Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Ennen liitettiin merimiehiin, nyt luokka on laskenut alemmaksi
Onhan tatuointeja professoreillakin, vaikka on kuinka yläluokkainen. Ainakin tuolla mökkinaapurilla, joka on yliopiston palkkalistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vaasta näkyy hyvin käänteisesti lukema ihmisen sosiaaliluokasta.
Tämä on stereotypia, joka ei pidä paikkaansa. Itse olen kiinnittänyt huomiota asiantuntijoiden esiintymiseen eri medioissa. He edustavat tukevasti keskiluokkaa. Ovat monesti myös tukevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.
Ja samoin ne maltillisemmmin rikkaa. Väittäisin että puheesta ja tavasta huomioida toisia ihmisiä voi päätellä parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelun ahtaus näkyy alimmissa sosiaaliluokissa, ja onhan tietynlainen ahdasmielisyys tyypillistä vielä keskiluokkaisillekin. Se on ihan universaalia, mutta siihen vielä päälle suomalainen yhä edelleen melko yhdenmukainen elämäntapa ja arvomaailma, niin ne irtiototkin on melko vaatimattomia, ja menestyksen merkki on henkilöiden omasta mielestä kivitalon puolikas Espoosta tai Teema-astiat ja yliopistossa opiskelevat lapset.
Keskiluokkaiset ajattelee kyllä kaikkein ahtaimmin. Kyllä on köyhimmillä melko vapaata menoa monesti ja heitä sanot ahtaimmiksi?
Niin.UKssa juuri työväenluokkaiset nuoret pukeutuivat näkyvästi pintamuotiin,käyttivät koruja ja ehostivat runsaasti,ripsien pidennysten ja hiuslisien ja tekokynsien kera.Mm isot rengasmaiset korvakorut olivat n.25v sitten tyypillistä työväenluokkaisille naisille.Ja tietty puhéesta UKssa kuulee välittömästi "mistä tulet".
Muistan kun eräässä työpaikassa ranskalainen henkilö avasi suunsa ja sieltö tuli vahvaa työväenluokan puhetta jolloin kaikilta loksakti suu auki.Hlö oli korkeakoulutettu ja keskiluokkainen taustaltaan kotimaassaan mutta brittipuolison suku työväenluokkainen.
Britanniassa yläluokan iäkkäämpi väki pukeutuu silkkiin ja tweedin välittämättä koinsyömistä.Olen nähnyt häissä ja hautajaisissa saman tweedpukuisen miehen jolla oli sepaluksen kohdalla koinsyömä reikä.Mutta "who cares" kun on rahaa.Ja oikea korostus🤣 If know what I mean...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tatuointeja professoreillakin, vaikka on kuinka yläluokkainen. Ainakin tuolla mökkinaapurilla, joka on yliopiston palkkalistoilla.
Onhan proffia myös työväenluokasta.Tiedän useamman joilla duunarivanhemmat, yhdellä alkoholisti isä ja vaikeasti päihdeongelmaisia sisaruksia.Ja olenpa kuullut lapsena huostaanotetusta proffastakin.Itse inhoan tatuointeja yli kaiken, mutta se johtuu juuri työväenluokkaisesta taustastani.Vaikka koulutusta on yliopistostakin.Tosin ymmärsin heti että jokainen normaalilla ÄO:lla varustettu pystyisi samaan.Kyse on motivaatiosta.Minäkin olisin ollut kenties tyytyväisempi rekkakuskina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatella, joskus niitä oli aatelisilla ja kuninkaallisillakin. Esim Itävallan keisarinna Sissillä. Ei ylempää luokkaa olisi voinut ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytyy arvokkaasti kaikkia ihmisiä kohtaan eli on nöyrä, kohtelias, ystävällinen ja auttavainen.
👍👍👍👍😁😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaan voisi lukea lävistykset
Olisitpa nähnyt erään naislääkärin jonka vastaanotolla kerran kävin...🤣🤣👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alempi luokka:
-ylipaino
-tautoinnit
-tupakointi
-nuuska
-moukkamainen ja jopa törkeä käytös
-usein huonolla tuulella oleminen
Ylempi luokka:
-hoikkia
-ei tatuointeja
-ei tupakointia tai nuuskausta
-kohtelias ja huomaavainen käytös kaikkia kohtaan
-usein hyvällä ja iloisella mielellä oleminen
Useimmiten ne "ylemmät luokat" ovat moukkamaisesti, jopa törkeästi, käyttäytyviä, eivätkä tiedä mitään huomaavaisesta käytöksestä. Mutta jatka vaan oman propagandasi levittämistä. Sitä on hauskaa seurata vierestä
On jopa tutkittu että mitä alempi tulotaso, sitä empaattisempia ihmiset ovat muille. Ja ainakin vaurakkaiden perheiden lapset voivat olla hyvinkin negatiivisia. Eivät ymmärrä miten hyvin niillä on.
Vierailija kirjoitti:
Britanniassa yläluokan iäkkäämpi väki pukeutuu silkkiin ja tweedin välittämättä koinsyömistä.Olen nähnyt häissä ja hautajaisissa saman tweedpukuisen miehen jolla oli sepaluksen kohdalla koinsyömä reikä.Mutta "who cares" kun on rahaa.Ja oikea korostus🤣 If know what I mean...
Kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelun ahtaus näkyy alimmissa sosiaaliluokissa, ja onhan tietynlainen ahdasmielisyys tyypillistä vielä keskiluokkaisillekin. Se on ihan universaalia, mutta siihen vielä päälle suomalainen yhä edelleen melko yhdenmukainen elämäntapa ja arvomaailma, niin ne irtiototkin on melko vaatimattomia, ja menestyksen merkki on henkilöiden omasta mielestä kivitalon puolikas Espoosta tai Teema-astiat ja yliopistossa opiskelevat lapset.
Keskiluokkaiset ajattelee kyllä kaikkein ahtaimmin. Kyllä on köyhimmillä melko vapaata menoa monesti ja heitä sanot ahtaimmiksi?
Kyllä, alemmissa luokissa on vapaampaa tietyissä asioissa, ei olla moraalisesti niin tuomitsevia tai hyvesignaloida julkisesti. Mutta ajattelu on sillä tavalla ahtaampaa, että kun ei ole työkaluja monimutkaisempaan prosessointiin, niin koplataan monimutkaisia asioita yhteen. Leimataan vaikka herrojen metkuiksi kaikki mahdolliset asiat jotka eivät välittömästi itseä kosketa, ilmastonmuutos valheeksi tai kaikki asiat hahmotetaan vihervassari-laitaoikeisto-akselilla. Ikään kuin kanta eri asioihin omaksuttaisiin valmiina paketteina. Persuissa on tästä hyviä esimerkkejä, kun pitää jotain asiaa vastustaa vain, koska joku vihervassari kannattaa sitä. Heillä ehkä se kouluttamattomuus näkyy liian usein virheluentana ja ohjelmallisuutensa, jota ahtaudeksi voisin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
Kyllä, mutta sosiaaliluokka näkyy siinä, missä niitä käyttää. Minulla verkkarit on käytössä vain kotona perheen kesken rentoutuessa tai liikuntaharrastuksessa, ei missään muualla. En voisi kuvitella meneväni niissä edes lähikauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alempi luokka:
-ylipaino
-tautoinnit
-tupakointi
-nuuska
-moukkamainen ja jopa törkeä käytös
-usein huonolla tuulella oleminen
Ylempi luokka:
-hoikkia
-ei tatuointeja
-ei tupakointia tai nuuskausta
-kohtelias ja huomaavainen käytös kaikkia kohtaan
-usein hyvällä ja iloisella mielellä oleminen
Useimmiten ne "ylemmät luokat" ovat moukkamaisesti, jopa törkeästi, käyttäytyviä, eivätkä tiedä mitään huomaavaisesta käytöksestä. Mutta jatka vaan oman propagandasi levittämistä. Sitä on hauskaa seurata vierestä
On jopa tutkittu että mitä alempi tulotaso, sitä empaattisempia ihmiset ovat muille. Ja ainakin vaurakkaiden perheiden lapset voivat olla hyvinkin negat
Olen tavannut todella epäkohteliaasti ja moukkamaisesti käyttäytyvän akateemisessa asemassa työelämässä olevan aatelisen. Hänelle ei ilmeisesti ollut vielä keski-ikään mennessä valjennut, että aateluus velvoittaa myös käyttäytymään hyvin ventovieraitakin kohtaan. Ei hyvää käytöstä opeteta aatelisperheissä kai lapsille pelkästään Ritarihuoneen aatelistanssiaisia varten?
Joka tapauksessa hänen nihkeä asenteensa minuun huvitti siksi, etten ollut häneltä mitään vailla. Ihan työasioissa olin hänen kanssaan tekemisissä ja olen koulutetumpi kuin hän kun vertasin hänen CV:tään omaani. Mikään törkymöykkykään en ole. Pidän huolta hygieniasta ja siitä, että olen ainakin töissä kaikin puolin siisteissä vaatteissa ja hiukset kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ryhmään kuuluvat köyhät ja korkeasti koulutetut? Määritteleekö palkka ja varallisuus sen mihin luokkaan kuuluu?Suomessa monet korkeasti koulutetut voivat olla köyhempiä kuin vaikka ammattikoulun käyneet jotka ovat vaikka perustaneet yrityksen alle 30 vuotiaana. Samalla akateeminen tekee väitöskirjaansa.
Köyhät korkeakoulutetut kuuluvat prekariaattiin. Sosiaaliluokkana se ei istu kunnolla tuohon vanhempaan malliin, missä on selkeästi työväenluokka, keskiluokka ja yläluokka. Prekariaattiin voi kuulua niin matalasti koulutettu kuin korkeasti koulutettukin. Yhdistävänä tekijänä on epävarmuus elannosta ja elämisestä yleensä. Ilmiöllä on nimi, mutta (mielestäni) turhan harvoin siitä puhutaan tuolla nimellä julkisessa keskustelussa (tutkimuksessa kylläkin). Kotimaista prekaarikirjallisuuttakin on julkaistu, mutta sitä ei kutsuta sillä nimellä, eikä sitä todellakaan mainosteta sillä nimellä. Tähän saisi kyllä tulla muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vaasta näkyy hyvin käänteisesti lukema ihmisen sosiaaliluokasta.
Vaa'asta ei vaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
Kyllä, mutta sosiaaliluokka näkyy siinä, missä niitä käyttää. Minulla verkkarit on käytössä vain kotona perheen kesken rentoutuessa tai liikuntaharrastuksessa, ei missään muualla. En voisi kuvitella meneväni niissä edes lähikauppaan.
Ja aikuinen mies ei kävele kaupungilla shortseissa, oli vaikka miten kuuma.
Suomessa yläluokka marjastaa ja sienestää itse.
Tämä oli jotenkin tosi hauska :D No, eihän se kauppaopisto mitään ydinfysiikkaa tosiaan ole, jotta sikäli varmaankin ydinfyysikkoa vieraslajina mahdoton tunnistaa :'D Jos ei vaikuta superstressaantuneelta ja työskentelee vapaampiin aikoihin -> työtön ja syrjäytynyt, kilpailusta ja kilpavarustelusta ulos jäänyt vastoin omaa tahtoaan. Utopiaa monille on se tilanne, jossa omataan niin paljon taitoja ja keinoja, että voi tehdä makkaran mieleisekseen ja jopa kisan säännöt luodaan itse. Tietäen, että löytää keinot saavuttaa mitä tavoittelee, eikä se ole muiden vallan alla.