Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tarpeeksi alkoholisoitunut voidakseni hakea tukea AA:sta?

Vierailija
24.01.2025 |

Koko yön olen kuunnellut kirjaa, jossa raitistuneet kertovat alkoholismistaan ja raitistumisestaan. 

Hurjia tarinoita. Lääkäri, joka vetänyt rauhoittavia ja alkoholia, työskennellyt päihtyneenä ja harhaisena. Eräs äiti, joka juonut koko raskauksien ajan ja sekoillut huolella. Toimitusjohtaja joka menettänyt kaiken ym. Erittäin painavia tarinoita, jokainen heistä raitistunut. 

Minä kun olen pahasti masentunut ja kokenut epäonnistuneeni elämässä alkoholismin vuoksi enkä ole lähelläkään tuota kaikkea. Ei mikään kerskumisen aihe siis ollenkaan mutta sai miettimään olenko heikko yksilö kun olen huolissani jo tästä mitä käyn läpi. 

14-vuotiaasta juonut melkein joka viikko 1-3 kertaa humalanhakuisesti. Vaikuttanut suhteisiin, talouteen, työhön, terveyteen. Tätä on jatkunut 15 vuotta ja aion toipua. Meinasin, jos haen tukea vertaisistani mutta tiedä sitten. Juoda en nyt ainakaan enää pysty. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oket vasta aloittelija. Jatka juomista vielä ainakin 10 vuotta.

Psyyke ei kestä enää tippaakaan. -ap

Vierailija
2/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on Suomessa niin kallista, että täällä vain rikkaat voivat olla alkkiksia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on Suomessa niin kallista, että täällä vain rikkaat voivat olla alkkiksia 

Joo, ei ole enää nykyään niitä perinteisiä persaukisia densoja jotka nukkuivat veneen alla.

Vierailija
4/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juominen on heikkoja varten.

Vierailija
5/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA:han voi mennä aina jos on huolestunut juomisestaan.

Vierailija
6/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys AA-jengiin, olet oikealla tiellä! Sinne saa/ voi ottaa yhteyttä aina kun oma alkoholin käyttö huolestuttaa, eiköhän siltä löydy ohjeistusta jatkoa varten...Hyvää matkaa sulle!

Vierailija
7/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä, siellä käy kaikenlaisia ihmisiä, kirjoja kirjoitetaan varmasti pahimmista tapauksista. Tärkeintä AA:ssa on löytää itselleen sopiva ryhmä, jos siis asuu paikassa, jossa on valinnanvaraa, eri ryhmissä voi olla hyvinkin erilaisia ja eri tilanteissa olevia ihmisiä. 

Suosittelen kokeilemaan, ex-mies onnistui raitistumaan AA:n avulla ja on raitis jo kolmattakymmenttä vuotta.

Vierailija
8/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä voi hakea tukea vähemmästäkin syystä, eikä tarvitse olla alkkis saati humalahakuinenkaan juhlijatyyppi. Kenelle tahansa tekee hyvää jutella suhteestaan alkoholiin ja miettiä sen merkitystä elämässään . Se, että lipittelee nätisti viiniä aterian kanssa, mutta jos ei ikinä pysty syömään viikonloppuateriaansa ilman viiniä voi olla ihan yhtä lailla riippuvuussuhde alkoholiin kuin alkkiksellakin. Hyvin herkästi uskotaan, että homma on hallinnassa ja ei tässä nyt mitään kun ei ole kännissäkään koskaan. 

Puhun ihan omasta kokemuksestani viininlipittäjänä. Teki tiukkaa luopua siitä kokonaan, mutta kun olin jonkun aikaa ollut ilman tajusin miten merkittävä rooli viinillä oli minulle viikonloppuisin. Huomasin myös ihmissuhteissani, että aina se viiniloppu piti olla aterialla mukana ja otetaas nyt vielä vähän. Viinin kova hinta ei hillitse viinin liikakäyttöä.

Vierailija
9/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ryhmään. Ei siellä ole mitään kilpailua siitä, kuka on surkein ja pahiten pohjalla.

Sen tiedän itse, että pohjalta pääsee vain ylöspäin. Ja jos haluat katsoa ylös, näet auttavia käsiä valmiina tarttumaan käsiisi ja kiskomaan ylös. 

Vierailija
10/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän oikea alkoholisti tunne olevansa alkoholisti.

Vierailija
11/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit aiemmin (kännissä..?) että käyt terapiassa. Oletko ollut täysin rehellinen juomisestasi terapeutillesi? 

Vierailija
12/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene AA:han. Sulla on nyt se vaihe elämässä, jossa joko jatkat juomista kunnes kuolet tai lopetat sen saman kokeneiden avulla ja parannat loppuelämäsi.

Siellä on vain sun vertaisia eli saman kokeneita. Ei ketään katselemassa nenänvarttaan pitkin ja saarnaamassa ylhäältä. AA on toimivaksi todettu ja ilmainen. Sieltä eivät nimet ja naamat kulkeudu ulkopuolelle. Tuosta haet lähimmän tai itsellesi sopivimman:

https://aa-ryhmahaku.com/

Mä kävin taannoisen miesystäväni juomisen takia AA:n sisarjärjestössä Al-anonissa, jossa käyvät päihderiippuvaisten omaiset. Vaikka kävin vain pari kertaa, kuulin ja ymmärsin asioita, joiden takia tajusin, ettei juoppo juo ilkeyttään tai typeryyttään vaan koska hän ei pysty lopettamaan. 

Ja sitten jonkin ajan kuluttua pystyin lopettamaan sen suhteen, koska alkoholistia ei pysty kukaan muu raitistamaan kuin hän itse. On turha mennä viemäriin hänen mukanaan. Se, että kituu itse ja ehkä lapsineen siinä vieressä, ainoastaan mahdollistaa juomisen jatkumisen.

Vierailija
13/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten lopetat, menet AA:han ja jätät sen porukan, jonka kanssa olet juonut.

Tuo yllyttäjä on paska, joka itse aikoo kuolla juomiseen tai vittuiluun, mutta yksin kituu kunnes kuolee.

Vierailija
14/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten lopetat, menet AA:han ja jätät sen porukan, jonka kanssa olet juonut.

Tuo yllyttäjä on paska, joka itse aikoo kuolla juomiseen tai vittuiluun, mutta yksin kituu kunnes kuolee.

Menen. Olen tosissani tämän kanssa, menen ja saan vertaistukea jota kipeästi tarvitsen. -ap

Vierailija
15/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde seuraamaan Jeesusta, niin kaikki ongelmasi katoavat.

Vierailija
16/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit mennä. Lue seuraavaksi Darravapaana (Katri Ylinen), hän kertoo alkiholismista nuoren työssä käyvän naisen vinkkelistä.

Vierailija
17/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ryhmään. Ei siellä ole mitään kilpailua siitä, kuka on surkein ja pahiten pohjalla.

Sen tiedän itse, että pohjalta pääsee vain ylöspäin. Ja jos haluat katsoa ylös, näet auttavia käsiä valmiina tarttumaan käsiisi ja kiskomaan ylös. 

Toipuminen alkaa kun tajuaa jättää tuon lahkon jossa vuodesta toiseen ramppaavat ovat kyllä juomatta mutta eivät kehity ihmisinä yhtään mihinkään. 16 vuotta raittiina, AA:n oppien mukaan retkahdukseni on väistämätön koska "en ole ohjelmassa" ja käy ryhmissä. 

Vierailija
18/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon teinistä asti ryypänny joka ikinen päivä. Nyt 40+ iässä tuntuu että vois alkaa juomaan ihan tosissaan.

Olen sen verran varakas ettei muutama satanen päivässä juomiin tunnu missään.

Vierailija
19/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene AA:han. Sulla on nyt se vaihe elämässä, jossa joko jatkat juomista kunnes kuolet tai lopetat sen saman kokeneiden avulla ja parannat loppuelämäsi.

Siellä on vain sun vertaisia eli saman kokeneita. Ei ketään katselemassa nenänvarttaan pitkin ja saarnaamassa ylhäältä. AA on toimivaksi todettu ja ilmainen. Sieltä eivät nimet ja naamat kulkeudu ulkopuolelle. Tuosta haet lähimmän tai itsellesi sopivimman:

https://aa-ryhmahaku.com/

Mä kävin taannoisen miesystäväni juomisen takia AA:n sisarjärjestössä Al-anonissa, jossa käyvät päihderiippuvaisten omaiset. Vaikka kävin vain pari kertaa, kuulin ja ymmärsin asioita, joiden takia tajusin, ettei juoppo juo ilkeyttään tai typeryyttään vaan koska hän ei pysty lopettamaan. 

Ja sitten jonkin ajan kuluttua pystyin lopettamaan sen suhteen, koska alkoholistia ei pysty kukaan muu raitistamaan kuin hän itse. On turha mennä viemäriin hänen mukanaan. Se

"Joko jatkat juomista kunnes kuolet tai lopetat sen"

Eli kännissä eläkkeelle ja hautaan tai itsari? 

Siinäkö vaihtoehdot?

Vierailija
20/31 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon teinistä asti ryypänny joka ikinen päivä. Nyt 40+ iässä tuntuu että vois alkaa juomaan ihan tosissaan.

Olen sen verran varakas ettei muutama satanen päivässä juomiin tunnu missään.

Vaikea ymmärtää miksi osa ei vaikuta yhtään häpeävän tilaansa. Kun kirjaa kuuntelin, olin äimistynyt kuinka pitkälle ihmiset voi mennä. Pidän itseäni paskana tässäkin tilassa ja kammottava ajatus on se, että tästä muuttuisin vielä narsistisemmaksi ja välinpitämättömäksi. On alkanut aukeamaan kuinka itsekeskeiseksi olen alkoholismin myötä tullut. Tarkoitan, että elän ihan liikaa itsessäni ja raitistuminen saisi varmaan aikaan sen, että näkisin elämän aivan eri tavalla. -ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän