää, että mielihalujen noudattamatta jättäminen on OK, kun hän on jo saanut tarpeeksi kaloreita ja mikroravinteita. Osa lihavista ei kuitenkaan ole tarpeeksi motivoitunut vastustakseen mielihaluja."
Se, mikä viesteissäsi on kaikkein vastenmielisintä on tuo, että pidät meitä ylipainoisia jotenkin yksinkertaisina. Olen itse akateemisesti koulutettu ja opiskellut lisäksi mm. ravitsemustieteiden perusopinnot + osan aineopinnoista avoimessa yliopistossa. Ei minun tarvitse opetella ymmärtämään yhtään mitään, minä tiedän ja ymmärrän jo ihan riittävästi. Sen sijaan minä en pidä tässä elämäntilanteessani ollenkaan ensisijaisena käyttää voimavarojani painonhallintaan. Eli en ole motivoitunut. En ole kiinnostunut harjoittamaan itsekuria enkä halua lopettaa syömistä, jos minun tekee mieli syödä.
Niin yksinkertaista se on.
P.S. Sushi (kasvis-) oli jälleen ihan sairaan hyvää. Lisätyllä wasabilla. Aika paljon sitä menikin. Nyt meinaan keittää kupillisen vihreää teetä ja mennä sen ja kirjan kanssa sohvannurkkaan. Löhöviikonloppu alkaa tästä. Jossain vaiheessa palailen varmaan palstallekin, mutta vasta illemmalla.
Selvä. Olet siis rehellinen ja myönnät omien valintojesi ja luonteesi vaikutuksen, etkä uskottele luovasi energiaa tyhjästä tai että joku suolistohormoni on kaapannut aivosi ja ruokkii itseään pullaleivällä ja Fazerilla.
Mielenkiintoista on myös tuo, että toistit täsmälleen samat asiat kuin minä ja totesit olevasi esimerkki siitä, mistä minä puhuin, mutta kuulemma minä pidän sinua yksinkertaisena, vaikka totesit olevasi samaa mieltä. Kun minä kirjoitin lihavan täytyvän ymmärtää nuo tietyt asiat, en minä tarkoittanut sillä, että hän ei ymmärrä sitä, vaan hän ymmärtää, mutta tekee tietyn valinnan. Toki kehitysvammaiset tai yksinkertaisesti väärää tietoa omaavat ihmiset voivat ajatellakin noin. Kyse on kuitenkin varmaan useimmilla automatisoituneista tavoista; lihava on tottunut "pelkäämään" "nälkää" eli mielihalujen täyttämättä jättämistä ja voisi helposti oppia uuden tavan käsitellä tunteitaan, jos saisi siinä tarpeeksi tsemppausta.
Olen huomannut myös itsessäni tuollaista ymmärtämättömyyttä joskus. Ennen vanhaan esim.tankkasin paljon ruokaa ennen punttitreenejä, kunnes huomasin sen olevan aivan turha tapa ja että jaksan paljon vähemmälläkin energialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin ensimmäinen mutuilija, onneksi Suomen terveydenhuolto tai muut ammatit ei pyöri musta tuntuu mentaliteetilla, oltaisiin aika kusessa jos pyörisivät. Oliko sinulla muuta kuin fiilikset ja tuntemukset, niitähän sinulla riittää. Anna mä arvaan vielä koulutuksesi ja ammattisi yläaste ja kaupan kassa, menikö oikein?
Minä avasin sinulle sen, että mitä noilla sanoilla voidaan tarkoittaa ja osoitin tietämystä. Ne sanat eivät välttämättä tarkoita sitä, mitä sinä toivot niiden tarkoittavan.
Alkoholihepatiitti liittyy myös endokriinielimeen. Mihinkähän muuhun se voisi liittyä? Se liittyy siihen, että ihminen:
1. korkkaa pullon
2. kaataa juomaa alas
3. Aah!
4. Toistaa samaa käytöstä (tarpeeksi pitkään)
Rasvamaksa taas johtuu yleensä tästä:
1. Herkkuja ja mässyruokaa otetaan kädellä
2. Kaadetaan suuhun
3. Aah!
4. Toistetaan samaa käytöstä tarpeeksi pitkään ja vyötärö ja maksa paisuvat
Tämä on tunnettu mekanismi, joka aiheuttaa nuo ongelmat.
Jos taas poliisi löytää jostain ruumiin, jolla on pistohaavoja eri puolilla maailmaa, niin poliisin ensimmäinen hypoteesi on, että tähän ihmiseen on kohdistettu väkivaltaa joko hänen itsensä tai jonkun muun toimesta eli syynä kuolemalle on käytös. Ei voida todistaa sitä, etteikö joku sairaus aiheuttaisi ihmiselle tuollaisia haavoja, mutta se on äärimmäisen harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
HS on oikeassa.
Itseasiassa HUS on oikeassa ja heillä on tutkittua tietoa asiasta. Mutta en usko, että kovin moni vaivautui edes ottamaan selvää mistä on kyse ennenkuin kommentoi. Tuo on heidän virallinen kantansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä avasin sinulle sen, että mitä noilla sanoilla voidaan tarkoittaa ja osoitin tietämystä. Ne sanat eivät välttämättä tarkoita sitä, mitä sinä toivot niiden tarkoittavan.
Alkoholihepatiitti liittyy myös endokriinielimeen. Mihinkähän muuhun se voisi liittyä? Se liittyy siihen, että ihminen:
1. korkkaa pullon
2. kaataa juomaa alas
3. Aah!
2. Kaadetaan suuhun
3. Aah!
Jos taas poliisi löytää jostain ruumiin, jolla on pistohaavoja eri puolilla maailmaa, niin poliisin ensimmäinen hypoteesi on, että tähän ihmiseen on kohdistettu väkivaltaa joko hänen itsensä tai jonkun muun toimesta eli syynä kuolemalle on käytös. Ei voida todistaa sitä, etteikö joku sairaus aiheuttaisi ihmiselle tuollaisia haavoja, mutta se on äärimmäisen harvinaista.
Mutuilut senkun jatkuu, kovasti on fiiliksiä et silti ole todistanut alkuperäistä väitettä vääräksi eli HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS on oikeassa.
Itseasiassa HUS on oikeassa ja heillä on tutkittua tietoa asiasta. Mutta en usko, että kovin moni vaivautui edes ottamaan selvää mistä on kyse ennenkuin kommentoi. Tuo on heidän virallinen kantansa.
Evidence does not support the commonly expressed view that some obese people eat little yet gain weight due to a slow metabolism. On average obese people have a greater energy expenditure than normal weight or thin people and actually have higher basal metabolic rates.[45][46] This is because it takes more energy to maintain an increased body mass.[47] Obese people also underreport how much food they consume compared to those of normal weight.[48] Tests of human subjects carried out in a calorimeter support this conclusion.[49]
https://en.wikipedia.org/wiki/Diet_and_obesity
Lihavuus on sairaus, mutta se ei tule tyhjästä, vaan laittamalla ruokaa suuhun ilman oikeanlaista laskelmointia.
Voitaisiin oikeastaan puhua kahdesta eri lihavuuden määritelmästä:
-Lihavuus vyötärönympäryksellä ja muilla mittareilla todettuna ja tähän liittyvä krooninen tulehdus
-Lihavuutta aiheuttava ja ylläpitävä krooninen käytös
Jos kerran kuukaudessa syö 6000 kaloria päivässä, on käytös sinä päivänä sellaista, joka aiheuttaisi kroonisena vakavaa lihavuutta, mutta koska kyse on kertaluontoisesta tai hyvin harvinaisesta tapahtumasta, ei tuo käytös täytä lihavuuskäyttäytymisen kriteerejä. Lihavuuskäytös tarkoittaa sitä, että tekee virheitä jatkuvasti ja siten aiheuttaa lihavuuden kehonkoostumuksen ja jatkaessaan samaa käytöstä ylläpitää lihavuustilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rasvakudosta kyllä voi poistaa muuten kuin leikkausella. Toki rasvsolujen kokoa voi pienentää laihduttamalla, mutta ei niiden solujen määrää vähentää ilman veistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kopioi noita kilometrin mittaisia kommentteja, vain lainauksen:
"Samalla tavalla lihavan täytyy ymmärtää, että mielihalujen noudattamatta jättäminen on OK, kun hän on jo saanut tarpeeksi kaloreita ja mikroravinteita. Osa lihavista ei kuitenkaan ole tarpeeksi motivoitunut vastustakseen mielihaluja."
Se, mikä viesteissäsi on kaikkein vastenmielisintä on tuo, että pidät meitä ylipainoisia jotenkin yksinkertaisina. Olen itse akateemisesti koulutettu ja opiskellut lisäksi mm. ravitsemustieteiden perusopinnot + osan aineopinnoista avoimessa yliopistossa. Ei minun tarvitse opetella ymmärtämään yhtään mitään, minä tiedän ja ymmärrän jo ihan riittävästi. Sen sijaan minä en pidä tässä elämäntilanteessani ollenkaan ensisijaisena käyttää voimavarojani painonhallintaan. Eli en ole motivoitunut. En ole kiinnostunut harjoittamaan itsekuria enkä halua lopettaa syömistä, jos minun tekee mieli syödä.
Niin yksinkertaista se on.
P.S. Sushi (kasvis-) oli jälleen ihan sairaan hyvää. Lisätyllä wasabilla. Aika paljon sitä menikin. Nyt meinaan keittää kupillisen vihreää teetä ja mennä sen ja kirjan kanssa sohvannurkkaan. Löhöviikonloppu alkaa tästä. Jossain vaiheessa palailen varmaan palstallekin, mutta vasta illemmalla.
Selvä. Olet siis rehellinen ja myönnät omien valintojesi ja luonteesi vaikutuksen, etkä uskottele luovasi energiaa tyhjästä tai että joku suolistohormoni on kaapannut aivosi ja ruokkii itseään pullaleivällä ja Fazerilla.
Mielenkiintoista on myös tuo, että toistit täsmälleen samat asiat kuin minä ja totesit olevasi esimerkki siitä, mistä minä puhuin, mutta kuulemma minä pidän sinua yksinkertaisena, vaikka totesit olevasi samaa mieltä. Kun minä kirjoitin lihavan täytyvän ymmärtää nuo tietyt asiat, en minä tarkoittanut sillä, että hän ei ymmärrä sitä, vaan hän ymmärtää, mutta tekee tietyn valinnan. Toki kehitysvammaiset tai yksinkertaisesti väärää tietoa omaavat ihmiset voivat ajatellakin noin. Kyse on kuitenkin varmaan useimmilla automatisoituneista tavoista; lihava on tottunut "pelkäämään" "nälkää" eli mielihalujen täyttämättä jättämistä ja voisi helposti oppia uuden tavan käsitellä tunteitaan, jos saisi siinä tarpeeksi tsemppausta.
Olen huomannut myös itsessäni tuollaista ymmärtämättömyyttä joskus. Ennen vanhaan esim.tankkasin paljon ruokaa ennen punttitreenejä, kunnes huomasin sen olevan aivan turha tapa ja että jaksan paljon vähemmälläkin energialla.
"Mielihalujen täyttämättä jättäminen" ja "nälän pelkääminen". Sulle on vissiin joku diagnoosikin olemassa? Pahoittelut että ihmisten kanssa tekemisissä oleminen on sinulle hieman vaikeampaa. Ehkä sinäkin voisit jostain saada siihen tukea?
Mun ärsytyskynnys tällaiseen paskanjauhantaan täyttyi jo 8-vuotiaana. Lihoin. Terkkari sitten siinä oli, että voi voi voi, nyt sitten sinä painat liikaa. Seitsemän edellistä vuotta olin ollut normaalipainoinen, mutta minua oli kiikutettu lääkärissä monet kerrat suolisto- ja virtsavaivojen vuoksi. Mitään diagnoosia ei koskaan saatu aikaiseksi.
No, mut sitten kahdeksanvuotiaana jätettiin yksin tämän tiedon kanssa, että läski olen nyt ja se on paha asia. Mikään ruokailussa ei ollut muuttunut paitsi se, että koulussa pakotettiin syömään kaikki ruoka ja istutettiin ruokalassa pakkosyöttämässä ruokaa, jota kehoni ei halunnut. Henkisellä puolella oli tapahtunut sen sijaan paljonkin. Meillä oli traumatisoiva perhetilanne, josta koulu ei tiennyt mitään enkä saanut siihen tukea kotoa tai koulusta tai terveydenhuollosta. Nyt sitten olin sen tilanteen kanssa yksin että päälle läski. Aika vaikea yhtälö ratkaistavaksi tokaluokkalaiselle itsekseen.
Jokainen 70-luvulla elänyt tietää, että silloin mitään karkkeja, limuja ja herkkuja ei kasvanut puissa ja sipsejä syötiin neljä kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. korkkaa pullon
2. kaataa juomaa alas
3. Aah!
2. Kaadetaan suuhun
3. Aah!
Mulle tuli rasvamaksa tamofenista. En syö mässyruokaa tai herkkuja. Syöpälääkäri sanoi että en voi sille mitään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS on oikeassa.
HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.Evidence does not support the commonly expressed view that some obese people eat little yet gain weight due to a slow metabolism. On average obese people have a greater energy expenditure than normal weight or thin people and actually have higher basal metabolic rates.[45][46] This is because it takes more energy to maintain an increased body mass.[47] Obese people also underreport how much food they consume compared to those of normal weight.[48] Tests of human subjects carried out in a calorimeter support this conclusion.[49]
https://en.wikipedia.org/wiki/Diet_and_obesity
Lihavuus on sairaus, mutta se ei tule tyhjästä, vaan laittamalla ruokaa suuhun ilman oikeanlaista laskelmointia.
Voitaisiin oikeastaan puhua kahdesta eri lihavuuden määritelmästä:
-Lihavuus vyötärönympäryksellä ja muilla mittareilla todettuna ja tähän liittyvä krooninen tulehdus
-Lihavuutta aiheuttava ja ylläpitävä krooninen käytös
Jos kerran kuukaudessa syö 6000 kaloria päivässä, on käytös sinä päivänä sellaista, joka aiheuttaisi kroonisena vakavaa lihavuutta, mutta koska kyse on kertaluontoisesta tai hyvin harvinaisesta tapahtumasta, ei tuo käytös täytä lihavuuskäyttäytymisen kriteerejä. Lihavuuskäytös tarkoittaa sitä, että tekee virheitä jatkuvasti ja siten aiheuttaa lihavuuden kehonkoostumuksen ja jatkaessaan samaa käytöstä ylläpitää lihavuustilaa.
Eli lihavuus on sairaus, hienoa että olet ymmärtänyt asian. Monilla ketjulla jankkaavilla tämän ymmärtämiseen ei ole kykyä, heillä kun menee pata jumiin jo pelkistä sanoista lihava ja sairaus. Kohta on ollut pata jumissa jo kaksi päivää kuinka tämä tosiasia on yritetty kieltää.
Eli vielä kerran HS ja HUS ovat oikeassa: HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että hormmonaalisen säätelyn rikkoutuminen voi hyvinkin olla totta. Jojottelu sekoittaa hormonitoiminnan ja kylläisuudentunteen säätelyn. Itse aloin lihota teini-iän anoreksian ja hurjien paastojen jälkeen. Suhde ruokaan on epäterve. BMI 32. MUTTA ryhdyin nyt ottamaan pistoksena kylläisyyshormonia, ja nyt kylläisyyssignaalit toimivat normaalisti. Jos teistä, hyvät läskeille saarnaajat, tuntuu aina tältä, tavallaan ymmärrän teitä: nyt on helppoa lopettaa silloin kun kylläisyyssignaali tulee. Mutta yrittäkää ymmärtää, että meille, joilla järjestelmä on sekaisin, sitä ei normaalisti tule.
Miten ja mistä niitä saa?
Reseptillä esim. työterveyslääkäriltä. Toinen vaihtoehtoo jota harkitsin oli silikonipallo vatsalaukkuun, joka pienentäisi sen tilavuutta. mutta se pelottaa. toistaiseksi tämä toimii.
Jos on noin yleistä niin julkiseltakin? Vai miltä tahansa yksityiseltä? Ei ole työterveyslääkäriä. Tuo on ainoa, mitä voisin haluta kokeilla, koska nälän ja kylläisyyden tunteet eivät tule normaalisti.
Sisätautilääkäri kunhan BMI on yli 30. Mysimballa 28 tai enemmän.
Vähissä on sullakin ilon aiheet elämässä. Ei käy kateeksi.