Työsuhteen purku koeajalla, mitä sanoa syyksi?
Oikea lopettamisen syy on ihan hirveä työ, joka on melkein ajanut burnoutin partaalle ja sen vuoksi olen hakenut uutta työpaikkaa ja nyt sen sain, jes. Aion siis sanoa, ettei työ sovi minulle ja se on purun syy. Mitä jos työnantaja kysyy, onko mulla toinen työ ja olen maailman huonoin valehtelija. Mitä vastaan? Valehtelenko päin naamaa vai mitä sanon? Pomo on tosi kiva ihminen ja minä superkiltti ja tunnollinen ja hirvittää jo valmiiksi tuo tilanne niin, että pahaa tekee.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyy onko toinen työ, niin miksi siihen pitäisi valehdella? Kyllä ihminen saa vaihtaa työpaikkaa milloin vaan.
Ei saa jos on laittanut nimensä voimassa olevaan työsopimukseen.
Jotenkin vajaata väkeä täällä kun kuvittelee että kaikki eteen työnnetyt paperit voi allekirjoittaa ilman seurauksia.
Koejalla työsuhteen voi onneksi purkaa siihen paikkaan ilmoittamalla että työ ei vastannut sitä kuvaa jonka siitä oli saanut ennen allekirjoitusta.
Viisi minuuttia asiallisin perustein tehdyn koeaikapurun jälkeen on ihan laillista vetää nimi uuteen työsopimukseen.
Ei saisi siis sanoa että on saanut uuden työn? En kyllä ymmärrä yhtään että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyy onko toinen työ, niin miksi siihen pitäisi valehdella? Kyllä ihminen saa vaihtaa työpaikkaa milloin vaan.
Jotenkin vajaata väkeä täällä kun kuvittelee että kaikki eteen työnnetyt paperit voi allekirjoittaa ilman seurauksia.
Koejalla työsuhteen voi onneksi purkaa siihen paikkaan ilmoittamalla että työ ei vastannut sitä kuvaa jonka siitä oli saanut ennen allekirjoitusta.
Viisi minuuttia asiallisin perustein tehdyn koeaikapurun jälkeen on ihan laillista vetää nimi uuteen työsopimukseen.
Ei saisi siis sanoa että on saanut uuden työn? En kyllä ymmärrä yhtään että miksi.
Saa sanoa, mutta sitä ei saa ilmoittaa työsuhteen purkamisen perusteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että uusi työpaikka ei ole hyväksyttävä syy työsuhteen purkamiseen. Vittumainen pomo voi viedä asian oikeuteen ja vaatia korvauksia.
Nyt olet kyllä käsittänyt jotain väärin tai sun sopimuksesi on laiton. Työntekijällä on aina oikeus irtisanoutua (ja useimmiten tuo tehdään uuden työn vuoksi). Kyse on vain siitä, että kuinka pitkä työntekovelvoite sulla on irtisanomisen jälkeen (irtisanomisaika). Koeajalla se on nolla päivää, eli heti seuraavana päivänä ei tarvitse tulla.
Äläpä puhu noin, että käsitteet menevät sekaisin. Nämä on kaksi eri asiaa. Koeajalla voi tosiaan irtisanoutua, jolloin syytä ei tarvitse selvitellä eikä haittaa vaikka syy olisi toinen työpaikka, mutta silloin pitää noudattaa normaalia irtisanoutumisaikaa. Jos taas haluaa jäädä pois työstä välittömästi, silloin pitää turvautua koeaikapurkuun, joka on siis eri asia kuin irtisanoutuminen.
Mikä intressi työnantajalla olisi pitää töissä sellaista henkilöä, joka on vasta perehdytysvaiheessa ja on jo irtisanoutunut. Ei kai kukaan nyt aio käyttää aikaa sellaisen henkilön sisään ajamiseen? Eli mitä se siellä tekee, nostaa palkkaa, kunnes normaali irtisanomisaika on ohi? Eiköhän työnantajakin mieluummin vain sano, ettei sitten tarvitse huomenna tulla ja palkanmaksu päättyy siihen. Seuraavana päivänä voi mennä uudelle työnantajalle.
Vai tarkoitatko tosiaan, että irtisanoutumisaika pätee työntekijän irtisanoutuessa koeaikana? Eli esim. minun tapauksessa työnantaja olisi velvollinen maksamaan vielä 3kk palkan, vaikka olen juuri aloittanut, eikä minulla ole mitään rutiininomaisia työtehtäviä, eli kaikkeen tarvitsen aikaa muilta, että ajaisivat minua sisään organisaatioon ja yritykseen? En jotenkin jaksa uskoa, että tuokaan pitäisi paikkaansa, että irtisanomisaika pätisi koeaikana.
Totta kai se pätee. Sinulla on kyllä omituinen irtisanomisaika (tuskin kuitenkaan ollu 3 kk heti kun tulit töihin, vaan tuo on pidentynyt vuosien mittaan). Yleensähän se on kaksi viikkoa kun työsuhde on jatkunut alle vuoden.
Sopimuksessa voi sopia ohi sen TES:n, minkä piirissä firma on. Minulla lukee sopimuksessa 3kk. Palkkakaan ei ole kyllä mikään listapalkka, vaan 10000e/kk. Ihan vaan teoriassa mietin, että jos irtisanoutuisin koeajalla, niin en usko, että minun haluttaisiin tulevan seuraavana päivänä töihin, vaan eiköhän aika nopeasti tehtäisi koeaikapurku jonkun toimesta. Menisikö sitten niin, että minä irtisanoudun, mutta työnantaja tekee koeaikapurun? Onko työntekijän irtisanoutuminen pätevä syy työnantajan koeaikapurulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sanoa, mutta SE EI SAA OLLA KOEAIKAPURUN SYY. Se on epäasiallinen siksi, että ei liity nimenomaan siihen työhön, josta lähtee.
Mihin se väärinkäsitys perustuu, että koeajalla ei voisi irtisanoutua? Ei ainakaan lakiin, asetukseen eikä työehtosopimuksiin.
Koeajan puitteissa työntekijän ei tarvitse perustella irtisanoutumistaan mitenkään. (Hyvä olla jokin järkevä syy tietenkin, jos jää korvausten varaan). Jos työnantaja irtisanoo koeaikana, työnantajan pitää ilmoittaa syy. Vaikuttaa työttömyyskorvauksien saantiin.
Vierailija kirjoitti:
Koeajan puitteissa työntekijän ei tarvitse perustella irtisanoutumistaan mitenkään. (Hyvä olla jokin järkevä syy tietenkin, jos jää korvausten varaan). Jos työnantaja irtisanoo koeaikana, työnantajan pitää ilmoittaa syy. Vaikuttaa työttömyyskorvauksien saantiin.
Irtisanoutumista ei tarvitse työntekijän perustella koskaan, mutta työnantajan pitää aina! Tämä on fakta, eikä siihen koeaika vaikuta millään tavalla.
Huomaa se, että koeaikaPURKU on eri asia kuin irtisanominen
Totta kai se pätee. Sinulla on kyllä omituinen irtisanomisaika (tuskin kuitenkaan ollu 3 kk heti kun tulit töihin, vaan tuo on pidentynyt vuosien mittaan). Yleensähän se on kaksi viikkoa kun työsuhde on jatkunut alle vuoden.