Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari: Lihavuus on krooninen sairaus

Vierailija
28.10.2022 |

Ei elämäntapaongelma. Postmoderni intersektionaalinen lääketiede selvitti tämän.
Asialle ei siis voi tehdä mitään, sipsejä ja siideriä saa nyt ihan vapaasti vetää, lääkärin on turha valittaa. Itsekin ajattelin lopettaa terveellisesti syömisen, ihan solidaarisuudesta ruveta läskiksi.

Kommentit (591)

Vierailija
481/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä vaiheessa se muuttuu krooniseksi sairaudeksi? missä kohdin ne hormoonit on lopullisesti muuttunu eikä ole paluuta koskaan?

Kun on 5kg liikaa vai 50 kg ? 

Vierailija
482/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat ole.,jos syö vähemmän ja liikkuu niin laihtuu. Oma valinta.

Jälleen yksi ihminen joka ei ymmärrä mistä edes keskustellaan. Täällä on jo nyt kymmeniä kertoja yritetty selittää teille, että se ei poista kenenkään vastuuta mitä hän itse tekee, jos lihavuus on sairaus. Aina tulee yksi kaltaisesi kun saadaan keskustelu edes hetkeksi raiteille. Jopa HUS sanoo näin: "Lihavuuden ehkäisyyn tarvitaan siis myös terveellisiin elintapoihin kannustavia yhteiskunnallisia ja poliittisia päätöksiä"

Ja miksi halutaan lihavuus luokitelluksi sairaudeksi on se, että ihmiset saataisiin paremmin avun piiriin. Vaikka teidän aivot menee ihan solmuun tästä asiasta, niin kerrotaan se vielä kerran, jos jokin on sairaus se ei tarkoita sitä, että ihmisiltä poistuu automaattisesti vastuu omista tekemisistä, kuten elintavoista, liikkumisesta jne. Miksi tämä keskustelunavaus HUSin ja muiden taholta on tehty, sen motiivi on ainoastaan auttaa ihmisiä, ei antaa ihmisten jotenkin luistaa vastuusta, niinkuin te kuvittelette.

Mutta tarkalleen ottaen mitä apua lihava voisi terveydenhuollosta saada?

Ja toiseksi eikö terveydenhuolto ole jo nyt niin täynnä, ettei sinne edes aikoja saa henkilöt, joilla on ihan muita todellisempia sairauksia?

Itse mietin nimenomaan sitä, että mitä se apu sieltä terveydenhuollosta voisi olla, sellaista siis mitä itse lihava ei voisi jo itsenäisesti tehdä ja opetella. 

Laihduttaessa suolistohormonien määrä saattaa entisestään vähentyä. Tämä on yksi mekanismi, jonka avulla elimistö puolustaa ylipainoaan ja pyrkii estämään laihtumista”, Pietiläinen kertoo.

Näiden lihavuutta ylläpitävien mekanismien kumoaminen pyritään ottamaan huomioon hoitoa suunniteltaessa.

Siinä yksi esimerkki, on helpompi laihtua kun saa apua ihan oikeilta ammattilaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveydenhuollossa on painonhallintaryhmiä, erikoissairaanhoidossa tehdään lihavuusleikkauksia. Siinä myös konkreettista apua mitä terveydenhuollolta voi saada.

Vierailija
484/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v ja taistellut koko elämäni lihavuutta vastaan. Luen laihduttanut elämäni aikana yhteensä 160kg (eri kerroilla) ja lihonut aina takaisin korkojen kera. Aineenvaihdunnassa ei pitäisi olla mitään vikaa, mutta kärsin kyllä esim. hirsutismista ja Niagaran putousmaisista menkoista.

Olen ollut tähän asti kova liikkumaan, mutta nyt olen lannistunut. Olen voittanut hiihtokisoja ja päihittänyt miehet voimalajeissa. Mutta en haluaisi lihaksia ja läskiä - haluaisin vain olla laiha. Olen halunnut sitä 5-vuotiaasta saakka.

