Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, ainakin päästä varpaisiin isologoisiin merkkivaatteisiin pukeutuminen antaa kuvan alemmasta keskiluokasta. Marimekon nahkalaukku Marimekko-tekstillä on melko varma merkki alemmasta keskiluokasta. Ehkä vaikea selittää, mutta jos jollain on päällä kerralla kaikki sen hetken trendikkäimmät kalliit vaatteet, kengät ja asusteet, on tämä todennäköisemmin alempaa keskiluokkaa kuin ylempää. Samoin, jos puetaan lasta ns. paremmin johonkin menoon, ja se on näkyvästi jonkun trendikkään kalliimman merkin vaate, joka kirkuu sitä merkkiä kilometrin päähän.
Ylemmillä luokilla on yleensä vähemmän meikkiä ja hiusten ja ripsien jatkeita kuin esim. duunareilla. Siis yleisesti luonnollisempi, mutta silti huoliteltu look. Vaatteet näkyvästi laadukkaita, mutta ei näkyviä merkkejä. Ja kun jollain oli noista koruista puhetta, niin oma lähipiiri on ylempää keskiluokkaa ja iso osa ostaa kyl
Kulttuuritanttakoru. Repesin. Juu, en itsekään pidä muista kuin neutraaleista pienistä koruista, mutta antaa jokaisen pitää mitä haluaa. En muutenkaan ymmärrä tätä toisten arvostelemista. Mikä siinä niin nyppii, jos joku pitää punaisesta hiusväristä ja isoista koruista. En lähtisi itse ketään arvostelemaan sen perusteella, miten pukeutuu tai millaisia koruja käyttää.
Kulttuuritantan ei ollut tarkoitus olla mitenkään haukkumista. Sillä tavalla nyt vaan kuvaillaan tietynlaista tyyliä ilman mitään negatiivista kaikua. Oma äitini on ylpeä kulttuuritantta.
Miesoletetuilla kaulahuivin solmimisessa ja kengissä. Postinumeroon ei voi luottaa. Ei ole tae mistään. Takaa mitään ei myöskään CV tai entinen status, mitä säilytetään kuin muinaisjäännöstä somessa. 🤭
ylempi sosiaalilukkahan se vasta juoppoa porukkaa on
Nännit kovenevat ja napakoituvat. Askel ylvästyy. Alhaisilla askel napakoituu mutta heidän nänninsä eivät kovetu. Sanna Marin aloitti topattujen liivien käytön huippu-uransa alkamisen aikoihin, olkoon se tuoreena todisteena. Jennifer Aniston on erittäin yläluokkainen ja mistä hänen näyttelijäntaitonsa tunnetaankaan frendeissä?
Vierailija kirjoitti:
Nännit kovenevat ja napakoituvat. Askel ylvästyy. Alhaisilla askel napakoituu mutta heidän nänninsä eivät kovetu. Sanna Marin aloitti topattujen liivien käytön huippu-uransa alkamisen aikoihin, olkoon se tuoreena todisteena. Jennifer Aniston on erittäin yläluokkainen ja mistä hänen näyttelijäntaitonsa tunnetaankaan frendeissä?
Nänneistä.
Vierailija kirjoitti:
Samarinilla ei ole rintoja.
Miesnännit.
Vierailija kirjoitti:
Miesoletetuilla kaulahuivin solmimisessa ja kengissä. Postinumeroon ei voi luottaa. Ei ole tae mistään. Takaa mitään ei myöskään CV tai entinen status, mitä säilytetään kuin muinaisjäännöstä somessa. 🤭
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni tässä nyt arvioimatta, olen huomannut kummallisen jutun: Tuttavissani on hyvinkin varakkaita henkilöitä, samoin kuin niitä, joiden on tultava toimeen melkoisen vähillä rahoilla. No, se ei aiheuta juurikaan eroa mielenkiinnon kohteissa, jos älliä on niukasti. Nämä varakkaat ekonomit, di:t ym., ovat innoissaan hienoista käsilaukuista, vaatteista, matkoista, miehet autoista, it-uutuuksista, erikoisoluista, metsästysretkistä ym. Ja täsmälleen samoista ovat kiinnostuneet köyhät pöhköt, heillä vain ei aina ole varaa ihan saman laatuiseen tavaraan.
Sitten on köyhät ja rikkaat älyköt. No näitä kiinnostavat samalla tapaa kirjat, museot, kuvataide, historia, yhteiskunta... Ihan varallisuudesta riippumatta. Hoitavat työnsä ja sitten jo säntäävät johonkin keskustelutilaisuuteen / yleisöluennolle, taidegalleriaan tai omiin oloihinsa lukemaan. Pukeutuvatkin aikalailla samalla tapaa, eivät kovin kiiltävästi.
Lopulta siis tuntuu, että j
Kuvailit hyvin sivistyneiden ja vähemmän sivistyneiden eroa, mutta mielestäni se ei ole aivan noin mustavalkoista. Omassa ylemmän keskiluokan akateemisessa suvussa nuo jälkimmäiset asiat ovat ehdottomasti tärkein kiinnostuksenkohde, mutta se ei tarkoita etteikö materialistisemmistakin asioista voitaisi innostua tai niille ei olisi tiettyjä kriteereitä. Vaatteissa ym. laatu on tärkeä ja yleensä merkit kohtuu hintavia, mutta mitään isoja logoja ei saa olla näkyvillä. Matkoilla käydään paljonkin, mutta kulttuuri- tai luontomatkoilla ja turistikohteista pysytään mahdollisimman kaukana. Autot ja tietotekniikka hankitaan laadukkaina, muttei niidenkään kanssa pröystäillä, ruoassa ja juomissa ihan itsestään selvää, että ostetaan luomua, tuoretta ja paikallisia artesaanituotteita.
Kaiken kaikkiaan kulutuksessa laatuun ja sisältöön panostetaan, mutta sen ei ole soveliasta näkyä ulospäin eikä hankinnoista tai rahasta puhuta kuin korkeintaan ihan lähipiirin kanssa. Ne ovat siis tavallaan asiaankuuluvaa rekvisiittaa, mutta elämän varsinainen sisältö tulee ihan muualta, kuten tieteestä, taiteesta ja kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat taustan omaavat ovat "turvassa" monilta ikäviltä asioilta. Se näkyy arkuuden, epävarmuuden ja pelon puutteena. Vanha raha tuo turvaa sukupolvesta toiseen. Samoin se tarjoaa suhteita, joita voi hyödyntää ja laajat mahdollisuudet kaikessa. Huoletonta elämää, jossa moni asia, joka tavalliselle tallaajalle on tavoittamattomissa, on heille itsestään selvä.
Erittäin hyvin sanottu. Tietynlainen naivius ja hyväuskoisuus kun ei ole tarvinnut huolehtia ns aikuisten maailman asioista, ei lapsena eikä välttämättä aikuisenakaan.
Ap
Allekirjoitan. Tuleva anoppini piti minua pumpulissa kasvaneena, kun aloin seurustella mieheni kanssa. Elin pitkän huolettoman nuoruuden opiskellen ja matkustellen vanhempien kustannuksella, kun taas mieheni oli potkittu kotoa tienaamaan itse leipänsä heti 18-vuotissynttäreiden jälkeen. Olin silloin todella loukkaantunut, mutta iän myötä ymmärsin, että minulle täysin normaali näytti hänen näkökulmastaan siltä, että olen syntynyt kultalusikka suussa ja saanut kaiken valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska esimerkiksi AMK-koulutetuilla sote-työntekijöillä on paljon tatuointeja. He ovat kuitenkin keskituloisia, mutta porukkaa on todella moneen lähtöön. Pelkät tulot ei ehkä tee ihmisestä kuitenkaan keskiluokkaista, sillä itse en tiedä mitään mikä olisi enemmän wt kuin tatuoinnit. Siihen vielä pari naamalävistystä, pinkki tukka juurikasvulla, tekokynnet ja -ripset niin avot. 👌
AMK = opisto
Ei todellakaan ole mikään yliopistotasoinen koulutus - ja suurin osa suomalaisista yliopistoistakin on ihan paskoja
AMK on ammattikorkeakoulu. Sanoinko että olisi yliopistotasoinen? En. Mutta ei se myöskään ole ammattiopistotasoa.
Ne on yleensä persuja. Räkä poskella ja häiriköivät kännissä milloin missäkin. Naisilla karmea punaiseksi värjätty tukka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska esimerkiksi AMK-koulutetuilla sote-työntekijöillä on paljon tatuointeja. He ovat kuitenkin keskituloisia, mutta porukkaa on todella moneen lähtöön. Pelkät tulot ei ehkä tee ihmisestä kuitenkaan keskiluokkaista, sillä itse en tiedä mitään mikä olisi enemmän wt kuin tatuoinnit. Siihen vielä pari naamalävistystä, pinkki tukka juurikasvulla, tekokynnet ja -ripset niin avot. 👌
AMK = opisto
Ei todellakaan ole mikään yliopistotasoinen koulutus - ja suurin osa suomalaisista yliopistoistakin on ihan paskoja
AMK on ammattikorkeakoulu. Sanoinko että olisi yliopistotasoinen? En. Mutta ei se myöskään ole ammattiopistotasoa.
Ihan sivukommenttina: ammattikorkeakoulun historia on opistossa. Opistosta valmistuivat esimerkiksi teknikot (nykyiset insinööri AMK) ja hoitajat (nykyiset sairaanhoitaja AMK). Koulutus oli silloin laadukkaampaa ja tasollensa sopivaa, kun taas nykyinen larppaa korkeampaa koulutusta ja kuvitellaan olevansa akateemisesti valmiita tekemään tutkimusta. Silloinen koulutus johti suoraan työelämään ja valmisti opiskelijansa väliportaalle esimerkiksi vuoron esimieheksi (sinne johtotason alhaisemmalle tasolle) ja tekemään ihan oikeasti fyysisesti työtä. Nykyiset ammattikorkeakoululaiset ajattelevat olevansa niin korkeasti koulutettuja, että tekevälle tasolle ei tarvitse lähteä.
Mieheni on ydinfyysikko ja alansa tohtori. Ajelee rämällä autolla, pukeuttuu vanhoihin vaatteisiin ja ajaa 20 v vanhalla pyörällään. Tuttavansa samanlaisia. Tutkintoa ei mitenkään mainosteta, minä olen itse vain kandi. Juuri yksi päivä lapsen koulukaverin vanhemman kanssa juttelin joka on tradenomi ja kaiken pitää olla uutta ja velalla ostettua, ja hän oli luullut että mieheni on työtön... ihmetteli kun kerroin että on kyllä töissä. Vaikuttaa varmaan sekin että asumme vuokralla alueella missä kaikilla on omistusasunnot. Meillä kummallakaan ei ole perintöjä tai saatu rahaa vanhemmilta, ja olemme asuneet pitkään ulkomailla joten ei ostettu omistusasuntoa nuorena ja nyt ei ole varaa sellaiseen minkä haluaisimme. En tiedä, ehkä tradenomi on ylemmän sosiaaliluokan tutkinto ja tohtori alemman, kun Suomessa se ei mene koulutuksen mukaan vaan aineellisen, kuten esim Yhdysvalloissa. Monissa muissa Euroopan maissa koulutus nimenomaan kertoo sen sosiaaliluokan.
Mihin ryhmään kuuluvat köyhät ja korkeasti koulutetut? Määritteleekö palkka ja varallisuus sen mihin luokkaan kuuluu?Suomessa monet korkeasti koulutetut voivat olla köyhempiä kuin vaikka ammattikoulun käyneet jotka ovat vaikka perustaneet yrityksen alle 30 vuotiaana. Samalla akateeminen tekee väitöskirjaansa.
Todella paljon menee yrityksiä konkurssiin, kun alv nousee ja ihmiset vähentävät kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK = opisto
Entiset opistot muutettiin AMK:si. Samaa kamaa uudessa paketissa. Yritetään sumuttaa yleisöä ja saada nama kuullostamaan paremmilta kuin ne ovat. Työnantajana näen tuon sumutuksen läpi
Vierailija kirjoitti:
Kengät kertovat kaiken tuloista, ainakin jos mennään ääripäistä toiseen, todella rikkaista köyhempään kansanosaan.
Köyhät tallustelevat lenkkareissa tai huonosti huolletuissa, linttaan astutuissa kierrätyskeskuksesta ostetuissa rönttösissä, kun taas rikkaat pystyvät valitsemaan kenkävalikoimastaan säähän sopivat hyvin hoidetut (melko uudet) kengät.
Sadesäälle eri jalkineet kuin pakkaselle, kaupunkiin eri jalkineet kuin metsävaelluksille.
Rikkaat pukeutuvat myös muutenkin sään mukaisesti, on vedenpitävää kalvoa ja goretexia.
Olen köyhä ja siksi olen huomannut eron selkeästi.
Norjassa ero on silmiinpistävä, oman matkavaatetukseni ja Norjalaisten rikkaiden (suomeen verrattuna) ulkopukeutumisessa.
Kaikki rikkaat ei todellakaan pukeudu kalliisiin vaatteisiin. Pääsee vaan vähemmällä kun ei joudu kateellisten ja rikollisten silmätikuksi.
Näkyy siinä mitä ei rahalla saa: hyvä sukupuu ja maineikkaat esi-isät. Ylempi sosiaaliluokka on kiinnostunut perinteistä, historiasta, kulttuurisista asioista esim. uskonnosta, jotka selittävät sen miksi olen minä. Tähän elintapaan sisältyy myös sivistys ja itsensä rajoittaminen, mikä ilmenee kohtuullisuutena.
Luin aikanaa pitkän matikan, fysiikan ja kemian. Puhun kolmea kieltä täysin sujuvasti, neljättä hyvin ja kahta auttavasti. Ei nämä ole lainkaan toisiaan poissulkevia. Nykyään olen taloudellisesti riippumaton ja voin tehdä mitä haluan.