Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
No itse oon aika korkeassa sos.ek. asemassa ja näytän kyllä ihan resupekalta. Vihaan vaatekauppoja.
hemuli_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Kyllä. Kuvitelkaa joku pankinjohtaja, jolla kädet ja kaula tatuoitu. Ei. Mutta jonkun raksasiivoojan voin nähdä tatuoituna.
Toisaalta, jos tutkittaisiin kuinka iso prosentti alle 30v korkeakoulutetuista naisista on tatuoitu, niin se voisi yllättää monet.
Mutta kyllähän tuokin on luokkasidonnaista, miten paljon niitä otetaan ja millaisia. Monella nuorilla korkeakoulutetuilla on joku pieni jossain, mutta ei mitään sleevejä. Tatuoinnit on juttu, mitä moni haluaa kokeilla, mutta eihän esim. Sanna Marinilla ole mitään kaulatatuointeja. Eli kyllä siinä raja tulee vastaan, miltä ei haluta näyttää. Tämä on varmaan myös sitä ilmiötä, että voidaan ottaa tiettyjä juttuja duunareilta, mutta turvallisissa rajoissa, niin ettei tule haittaa omalle asemalle yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla varallisuus ei näy mitenkään. Tallustelen kaupungilla kumisaappaissa, virttynyt fleece pusero päällä ja kollege housut jalassa. Baariin laitan farkut ja tennarit, sekä prätkätakin.
Varallisuutta on erittäin paljon, auto uusi, mutta pahemmin huomiota herättämätön (70 000 euroa). Mökki päijänteellä, purjevene ja moottorivene. Näitähän väki ei edes näe. Iso talo maalla, josta ulkopuoliset eivät tiedä mitään. Iso osakesalkku, kiinteistöjä ja asunto-osakkeita paljon. Nämä eivät näy ulkopuolisille. Moottoripyörä, mönkijä, moottorikelkka. Paljon huippuluokan vehkeitä, joista ulkopuoliset eivät tiedä mitään.
Unohtui sanoa, että teen 2-3 päivää kuukaudessa töitä järjettömällä palkalla. Ei merkkivaatteita, vaan halppisvaatteita. Ei kallista kelloa, tai muita ulkoisia merkkejä varallisuudesta. Minua voisi katsoa halveksuen laitapuolen kulkijaksi. Tosin kroppa ja ryhti viestii ihan jotain muuta.
Mutta et kumminkaan malta olla vähän kerskailematta Aihe vapaa -palstalla. Hellyttävää.
Niin, tässähän kysytään miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä. Vastasin, että osaltani se ei näy mitenkään.
Kertokaapa, paljonko pitää olla ihmisellä omaisuutta ollakseen varakas tai sitten ihan rikas? Ja paljonko pitää saada nettona kuukaudessa käteen ollakseen hyvätuloinen tai supertuloinen? Summat per henkilö, ei per perhe.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku valaista, kuinka erottaa yläluokka ja ylempi keskiluokka toisistaan?
Mietitäänpä. Minusta tärkein erottava asia on sukutausta. Yläluokkaan synnytään, ylemmässä keskiluokassa on paljon niitä, joiden sukutausta on kirjavampi.
Yläluokasta tässä keskustelussa sanottu huomio pitää mielestäni paikkansa. On varaa olla välittämättä siitä mitä muut ajattelevat, jolloin ulkoiset seikat eivät merkitse juuri mitään. Ne voivat olla mitä tahansa äärimmäisestä hienostuneisuudesta tavanomaisen kautta pihistelyyn. Yläluokassa on paljon boheemeja. Lähes kaikki yläluokkaiset, julkisuudessa viihtyvät henkilöt ovat sellaisia. He ovat poikkeuksia, sillä matala profiili on yläluokan tunnusmerkki. Näin Suomessa, mutta eri mantereilla yläluokka on hiukan erilaista kuten "uusilla mantereilla" joissa luokkayhteiskunta on tuontitavaraa ja siten osittain museaalista.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa, paljonko pitää olla ihmisellä omaisuutta ollakseen varakas tai sitten ihan rikas? Ja paljonko pitää saada nettona kuukaudessa käteen ollakseen hyvätuloinen tai supertuloinen? Summat per henkilö, ei per perhe.
Suurituloisen rajana Suomessa on 80 000 euroa, mitä pidän pieninä tuloina ja hämmästyin aikoinani, kun tuon tarkistin (täällä olleen luokkayhteiskuntakeskustelun seurauksena).
Varakkuuden virallista määritelmää Suomesta en tiedä, tietääkö joku muu? Sehän on aivan eri asia kuin ansiotulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla varallisuus ei näy mitenkään. Tallustelen kaupungilla kumisaappaissa, virttynyt fleece pusero päällä ja kollege housut jalassa. Baariin laitan farkut ja tennarit, sekä prätkätakin.
Varallisuutta on erittäin paljon, auto uusi, mutta pahemmin huomiota herättämätön (70 000 euroa). Mökki päijänteellä, purjevene ja moottorivene. Näitähän väki ei edes näe. Iso talo maalla, josta ulkopuoliset eivät tiedä mitään. Iso osakesalkku, kiinteistöjä ja asunto-osakkeita paljon. Nämä eivät näy ulkopuolisille. Moottoripyörä, mönkijä, moottorikelkka. Paljon huippuluokan vehkeitä, joista ulkopuoliset eivät tiedä mitään.
Unohtui sanoa, että teen 2-3 päivää kuukaudessa töitä järjettömällä palkalla. Ei merkkivaatteita, vaan halppisvaatteita. Ei kallista kelloa, tai muita ulkoisia merkkejä varallisuudesta. Minua voisi katsoa halveksuen laitapuolen kulkijaksi. Tosin kroppa ja ryhti viestii ihan jotain muuta.
Mutta et kumminkaan malta olla vähän kerskailematta Aihe vapaa -palstalla. Hellyttävää.
Niin, tässähän kysytään miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä. Vastasin, että osaltani se ei näy mitenkään.
Kyllä se näkyy, vaikka et itse sitä huomaisi. Vastauksesi kertoo, että sosiaalinen liikkuvuutesi on alhainen eli et törmää muihin kuin kaltaisiisi.
Yleissivistyksen määrä on aika merkitsevä.
Tietenkään kouluttamaton ei ole tyhmä, ja hän voi olla laajasti lukenut asioita jotka häntä kiinnostaa. Mutta silti voi olla yleissivistyksessä ihan arjessa silmin havaittavia aukkoja.
Kukaan siitä ei tietenkään sano, joten henkilö itse tätä tuskin huomaa. Hänet ohjataan asian yli ohimennen, siitä numeroa tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
hemuli_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Kyllä. Kuvitelkaa joku pankinjohtaja, jolla kädet ja kaula tatuoitu. Ei. Mutta jonkun raksasiivoojan voin nähdä tatuoituna.
Toisaalta, jos tutkittaisiin kuinka iso prosentti alle 30v korkeakoulutetuista naisista on tatuoitu, niin se voisi yllättää monet.
Mutta kyllähän tuokin on luokkasidonnaista, miten paljon niitä otetaan ja millaisia. Monella nuorilla korkeakoulutetuilla on joku pieni jossain, mutta ei mitään sleevejä. Tatuoinnit on juttu, mitä moni haluaa kokeilla, mutta eihän esim. Sanna Marinilla ole mitään kaulatatuointeja. Eli kyllä siinä raja tulee vastaan, miltä ei haluta näyttää. Tämä on varmaan myös sitä ilmiötä, että voidaan ottaa tiettyjä juttuja duunareilta, mutta turvallisissa rajoissa, niin ettei tule haittaa omalle asemalle yhteiskunnassa.
Miksi nämä tatuoinnit ovat tällä palstalla niin iso juttu? Se on jäänyt minulle arvoitukseksi. Niitä pohditaan päivät pääksytysten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta peritystä asemastaan ei voi liikkua kuin askeleen suuntaan tai toiseen. Yläluokkalainen työtön perijä on silti minimissään ylempää keskiluokkaa asuessaan vanhassa jugend-asunnossaan eläen perinnöllään leveästi. Alempaan keskiluokkaan kuuluva voi nousta maksimissaan keskiluokkaan tai ylempään keskiluokkaan mikäli on erittäin menestynyt akateemisesta sekä tienaa valtavasti.
Tätä mieltä ovat ainakin sosiologit, että isompaa hyppyä ei pysty tekemään. Tapojen ja arvostusten ero on niin suurta (käytännössä lapsuuden ja nuoruuden merkitys).
Niin mikäkin on se uskomaton voima mikä estää?
Puuttuu ainakin perityn rahan, vaurauden ja sivistyksen vaikutus lapsuuden tapakasvatukseen. Kuten sanottua, vauraus ri välttämättä näy kalliina leluina tai rikkaina ystävinä lapsuudessa, vaan esimerkiksi rentoutena ja jopa kunnianhimottomuutena, koska omaa asemaa ei ole koskaan joutunut pohtimaan. Alemmuuskompleksi puuttuu.
En näe mitään syytä, etteikö näitä asioita voisi opetella. Etiketti ja käytöstavat ovat helpoimmasta päästä. Voit opetella olemaan sinut hienoissa ympyröissä ja tilanteissa. Alemmuuskompleksi on hoidettavissa oleva ominaisuus.
Tahdon korjata, että puhutte asiasta yleistäen, mutta mikään ei ole täysin mahdotonta.
Käytän esimerkkinä itseäni. Olen lähtöisin alkoholistiperheestä, jossa ruokahuolto roikkui sosiaalitoimiston ruokalappujen varassa. Pukeuduin serkun vanhoihin vaatteisiin, en koskaan päässyt mihinkään tai saanut mitään hienoa. Vanhempani ovat erittäin karkeita käytökseltään ja elämäntyyliltään.
Nykyään olen rento kirjailija, jolla on sivubisnes jolla maksan laskuni. Olemukseni on boheemin rento, mutta tyylikäs. Minut oletetaan usein turistiksi. Keskustelen sujuvasti aiheesta kuin aiheesta, olen hionut käytöstavat ja diskreetin kohteliaan käytöksen syvälle tajuntaani. Olen siis ihan tarkoituksella päntännyt näitä asioita aikanaan. Olen hyvin antelias ja teen hyväntekeväisyyttä. Tietynlaiset ihmiset huomioivat läsnäoloni ja kohtelee minua vertaisenaan, kun taas toisenlaisille olen ilmaa. En koe olevani ulkopuolinen vaikka olisin miten hienossa tilaisuudessa.
Olet ilmeisesti kuitenkin edelleen sosiaalitoimiston elättämä, joskin sisäsiistimpi kuin lapsuuden perheesi. Luokkaretkeä ei ole tapahtunut.
Kuten mainitsin, minulla on liiketoimintaa joka elättää minut.
Verkostomarkkinointikin on toki liiketoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näkyy, vaikka et itse sitä huomaisi. Vastauksesi kertoo, että sosiaalinen liikkuvuutesi on alhainen eli et törmää muihin kuin kaltaisiisi.
Päinvastoin. Nautin tavallisten ihmisten seurasta, varallisuudesta riippumatta. Karsastan kultakellopellejä ja urheiluauto friikkejä, sekä merkkivaatteilla koreilevia.
Taas täällä menee varallisuus ja luokka sekaisin.
Voi olla rutiköyhä yläluokkainen aatelinen, se ei hänen yläluokkaansa muuta. Hän tietää edelleen, mikä hänen isoäidin tauluista on Schjerfbeck, ja mitä se tarkoittaa ja kuka se on.
Voi olla todella varakas työväenluokkainen ihminen, joka ei kuitenkaan erottaisi arvotaulua tusinatavarasta.
Kansainvälinen eliitti on kansainvälistä. Ts. ei olla juututtu periferiamaahan vaan asutaan, työskennellään ja liikutaan maailmalla. Vaatii jonkin verran uskallusta, sivistystä ja kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurituloisen rajana Suomessa on 80 000 euroa, mitä pidän pieninä tuloina ja hämmästyin aikoinani, kun tuon tarkistin (täällä olleen luokkayhteiskuntakeskustelun seurauksena).
Varakkuuden virallista määritelmää Suomesta en tiedä, tietääkö joku muu? Sehän on aivan eri asia kuin ansiotulot.
Suomessa pääsee 1%:n joukkoon noin 1,5-2 miljoonan euron nettovarallisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Nautin tavallisten ihmisten seurasta, varallisuudesta riippumatta. Karsastan kultakellopellejä ja urheiluauto friikkejä, sekä merkkivaatteilla koreilevia.
Sitähän minä juuri sanoin, ettet liiku erilaisissa piireissä, vaan tasalaatuisissa, samanlaisissa. Silloin erot eivät tule näkyviin sinulle itsellesi, sinua koskien. Niin itsekin olen tehnyt ja kuvittelin, ettei Suomessa ole yhteiskuntaluokan välisiä eroja kovinkaan paljon. Kun ensimmäisiä kertoja kirjoitin jonkun asian täällä itsestäni, minua epäiltiin heti trolliksi siksi, että se poikkesi niin paljon siitä mitä täällä aikaansa viettävät ihmiset näkevät ja kuulevat omasta elämänpiiristään. Ja minä olin hämmästynyt miksi niin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekään ei kovin paljon ole. Suomalaiset ovat köyhää kansaa, sotien jälkeen olimme kehitysmaa, ja vaikka sieltä olemme ponnistaneet pitkälle, se näkyy edelleen.
Miten paljon Ukrainakin joutuu nyt ponnistelemaan takamatkasta, kun örkit koettavat tuhota kaiken pohjattomassa pahuudessaan ja ilkeydessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekään ei kovin paljon ole. Suomalaiset ovat köyhää kansaa, sotien jälkeen olimme kehitysmaa, ja vaikka sieltä olemme ponnistaneet pitkälle, se näkyy edelleen.
Miten paljon Ukrainakin joutuu nyt ponnistelemaan takamatkasta, kun örkit koettavat tuhota kaiken pohjattomassa pahuudessaan ja ilkeydessään.
Suomi todella on köyhä maa. Muissa Pohjoismaissa ja jopa Italian ja Espanjan kaltaisissa "köyhissä" maissa kotitalouksien varallisuus on paljon suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälinen eliitti on kansainvälistä. Ts. ei olla juututtu periferiamaahan vaan asutaan, työskennellään ja liikutaan maailmalla. Vaatii jonkin verran uskallusta, sivistystä ja kielitaitoa.
Hmmm. Jos katsotaan historian valossa, niin yläluokalle kansainvälisyys on normaalia ja paikallaan pysyminen epänormaalia. Suomalaiset aateliset esimerkiksi elivät useissa maissa (pl. talonpoikaisaatelisto eli sotimalla aatelisarvon saaneet) ja myöhemmin sivistyneistö. Ruotsi, Venäjä, Saksa ovat tässä katsannossa ne kotimaat Suomen lisäksi, ja virkistysmatkat suuntautuivat Venäjän eteläosiin, Ranskaan ja Italiaan.
Tuollaisilla taustoilla uskallusta ei tarvita juurikaan, kun kielitaitokin tuli kodin perintönä eli koskaan ei ole asuttu vain yhdessä maassa. Tämä porukka on varmuudella yläluokkaa paitsi Venäjällä, josta yläluokka tapettiin, elleivät ehtineet maanpakoon.
Koulukiusatut nörtit :D Me ainaki Jessican kans kiusataa aina ja yks nörde poika meen luokalt ku sil ei oo varaa ostaa muuta ku äitin kans yks paahtoleipäpaketti ja ne asuu jossain kaupungin vuokrakämpässä (aina sanotaa sille et roskikses). Tollasia pitääki kiusata, kerran saatiin se itkemäänki ku sanottii sille et se panee äitiään ku ei muuta saa :D Onneks meiän luokalla on kans siistejä kovispoikia ja nekin kiusaa tota!