En enää tiedä mitä voisin tehdä. En jaksa enää elää vahtien jokaista suupalaa (ja se nimittäin on). Ei kyse ole siitä, että söisin pitsaa ja herkkuja - siitähän se riemu repeäisi. Vaan ihan normaalista syömisestä. Painoni on nyt pysynyt 3 vuotta paikallaan niin että syön kaksi kertaa päivässä: lounaan (lautasmalli töissä) ja päivällisen (esim riisi + kanaa). Jos syön aamupalan ja esim kakkupalan, niin lihon hetkessä useita kiloja. Ja näin on käynyt useita kertoja jos elämääni tulee yhtään mitään yllättävää. Perheenjäsenten sairastuminen vaati minulta esimerkiksi kaiken huomion itsestä muille. Olen myös kolmen lapsen äiti ja jotenkin kummasti olen saanut aika hyvän uran rakennettua. Häpeän 44 vaatekokoani yli kaiken, töissä kaikki on max kokoa 40 ja ala on melko ulkonäkökeskeinen.

Yths:n lääkäri nauroi aikanaan, että "no syö sitten pelkkää ene-dieetti pusseja". Sen jälkeen en enää ole hakenut lääkäriltä apua.

Jonain päivänä tämä varmaan selviää. Mutta minun kannalta liian myöhään. Olen hävennyt koko elämäni.

Vierailija
485/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi ihminen joka ei ymmärrä mistä edes keskustellaan. Täällä on jo nyt kymmeniä kertoja yritetty selittää teille, että se ei poista kenenkään vastuuta mitä hän itse tekee, jos lihavuus on sairaus. Aina tulee yksi kaltaisesi kun saadaan keskustelu edes hetkeksi raiteille. Jopa HUS sanoo näin: "Lihavuuden ehkäisyyn tarvitaan siis myös terveellisiin elintapoihin kannustavia yhteiskunnallisia ja poliittisia päätöksiä"

Ja miksi halutaan lihavuus luokitelluksi sairaudeksi on se, että ihmiset saataisiin paremmin avun piiriin. Vaikka teidän aivot menee ihan solmuun tästä asiasta, niin kerrotaan se vielä kerran, jos jokin on sairaus se ei tarkoita sitä, että ihmisiltä poistuu automaattisesti vastuu omista tekemisistä, kuten elintavoista, liikkumisesta jne. Miksi tämä keskustelunavaus HUSin ja muiden taholta on tehty, sen motiivi on ainoastaan auttaa ihmisiä, ei antaa ihmisten jotenkin luistaa vastuusta, niinkuin te kuvittelette.

Ja toiseksi eikö terveydenhuolto ole jo nyt niin täynnä, ettei sinne edes aikoja saa henkilöt, joilla on ihan muita todellisempia sairauksia?

Itse mietin nimenomaan sitä, että mitä se apu sieltä terveydenhuollosta voisi olla, sellaista siis mitä itse lihava ei voisi jo itsenäisesti tehdä ja opetella. 

Miksi lääkäri joutuu vuosia erikoistumaan lihavuuteen ja painonhallintaan (en muista oikeaa erikoistumisalan nimeä), jos painonhallinta olisi niin yksinkertaista, että syö vähemmän?

Se, ettet tiedä, mitä apua lääkäri voi antaa, kertoo, ettet tiedä tästä aiheesta mitään. Kannattaa asiantuntijoille aiheet, joita ei itse ymmärrä.

Vierailija
486/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihas voi painaa jopa 20 prosenttia enemmän kuin rasva.

Normaalipainoisellakin ihmisellä voi olla selkeää vyötärölihavuutta eli liian paljon vatsaonteloon kertynyttä rasvaa. Vyötärölle kertyneet kilot ovat terveydelle huomattavasti haitallisempia kuin esimerkiksi reisille tai takamukseen kertynyt rasva.

Vierailija
487/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäri joutuu vuosia erikoistumaan lihavuuteen ja painonhallintaan (en muista oikeaa erikoistumisalan nimeä), jos painonhallinta olisi niin yksinkertaista, että syö vähemmän?

Se, ettet tiedä, mitä apua lääkäri voi antaa, kertoo, ettet tiedä tästä aiheesta mitään. Kannattaa asiantuntijoille aiheet, joita ei itse ymmärrä.

No ehkä sitten ei sinunkaan kannata lainkaan puhua aiheesta, kun et itsekkään osannut vastata kysymykseen. 

Vierailija
488/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi hyvä artikkeli asiasta:

Laihduttamiseen liittyy hirveästi väärinymmärryksiä, kertoo lihavuuteen erikoistunut sisätautien erikoislääkäri Kirsi Pietiläinen. Sehän on helppoa, kun vaan ryhdistäytyy; alkaa syömään vähemmän ja liikkumaan enemmän, hän latoo yleisiä uskomuksia. Ihminen ei usein ymmärrä, että elimistön vastaisku painonpudotukselle on hyvin voimakas, erityisesti lihavuuteen taipuvaisilla ihmisillä.

Yksilön lihavuuden hoidon suunnittelussa pitäisi identifioida lihavuuteen johtaneet tekijät. Ne ovat yksiöllisiä jollain se on ruokavalio, toisella liikunta, uni, stressinhallinta tai tunnesyöminen.

Mikään ulkopuolelta tuleva dieetti tai lista sallituista ja kielletyistä ruoista ei ole avain, vaan painonhallinta lähtee tarkastelemalla ihmisen omaa elämää. Silloin painonhallinnasta tulee uusi elintapa, joka kantaa pitkällä tähtäimellä.

https://sydan.fi/artikkeli/lihavuuden-hoidossa-tulee-ymmartaa-lihavuude…

Siellä on paljon, paljon muutakin jos kiinnostaa. Poimin vain tuon sillä on hyvä ymmärtää kuinka yksilöllistä painonpudotuskin on ja parhaiten siihenkin saa apua ammattilaisilta. Ammattilaiset pystyvät parhaiten ottamaan huomioon jokaisen yksilölliset tarpeet.

Vierailija
489/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus voi olla sekä kehon että mielen sairaus. Tai ehkä oire niistä. Voi olla addiktoitunut ruokaan mutta myös kehon sairaudet aiheuttaa lihavuutta.

Mutta kyllä varmaan lihavuus voi aiheuttaa myös sellaisia muutoksia että laihduttaminen on vaikeaa koska keho pistää vastaan. Itselläni ylipaino +30 kg on kertynyt sekä hormonaalisten ongelmien vuoksi (ihan lääkäreiden toteamat ongelmat, ei mikään omasta päästä keksitty) sekä elintapojen ja vääristyneen ruokasuhteen vuoksi. Ajattelen, että kehossani on nyt varmasti suolistossa entistä enemmän jotain mikä ylläpitää osittain lihavuutta ja insuliiniresistenssiäkin on. Mutta uskon että voin laihduttaa, mutta sen pitää tapahtua todella hitaasti ettei tapahdu jojoilua. Rasva myös häiritsee hormonitoimintaa eli uskon että tavallaan tekee kehon sairaaksi. Jos laihduttaa liian nopeasti niin kroppa pistää vastaan ja ottaa kohta kaiken korkoineen takaisin.

Vierailija
490/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS on oikeassa.

Itseasiassa HUS on oikeassa ja heillä on tutkittua tietoa asiasta. Mutta en usko, että kovin moni vaivautui edes ottamaan selvää mistä on kyse ennenkuin kommentoi. Tuo on heidän virallinen kantansa.
HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.

Evidence does not support the commonly expressed view that some obese people eat little yet gain weight due to a slow metabolism. On average obese people have a greater energy expenditure than normal weight or thin people and actually have higher basal metabolic rates.[45][46] This is because it takes more energy to maintain an increased body mass.[47] Obese people also underreport how much food they consume compared to those of normal weight.[48] Tests of human subjects carried out in a calorimeter support this conclusion.[49]

https://en.wikipedia.org/wiki/Diet_and_obesity

Lihavuus on sairaus, mutta se ei tule tyhjästä, vaan laittamalla ruokaa suuhun ilman oikeanlaista laskelmointia. 

Voitaisiin oikeastaan puhua kahdesta eri lihavuuden määritelmästä:

-Lihavuus vyötärönympäryksellä ja muilla mittareilla todettuna ja tähän liittyvä krooninen tulehdus

-Lihavuutta aiheuttava ja ylläpitävä krooninen käytös

Jos kerran kuukaudessa syö 6000 kaloria päivässä, on käytös sinä päivänä sellaista, joka aiheuttaisi kroonisena vakavaa lihavuutta, mutta koska kyse on kertaluontoisesta tai hyvin harvinaisesta tapahtumasta, ei tuo käytös täytä lihavuuskäyttäytymisen kriteerejä. Lihavuuskäytös tarkoittaa sitä, että tekee virheitä jatkuvasti ja siten aiheuttaa lihavuuden kehonkoostumuksen ja jatkaessaan samaa käytöstä ylläpitää lihavuustilaa. 

Eli lihavuus on sairaus, hienoa että olet ymmärtänyt asian. Monilla ketjulla jankkaavilla tämän ymmärtämiseen ei ole kykyä, heillä kun menee pata jumiin jo pelkistä sanoista lihava ja sairaus. Kohta on ollut pata jumissa jo kaksi päivää kuinka tämä tosiasia on yritetty kieltää.

Eli vielä kerran HS ja HUS ovat oikeassa: HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus. 

Aivan. Lihavuuskäytös on psykiatrinen ongelma, josta potilas ei välttämättä itse ole tietoinen tai voi aktiivisesti kieltää asian, kuten alkoholisti, joka sanoo voivansa lopettaa milloin vain tai "otin vain pari". Ajan kanssa tämä käytösongelma alkaa näkyä sitten myös laboratorioarvoissa, tietenkin olemuksessa, työtehossa, liikkumisessa ja muualla. 

Kroonisuutta lisää vielä se, että kerran lihoneilla ihmisillä on taipumusta säilyä lihavina eli he repsahtavat taas vanhoihin tapoihin tai eivät jaksa korjata niitä ollenkaan, koska huonot valinnat aiemmassa elämässä ovat aiheuttaneet monia muita ongelmia, jotka tekevät elämän vaikeaksi. Sama juttu huumeiden kanssa.

Kun on huumeiden takia menettänyt fiksut kaverit, asuntonsa, saanut linnatuomiota, pysyvän elimellisen sairauden jne. niin aika moni voi toivottomuudessaan löytää lohdun mistäs muualta kuin sieltä, mistä se ongelma tulikin eli huumeiden käyttämisestä. 

Samalla tavalla kun lihava saa nolla matchia Tinderissä, masturbaatio ei onnistu erektio-ongelman takia ja liikuntaharrastus ei enää onnistu massojen takia hän voi lohduttautua jatkamalla samoja itsetuhoisia syömistapoja. 

Jokainen ihminen ansaitsee myötätuntoa, mutta addiktien valheita ei ole pakko uskoa voidakseen tukea lähimmäistä. Jossain vaiheessa itselle valehtelu suojelee omaa psyykettä eikä myöskään räyhääminen ja turhan rankka 'todellisuusterapia' välttämättä ole hyvä, vaan vienot tuuppaukset parempaan suuntaan lisäämällä elämään hyviä asioita. 

Tiedättekö mikä muu olisi selvinnyt jos ihmiset viitsisivät lukea noita juttuja. Esimerkiksi tämä: "Kun lihavuus tunnustetaan sairaudeksi, yhteiskunta tunnistaa avun tarpeen, ja lihavuutta sairastavilla on mahdollisuus hakeutua terveydenhuollon piiriin. Tällöin terveydenhuolto on velvoitettu hoitamaan ja auttamaan heitä", professori, ylilääkäri Kirsi Pietiläinen kertoo.

