Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari: Lihavuus on krooninen sairaus

Vierailija
28.10.2022 |

Ei elämäntapaongelma. Postmoderni intersektionaalinen lääketiede selvitti tämän.
Asialle ei siis voi tehdä mitään, sipsejä ja siideriä saa nyt ihan vapaasti vetää, lääkärin on turha valittaa. Itsekin ajattelin lopettaa terveellisesti syömisen, ihan solidaarisuudesta ruveta läskiksi.

Kommentit (591)

Vierailija
361/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksittiin ikiliikkuja tällä ketjulla

Heitän löytyä lissåä: aamiaiseksi kirkasta lähdevettä ja Pälkäneen limppua, voita ja graavilohta (itse graavattu, leivässä ei hiivaa).

Jatkakaa!

Ja tehän jatkatte

Mikä vika hiivassa?

Vierailija
362/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöt, joilla on epäterveelliset tottumukset lapsuuskodista luulevat usein syövänsä terveellisesti vaikka eivät oikeasti syö terveellisesti.

Täälläkin näkee aika paljon miten ihmiset valehtelevat niin itselleen kuin muille. Luulen, että sillä jotekin suojellaan itseä ja omaa egoa. Ei voida myöntää olevansa väärässä.

Biologia on biologiaa ei se muuksi muutu. Kyllä näistä teksteistä näkee kuka valehtelee ja kuka ei.

Tosin ymmärrän, koska olin todella nuorena tuossa itse valehtelemisen keskellä. Luulin syöväni terveellisesti vaikka en oikeasti syönyt terveellisesti. Suomalainen perinneruoka ei ole nimittäin terveellistä. 

Riippuu kuinka perinne. Nykyajan arkiruoka on entisaikojen juhlaruokaa.

No se arkiruoka myös Suomessa on aika epäterveellistä. Makkarakeitto, makkarakastike ja perunat, lihamakaroonilaatikko, kinkkukiusaus... Kaukana terveellisyydestä nuo ruuat. Suomessa käytetään ihan liikaa kaiken maailman kermoja ja juustoja, joissa on todella paljon kaloreita, puhumatta siitä kuinka paljon syödään leipää. Eihän se leipä itse lihota, vaan ne päälliset ja levitteet.

Kermassa ja juustossa ei ole mitään vikaa.

Suuri määrä tyhjiä kaloreita ja rasvaa, eivät täytä lainkaan. Lihottavat vaan enemmän ihmisiä. 

En tiedä omassa piirissäni yhtään kehonrakentajaa, joka söisi kermaa tai juustoa päivittäin tai viikottain. Ne ovat yleisemmin sellaisia kerran ehkä kuussa herkkuja, paitsi jos ollaan bulkkaamassa, jonka tarkoitus on saada suuria määriä kaloreita.

Kerman ja juuston kalorit ei ole mitään tyhjää ja niiden rasva on hyvää ravintoa.  Ei ne lihota, koska niitä ei edes pysty ylensyömään.

No jos noin ajattelee, niin en ihmettele miksi jotkut on lihavia. 

Lihavat ovat juurikin niitä, jotka hyljeksivät kermaa ja juustoa.

Ai laihat siis mussuttavat ne kermakakut ja herkkujuustot? Miksi sitten näiden syömisestä syyllistetään lihavia?

Ei puhe ollut kermakakusta, vaan kermasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset ruokatavat ovat saaneet lihomisen aikaan niin USA:ssa kuin täällä. Kaikki roskaruoka ja pikaruoka sisältävät paljon prosessoituja aineksia ja transrasvaa, ,jotka ilmeisesti aiheuttavat riippuvuutta.

Kun katsoo "Sairaalloisesti lihava" -sarjaa, on helppo huomata, että potilaat ovat ihan koukussa nimenomaan roskaruokaan. Ei kukaan halua ahmia kaalisalaattia tai avokadoja.

Toinen haitallinen tapa on juoda yhdessä ruoan kanssa isoja määriä. Juoma laimentaa vatsalaukun entsyymit, joita alkaa erittyä kun ihminen syö. Entsyymien laimeneminen johtaa siihen, että ihminen ei saa ruoasta kaikkea sitä ravintosisältöä irti.  Ylilihavat ihmiset ovat itse asiassa aliravittuja. Paljon puuttuu kivennäisaineita yms. Juomisen pitäisi tapahtua tunti ennen tai tunti jälkeen syömisen.

Sairaalloisen lihava-sarjassa heidän ongelma on enemmänkin trauma ja miten sitä käsittelemätöntä traumaa hoidetaan ruualla, mikä aiheuttaa hyvää oloa. Siksi he syövät roskaruokaa, koska se tuo sitä hetkellistä hyvää oloa ja täten muuttuu sitten addiktioksi. 

Ei sillä ettäkö sanoisin että olet väärässä, mutta tuossa sarjassa ongelma on huomattavasti syvempi kuin pelkästään "no syökää salaattia". 

En usko, että se ruoka edes tuo hyvää oloa. Itselläni aktivoitui taannoin trauma seksuaalisen hyväksikäytön myötä. Halusin lopettaa lihan ja kasvisten ja hedelmien syömisen välittömästi. Ruuansulatus meni pois päältä, joten keho halusi vain helppoa energiaa. Olisin halunnut elää suklaalla ja juustonaksuilla ja aika pitkälti tein niin. Ei se tuonut hyvää oloa, mutta antoi päivittäin tarvittavan energian (ei hivenaineita tai ravinteita tietenkään) helpoimmalla mahdollisella tavalla. Koska nälkää ei ollut enkä syönyt kauheasti muuta, paino ei noussut. Koska mentaali tila oli mikä oli, ei ollut mitään väliä sillä mikä on keholle hyväksi tai ei ole.

Kyllä ne tuovat sitä hyvää oloa. Ei se ole sellainen vahvojen huumeiden tuoma hyvä olo, mutta kyllä ne sitä tuovat. Plus tottakai sitten se, että keho tietää saavansa siitä hyvää oloa + nopeasti energiaa, niin henkilö päätyy niitä syömään. Muutenhan olisit syönyt jotain hedelmiä, joita saa vielä nopeammin mutta ovat terveellisempiä eivätkä tuo sitä hyvää oloa samalla tavalla, kuin todella rasvaiset, suolaiset ja sokeriset herkut. 

Olet siis itse kokenut saman? Ne sairaalloisen lihavat eivät vaikuta kovin hyvinvoivilta.

Ei se hyvä olo tarkoita, että on hyvinvoiva. Se hyvä olo mistä puhun nyt on sama kuin huumeissa, mutta ei niin vahvana. Ei se tarkoita, että syömällä suklaata tulee jippiii kiva olo, mutta jos tuntee olonsa paskaksi niin se suklaa usein tuo hetkellisen helpotuksen siihen. Pidemmällä tähtäimellä se helpotus ei ole niin selkeä eikä henkilö välttämättä itse sitä havaitse, mutta ne suklaassa olevat rasvat ja sokerit aktivoivat aivoissa niitä aineita, mitkä päästävät taas niitä hyvän olon hormoneja/välittäjäaineita. 

Ja kyllä. Olin lapsena hyväksikäytetty ja olen ymmärtänyt, että traumani takia lihotin itseni tahallaan muodottoaksi, ettei sitä tapahtuisi uudelleen. Myös syömällä kontrolloin ahdistusta ja pahaa oloa. Tuon hyväksyminen ja ymmärtäminen on edesauttanut pääsemään ylitse traumasta. 

Vierailija
364/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöt, joilla on epäterveelliset tottumukset lapsuuskodista luulevat usein syövänsä terveellisesti vaikka eivät oikeasti syö terveellisesti.

Täälläkin näkee aika paljon miten ihmiset valehtelevat niin itselleen kuin muille. Luulen, että sillä jotekin suojellaan itseä ja omaa egoa. Ei voida myöntää olevansa väärässä.

Biologia on biologiaa ei se muuksi muutu. Kyllä näistä teksteistä näkee kuka valehtelee ja kuka ei.

Tosin ymmärrän, koska olin todella nuorena tuossa itse valehtelemisen keskellä. Luulin syöväni terveellisesti vaikka en oikeasti syönyt terveellisesti. Suomalainen perinneruoka ei ole nimittäin terveellistä. 

No se arkiruoka myös Suomessa on aika epäterveellistä. Makkarakeitto, makkarakastike ja perunat, lihamakaroonilaatikko, kinkkukiusaus... Kaukana terveellisyydestä nuo ruuat. Suomessa käytetään ihan liikaa kaiken maailman kermoja ja juustoja, joissa on todella paljon kaloreita, puhumatta siitä kuinka paljon syödään leipää. Eihän se leipä itse lihota, vaan ne päälliset ja levitteet.

Suuri määrä tyhjiä kaloreita ja rasvaa, eivät täytä lainkaan. Lihottavat vaan enemmän ihmisiä. 

En tiedä omassa piirissäni yhtään kehonrakentajaa, joka söisi kermaa tai juustoa päivittäin tai viikottain. Ne ovat yleisemmin sellaisia kerran ehkä kuussa herkkuja, paitsi jos ollaan bulkkaamassa, jonka tarkoitus on saada suuria määriä kaloreita.

Tää kerman, juuston, kovan rasvan palvonta on monille ideologinen juttu. Mahdoton keskustella faktapohjalta.

Niinpä, useimmat eivät ymmärrä hyvän rasvan tärkeyttä, vaan tietämätömänä hehkuttavat margariineja ja siemenöljyjä. Aivan ulkona faktoista.

Margariinit ovat liian prosessoituja, mutta kylmäpuristetut siemenöljyt ovat hyviä. Itse käytän paistamiseen sesam-öljyä, koska se kestää korkeita paistolämpötiloja, toisin kuin oliiviöljy, johon alkaa muodostua karsinogeenejä korkeissa paistolämpötiloissa. Leivontaan käytän oliiviöljyä ja kookosöljyä.

Tärkeää on ostaa nimenomaan kylmäpuristettuja öljyjä, ei kemiallisesti puhdistettuja.

margariinejakin on erilaisia. hankala niistä nyt sanoa äkkiseltään mitkä on prosessoidumpia kuin toiset ja millä tavalla. yleisesti ottaen kuitenkin varmasti öljyt on parempi vaihtoehto

Samaa sontaa ne kaikki margariinit on.

Sä oot vähän tyhmä, pitää yrittää ymmärtää. Teknisesti ottaen margariinin voi tehdä vaikka kookosrasvan, rypsiöljyn ja voin yhdistelmästä eikä sitä tarvitse sen kummemmin prosessoida. Parempaa se on rasvaprofiiliiltaan kuin pelkkä voi.

Ei ole.

Yleisen tieteellisen käsityksen mukaan on. Toki sinä saat uskoa vaikka mihin hörhöilyihisi eikä kukaan estä sinua täällä siitä jankkaamasta mutta ei se asiastasi totta tee. Näitä asioita ei kato päätetä äänestämällä.

Vierailija
365/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kerman, juuston, kovan rasvan palvonta on monille ideologinen juttu. Mahdoton keskustella faktapohjalta.

Niinpä, useimmat eivät ymmärrä hyvän rasvan tärkeyttä, vaan tietämätömänä hehkuttavat margariineja ja siemenöljyjä. Aivan ulkona faktoista.

Margariinit ovat liian prosessoituja, mutta kylmäpuristetut siemenöljyt ovat hyviä. Itse käytän paistamiseen sesam-öljyä, koska se kestää korkeita paistolämpötiloja, toisin kuin oliiviöljy, johon alkaa muodostua karsinogeenejä korkeissa paistolämpötiloissa. Leivontaan käytän oliiviöljyä ja kookosöljyä.

Tärkeää on ostaa nimenomaan kylmäpuristettuja öljyjä, ei kemiallisesti puhdistettuja.

margariinejakin on erilaisia. hankala niistä nyt sanoa äkkiseltään mitkä on prosessoidumpia kuin toiset ja millä tavalla. yleisesti ottaen kuitenkin varmasti öljyt on parempi vaihtoehto

Samaa sontaa ne kaikki margariinit on.

Sä oot vähän tyhmä, pitää yrittää ymmärtää. Teknisesti ottaen margariinin voi tehdä vaikka kookosrasvan, rypsiöljyn ja voin yhdistelmästä eikä sitä tarvitse sen kummemmin prosessoida. Parempaa se on rasvaprofiiliiltaan kuin pelkkä voi.

Ei ole.

Yleisen tieteellisen käsityksen mukaan on. Toki sinä saat uskoa vaikka mihin hörhöilyihisi eikä kukaan estä sinua täällä siitä jankkaamasta mutta ei se asiastasi totta tee. Näitä asioita ei kato päätetä äänestämällä.

Ei pitäis päättää äänestämällä, mutta sinäkin uskot juurikin tuohon.  Tieteellisestä käsityksestä et taida olla lainkaan tietoinen.

Vierailija
366/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla ei ollut tuota kroonista sairautta🤔

Silloin ei syöty ultraprosessoitua ruokaa vaan tehtiin itse ruoka alusta alkaen. Sokeri oli erittäin harvinaista herkkua, eikä sitä myöskään korvattu aspartaamilla. Annoskoot ylipäänsä olivat järkevämpiä, paitsi tietysti raskasta ruumiillista työtä tekevillä. Alkoholi ei ollut peruselintarvike paitsi muutamilla kyläjuopoilla. Siinäpä muutama hoikkuutta selittävä tekijä mikä silloin oli paremmin.

Sokerin kulutus on laskenut tasaisesti 60-luvulta lähtien. (Sodan jälkeen oli tietysti säännöstelyä hetken). 50-luvulla syötiin myös moninkertaisesti enemmän ruisleipää ja perunaa, kuin nykyään.

Onkohan laskelmissa mukana piilosokeri eli vaikkapa leipään laitettu sokeri (miksi leipään pitää laittaa sokeria?!) tai vanukkaat ja kaikenlaiset jälkiruoat ja valmiaruoat vaiko vain karkit ja juomat?

Vierailija
367/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo on selvinnyt, aloitus on tarkoituksenhakuinen ja valheellinen. Aino syy miksi lihavuus halutaan luokitella sairaudeksi on se, että ihmiset saisivat helpommin apua. Joka olisi selvinnyt, jos ihmiset näkisivät joskus vaivaa ja ottaisivat asioista selvää. Itse en kommentoi tämän jälkeen, sillä tästä on tullut joku ravintoarvo, terveysintoilija, laihdutus mikälieketju eikä se ollut alunperin edes avauksen aihe.

Ei. Vaan taas kerran monimutkainen asia yksinkertaistetaan postmodernisti, ja seurauksia ei mietitä ollenkaan. Jos lihominen on sairaus, niin siitä ei saa eikä siihen voi puuttua neuvomalla lapsia liikkumaan tai syömään terveellisemmin. Taustalla haisee vastenmielinen poliittinen ideologia. Tottakai osalle laihduttaminen on vaikeaa ja lääkitys on varmasti paikallaan, siitähän ei ole kyse.

Vierailija
368/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuosta jo aiemmin, ja vähän ristiriitaisia ajatuksia herättää. Jos joku on nuorempana ollut hoikka ja hyvävointinen, mutta sitten jossain vaiheessa alkaa liikkua vähemmän ja syödä enemmän, tai ihan vain jompaa kumpaa noista, niin sitten se lihavuus onkin vain sairaus jolle ei voi mitään? Sekö ei ole omaa syytä eikä mitenkään johdu omista elintavoista? Sitäkö ei voida hoitaa omilla elintavoilla?

Moni muu sairaus puhkeaa elintapojen vaikutuksesta, ja monia sairauksia saadaan lievennettyä ja jopa kokonaan remissioon elintapoja parantamalla, mutta lihavuus nyt vain on sairaus, jolle ihminen ei voi mitään?

Kun miettii esim. äitiäni, joka on 168 cm pitkä, käytti nuorena silloista vaatekokoa M/38, joka vastaa nykypäivän kokoa S/36 (kun istuvista vaatteista puhutaan, ei mistään loose fit oversize -säkkimäisistä vaatteista). Hän oli siis pitkään suht hoikka ja reilusti normaalipainon puolella. Vasta joskus melkein nelikymppisenä lopetti liikunnan ja alkoi syödä mitä sattuu, kun hänellä puhkesi reuma ja sitä lääkittiin tuolloin kortisonilla. Ja siitä paino vain nousi ja nousi. Kyllä hän jossain vaiheessa kokeili ammattilaisen neuvojen avulla parantaa elintapojaan ja laihdutti pari hassua kiloa, mutta lopetti laihduttamisen, kun tosiaan laihtui vain pari hassua kiloa. Ei siis ymmärtänyt, että jos olisi jatkanut laihduttamista, niitä hassuja kiloja olisi pudonnut vähitellen pari lisää, taas pari lisää, vielä pari lisää, ja lopulta niitä hassuja kiloja olisi kadonnut jo vaikka kuinka monta! Kun hän sitten oli yli 70 v, hän oli täysin kyllästynyt pallona elämiseen ja lopulta halusi lääkärin apua. Vihdoin otti vastaan ohjeita ja neuvoja sen suhteen, ettei vain voi istua perseellään mätänemässä ja syödä kaikkea mahdollista niin paljon kuin huvittaa. Laihtui 15 kg kahdessa kuukaudessa kun muutti ruokavaliotaan niin että ylimääräistä nestettä lähti, vähensi hilareita ja pudotti suolan määrän murto-osan aiemmasta. Mutta tuon jälkeen ei paljoa enää laihtunut, koska jotenkin ajatteli, että nyt kun hän käy joskus kävelemässä korttelin ympäri niin hän saa päivittäin syödä jäätelöä.

Mutta eikö silti tuossakin tapauksessa lihavuudelle voi tehdä jotain ihan omilla elintavoilla, kun se lihavuus on omilla elintavoilla aiheutettu? Myös reumaa sairastavalle liike on lääke, eikä reuma tarkoita sitä, että voi mättää mitä haluaa niin paljon kuin haluaa. Ei hän sitä kortisoniakaan koko aikaa käytä, eikä muutenkaan viimeisinä vuosina käyttänyt ollenkaan.

Vierailija
369/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemenöljyt on pahinta rasvaa, mitä ihminen sisuksiinsa tunkee.

Perustele.

Ihan oikeesti haluaisin tietää, mihin nämä väitteet perustuvat. Olen hakemalla hakenut tietoa aiheesta, mutta mitään muuta ei löydy kuin perustelemattomia väitteitä.

Kasvisöljyjen, erityisesti oliiviöljyn terveellisyydestä on paljonkin tieteellistä näyttöä. Mutta siemenöljyjen epäterveellisyydestä en ole löytänyt mitään muuta kuin mutuväitteitä.

Vierailija
370/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset ruokatavat ovat saaneet lihomisen aikaan niin USA:ssa kuin täällä. Kaikki roskaruoka ja pikaruoka sisältävät paljon prosessoituja aineksia ja transrasvaa, ,jotka ilmeisesti aiheuttavat riippuvuutta.

Kun katsoo "Sairaalloisesti lihava" -sarjaa, on helppo huomata, että potilaat ovat ihan koukussa nimenomaan roskaruokaan. Ei kukaan halua ahmia kaalisalaattia tai avokadoja.

Toinen haitallinen tapa on juoda yhdessä ruoan kanssa isoja määriä. Juoma laimentaa vatsalaukun entsyymit, joita alkaa erittyä kun ihminen syö. Entsyymien laimeneminen johtaa siihen, että ihminen ei saa ruoasta kaikkea sitä ravintosisältöä irti.  Ylilihavat ihmiset ovat itse asiassa aliravittuja. Paljon puuttuu kivennäisaineita yms. Juomisen pitäisi tapahtua tunti ennen tai tunti jälkeen syömisen.

Sairaalloisen lihava-sarjassa heidän ongelma on enemmänkin trauma ja miten sitä käsittelemätöntä traumaa hoidetaan ruualla, mikä aiheuttaa hyvää oloa. Siksi he syövät roskaruokaa, koska se tuo sitä hetkellistä hyvää oloa ja täten muuttuu sitten addiktioksi. 

Ei sillä ettäkö sanoisin että olet väärässä, mutta tuossa sarjassa ongelma on huomattavasti syvempi kuin pelkästään "no syökää salaattia". 

Totta puhut. Olen tuo jolle vastasit. Tuo trauma varmasti on suurempi syy ahmimiseen kuin addiktio,mutta ne tukevat toisiaan.

Minusta tuossa ohjelmassa rääkätään ihmisiä, kun annetaan jokin 1000 kaloria päiväksi, ja sitten "keskusteluterapiaa", jotka vaikuttavat olevan yhtä tyhjän kanssa. Keskusteluterapiassa yritetään ratkaista syvällä tunne-elämän uumenissa olevaa traumaa älyllisesti lähestymällä. Jos se olisi tuloksellista, lääkärit eivät olisi niin alkoholisoitunut ammattikunta!

Tarvittaisiin kehollisia terapioita.

Vierailija
371/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo on selvinnyt, aloitus on tarkoituksenhakuinen ja valheellinen. Aino syy miksi lihavuus halutaan luokitella sairaudeksi on se, että ihmiset saisivat helpommin apua. Joka olisi selvinnyt, jos ihmiset näkisivät joskus vaivaa ja ottaisivat asioista selvää. Itse en kommentoi tämän jälkeen, sillä tästä on tullut joku ravintoarvo, terveysintoilija, laihdutus mikälieketju eikä se ollut alunperin edes avauksen aihe.

Ei. Vaan taas kerran monimutkainen asia yksinkertaistetaan postmodernisti, ja seurauksia ei mietitä ollenkaan. Jos lihominen on sairaus, niin siitä ei saa eikä siihen voi puuttua neuvomalla lapsia liikkumaan tai syömään terveellisemmin. Taustalla haisee vastenmielinen poliittinen ideologia. Tottakai osalle laihduttaminen on vaikeaa ja lääkitys on varmasti paikallaan, siitähän ei ole kyse.

Tämä on juuri se mitä väitätte valheellisesti, terveydenalan ammattilaisten halu auttaa ja saada ihmisiä avun piiriin kääntyy teidän omassa ideologisessa kieroutuneessa mielessä täysin päinvastaiseksi. Nimenomaan halutaan, että ihmiset, lapset, ihan kaikki eläisivät terveellisemmin ja saisivat apua, tämä on se motiivi. Tämä vain kääntyy sinunkin mielessä ihan päinvastaiseksi. 

Jos olet poteroista huuteleva öyhöttäjä, etkä halua edes ymmärtää mistä on kyse ja seuraava kommenttisi on täysin identtinen ja öyhötät vain lisää, sivuutat täysin mitä kirjoitin, sivuutat myös kaikki terveydenalan ammattilaisten kommentit ja lausunnot asiasta.

Vierailija
372/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanpa sitä päästy kauas ketjun aiheesta.

Sitä mietin itsekin, että miksi ihmiset täällä keskustelee ruoka-aineista ja kaloreista. Eiköhän se keskustelu kuuluisi jonnekin muualle. Lihavuudessa kun ei ole kyse siitä, etteikö ihminen muka itse tietäisi mitkä ruoat sisältävät enemmän energiaa kuin toiset.

Kyllä siinä vaan aika usein on siitä kyse ettei ihmiset osaa arvioida ruokien terveellisyyttä.

Ihan äkykkäänä ja sivistyneenä ihmisenä taatusti osaan arvioida ruokien terveellisyyden. Se ei vaan aina kiinnosta yhtään enempää kuin opetella pianonsoittoa tai japania.

Vierailija
373/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tuosta jo aiemmin, ja vähän ristiriitaisia ajatuksia herättää. Jos joku on nuorempana ollut hoikka ja hyvävointinen, mutta sitten jossain vaiheessa alkaa liikkua vähemmän ja syödä enemmän, tai ihan vain jompaa kumpaa noista, niin sitten se lihavuus onkin vain sairaus jolle ei voi mitään? Sekö ei ole omaa syytä eikä mitenkään johdu omista elintavoista? Sitäkö ei voida hoitaa omilla elintavoilla?

Moni muu sairaus puhkeaa elintapojen vaikutuksesta, ja monia sairauksia saadaan lievennettyä ja jopa kokonaan remissioon elintapoja parantamalla, mutta lihavuus nyt vain on sairaus, jolle ihminen ei voi mitään?

Kun miettii esim. äitiäni, joka on 168 cm pitkä, käytti nuorena silloista vaatekokoa M/38, joka vastaa nykypäivän kokoa S/36 (kun istuvista vaatteista puhutaan, ei mistään loose fit oversize -säkkimäisistä vaatteista). Hän oli siis pitkään suht hoikka ja reilusti normaalipainon puolella. Vasta joskus melkein nelikymppisenä lopetti liikunnan ja alkoi syödä mitä sattuu, kun hänellä puhkesi reuma ja sitä lääkittiin tuolloin kortisonilla. Ja siitä paino vain nousi ja nousi. Kyllä hän jossain vaiheessa kokeili ammattilaisen neuvojen avulla parantaa elintapojaan ja laihdutti pari hassua kiloa, mutta lopetti laihduttamisen, kun tosiaan laihtui vain pari hassua kiloa. Ei siis ymmärtänyt, että jos olisi jatkanut laihduttamista, niitä hassuja kiloja olisi pudonnut vähitellen pari lisää, taas pari lisää, vielä pari lisää, ja lopulta niitä hassuja kiloja olisi kadonnut jo vaikka kuinka monta! Kun hän sitten oli yli 70 v, hän oli täysin kyllästynyt pallona elämiseen ja lopulta halusi lääkärin apua. Vihdoin otti vastaan ohjeita ja neuvoja sen suhteen, ettei vain voi istua perseellään mätänemässä ja syödä kaikkea mahdollista niin paljon kuin huvittaa. Laihtui 15 kg kahdessa kuukaudessa kun muutti ruokavaliotaan niin että ylimääräistä nestettä lähti, vähensi hilareita ja pudotti suolan määrän murto-osan aiemmasta. Mutta tuon jälkeen ei paljoa enää laihtunut, koska jotenkin ajatteli, että nyt kun hän käy joskus kävelemässä korttelin ympäri niin hän saa päivittäin syödä jäätelöä.

Mutta eikö silti tuossakin tapauksessa lihavuudelle voi tehdä jotain ihan omilla elintavoilla, kun se lihavuus on omilla elintavoilla aiheutettu? Myös reumaa sairastavalle liike on lääke, eikä reuma tarkoita sitä, että voi mättää mitä haluaa niin paljon kuin haluaa. Ei hän sitä kortisoniakaan koko aikaa käytä, eikä muutenkaan viimeisinä vuosina käyttänyt ollenkaan.

Joskus lääkkeet tosiaan kerryttää nestettä. Iäkkäällä äidilläni on paksut jalat. Sitten yks kaks jonain päivänä ne onkin todella sirot ja nahka roikkuu kun nestettä on lähtenyt. Mikään ruokavaliossa tai liikkumisessa ei ole muuttunut joten en tiedä mistä nesteenpoistuminen on johtunut.

Vierailija
374/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemenöljyt on pahinta rasvaa, mitä ihminen sisuksiinsa tunkee.

Perustele.

Ihan oikeesti haluaisin tietää, mihin nämä väitteet perustuvat. Olen hakemalla hakenut tietoa aiheesta, mutta mitään muuta ei löydy kuin perustelemattomia väitteitä.

Kasvisöljyjen, erityisesti oliiviöljyn terveellisyydestä on paljonkin tieteellistä näyttöä. Mutta siemenöljyjen epäterveellisyydestä en ole löytänyt mitään muuta kuin mutuväitteitä.

Niinpä. kylmäpuristettuja kasvisöljyjä 40 vuotta käyttänyt perheenäiti, joka ei uneksisikaan paistaa mitään voissa.

Vierailija
375/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerman ja juuston kalorit ei ole mitään tyhjää ja niiden rasva on hyvää ravintoa.  Ei ne lihota, koska niitä ei edes pysty ylensyömään.

Ai laihat siis mussuttavat ne kermakakut ja herkkujuustot? Miksi sitten näiden syömisestä syyllistetään lihavia?

Kermakakku ilman kermaa?

Vierailija
376/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyseessä ei ole sairaus, vaan laiskuus. söit itsesi tilanteeseen, ja voit siitä kävellä pois. salaattia suuhun keksien sijaan. liikkumaan ulos tai suoksumatolle, eikä sohvalle suklaalevyn kanssa. simsalabim, läskiys katoaa. tee sopimus itsesi kanssa: älylaitetta saa käyttää aina, kun vaikka puolikiloa putoaa paino. tämä voittaa joogat ja pilatekset.

Kertaus on opintojen äiti, koska sana sairaus triggeröi osan teistä täysin, niin tästä on kyse:

"Kun lihavuus tunnustetaan sairaudeksi, yhteiskunta tunnistaa avun tarpeen, ja lihavuutta sairastavilla on mahdollisuus hakeutua terveydenhuollon piiriin. Tällöin terveydenhuolto on velvoitettu hoitamaan ja auttamaan heitä", professori, ylilääkäri Kirsi Pietiläinen kertoo.

https://www.nainen.com/laakarit-lihavuus-on-tunnustettava-kroonisena-sa…

Terveydenhuollon ammattilaiset tunnistavat ongelman ja haluavat auttaa, yksi keino auttaa on luokitella lihavuus sairaudeksi, tiedän tuo yksi sana (sairaus) saa teidät täysin pois tolaltaan, mutta kuten ammattilaisten lausunnoista selviää, ihmiset saisivat paremmin apua, jos näin tehtäisiin.

Vierailija
377/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-luvulla saksalaisten leireillä ei ollut yhtään pallomahaa verkkoaidalla. Leipäläpi kiinni niin laihtuu jokainen.

Eihän tämä ole mikään uutinen. Useimmat ylipainoiset ovat laihduttaneet elämässään satoja kiloja. Kilot vain tuppaavat tulemaan takaisin korkojen kera. Jokainen laihdutuskerta muuttaa elimistön tapaa käsitellä ruokaa entistä lihottavammaksi. Ongelma onkin se, miten laihdutustulos saadaan pysyväksi. Voit itse todeta tämän "helposti", syöt vain vähemmän kuin kulutat :) Parin kuukauden päästä olet kerryttänyt jo melkoisesti nälkää, jonka peittoamiseksi joudut syömään ylikaloreita pitkään. Seurauksena painosi nousee pysyvästi muutamia kiloja. Toista tämä aina pari kertaa vuodessa ja muutaman vuoden kuluttua oletkin jo reippaasti ylipainon puolella. Sitten voitkin nauttia lähipiirin "ystävällisistä" neuvoista tuon ylipainon karistamiseksi.

Miksi ihmeessä kukaan yrittäisi laihduttaa? Miksei tehdä tai edes pyritä tekemään pysyvää elämäntaparemonttia? Ei sillä, että sekään olisi helppoa, mutta jos vaihtoehtona on laihduttaa kitudietillä satoja kiloja...

Vierailija
378/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kermakakku ilman kermaa?

Älä nyt viitsi tyhmäksi heittäytyä.

Vierailija
379/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-luvulla saksalaisten leireillä ei ollut yhtään pallomahaa verkkoaidalla. Leipäläpi kiinni niin laihtuu jokainen.

Eihän tämä ole mikään uutinen. Useimmat ylipainoiset ovat laihduttaneet elämässään satoja kiloja. Kilot vain tuppaavat tulemaan takaisin korkojen kera. Jokainen laihdutuskerta muuttaa elimistön tapaa käsitellä ruokaa entistä lihottavammaksi. Ongelma onkin se, miten laihdutustulos saadaan pysyväksi. Voit itse todeta tämän "helposti", syöt vain vähemmän kuin kulutat :) Parin kuukauden päästä olet kerryttänyt jo melkoisesti nälkää, jonka peittoamiseksi joudut syömään ylikaloreita pitkään. Seurauksena painosi nousee pysyvästi muutamia kiloja. Toista tämä aina pari kertaa vuodessa ja muutaman vuoden kuluttua oletkin jo reippaasti ylipainon puolella. Sitten voitkin nauttia lähipiirin "ystävällisistä" neuvoista tuon ylipainon karistamiseksi.

Miksi ihmeessä kukaan yrittäisi laihduttaa? Miksei tehdä tai edes pyritä tekemään pysyvää elämäntaparemonttia? Ei sillä, että sekään olisi helppoa, mutta jos vaihtoehtona on laihduttaa kitudietillä satoja kiloja...

Syön jo nyt terveellisesti ja liikun paljon vaikka olen ylipainoinen, olen syönyt terveellisesti aina myös hoikkana. En tarvitse elämäntaparemonttia, minun tarvitsee kalorimäärää vähentää. Amerikkalaiset laihdutusohjelmat antavat sen kuvan että ylipainoiset makaavat sängyssä ja syövät roskaruokaa mutta tämä ei kaikkien ylipainoisten kohdalla pidä paikkaansa.

Vierailija
380/591 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tämä olisi huono idea eli meillä on ongelma 'lihavuus' jolla on lukemattomia negatiivisia terveydellisiä vaikutuksia. Ammattilaiset ehdottavat yhtä ratkaisua, luokitellaan lihavuus sairaudeksi joka tarkoittaa, että ihmisiä saadaan enemmän avun piiriin ja heitä pystytään auttamaan paremmin.

Vaikka kuinka olen yrittänyt pohtia kuinka tämä olisi huono asia, niin se että ihmisiä pystyttäisiin auttamaan paremmin ei sitä ole. Haluatteko te auttaa ihmisiä ja saada esimerkiksi terveydenhuollosta koituvia kustannuksia alas vai mikä on motiivinne. Luulisi, että otetaan ilolla vastaan konkreettisia hyviä muutosehdotuksia silloin kun niitä tulee alan ammattilaisilta eikä jääräpäisesti ruveta hankaamaan vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä