Miten helppoa on kesäkurpitsan kasvattaminen, onko porkkana helpompaa? Ketään maaseudulta vastaamassa?
Kommentit (10)
On raivostuttavan helppoa. Joka vuosi lupaan itselleni, että vain yksi taimi, korkeintaan kaksi ja kuitenkin niitä tuli laitettua tänä vuonnakin neljä. Tai oikeastaan vain kaksi. Ne kaksi muuta heitin "pois" kompostikasan päälle ja siellä ne nyt pukkaa kukkaa ja kurpitsaa tulemaan. Hukun ajoittain niihin kurpitsoihin, yritän tyrkyttää tuttaville ja sukulaisille. Raastoin neljä litraa raastetta pakkaseen. Kaksi kiloa laitoin hilloksi. Kaksi litraa raasteena neljään kesäkurpitsakakkuun. Joka ruokaan olen laittanut kekua heinäkuusta alkaen. Ja lisää vaan tulee... Helpompaa kuin porkkanan kasvatus, on minulla sitäkin.
Kesäkurpitsasta on oma kokemus, että kannattaa laittaa ainakin kaksi taimea, saa paremman sadon. Periaatteessa pitäisi yksikin riittää, mutta joskus olen jäänyt vallan ilman satoa, kun olen laittanut vain yhden.
Porkkanan harvennus ei ole kivaa. Kokeilin tänä kesänä sellaisia siemeniä, jotka ovat jonkun kuitukankaan sisällä. Sillä pääsi vähemmällä harvennuksella. Hyvä sato on tulossa.
Kesäkurpitsa kannattaa kasvattaa taimesta, helpompi, mun kaveri toi palstaltaan ison kesäkurpitsan ja tein kesäkurpitsa vuokaa, nämä . On lempi syksyn sadon ruoka.
Kesäkurpitsa kasvaa missä vaan lannoitetussa kipossa tai maassa, porkkana vaatii ilmavan hiekkaisen ja lannoitetun maan. Porkkanahärö syö reikiä, kurpitsaa vaivaa korkeintaan kotilot.
Molemmat helppoja, yksi taimi kesäkurpitsaa, liikaa tulee satoa.
Porkkanan harventaminen helppoa kun antaa kasvaa n, 5-7 senttiseksi, sitä ennen välit harattu rikkaruohoista.
Vastauksia haluttiin MAASEUDULTA. Mikään ei kasva maaseudulla ilman byrokratiaa, isoja koneita ja tukiaisia. Ei edes kesäkurpitsa. Ne selvästi kasvavat kaupungissa paremmin.
Sankossa olen kasvattanut monena kesänä kesäkurpitsaa. Eivät kasva liian suuriksi eikä satoa tule mielettömästi, noin 2-3 kpl/sanko. Tänä vuonna oli 4 sankoa, kaksi keltaista kurpitsaa ja kaksi vihreäraitaista.
Kesäkurpitsa on naurettavan helppo. Se kasvaa, vaikka ei haluaisikaan. Porkkana sen sijaan haastavampi ja ottaen huomioon kuinka halpaa on ostaa kaupasta, en kasvattele itse porkkanaa.
Porkkan kasvatus ei ole "helppoa" sitä pitää harventaa. Kesäkurpitsa on äärestä helppo, siemen maanhan, kastelua tarvittaessa.