Sensijaan, että oltaisiin keskusteltu siitä mikä on HUSin motiivi, selvästi se on ihmisten auttaminen ja halutaan, että he pääsevät avun piiriin. Ollaan täällä jankutettu ihan kaikesta muusta. Ilmeisesti joidenkin viha lihavia ihmisiä sumentaa kaiken järjen ja ajattelun, ei pystytä ymmärtämään tai haluta ymmärtää mistä edes keskustellaan.

Ja kun ottaa asioista selvää, niin selviää paljon muutakin, ei tarvitse vain räyhätä täällä omien primitiivisten tuntemusten varassa.

Just just, kun lihavuudesta tehdään sairaus, lääketehtaat (&lääkärit) taputtavat jo käsiään. Sen lisäksi minua, ja ehkä muitakin funktionaalisen puolen ihmisiä, ärsyttää, että nyky-yhteiskunnassa ajatellaan, että vaivaan kuin vaivaan auttaa pilleri. Ajanvaraus lääkärille ja 15 min päästä ulos diagnoosin ja pillerireseptin kanssa. Pahimmissa tapauksissa potilaan ei tarvitse tehdä mitään omille elintavoilleen. Niillä kuitenkin voi vaikuttaa niin nukkumiseen, kuin lihavuuteen, myös osiin syövistä, diabetekeseen, sydän- ja verisuonitauteihin. Mutta feel free. Minun katsantokannosta toinen vaihtoehto vie nopeammin hautaan ja toinen voi parantaa.

Vierailija
491/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juurikin niitä kylläisyyshormoneja, jotka oli mainittu jo artikkelissa. Te tosiaan ette lue.

Ehkä he yrittävät, mutta luetunymmästämisen taidot eivät riitä?

Vierailija
492/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lihava, menisin Helsingin Lääkäriasemalle, jos otettaisiin kaikki arvot ja lääkärin ohjeistuksella korjattaisiin puutteet. Sen jälkeen palkkaisin pätevän personal tranerin, jolla olisi myös ravintopuolen koulutus. Tekisin itse, laadukkaista raaka-aineista ainakin 50 % ruoastani. (Lounasruoat valitettavan usein heikkolaatuisia, koska niillä pitää tehdä voittoa.) Hintalappu tälle vuoden (ja loppuelämän) projektille olisi varmaan 2000-3000 euroa ja joutuu itse ponnistelemaan, mutta tällä keinolla löytyy niin oman elimistön ongelmat, kuten myös virheelliset elämäntavat. 

Ensimmäisenä ajatellaan varmaan, että ei ole varaa (eikä kaikilla tuosta vaan olekaan), eikä aikaa. Mutta opetellaan säästämään ja poistamaan aikavarkaat elämästä. 

Vierailija
493/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS on oikeassa.

Itseasiassa HUS on oikeassa ja heillä on tutkittua tietoa asiasta. Mutta en usko, että kovin moni vaivautui edes ottamaan selvää mistä on kyse ennenkuin kommentoi. Tuo on heidän virallinen kantansa.
HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.

Evidence does not support the commonly expressed view that some obese people eat little yet gain weight due to a slow metabolism. On average obese people have a greater energy expenditure than normal weight or thin people and actually have higher basal metabolic rates.[45][46] This is because it takes more energy to maintain an increased body mass.[47] Obese people also underreport how much food they consume compared to those of normal weight.[48] Tests of human subjects carried out in a calorimeter support this conclusion.[49]

https://en.wikipedia.org/wiki/Diet_and_obesity

Lihavuus on sairaus, mutta se ei tule tyhjästä, vaan laittamalla ruokaa suuhun ilman oikeanlaista laskelmointia. 

Voitaisiin oikeastaan puhua kahdesta eri lihavuuden määritelmästä:

-Lihavuus vyötärönympäryksellä ja muilla mittareilla todettuna ja tähän liittyvä krooninen tulehdus

-Lihavuutta aiheuttava ja ylläpitävä krooninen käytös

Jos kerran kuukaudessa syö 6000 kaloria päivässä, on käytös sinä päivänä sellaista, joka aiheuttaisi kroonisena vakavaa lihavuutta, mutta koska kyse on kertaluontoisesta tai hyvin harvinaisesta tapahtumasta, ei tuo käytös täytä lihavuuskäyttäytymisen kriteerejä. Lihavuuskäytös tarkoittaa sitä, että tekee virheitä jatkuvasti ja siten aiheuttaa lihavuuden kehonkoostumuksen ja jatkaessaan samaa käytöstä ylläpitää lihavuustilaa. 

Eli lihavuus on sairaus, hienoa että olet ymmärtänyt asian. Monilla ketjulla jankkaavilla tämän ymmärtämiseen ei ole kykyä, heillä kun menee pata jumiin jo pelkistä sanoista lihava ja sairaus. Kohta on ollut pata jumissa jo kaksi päivää kuinka tämä tosiasia on yritetty kieltää.

Eli vielä kerran HS ja HUS ovat oikeassa: HUSin mukaan useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus. 

Aivan. Lihavuuskäytös on psykiatrinen ongelma, josta potilas ei välttämättä itse ole tietoinen tai voi aktiivisesti kieltää asian, kuten alkoholisti, joka sanoo voivansa lopettaa milloin vain tai "otin vain pari". Ajan kanssa tämä käytösongelma alkaa näkyä sitten myös laboratorioarvoissa, tietenkin olemuksessa, työtehossa, liikkumisessa ja muualla. 

Kroonisuutta lisää vielä se, että kerran lihoneilla ihmisillä on taipumusta säilyä lihavina eli he repsahtavat taas vanhoihin tapoihin tai eivät jaksa korjata niitä ollenkaan, koska huonot valinnat aiemmassa elämässä ovat aiheuttaneet monia muita ongelmia, jotka tekevät elämän vaikeaksi. Sama juttu huumeiden kanssa.

Kun on huumeiden takia menettänyt fiksut kaverit, asuntonsa, saanut linnatuomiota, pysyvän elimellisen sairauden jne. niin aika moni voi toivottomuudessaan löytää lohdun mistäs muualta kuin sieltä, mistä se ongelma tulikin eli huumeiden käyttämisestä. 

Samalla tavalla kun lihava saa nolla matchia Tinderissä, masturbaatio ei onnistu erektio-ongelman takia ja liikuntaharrastus ei enää onnistu massojen takia hän voi lohduttautua jatkamalla samoja itsetuhoisia syömistapoja. 

Jokainen ihminen ansaitsee myötätuntoa, mutta addiktien valheita ei ole pakko uskoa voidakseen tukea lähimmäistä. Jossain vaiheessa itselle valehtelu suojelee omaa psyykettä eikä myöskään räyhääminen ja turhan rankka 'todellisuusterapia' välttämättä ole hyvä, vaan vienot tuuppaukset parempaan suuntaan lisäämällä elämään hyviä asioita. 

Tiedättekö mikä muu olisi selvinnyt jos ihmiset viitsisivät lukea noita juttuja. Esimerkiksi tämä: "Kun lihavuus tunnustetaan sairaudeksi, yhteiskunta tunnistaa avun tarpeen, ja lihavuutta sairastavilla on mahdollisuus hakeutua terveydenhuollon piiriin. Tällöin terveydenhuolto on velvoitettu hoitamaan ja auttamaan heitä", professori, ylilääkäri Kirsi Pietiläinen kertoo.

Sensijaan, että oltaisiin keskusteltu siitä mikä on HUSin motiivi, selvästi se on ihmisten auttaminen ja halutaan, että he pääsevät avun piiriin. Ollaan täällä jankutettu ihan kaikesta muusta. Ilmeisesti joidenkin viha lihavia ihmisiä sumentaa kaiken järjen ja ajattelun, ei pystytä ymmärtämään tai haluta ymmärtää mistä edes keskustellaan.

Ja kun ottaa asioista selvää, niin selviää paljon muutakin, ei tarvitse vain räyhätä täällä omien primitiivisten tuntemusten varassa.

Just just, kun lihavuudesta tehdään sairaus, lääketehtaat (&lääkärit) taputtavat jo käsiään. Sen lisäksi minua, ja ehkä muitakin funktionaalisen puolen ihmisiä, ärsyttää, että nyky-yhteiskunnassa ajatellaan, että vaivaan kuin vaivaan auttaa pilleri. Ajanvaraus lääkärille ja 15 min päästä ulos diagnoosin ja pillerireseptin kanssa. Pahimmissa tapauksissa potilaan ei tarvitse tehdä mitään omille elintavoilleen. Niillä kuitenkin voi vaikuttaa niin nukkumiseen, kuin lihavuuteen, myös osiin syövistä, diabetekeseen, sydän- ja verisuonitauteihin. Mutta feel free. Minun katsantokannosta toinen vaihtoehto vie nopeammin hautaan ja toinen voi parantaa.

Vai että "ei tarvitse tehdä mitään omille elintavoilleen". Oletko ihan puupää? Eiköhän jokainen ylipainoinen(ainakin naisista) ole yrittänyt laihduttaa tuhansia ja tuhansia kertoja, syömishäiriöön asti.

Itse olen ainakin yrittänyt tehdä omille elintavoilleni 16-vuotiaasta lähtien ihan kaiken, ruokavalio, liikunta, mindfullness jne. jne. niin että elämässä ei muulle jäänyt tilaa.

Silti sairastuin unettomuuteen, masennukseen, ahdistukseen, syöpään, kilpirauhassairauksiin ja nyt syövän ja kilpparin jälkeen lihoin.

Aina ei omilla elintavoillaan voi kuitenkaan vaikuttaa asioihin. Syövän jälkeen turhauduin ja hylkäsin pehmeät vaihtoehdot ja nyt syön lääkkeitä noihin kaikkiin vaivoihin. Voisin myös kokeilla laihdutuslääkettä, sellaista joka vaikuttaa aineenvaihduntaan, kylläisyyshormoni minulla varmaan toimii.

Vierailija
494/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin lihava, menisin Helsingin Lääkäriasemalle, jos otettaisiin kaikki arvot ja lääkärin ohjeistuksella korjattaisiin puutteet. Sen jälkeen palkkaisin pätevän personal tranerin, jolla olisi myös ravintopuolen koulutus. Tekisin itse, laadukkaista raaka-aineista ainakin 50 % ruoastani. (Lounasruoat valitettavan usein heikkolaatuisia, koska niillä pitää tehdä voittoa.) Hintalappu tälle vuoden (ja loppuelämän) projektille olisi varmaan 2000-3000 euroa ja joutuu itse ponnistelemaan, mutta tällä keinolla löytyy niin oman elimistön ongelmat, kuten myös virheelliset elämäntavat. 

Ensimmäisenä ajatellaan varmaan, että ei ole varaa (eikä kaikilla tuosta vaan olekaan), eikä aikaa. Mutta opetellaan säästämään ja poistamaan aikavarkaat elämästä. 

Minä olen käynyt ihan tk-lääkärillä, kilpirauhasarvoja yritetään saada kuntoon tyroksiinilla, vielä ei ole ihan kohdillaan.

PT:t on usein proteiiniuskovaisia. Minusta kännykän kalorilaskurit ovat myös ihan hyviä, ja kyllä tietoa löytyy kuinka syödä, kuinka paljon proteiinia jne. Kunto-ohjelmia on youtube pullollaan ja niitä voi  myös ihan suomeksikin ostaa onlinevalmennuksina. Näin olen itse tehnyt. Aerobista onkin tullut harrastettua ja tulee omin päinkin harjoiteltua.

Teen itse omat ruokani 100 % laadukkaista ravintoaineista ja olen aina tehnyt.

Ei tämä mielestäni ole yhtään ponnistelua, olen aina tottunut harrastamaan liikuntaa ja syömään terveellisesti. Eikä minulla ole "virheellisiä elämäntapoja", mutta nyt kun laihdutan niin pienennän kaloreita.

Vierailija
495/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt ihan tk-lääkärillä, kilpirauhasarvoja yritetään saada kuntoon tyroksiinilla, vielä ei ole ihan kohdillaan.

PT:t on usein proteiiniuskovaisia. Minusta kännykän kalorilaskurit ovat myös ihan hyviä, ja kyllä tietoa löytyy kuinka syödä, kuinka paljon proteiinia jne. Kunto-ohjelmia on youtube pullollaan ja niitä voi  myös ihan suomeksikin ostaa onlinevalmennuksina. Näin olen itse tehnyt. Aerobista onkin tullut harrastettua ja tulee omin päinkin harjoiteltua.

Ei tämä mielestäni ole yhtään ponnistelua, olen aina tottunut harrastamaan liikuntaa ja syömään terveellisesti. Eikä minulla ole "virheellisiä elämäntapoja", mutta nyt kun laihdutan niin pienennän kaloreita.

Mitkä ne "laadukkaat raaka-aineet" ovat ja mitä ovat ne "virheelliset elämäntavat", joita sinulla ei ole?

Vierailija
496/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne "laadukkaat raaka-aineet" ovat ja mitä ovat ne "virheelliset elämäntavat", joita sinulla ei ole?

Kerropa sinä, kuitenkin tiedät paremmin. Kerro myös omat elämäntapasi niin katsotaan mitä teet oikein. Mitä esimerkiksi söit eilen ja miten paljon liikuit. Jos kerrot niin sitten kerron minäkin.

Kerro myös paljonko saat kuitua, suolaa, kolesterolia, makroja ja kuinka paljon heviä.

Vierailija
497/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa sinä, kuitenkin tiedät paremmin. Kerro myös omat elämäntapasi niin katsotaan mitä teet oikein. Mitä esimerkiksi söit eilen ja miten paljon liikuit. Jos kerrot niin sitten kerron minäkin.

Ok, olisit vain sanonut, ettet halua kertoa. Ihme vuodatus.

Vierailija
498/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro myös paljonko saat kuitua, suolaa, kolesterolia, makroja ja kuinka paljon heviä.

Voi yhden kerran! Anteeksi nyt uteliaisuuteni.

Vierailija
499/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetyytyväiset lihavuusneuvojat voisivat ihan hetken vaan miettiä, että mitäs jos pitääkin paikkansa, että lihavilta on vain mennyt kylläisyyshormonitoiminta sekaisin. Toiminta, joka neuvojilla on vielä kunnossa. Eli te olette etuoikeutetussa asemassa ja neuvotte sellaisia, jotka eivät ole, asiassa, joka koskee juuri tuota etuoikeutta. 

Itselläni on herännyt hormonin käytön jälkeen muuten muistoja, että tämä tuli aikoinaan ihan luonnostaaan, tämä kylläisyyden tunne. Ennen jojottelua. 

-Se kylläisyyshormonin käyttäjä

Vierailija
500/591 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei hyvä sulle! Minä (ihan normaalipainoisena) ymmärrän, että osa ylipainoisista ei kykene itse laihduttamaan ja ehdotin heille keinoja, joilla olisi hyvät mahdollisuudet laihtua, ilman jotain hokkuspokkus pilleriä, (jonka haittavaikutukset selviävät joskus tulevaisuudessa).

Olen itse saanut ongelmiini avun ko. lääkäriaseman kattavista verikokeista&lääkäristä. Omasta mielestäni hyvä ruokavalio, ei ollutkaan niin hyvä, mutta viimeiset kymmenen vuotta on ollut ja voin mahtavasti.