Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi
Mikä mies sitten on?
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri-jenni-puoliv…
Kommentit (1008)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi vähemmistön takia täytyy leikkiä heidän mukanaan. Veikkaan että valtaosa haluaa itseään kutsuttavan mieheksi tai naiseksi, mutta nyt unohdetaan 99% ja kaikista tulee kohdullisia tai ei-kohdullisia muutamien takia. Ihan naurettavaa. No on tässä se hyvä juttu ettei mun tarvitse enää maksaa lääkärikäynneistä koska identifioin itseni alaikäiseksi.
minäkin taidan alkaa identifioida itseni alaikäiseksi, jotta saisin edes kohtuullista (no pun intended) kohtelua osakseni. Entäs sitten naiset, joilla ei ole edes synytessään ollut kohtua, naiset, joilla on kaksi kohtua tai naiset, joilta on kohtu poistettu? Kahden kohdun naisia pitäisi sitten kutsua tietenkin monikossa kohduiksi ja kohduttomat naiset sitten joutuvat "ei-kohdullisten" leiriin, joka johtaa siihen, että joku alkaa joskus epäillä heitä sukupuoltaan korjanneiksi, joka pahimmillaan johtaa virhediagnooseihin.
Eikö tosiaan voisi potilaalta itseltään kysyä, että haluaako itseään kutsuttavan naiseksi vai mieheksi, tai joksikin muuksi ja se kirjattaisiin sitten potilastietoihin. Tuollaiset "kohdullinen" ja "peniksellinen" voivat oikeasti olla potilaasta hvin loukkaavia sanoja, kun hän niitä potilastietojaan lukee. Siitäkin huolimatta, että onko kohdullinen vai peniksellinen. Harva ihminen kuitenkaan haluaa itsseään nimitettävän sukupuolielimen mukaan.... en minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen pitäisi olla se viimeinen linnake joka ei teeskentele etteikö olisi olemassa miehiä ja naisia. Sillä jos se alkaa teeskenellä niin siinä vaarantuu potilasturvallisuus.
Eikös lääketieteellisesti voida sanoa että henkilö on XY tai XX -kromosomeilla varustettu. Tällä on varmaan lääketieteellisesti isompi merkitys kuin pään sisällä oleva sukupuolikäsitys. Vaikka miten asiaa selittelisi niin transnaisella ei ole menkkavaivoja tai transmiehellä ongelmia eturauhasen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että viimein aletaan huomioida terveydenhuollossa muutkin kuin cis-sukuoliset. Esimerkiksi transmiehillä, muunsukupuolisilla ja ei-binääriin kuuluvilla voi olla kohtu. Transnaisilla taas ei ole kohtua. Eli kohdullinen on hyvä termi. Hyvä avaus lääkäriltä.
"Transmiehillä" on kohtu, koska he ovat sukupuolihäiriöisiä naisia. Muunsukupuolisia ei ole olemassa. On ainoastaan kaksi sukupuolta: mies (urosoihminen) ja nainen (naarasihminen)
Mt-ongelmat ja sisäiset ahdistuksen tunteet omasta sukupuolesta eivät liity mitenkään itse sukupuoleen, joka määräytyy jo hedelmöityksessä ja on biologinen ominaisuus.
Uros ja naaras voisi olla hyviä termejä kuvaamaan biologista sukupuolta. Nainen ja mies sitten enemmän identiteettiin liittyviä.
Transmies voisi olla täten naaras mies ja transnainen uros nainen.
Ja cisnainen on tällöin naaras nainen ja cis mies on urosmies
Tai sitten ihan vain mies on mies ja nainen on nainen ja ne loput ovat mielenterveysongelmaisia miehiä tai naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi vähemmistön takia täytyy leikkiä heidän mukanaan. Veikkaan että valtaosa haluaa itseään kutsuttavan mieheksi tai naiseksi, mutta nyt unohdetaan 99% ja kaikista tulee kohdullisia tai ei-kohdullisia muutamien takia. Ihan naurettavaa. No on tässä se hyvä juttu ettei mun tarvitse enää maksaa lääkärikäynneistä koska identifioin itseni alaikäiseksi.
minäkin taidan alkaa identifioida itseni alaikäiseksi, jotta saisin edes kohtuullista (no pun intended) kohtelua osakseni. Entäs sitten naiset, joilla ei ole edes synytessään ollut kohtua, naiset, joilla on kaksi kohtua tai naiset, joilta on kohtu poistettu? Kahden kohdun naisia pitäisi sitten kutsua tietenkin monikossa kohduiksi ja kohduttomat naiset sitten joutuvat "ei-kohdullisten" leiriin, joka johtaa siihen, että joku alkaa joskus epäillä heitä sukupuoltaan korjanneiksi, joka pahimmillaan johtaa virhediagnooseihin.
Eikö tosiaan voisi potilaalta itseltään kysyä, että haluaako itseään kutsuttavan naiseksi vai mieheksi, tai joksikin muuksi ja se kirjattaisiin sitten potilastietoihin. Tuollaiset "kohdullinen" ja "peniksellinen" voivat oikeasti olla potilaasta hvin loukkaavia sanoja, kun hän niitä potilastietojaan lukee. Siitäkin huolimatta, että onko kohdullinen vai peniksellinen. Harva ihminen kuitenkaan haluaa itsseään nimitettävän sukupuolielimen mukaan.... en minäkään.
Siksipä miehiä ei nimitellä sukuelimen mukaan. Asia koskee vain naisia, koska naisia koskeva loukkaava ja halventava kielenkäyttö on helpomminn hyväksyttävissä.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on uskomaton kyky luoda ongelmia kun alkaa meneen hyvin. Aina pitää olla jokin mihin puuttua,oli siinä sitten järkeä tai ei, yleensä ei.
Tämäkin ketju on täynnä kommentteja naisilta, ketkä haluavat jatkossakin olla naisia ja vastustavat sukupuolineutraaliusvouhotusta. Noita kaikenmaailman vouhottajia on ihan yhtä lailla myös mieheksi syntyneissä (transuissa varmaan biologisesti miehiä enemmän kuin naisia). Silti päätit rikastuttaa keskustelua noin ihastuttavalla kommentilla, että naiset nyt vaan on tuollaisia. Just. Noh, sä voit itse sitten varmaan liittyä tuohon sukupuolivouhottajien joukkoon ja seurustella jatkossa vain muunsukupuolisten kanssa. Naiset tuskin ovat sinusta kiinnostuneita, tai jos joku on erehtynyt nalkkiisi, niin varmasti katuu asiaa.
Entäpä nämä tyypit, jotka sanovat olevansa naisia silikoineen, mutta alapäässä röiköttää vielä miehen elimet?
Mies, jolle on rakennettu naisen alapäätä kopioiva juttu, mutta aitoa kohtuahan heillä ei ole. Penis on kuitenkin pätkäisty poikki...
Miksi heitä kaikkia pitäisi nimittää?
Eiköhän nyt mennä jo liian pitkälle ...
Mun äiti ei sitten varmaan ole yhtään mitään! Hänellä oli kohtusyöpä, josta selvisi hengissä. Kohtu poistettiin, eli äitiä ei voi enää kutsua kohdulliseksi. Äidin kohdussa minä olen ollut yhdeksän kuukautta, äitini on nainen ja minäkin olen nainen, toistaiseksi vielä kohdullinen sellainen.
Miksi tällainen sukupuolen häivyttäminen on joillekin on niin tärkeää? Miksi tällaista pitää esittää julkisuudessa - pitäisi ajatuksensa omana tietonaan?
Olin hereillä biologian tunnilla kirjoitti:
Yksilö, jolla on hedelmöittyvä solu, on nainen eli naaras. Yksilö, jolla on hedelmöittävä solu, on mies eli uros. Lääketieteessä voisi pysyä ihan näissä perusasioissa.
Osittain samaa mieltä. Eikö silti minua voisi kutsua NAISEKSI? Minulla ei nimittäin ole niitä hedelmöittyviä soluja, koska lääketieteellisistä syistä minulta piti poistaa munasarjat. Ne poistettiin NAISTENklinikalla, ei esim. synnyttävien klinikalla, kuten täällä joku yritti ehdottaa.
Lisäksi saat varmasti turpiisi ihan kohta menopaussin käyneiltä, jotka tulevat ja lynkkaavat sinut epä-tasa-arvoistamisesta, koska heillä ei enää ole niitä hedelmöittyviä soluja. Vaihdevuodet läpikäyneet barrikadeille - teitä ei tunnusteta naisiksi! ;)
Vierailija kirjoitti:
Olin hereillä biologian tunnilla kirjoitti:
Yksilö, jolla on hedelmöittyvä solu, on nainen eli naaras. Yksilö, jolla on hedelmöittävä solu, on mies eli uros. Lääketieteessä voisi pysyä ihan näissä perusasioissa.
Osittain samaa mieltä. Eikö silti minua voisi kutsua NAISEKSI? Minulla ei nimittäin ole niitä hedelmöittyviä soluja, koska lääketieteellisistä syistä minulta piti poistaa munasarjat. Ne poistettiin NAISTENklinikalla, ei esim. synnyttävien klinikalla, kuten täällä joku yritti ehdottaa.
Lisäksi saat varmasti turpiisi ihan kohta menopaussin käyneiltä, jotka tulevat ja lynkkaavat sinut epä-tasa-arvoistamisesta, koska heillä ei enää ole niitä hedelmöittyviä soluja. Vaihdevuodet läpikäyneet barrikadeille - teitä ei tunnusteta naisiksi! ;)
Ihminen on kädellinen ja myös kädet amputoinut on ihminen, vaikka ei käsiä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä nämä tyypit, jotka sanovat olevansa naisia silikoineen, mutta alapäässä röiköttää vielä miehen elimet?
Mies, jolle on rakennettu naisen alapäätä kopioiva juttu, mutta aitoa kohtuahan heillä ei ole. Penis on kuitenkin pätkäisty poikki...
Miksi heitä kaikkia pitäisi nimittää?
Eiköhän nyt mennä jo liian pitkälle ...
Ei sun tarvitse nimitellä ketään. Annat vain olla.
Sama oli takavuosina, kun n-sanaan herättiin. Porukat epätoivoissa vaikeroi että "miksi niitä sitten sanotaan"?
Sanoin aina että ei miksikään, ethän sinä valkoihoisiakaan mitenkään erityisesti nimittele.
emtäs sitten, kun syntyy intersukupuolinen lapsi, eli lapsi, jolla on sekä naisen, että miehen sukuelimet, niin mikä vääryys olisi sitten kutsua häntä esim penikselliseksi, jos hänellä sattuisi olemaan myös naisen sukupuolielimet
Vierailija kirjoitti:
emtäs sitten, kun syntyy intersukupuolinen lapsi, eli lapsi, jolla on sekä naisen, että miehen sukuelimet, niin mikä vääryys olisi sitten kutsua häntä esim penikselliseksi, jos hänellä sattuisi olemaan myös naisen sukupuolielimet
Päivänpolttava ongelma tosiaan tämä.
Onko se joku valelääkäri.
Oikean lääkärin pitäisi tietää että esim monet lääkkeet vaikuttavat eri tavalla miehiin ja naisiin. Jotkut sairaudet myös oireilevat eri tavalla eri sukupuolilla.
Ei sellaista asiaa voi ohittaa sillä perusteella että muutama yksittäinen henkilö kokee olevansa eri sukupuolta. Heilläkin elimistö kuitenkin toimii biologisen sukupuolen mukaan, ei oman kokemuksen tai toiveen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa nainen ja mies sanoissa on? Voisiko joku selittää tätä epäkielen suosiota?
Ei mitään, ja sen takia tässä juuri mietinkin, että tämä woketushulluus johtuu juuri naisten ja miesten heikkoudesta. Jos me pidettäisiin aina samanlainen saatanan haloo kuin woke-porukka, kun joku käyttää näitä woke termejä, että me identifioidumme naiseksi tai mieheksi ja haluamme, että meitä kutsutaan sillä termillä, niin tämä pelleily loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeeta, että joku lääkärin leivissä oleva henkilö edes ehdottaa tämmöistä. Kyllä minä olen nainen enkä mikään kohdullinen! Tuommoisesta määritelmästä tulee todella esineellistetty olo🙄
Esineellistät itse itsesi tässä juuri. 🙄 Siis käytännössä kun tehdään kirjauksia niin suurimmassa (oikeastaan kaikessa) (lääkärin/terveydenhuollon ammattilaisten työssä) riittää maininta seuraavaan tyyliin: potilas, ikä, syy miksi hakeutunut hoitoon, miksi hoidossa, mikä jatko suunnitelma jne. Sillä sukupuolella tai millään muulla ei ole merkitystä. Se joka haluaa sen sukupuolensa siellä näkyvän voi kysyä, että esiineellistääkö itse itseään vai esineellistääkö joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen pitäisi olla se viimeinen linnake joka ei teeskentele etteikö olisi olemassa miehiä ja naisia. Sillä jos se alkaa teeskenellä niin siinä vaarantuu potilasturvallisuus.
Eikös lääketieteellisesti voida sanoa että henkilö on XY tai XX -kromosomeilla varustettu. Tällä on varmaan lääketieteellisesti isompi merkitys kuin pään sisällä oleva sukupuolikäsitys. Vaikka miten asiaa selittelisi niin transnaisella ei ole menkkavaivoja tai transmiehellä ongelmia eturauhasen kanssa.
Onko muita komboja olemassa? Sori tyhmä kysymykseni. Jos ei niin tuohan on hyvä homma alkaa luokitella. Siinä ei sanota N-sanaa.
"Ihminen voi olla mies, nainen, jotain muuta tai sukupuoleton, kerrotaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n nettisivuilla."
Siis miksi THL:n nettisivuilla on jotain tällaista scheiseä? Eihän tuo ole totta...