Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhteen purku koeajalla, mitä sanoa syyksi?

Vierailija
27.10.2022 |

Oikea lopettamisen syy on ihan hirveä työ, joka on melkein ajanut burnoutin partaalle ja sen vuoksi olen hakenut uutta työpaikkaa ja nyt sen sain, jes. Aion siis sanoa, ettei työ sovi minulle ja se on purun syy. Mitä jos työnantaja kysyy, onko mulla toinen työ ja olen maailman huonoin valehtelija. Mitä vastaan? Valehtelenko päin naamaa vai mitä sanon? Pomo on tosi kiva ihminen ja minä superkiltti ja tunnollinen ja hirvittää jo valmiiksi tuo tilanne niin, että pahaa tekee.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sano mitään. Olen ollut luottamusmies ja tuo on se ohje mikä pitää antaa jos asiaa kysytään.

Vierailija
2/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse sanoa syyksi kuin että työ ei vastannut sitä, mitä odotit haastattelun ja työpaikkailmoituksen perusteella työn olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyy onko toinen työ, niin miksi siihen pitäisi valehdella? Kyllä ihminen saa vaihtaa työpaikkaa milloin vaan. 

Vierailija
4/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyy onko toinen työ, niin miksi siihen pitäisi valehdella? Kyllä ihminen saa vaihtaa työpaikkaa milloin vaan. 

Siksi että uusi työpaikka ei ole hyväksyttävä syy työsuhteen purkamiseen. Vittumainen pomo voi viedä asian oikeuteen ja vaatia korvauksia.

Vierailija
5/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa jos on laittanut nimensä voimassa olevaan työsopimukseen.

Jotenkin vajaata väkeä täällä kun kuvittelee että kaikki eteen työnnetyt paperit voi allekirjoittaa ilman seurauksia.

Koejalla työsuhteen voi onneksi purkaa siihen paikkaan ilmoittamalla että työ ei vastannut sitä kuvaa jonka siitä oli saanut ennen allekirjoitusta.

Viisi minuuttia asiallisin perustein tehdyn koeaikapurun jälkeen on ihan laillista vetää nimi uuteen työsopimukseen.

Vierailija
6/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kirjallisena että purat työsuhteen koeajalla. Älä mainitse mitään syytä tässä ilmoituksessa.

Jos henk koht tulee puheeksi, niin voit sanoa että ihmiset on ihania mutta työ ei vastannut odotuksia tms.

Vierailija
7/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vajaata väkeä täällä kun kuvittelee että kaikki eteen työnnetyt paperit voi allekirjoittaa ilman seurauksia.

Koejalla työsuhteen voi onneksi purkaa siihen paikkaan ilmoittamalla että työ ei vastannut sitä kuvaa jonka siitä oli saanut ennen allekirjoitusta.

Viisi minuuttia asiallisin perustein tehdyn koeaikapurun jälkeen on ihan laillista vetää nimi uuteen työsopimukseen.

Mistä sitä kukaan tietää milloin joku sopimus on allekirjoitettu? Voihan sen uuden sopimuksen solmia ja hyvä niin on tehdäkin ennen kuin käy ottamassa loparit vanhasta paikasta.

Vierailija
8/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pomo kysyy että onko sinulla jo uusi paikka niin vastaa ympäripyöreästi että ajattelit etsiä vähän toisenlaista työtä tällä kertaa ja tämä oli arvokas kokemus sinulle. Näin pääset luistamaan kysymyksestä ilman valehtelua.

Vierailija
9/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä jättänyt uuden työsopimuksen allekirjoitusta irtisanomisen jälkeen. Toki uuteen paikkaan aloitus on sovittu siten, että vanhan työn irtisanomisaika on huomioitu, mutta aina mä olen ensin allekirjoittanut uuden ja irtisanonut vasta sitten vanhan.

Ja tässä tapauksessa on kyseessä vielä tosiaan koeaikapurku.

Vierailija
10/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kirjallisena että purat työsuhteen koeajalla. Älä mainitse mitään syytä tässä ilmoituksessa.

Jos henk koht tulee puheeksi, niin voit sanoa että ihmiset on ihania mutta työ ei vastannut odotuksia tms.

Kehtaako näin tehdä? Mietin, että tekisin jollekin onnettomalle, joka työni perii, listan, missä on kaikki tekeillä olevat tehtävät ja tulossa olevat. Minulla on myös henkilökohtaista tavaraa työpaikalla, ne pitäisi hakea ja samoin viedä kaikki avaimet, koneet ja puhelimet yms. sinne. Ajattelin siis automaattisesti, että tämä on hoidettava kasvotusten mutta olisi kyllä helpompaa vain kirjallisesti ilmoittaa. Onko se pelkurimaista ja tökeröä? Kaikki tyypit siellä niin kivoja mutta mun työ on vaan aivan tajuttoman kuormittavaa ja sekavaa eikä muutosta ole tullut vaikka olen asiasta useamman kerran jo näinkin lyhyessä ajassa kertonut.

Vierailija
11/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että uusi työpaikka ei ole hyväksyttävä syy työsuhteen purkamiseen. Vittumainen pomo voi viedä asian oikeuteen ja vaatia korvauksia.

Eihän se toinen työ ole purkamisen syy vaan sen seuraus.

Vierailija
12/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pomo kysyy että onko sinulla jo uusi paikka niin vastaa ympäripyöreästi että ajattelit etsiä vähän toisenlaista työtä tällä kertaa ja tämä oli arvokas kokemus sinulle. Näin pääset luistamaan kysymyksestä ilman valehtelua.

Tämä on hyvä, kiitos!

Vierailija
13/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se olekaan se syy vaan se että ei pitänyt työstä. Ihminen saa solmia vaikka kymmenen työsopimusta yhtä aikaa jos vain pystyy niistä töistä selviytymään.

Vierailija
14/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se toinen työ ole purkamisen syy vaan sen seuraus.

Noinhan se monesti on. Ainakin minulla on se tilanne, että olen jo monta kertaa meinannut lähteä tyhjän päälle, kun työt ovat kaatuneet niskaan eli syy purkuun on nimenomaan työn sisältö. Olen kuitenkin sinnitellyt ja hakenut uutta ja nyt sen sain. Olisi vaan pitänyt lähteä jo aiemmin, olisi monet unettomat yöt ja väsymyksen itkut jääneet väliin.

Vierailija
15/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtaako näin tehdä? Mietin, että tekisin jollekin onnettomalle, joka työni perii, listan, missä on kaikki tekeillä olevat tehtävät ja tulossa olevat. Minulla on myös henkilökohtaista tavaraa työpaikalla, ne pitäisi hakea ja samoin viedä kaikki avaimet, koneet ja puhelimet yms. sinne. Ajattelin siis automaattisesti, että tämä on hoidettava kasvotusten mutta olisi kyllä helpompaa vain kirjallisesti ilmoittaa. Onko se pelkurimaista ja tökeröä? Kaikki tyypit siellä niin kivoja mutta mun työ on vaan aivan tajuttoman kuormittavaa ja sekavaa eikä muutosta ole tullut vaikka olen asiasta useamman kerran jo näinkin lyhyessä ajassa kertonut.

Kirjallisesti ei tarkoita sitä, että lähetät kirjeen / sähköpostin ja katoat paikalta. Vaan että vaikka töissä ollessasi laitat sähköpostin tai ojennat paperin esimiehelle. Tai ensin kerrot esimiehelle aikeistasi ja laitat saman vielä sähköpostilla kirjallisesti.

Aina kaikki kirjallisena, vaikka olisi kasvotustenkin juteltu. Ei jää sitten epäselvyyksiä.

Vierailija
16/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai uusi työ on hyväksyttävä syy, mutta ei sitä kannata sanoa. Koeaika on laillinen ja työ suhteen purku laillinen. Tyhjän päälle ei ole mahdollista jäädä. Kun purkaa työsuhteen koeaikaan vedoten niin ei ole enää mistään velvollinen työnantajalle.

Vierailija
17/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaikka että sait paremman tarjouksen.Noin sanoin itsekin.Tai mitään ei ole pakko sanoa...

Vierailija
18/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaikka että sait paremman tarjouksen.Noin sanoin itsekin.Tai mitään ei ole pakko sanoa...

Nimeomaan tämä on ihan oikeudessa todettu asiattomaksi purkuperusteeksi ja työntekijä määrätty korvauksiin.

Onneksi AINOA tapa todistaa se on jos koeajalla irtisanoutuva työntekijä itse on niin pässi että laittaa sen kirjallisena tai sanoo todistajien läsnäollessa ääneen.

Kukaan ei estä hankkasta uutta duunia kunhan vanhan purkaa koeajalla siksi ettei se "vastannut kuvaa joka siitä oli annettu" sillä tuo on hyväksytty peruste jota on mahdotonta kiistää koska kyseessä on työntekijän oma mielikuva.

Työnantajalle on annettu lisäksi vapaa oikeus purkaa koeaikana erinomaisesti työssä suoriutuneen työntekijän työsuhde vetoamalla täysin keksittyyn "työyhteisöön soveltumattomuuteen" jota ei tarvitse perustella mitenkään.

Vierailija
19/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos purkaa sopimuksen, koska " ei koe itseään sopivaksi työhön " ?

Vierailija
20/87 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sano mitään. Olen ollut luottamusmies ja tuo on se ohje mikä pitää antaa jos asiaa kysytään.

Minä olen luottamusmies ja meille on ihan selkeästi sanottu, että laissa oleva pykälä sitoo molempia osapuolia.

"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Syy kannattaa kertoa tai voi päätyä maksajaksi, kun työnantaja huomaa, että työntekijä vaihtoi parempipalkkaiseen työhön. Tästä on KO:n päätös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän