Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Helly Hansen tehdään Kiinassa.
Ei oikein mitenkään, sen kuitenkin huomannut, että köyhät juurikin leveilevät merkkituotteilla. Niitä voi ostaa kuka vaan vaikka luotolla tai klarnalla.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy äärimmäisen selkeästi. Duunari kun olen, niin kuljen suomalaiseen tapaa lähes aina tuulipuvussa (nyk. gore-tex) enkä matkustele.
En tiedä yhtäkään duunaria joka pukeutuisi tuulipukuun edes lenkkeillessä .D
Vierailija kirjoitti:
Ne on yleensä persuja. Räkä poskella ja häiriköivät kännissä milloin missäkin. Naisilla karmea punaiseksi värjätty tukka...
Siis sinähän kuvailit juuri vasemmistoäänestäjät! Nykyfeministit värjäävät hiuksensa shokkiväreillä.
Korkeammilla sosiaaliluokilla ei tatuointeja, lävistyksiä tai näkyviä hiusvärejä. Less is more ulkoisessa pynttäytymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy äärimmäisen selkeästi. Duunari kun olen, niin kuljen suomalaiseen tapaa lähes aina tuulipuvussa (nyk. gore-tex) enkä matkustele.
En tiedä yhtäkään duunaria joka pukeutuisi tuulipukuun edes lenkkeillessä .D
"Ennen vanhaan" tuulipuku. Nykyisin siis gore-tex:ä :)
Usein aika simppelit vaatteet, mutta laatua.
Ei yritetä "erottautua":
Ei "tatskoja".
Otetaan muut huomioon, annetaan tilaa, ei vielä sitä. Autetaan toisia, avataan ovi, tervehditään.
Ei syljeksitä, puhuta häiritsevän kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
Miksei tarkoita Marimekkoa? Aika monet haluaisivat ostaa sitä merkkiä vaikka sitten kirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy siinä mitä ei rahalla saa: hyvä sukupuu ja maineikkaat esi-isät. Ylempi sosiaaliluokka on kiinnostunut perinteistä, historiasta, kulttuurisista asioista esim. uskonnosta, jotka selittävät sen miksi olen minä. Tähän elintapaan sisältyy myös sivistys ja itsensä rajoittaminen, mikä ilmenee kohtuullisuutena.
Valitettavasti kuka vaan viitseliäs voi hankkia paljon rahaa, yleisivistystä, soittotaitoa, laadukkaita vaatteita, käytöstapoja ja kaikkea muutakin. Mikä pahinta, näin internetin aikana ymmärrys ja tietoisuus näistä asioista on levinnyt laajalle. Siksi täytyy etsiä esi-isiä ja sukupuita, jotta voi päteä ja olla muita parempi. Mitenkään ne eivät ihmiseen itseensä liity, mutta jotkut näkevät tuollaisetkin asiat statuksen merkkeinä.
Köyhä, tekee kaikki ruoat itse ja leipoo leivät ja pullat ja kakut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.
Sen perityn rahan huomaa paremmin käytöksestä kuin pukeutumisesta.
Jos levyseppähitsari ranualta kaivelisi muniaan telkkarissa ja röhnöttäisi tuolissaan samalla tavalla kuin Jörn Donner, häntä pidettäisiin moukkana, mutta Donneria eksentrisenä vanhan rahan suvun jälkeläisenä.
Hieman sama asia kuin verrata Pate Mustajärveä Freddie Mercuryyn.
Ensimmäinen moukka, toinen uskottava artisti
Hei FM ää ei enää ole. Eli niin ..."uskottavasti " .. " karismaattisesti .." ja surkeasti
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tee, ei jaksa, lähes kaikki valmiina
Tavasta millä suhtautuu rahaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein mitenkään, sen kuitenkin huomannut, että köyhät juurikin leveilevät merkkituotteilla. Niitä voi ostaa kuka vaan vaikka luotolla tai klarnalla.
Enemmin keskituloiset kaikista köyhimmät ei saa luotolla?
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Ennen liitettiin merimiehiin, nyt luokka on laskenut alemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Ennen liitettiin merimiehiin, nyt luokka on laskenut alemmaksi
samaan voisi lukea lävistykset
Vierailija kirjoitti:
no eipä todellakaan pidä paikkaansa
Vaasta näkyy hyvin käänteisesti lukema ihmisen sosiaaliluokasta.
Ajattelun ahtaus näkyy alimmissa sosiaaliluokissa, ja onhan tietynlainen ahdasmielisyys tyypillistä vielä keskiluokkaisillekin. Se on ihan universaalia, mutta siihen vielä päälle suomalainen yhä edelleen melko yhdenmukainen elämäntapa ja arvomaailma, niin ne irtiototkin on melko vaatimattomia, ja menestyksen merkki on henkilöiden omasta mielestä kivitalon puolikas Espoosta tai Teema-astiat ja yliopistossa opiskelevat lapset.