Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
4741/5592 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä suttusempi akka sitä enempi haisee kala ja hiki.

Lildssä on paljon tommosia

huomaa että on sosiaaliluokka tipahtanu alemmas

Vierailija
4742/5592 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset katsovat halveksivasti ja miehet esittävät...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4743/5592 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Taasko te näitä jauhatte?! LOL

Taas! Tämähän on palstan mielenkiintoisempia keskusteluja. Täällä suomalainen rahvas kerta toisensa jälkeen näyttää todeksi että me todella olemme yhtä suurta alaluokkaa 

Vierailija
4744/5592 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaammat yleensä ylimielisiä.

Köyhät yleensä jeesaa muita paljon helpommin. 

Vierailija
4745/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkapudokkaana olo on ihan hirveää. Pitää kuunnella työpaikalla, miten juntit puhuu jostain seiskan juoruista ja ties mistä temptation islandista sun muista roskasarjoista, vaikka itse kuuluu sivistysperheeseen.

En minä samanlaisessa tilanteessa kokenut oloani hirveäksi, päin vastoin oli todella kiinnostavaa päästä kurkistamaan aivan toisenlaiseen maailmaan kuin mistä itse oli kotoisin. Toki tiesin, etten kovin kauaa tule olemaan suorittavassa työssä, jossa tähän porukkaan tutustuin. Noilta ajoilta on jäänyt useampikin hyvä kaveri, joiden kanssa nähdään säännöllisesti. Edelleen olen ihan pihalla heidän tosi-TV ja vastaavista jutuistaan, mutta ei se haittaa :D

Vierailija
4746/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukat kulmakarvat, pistävät nännit näkyy paidan läpi. Kävelee tehokkaasti ja säntillisesti.

Vierailija
4747/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomaa yleensä matkustustavoista. Kieltämättä kaikki vähän köyhemmät ihmiset joita olen tavannut eivät ole lentäneet lomakohteisiin kovinkaan montaa kertaa, jos koskaan.

Viimeksi parturissa tein sosiaalisen virheen kun kerroin erinäisistä reissuistani ja parturi tokaisi ettei ole lentänyt melkeen kymmeneen vuoteen. Nolotti!

Vierailija
4748/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen huomaa yleensä matkustustavoista. Kieltämättä kaikki vähän köyhemmät ihmiset joita olen tavannut eivät ole lentäneet lomakohteisiin kovinkaan montaa kertaa, jos koskaan.

Viimeksi parturissa tein sosiaalisen virheen kun kerroin erinäisistä reissuistani ja parturi tokaisi ettei ole lentänyt melkeen kymmeneen vuoteen. Nolotti!

Minä taas kuuntelen kampaajan matkakertomuksia. Itse matkailen lähinnä kotimaassa.

Vierailija
4749/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua nolotti? Pidätkö muita ihmisiä niin heiveröisinä, etteivät he kestä kuulla yhdentekeviä juttuasi matkoistasi?

Samanlaisia juttuja kertoo 11 asiakasta tusinasta. Lomat, juhlat, ostokset, lapset, matkat, ihmissuhteet, siinä tiivistettynä yleisimmät jutut kampaajan tuolissa.

Vai pelkäätkö, että hän kadehtii sinua? Voin kertoa, että jos kampaajaa kiinnostaisi, hän lentäisi niihin lomakohteisiin itse.

Vierailija
4750/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me naiset ei aleta hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempia ilmaiseksi. 

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta. 

Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja ollaan loppuelämä kotona, laitettiin auto pois. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Vierailija
4751/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa oli thl:n edustaja muutama vuosi sitten ja sanoi, että eläkeläisten hoidontarve lisääntyy, pitää palkata 200 000 hoitajaa nykyisten lisäksi ja maksaa eläkeläisten hoito nousee 5 miljardista 10 miljardiin vuodessa.

Hallitus leikkaa nyt sotesta 500 miljoonaa. 

Me omaiset ei osallistuta eläkeläisten hoitoon, koska hallitus leikkasi ansiosidonnaisen, sovitellut päivärahat ja asumistuet 800 miljoonaa. 

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta. 

Vierailija
4752/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sosiaaliohjaaja soittaa, että täytyisi pitää palaveri eläkeläisen hoidosta niin me sanotaan että ei voida osallistua, hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja laitettiin auto pois. 

Ollaan kotona. 

Vierailija
4753/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus leikkasi ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa ja asumistukea eli ei voida mennä vuorotöihin. Laitettiin auto pois, ensimmäinen linja-auto menee töihin klo 8.00 ja illalla myöhemmin ei kulje enää linja-autoa.

Haetaan työkkärin listoilla päivätöitä. 

Vierailija
4754/5592 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sosioekonomiseen yhteiskuntaluokkaan kuuluu ammattikoulun käynyt asentaja, jonka tulot kuukaudessa ovat keskimäärin 4800 euroa?

Mihin luokkaan kuuluu maisteri, joka on opettaja ja saa palkkaa 3900 euroa kuukaudessa?

Määrittääkö sen sosioekonomisen yhteiskuntaluokan tulot vai koulutus?

Vierailija
4755/5592 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti tässä ketjussa mainitaan sitsit jonkinlaisena yläluokkaisena akateemisena juhlana. Sitsithän on apinoitu Ruotsista ja ne ovat hyvin, hyvin nuori perinne. Isäni oli esimerkiksi yliopistossa 90-luvun alussa eikä ollut kuullutkaan sitseistä, kun kerroin niistä joskus. Sitsithän kuuluvat tavallaan yleisemmin pohjoismaiseen yliopistokulttuuriin eikä mihinkään luokkaan. Sitsien pöytätavat myös poikkeavat sitsistä riippuen hyvin paljon tavallisista juhlaetiketin mukaisista pöytätavoista.

Minä olen ties kuinka monennen polven akateeminen, mutta en muista kotona puhutun sitseistä enkä osallistunut yksiinkään omana opiskeluaikana vuosituhannen alkupuolella. Opiskeluaikana kiinnostivat lähinnä opiskelu ja harrastukset, fuksivuoden jälkeen osallistuin todella vähän mihinkään opiskelijabileisiin. 

Vierailija
4756/5592 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sosioekonomiseen yhteiskuntaluokkaan kuuluu ammattikoulun käynyt asentaja, jonka tulot kuukaudessa ovat keskimäärin 4800 euroa?

Mihin luokkaan kuuluu maisteri, joka on opettaja ja saa palkkaa 3900 euroa kuukaudessa?

Koulutus ehdottomasti. 

Vierailija
4757/5592 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot ei ole määrittävä tekijä vaan omaisuus. Toinen sijoittaa osakkeisiin ja toinen tuhlaa.

Perhetausta vaikuttaa myös. 

Vierailija
4758/5592 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, köyhät nykyään haisee kun niillä ei ole enää varaa peseytyä.

Vierailija
4759/5592 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummatkin em. ovat keskiluokkaa. Koulutus ei niin nykyisin vaikuta kun yleistynyt ja kokenut inflaation, tulot jonkin verran ja tausta paljon. Kiteytettynä vaikutusmahdollisuudet, sekä oman elämän että yhteiskunnan suhteen, määrittävät luokan karkeasti. Näihin sisältyvät suhteet ja resurssit.

Vierailija
4760/5592 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo asentaja on työväenluokkaa. Oli tulot mitä tahansa. Yliopistokoulutuksen käynyt keskiluokkaa. Koulutus antaa myös paljon sosiaalista pääomaa, mitä ei voi tuloilla mitata. Meneepä vierailulle amisperheeseen tai korkeasti koulutettuun niin huomaat eron monessa: puhetavassa, ruokailutottumuksissa, sisutuksessa ym ym 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme