Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Ketjun alkuperäiseen kysymykseen vastaus: esim. hoitamattomat hampaat, huono hygienia ( haisee), enääN sanan käyttö puhekielessä, ääntä korottava puhetyyli... .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin hurjaa tää jenkeistä apinoitu retoriikka nykyään. "Olen wt-kodista..."
Kyllä puhuminen työväenluokasta on paljon sivistyneempää, kuin toisten tai jopa itsensä kutsuminen ihmisroskaksi. Keskiluokkaisesta kodista tulevana vierastan tuollaisia juntteja termejä.
Ihmiset käyttävät nykyään vaikka minkälaisia anglismeja ja eufemismeja tarkoittaessaan työväenluokkaa.
Lähes sosiaalinen kilpailu meneillään siitä, miten monella tavalla ja luovasti kykenee viittamaan työväenluokkaan, sanomatta sitä. Kuka on luovin toisten nimittelijä. Ei luokkayhteiskunta sillä katoa, että termin käytöstä luovutaan ja se korvataan nimittelyllä.
Kekkosen Suomesta tulevana sitä vaan ihmettelee nykyään niin montaa asiaa, heh.
Käsittääkseni wt:llä viitataan työttömiin ja kouluttamattomiin sosiaalitoimiston asiakkaisiin, ei niinkään työväenluokkaan. Vielä merkittävämpi tekijä on käytökseen ominaispiirteet. Työväenluokkaan kuuluva tai työtön voi olla aika kaukana sanan merkityksen mukaisesta ihmistyypistä, jos perhetausta on keskiluokkainen/akateeminen. Ja vaikka kuinka haluaisi etäännyttää itsensä leimaavista sanoista eikä itse niitä käytä, niin todennäköisesti kaikille piirtyy tietynlainen kuva tuosta sanasta ja ymmärrys millaista porukkaa sillä kuvaillaan.
Työväenluokkaisuus on ihan kunnioitettavaa. Ei fyysisellä työllä itsensä elättämisessä ole mitään hävettävää, päinvastoin. Moni putkimies, kaupan kassa ja bussikuski elää ihan hyvää ja siistiä elämää. Se ei ole keskiluokkaista arvoiltaan ja tavoitteiltaan, mutta se on hyvää työväenluokkaista elämää. Ei turhia pingoteta. Wt taas on eri porukkaa. Tämä sakki ei elätä itseään lainkaan lähtökohtaisesti, vaan hakee rahansa sosiaalitukina. Tässä luokassa ei juuri käytöstapoja kummarrella, uskotaan, että kun huutaa kovimmin, saa tahtonsa läpi niin kelassa kuin sossussakin. Varmuuden vuoksi voi heristää nyrkkiä ja solvata. Tässä porukassa ei ole elämänhallintaa eikä päivärytmiä, lapsia on eri miehille eikä niitä juurikaan kasvateta.
Se on merkitty kaikkiin virallisiin henkilöasiakirjoihisi salaisella koodilla.
Voivatko professori ja taloussihteeri olla perheenä akateemisia?
Vierailija kirjoitti:
Professori ja taloussihteeri eivät ole perhe.
Wt-naisilla on römeä viinabasso.
Wt kannattaa turkistarhausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professori ja taloussihteeri eivät ole perhe.
Onko alle kouluikäisillä lapsillakin jotain merkitystä akateemisuuden suhteen?
V-sanan käyttö. Tulee aina myötähäpeä, kun kuulee aikuisen ihmisen käyttävän kyseistä sanaa. Teineiltä ymmärrän, aikuisilta en.
Alaluokkaista on miehen tapa juoruilla ja stalkata muiden ihmisten asioita 😂 Samalla hänellä on haaveena tuntea kuuluisia ihmisiä.
Tyhmimmät köyhät äänestävät persuja. Fiksummat tajuavat etteivät persut välitä muusta kuin mersun takapenkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.
Sen perityn rahan huomaa paremmin käytöksestä kuin pukeutumisesta.
Jos levyseppähitsari ranualta kaivelisi muniaan telkkarissa ja röhnöttäisi tuolissaan samalla tavalla kuin Jörn Donner, häntä pidettäisiin moukkana, mutta Donneria eksentrisenä vanhan rahan suvun jälkeläisenä.
Hieman sama asia kuin verrata Pate Mustajärveä Freddie Mercuryyn.
Ensimmäinen moukka, toinen uskottava artisti ja samoilla lavaeleillä toinen koomikko, toisen lavakarisma on uskomaton.
Jaa,a kyllä minä olen aina pitänyt Jörn Donneria moukkana. Lienenkö sitten ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "akateeminen perhe"? Vanhemmat voivat toki olla akateemisesti kouluttautuneita, muttei se tee perheestä akateemista.
Perhe jossa vanhemmat ovat akateemisia on akateeminen perhe, jos lapset eivät ole siinä iässä että ovat ehtineet peruskoulusta pidemmälle.
Mäkin sanoisin, että ollaan akateeminen perhe. Vaikka en kyllä ole ikinä irl moista termiä käyttänyt. Me vanhemmat olemme akateemisesti koulutettuja, toinen jo kolmas akateemisesti koulutettu sukupolvi suvussaan. Vanhin lapsi on jo yliopistossa, nuoremmat lukiossa ja yläasteella. Akateemisuus näkyy ehkä siinä, että arvostamme koulutusta. Toki lapsillekin oppiminen on ollut aina helppoa niinkuin itsellemmekin oli ja on. Ja siinä, että esikoinen ei edes harkinnut muita vaihtoehtoja kuin yliopistoa. Onneksi pääsi helposti sisään eikä tullut välivuosia tai tarvinnut miettiä uudelleen.
Tyhmyyttä on juurikin se, että ihmiset laitetaan järjestykseen esim. pukeutumisen tyyliin. Sama se, että siivoustyötätekevä on jotenkin vähäkoulutettu ym. Teistä ei kukaan tiedä pukeutumisen ja työn perusteella, mikä on se totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vanha raha ei useinkaan kersku, ellei ole kuin Nalle. Uusi raha pröystäilee ja kerskuu, ylentää itsensä.
Tuo Nallen isäkin, Bror "Buntta" Wahlroos, Kauppa- ja teollisuusministeriön kansliapäällikkö, oli myös todellinen öykkäri. satuin kerran vuonna 1990 samaan Brysssel-Helsinki lentokoneeseen, niin huusi takanani kuin palosireeni "MIKSI SAATANA JONO EI ETENE!!!", kun oltiin menossa koneeseen. Sanoin sille : "Pidä turpas kiinni, niin jono etenee paremmin!". Sitten kävi vielä niin, että sen sattui olemaan minun viereeni bisnesluokassa, minulla oli ikkunapaikka ja kyllähän minä hyppyyttin ukkoa, kun piti päästä käymään jaloittemassa , vessassa tmsp. Lisäksi sytytin paksun sikarin (silloin sai vielä polttaa lentokoneissa) puhaltelin savuja, arvaatte varmaan mihin suuntaan, Buntta oli piipunpolttaja, muttei sillä lennolla poltellut, kyllähän äijä oli vihainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha raha ei useinkaan kersku, ellei ole kuin Nalle. Uusi raha pröystäilee ja kerskuu, ylentää itsensä.
Tuo Nallen isäkin, Bror "Buntta" Wahlroos, Kauppa- ja teollisuusministeriön kansliapäällikkö, oli myös todellinen öykkäri. satuin kerran vuonna 1990 samaan Brysssel-Helsinki lentokoneeseen, niin huusi takanani kuin palosireeni "MIKSI SAATANA JONO EI ETENE!!!", kun oltiin menossa koneeseen. Sanoin sille : "Pidä turpas kiinni, niin jono etenee paremmin!". Sitten kävi vielä niin, että sen sattui olemaan minun viereeni bisnesluokassa, minulla oli ikkunapaikka ja kyllähän minä hyppyyttin ukkoa, kun piti päästä käymään jaloittemassa , vessassa tmsp. Lisäksi sytytin paksun sikarin (silloin sai vielä polttaa lentokoneissa) puhaltelin savuja, arvaatte varmaan mihin suuntaan, Buntta oli piipunpolttaja, muttei sillä lennolla poltellut, kyllähän äijä oli vihainen!
Nalle ei edusta mitään vanhaa rahaa. Hän sai pankkityöpaikkansa isänsä, Buntan, avulla.
heh, kun olen reissanut ympäri maailmaa, niin tuolla jossain aasian suunnalla, hieman ihmettelin että siellä jotkut M jättänyt pikkurillien kynnet hieman pidemmiksi. Kyselin vaimolta että mitä tuo tarkoittaa? Hän sanoi että merkki siitä että ei vakitöissä ei enää tarve käydä. (en tiedä tosin onko yhä sellainen tapa, ei vähään aikaan tuolla käynyt).
Ainakin itsessäni näkyy sillä tavalla, etten vielä useamman vuoden jälkeen usko sitä kunnolla todeksi, että minulla on vakituinen työpaikka ja olen aina peloissani, että se otetaan pois.
Vanhemmat ovat kyllä aina kovasti tehneet töitä, useammallakin alalla. ei vain sitä vakityötä tullut ja itselle se näyttäytyi liki lottovoiton kaltaisena ihmeenä.
25 k€ mini-faceliftistä on kiskontaa. Etelä-Koreassa erittäin laadukkaasti tehty mini-facelift on 4-5 k€.