Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
4361/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on sitä kokoomuslaista väkeä, joka syyllistää työttömiä työttömyydestään ja kokee itse olevansa heitä parempia, kun ovat työelämässä. He saattavat kyllä pelätä oman työpaikkansakin puolesta, mutta eivät kehtaa kertoa sitä tutuilleen, vaan ylläpitävät mieluummin menestyjän kulissia. Kohonneet elinkustannukset ovat vetäneet heiltä velalla rakennetun talouden tiukoille, mutta sitäkään ei kehtata kertoa, vaan esitetään muille varakkaampaa kuin ovat.

Alempaan keskiluokkaan liitetään oleellisesti tuo, että ylimääräistä rahaa jää sen verran vähän pakollisten menojen jälkeen, että eletään melko pitkälti tilinauhasta toiseen ja kohonneet elinkustannukset kurittavat heitä kovastikin. Tämä ryhmä kun yleensä maksaa itse kaiken elämisensä. Tässä luokassa kyllä ei enimmäkseen äänestetä kokoomusta vaan demareita tai persoja, maaseudulla myös keskustaa.

Ylemmän ja alemman keskiluokan välille on alkanut muodostua uusi mielenkiintoinen ero aivan viime vuosien aikana. Se on aina ollut jonkunlainen stereotypia alemman keskiluokan keskuudessa, että asiantuntijat tekevät "siistiä sisätyötä", joka ei ole vaikeaa tai rasittavaa "oikeaan työhön" verrattuna, mutta etätyön myötä tämä ero on tullut todella selväksi. Siinä, missä alempi keskiluokka, ns. duunariluokka, lähtee yhä joka aamu kello 6:00 töihin, on ylemmän keskiluokan elämä muuttunut hyvin joustavaksi ja vapaaksi verrattuna aiempaan toimistotyökulttuuriin etätöiden myötä. 

Vierailija
4362/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläluokan ei tarvitse stressata/päteä/hakea huomiota somesta.

Jos on sanotaan käynyt Sykin niin tietää hyvin sen käyneensä.

Tyyni levollisuus.

SYK on keskiluokkainen koulu, siellä on tavallisia keskiluokkaisten perheiden lapsia.

T. Sen käynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4363/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on sitä kokoomuslaista väkeä, joka syyllistää työttömiä työttömyydestään ja kokee itse olevansa heitä parempia, kun ovat työelämässä. He saattavat kyllä pelätä oman työpaikkansakin puolesta, mutta eivät kehtaa kertoa sitä tutuilleen, vaan ylläpitävät mieluummin menestyjän kulissia. Kohonneet elinkustannukset ovat vetäneet heiltä velalla rakennetun talouden tiukoille, mutta sitäkään ei kehtata kertoa, vaan esitetään muille varakkaampaa kuin ovat.

Alempaan keskiluokkaan liitetään oleellisesti tuo, että ylimääräistä rahaa jää sen verran vähän pakollisten menojen jälkeen, että eletään melko pitkälti tilinauhasta toiseen ja kohonneet elinkustannukset kurittavat heitä kovastikin. Tämä ryhmä kun yleensä maksaa itse kaiken elämisensä. Tässä luokassa kyllä ei enimmäkseen äänestetä kokoomusta vaan demareita tai persoja, maaseudulla myös keskustaa.

Ylemmän ja alemman keskiluokan välille on alkanut muodostua uusi mielenkiintoinen ero aivan viime vuosien aikana. Se on aina ollut jonkunlainen stereotypia alemman keskiluokan keskuudessa, että asiantuntijat tekevät "siistiä sisätyötä", joka ei ole vaikeaa tai rasittavaa "oikeaan työhön" verrattuna, mutta etätyön myötä tämä ero on tullut todella selväksi. Siinä, missä alempi keskiluokka, ns. duunariluokka, lähtee yhä joka aamu kello 6:00 töihin, on ylemmän keskiluokan elämä muuttunut hyvin joustavaksi ja vapaaksi verrattuna aiempaan toimistotyökulttuuriin etätöiden myötä. 

Yksin etätyötä tekemällä ei kyllä mitenkään ole vielä ylempää keskiluokkaa.

Vierailija
4364/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen sosiaaliluokan voi melko tarkasti määrittää sillä, että kysyy häneltä milloin edellisen kerran on syönyt sarvimakaronia. Yläluokka ei sitten peruskouluaikojen (jos silloinkaan), vanhempi yläluokka ei edes tiedä mikä sarvimakaroni on. Keskiluokka saattaa muistaa, että tulihan sitä yliopiston ruokalassa joskus syötyä. Alemmat yhteiskuntaluokat taas joskus syövät sarvimakaronia.

Moni varmaan sanoo ettei ole sitä syönyt, kun ei tiedä että se on se ihan tavallinen makaroni. Jota muuten ei ainakaan meidän Prismassa ole vieläkään.

Vierailija
4365/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen sosiaaliluokan voi melko tarkasti määrittää sillä, että kysyy häneltä milloin edellisen kerran on syönyt sarvimakaronia. Yläluokka ei sitten peruskouluaikojen (jos silloinkaan), vanhempi yläluokka ei edes tiedä mikä sarvimakaroni on. Keskiluokka saattaa muistaa, että tulihan sitä yliopiston ruokalassa joskus syötyä. Alemmat yhteiskuntaluokat taas joskus syövät sarvimakaronia.

En ole koskaan kuullutkaan sarvimakaronista. Olen hyvin toimeentuleva pitkäaikaistyötön. Mitä luokkaa olen?

Vierailija
4366/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla jotka ei oo ihan siellä ylimmällä oksalla elämä keskittyy ulkonäköön, naistenlehtien juttuihin, sukulaisten ja naapureitten asioiden vatvomiseen. Vaikka olisi lapsia kokee olevansa uhri vaikka itte on valinnu synnyttää ne lapset ja valita niille ne voittaja isät. Vetää röökii parvekkeella, suuri huolen aihe on kieltääkö Heka röökaamisen, tuleekö häätö. Ne ns paremmat luokat on sitten erikseen. Se paska ja paha on siellä erilaista.

Vierailija
4367/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullutkaan sarvimakaronista. Olen hyvin toimeentuleva pitkäaikaistyötön. Mitä luokkaa olen?

Laiskurit ovat kyllä alaluokan pohjalla.

Vierailija
4368/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläluokan ei tarvitse stressata/päteä/hakea huomiota somesta.

Jos on sanotaan käynyt Sykin niin tietää hyvin sen käyneensä.

Tyyni levollisuus.

SYK on keskiluokkainen koulu, siellä on tavallisia keskiluokkaisten perheiden lapsia.

T. Sen käynyt

Sanoisin, että ylemmän keskiluokan lapsia.

Vierailija
4369/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla jotka ei oo ihan siellä ylimmällä oksalla elämä keskittyy ulkonäköön, naistenlehtien juttuihin, sukulaisten ja naapureitten asioiden vatvomiseen. Vaikka olisi lapsia kokee olevansa uhri vaikka itte on valinnu synnyttää ne lapset ja valita niille ne voittaja isät. Vetää röökii parvekkeella, suuri huolen aihe on kieltääkö Heka röökaamisen, tuleekö häätö. Ne ns paremmat luokat on sitten erikseen. Se paska ja paha on siellä erilaista.

Pisteet stereotypia kuvauksesta, joka voi olla tottakin.

Vierailija
4370/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka = yliopistokoulutus 

Vierailija
4371/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa yliopistokoulutetuista edustaa keskimmäistä keskiluokkaa, amk-taustalla alempaa keskiluokkaa. Kyllä se verokorttia työkseen kirjoitteleva verovirkailija on edelleen alempaa keskiluokkaa, vaikka saakin nykyään tehdä sitä kotona. Duunarit taas ammattinsa puolesta menevät työväenluokkaan.

Vierailija
4372/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta se tietty etätyön mahdollistama vapaus on yksi piirre. Toki siinäkin on aste-eronsa eikä sillä vapaudella oikein tee mitään, jos on varaa tehdä töitä vain kotonaan.

Vierailija
4373/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on akateeminen koulutus ja etätyö, mutta olen ainoa vanhempi lapsilleni joten en pääse taloudellisesti ylempään keskiluokkaan mitenkään.

Vierailija
4374/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen erittäin varakas perintö mut voitteko kuvitella käyn tokmannilla jopa korjaan vaatteita autan ystäviä kun pystyn menen jopa siivoamaan kun näen ettei reumaasairastava ystäväni pysty. Et joo ei näy ulospäin raha. Toki hampaat minulla kunnossa ja kiva vähän kalliimpi asunto johtuu homealtistuksesta joten oli pakko ostaa se mis ei ole hometta.

Vierailija
4375/5592 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rikas, kuljen kaiken aikaa linttaan astutuissa lenkkareissa kun ne on mukavat jalassa.

Ajan sikakalliilla uudella autolla mutta jalassa on Dressman farkut ja takki adidaksen perusverkkari, kunne on niin mukavat.

Ystäväni pukeutuvat suurin osa samoin, eli ei sitä arkivaatteista näe.

Vierailija
4376/5592 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maalla kasvanut, ja on kummallista lukea näitä luokkaerotteluja, kun en oikein itse tunnista näitä luokkaeroja omasta lapsuudestani. Hyvin monogeenistä ja samantapaista tavoiltaan koko massa. Paitsi erityisnuoret, jotka tulivat perhekodin kautta koululle. Mutta maaseudulla on enemmän sellainen kyräilykulttuuri, jossa kaikki ovat saman arvoisia (eli ts. vähän vitsillä sanottuna samaa skaa). Siellä vihataan kaikkea pröystäilyä. Kaupungissa on paljon selkeämmät "luokat". Vähän ohi aiheesta, mutta se peruskoulun kulttuurikin on täysin erilainen. Esim. kaupungeissa kiusataan lapsia, jos ei ole merkkivaatteita. Ei siellä olllut koskaan sellaista. Siellä olisi varmaan kiusattu, jos pukeudut "liian hienosti". Maalla ylemmän keskiluokan tavat poikkeavat hyvin paljon kaupunkilaisen ylemmän keskiluokan kanssa. Esim. isäni on yliopiston käynyt ja korkeassa virassa, mutta tavoiltaan on kuin se Antti Metsolat -sarjasta. Maalla jotenkin halutaan paljon enemmän olla samanlaisia. Siihen eroon maaseudun ja kaupungin välillä vaikuttaa myös varmaan paljon se, että erittäin moni on kasvanut joko maatilalla tai vanhemmat ovat asuneet maatilalla.

Vierailija
4377/5592 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin täällä on ruusuinen kuva Suomen yläluokasta. Jos puhutaan pörssiyhtiöiden ja isojen perheyritysten edustajista, niin en tunnista suurta lämminsydämisyyttä köyhiä kohtaan tai ylipäänsä ketään muuta kuin omaa napaa, sukua ja muuta ankkalampea - lika barn leka bäst! Vanha raha on lähinnä koppavaa, varautunutta ja pahimmillaan hyvin ylenkatsovaa itseään heikompia kohtaan, kuten eräskin makeistehtailijan perillinen omia työntekijöitään kohtaan.

Se, että sanotaan, että he eivät välitä ulkonäöstä, vaatteista, sisustamisesta – niin, eikö? Mitä sanotte Emelie Björnbergista tai vaikka Sandra Hagelstamista? Sandran systerin kiinnostus taas on fitnessurheilussa. Ovat ehtaa yläluokkaa ja show off kyllä kaiken. Myös nuoremmista löytyy innokkaita somen käyttäjiä esim. tiktokkaaja Nicole Ehrnrooth tai miehensä kautta Suomen yläluokkaan ponnahtanut Anette Tallberg.

Ja autourheilijoitakin löytyy, esimerkiksi Stefun serkkupoika Mattis Therman ja lätkäjätkistä vaikka Sean Bergenheim. Hän on aatelinen, mutta tienannut miljoonansa urheilulla. Vaimo näyttää, miten heillä menee. Kuten myös urheilueliitissä myös Forssellit tai Ruudut.

Ainut, minkä tunnistin, oli kommentti, että yläluokan kodit voi olla myös sekalaisia viritelmiä. Siinä, missä keskiluokka asuu usein omakotitaloissaan ja jaksaa silti siivota, kun pitää hyveenä kaunista ja puhdasta kotia, mahtisukujen maalaiskartanoissa voi juosta hiiretkin. Linnoja ja kartanoita on edelleen. On kreiviä, paronia, vapaaherratarta ja vaikka mitä, mutta on myös rutiköyhiä ja kouluttamattomia aatelisia, joita ei aatelisiksi uskoisi. Ainakaan, jos heistä on jotenkin ruusuinen kuva. He on ehkä niitä AV:n ihailemia ”Vaatimattomia yläluokkaisia” (ei oikeaa yläluokkaa millään mittarilla).   

Ja noihin pikkuporvarillisiin sääntöihin: ” en syö ikinä salaattia tai munakasta veitsen kanssa”, niin syö ihmeessä! Nykypäivän salaatit ja munakkaat on täynnä täytteitä, niin naurettavaa edes harkita syövänsä niitä pelkällä haarukalla. Salaatinlehdet voi olla koko suunkokoisia, että veitsi on ihan tarpeen leikatessa pienemmäksi. Pikkuporvarillisuus on niin naurettavaa!

Hyvä teksti, etenkin tuo viimeinen lause. Kiitos!

Vierailija
4378/5592 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

According to a survey, men with higher incomes showed stronger preferences for women with slender bodies.

And men with more education also had stronger preferences for female partners who were “good looking” and slender.

Eli  rikkaat miehet naivat hoikkia naisia. Kun katsoo vaikka jotain talo-osto- ohjelmia, niin kun pariskunnan budjetti on yli miljoona dollaria, niin takuulla rouva on laiha (vaikka olisi iso lapsilauma), ja he myös pysyvät hoikkina avioliiton ajan.

Myös vähävaraiset korkeakoulutetut miehet suosivat hoikkaa kumppania.

Vaikka pyöreiden naisten kanssa liitossa oleva mies yleensä elää  onnellisemman elämän.

Terveydenhuollossa on erilainen kohtelu sen mukaan, mihin luokkaan kuulut. Ei yläluokka joudu esim. syömään toimintakyvyttömäksi tekevää lääkettä toisin kuin muut joutuvat.

Vierailija
4379/5592 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaalla on aina ns."sieraimet väärinpäin" ja tyytymätön ilme...mikään ei riitä. Me ryysyköyhälistössä sen sijaa olemme iloisia, hymyilemmekin risoilla hampaillamme, mikäli saimme syödäksemme, Ja jos vielä useamman kuin kolme perunaa.

Vierailija
4380/5592 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhainen sosiaalinen asema näkyy ylempien luokkien ympäristössä ulkopuolisuuden tunteena. Voit naamiotua kun kartat huomion herättämistä keskiluokkaiseki mutta kuitenkin tunnet itsesi ulkopuoliseksi. Kun on aina sosiaalisessa arvojärjestuksessä alimpana ei koskaan ole ylempien luokkien itsevarmuutta. Tietysti tämä on luonnekysymyskin mutta toisaalta taas tarvitsee

tarkkanäköisyyttä ymmärtääkseen sosiaalisen aseman erot.

Ihan vastaavasti se keskiluokkainen tuntee olonsa ulkopuoliseksi duunariporukassa. Meillä on paljon pariskuntia, joissa on pariuduttu eri yhteiskuntaluokan edustajan kanssa ja ne sukujuhlat ovat sitten vaivaannuttavia.

Vaivaannuttavia? Eli kukaan ei vain näe vaivaa.