Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3981/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmies kirjoitti:

Syömistavoista. Alemmasta luokasta tuleva mättää ruokaa haarukalla naamariin ja haarukka on tietysti oikeassa kädessä. 

Sivistynyt syökin sivistyneesti, haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.

Jos olisin lapsena yrittänyt syödä omelettia haarukalla ja veitsellä, asiasta olisi ainakin huomautettu, pahimmillaan lautanen olisi viety edestäni. Ja aivan työläistaustaisesta perheestä olen syntyisin.

Vierailija
3982/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse psykologina olen kiinnittänyt huomiota siihen, että vähän kouluttautuneet ihmiset omaavat paljon tavallista enemmän tatutointeja, lävistyksiä, räväköitä hiusvärejä yms. Tästä taitaa olla myös jotakin tutkimusta tehty ja on huomattu yhteys koulutustason ja tatuointien välillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3983/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliseetä puhua hienosti pukeutumisesta.

Tiedän monta miljonäärin joista ei sitä näe pukeutumisen kautta.

Helppo ja huoleton pukeutuminen on siksi turha vertailu kohde.

Persaukisuutta peitellään usein asuvilla ja moni pitää siitä jos on kalliit jalkineet tai puku päällä.rikkaus tai luokkajakoa voi arvailla muttei pitää minään muuna.

Vierailija
3984/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kommentoida kuin hampaista. Isåni on työväenluokkaisesta kodista, ja äitin vanhan rahan sivistyneistöstä, on vieraskieliset nimet ja kartanot. Olen nähnyt siis kumpaakin puolta enemmän kuin tarpeeksi. Kumma kyllä, isåni suvussa on ihan järjestäen paremmat hammaskalustot, siis vanhemmassa ikäluokassa.

Muissa asioissa on toki sitten eroja, mutta sanoisin että molempi parempi. On ollut antoisaa elää kahdessä erilaisessa, mutta toisaalta niin samanlaisessa maailmassa.

Vierailija
3985/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.

Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.

Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy. 

Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä. 

Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.

Ns. paremmat ihmiset eivät harrasta mökkiviikonloppuja.  He kokoontuvat metsästysseurueisiin, joissa yhden oravankaadon jälkeen juodaan runsaasti kallista konjakkia.  Onhan se aivan eri asia kuin saunoa ja juoda olutta.

Vierailija
3986/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sosiaaliluokkaa esilläpitävät henkilöt, jotka omasta mielestään ovat ylempää sosiaaliluokkaa kuin muut. Heillä lienee ehkä tarve tuoda itseään esille ns parempana sosiaaliluokkana ja sillä tavalla se näkyy heissä. Tunnen muutaman henkilön, jotka kuvittelevat olevansa muita ylempänä, ja heidän käytöksensä on todella alentuvaista esim minua kohtaan koska ilmeisesti en yllä heidän tasolleen. Heidän käyttäytymisensä kertoo enemmän heistä kuin mitkään sanat.

Itse tulen ihan tavallisesta duunariperheestä ja kenties olen noussut opiskelujen myötä ylemmäksi sosiaalisilla portailla mutta en pidä itseäni mitenkään 'erinomaisena'. Olen ylpeä taustastani ja tuon sen myös esille. Itse en katso nenänvartta pitkin ketään enkä kuvittele olevani parempi kuin muut - ehkä jossain kädentaidoissa tai tietokoneen ohjelmien käytössä olen parempi, mutta ihmisenä kuitenkin samanarvoinen.

Juuri näin! Olen itse akateemista perheestä, eikä meillä ainakaan tuollaisia juttuja koskaan mietitty.

Vierailija
3987/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmies kirjoitti:

Syömistavoista. Alemmasta luokasta tuleva mättää ruokaa haarukalla naamariin ja haarukka on tietysti oikeassa kädessä. 

Sivistynyt syökin sivistyneesti, haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.

Siis mielestäsi alempaan sosiaaliluokkaan kuuluva henkilö ei voi olla sivistynyt.  Joskus 1700-luvulla ihmiset jaettiin sisvistyneistöön ja rahvaaseen, tervetuloa vuoteen 2023.

Vierailija
3988/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä katsos pukeutuu biletoppiin, halpaan tekonahkarotsiin ja toisen puolen olkapäätä paljastavaan paitaan.

Kuten Sanna Marin.  Ilmeisesti pääministerin tuloilla on Suomessa köyhä.

Vierailija
3989/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä katsos pukeutuu biletoppiin, halpaan tekonahkarotsiin ja toisen puolen olkapäätä paljastavaan paitaan.

Ajan työkseni yritysjohtajia.  Erään kerran hain lentoasemalta suomalaisen pörssiyhtiön toimitusjohtajan.  Hän oli pukeutunut huppariin, reisitaskuhousuihin, jalassa oli lenkkarit ja selässä reppu.  Jos en olisi tunnustanut miestä, olisin olettanut hänen olevan mieluummin brittiläinen jalkapallohuligaani kuin tj

Vierailija
3990/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokka näkyy mielestäni yleensä vain käytöstavoissa ja itsevarmuudessa. Vähemmän etuoikeutetuissa perheissä kasvaneita on tuettu vähemmän, eli eivät yhtä itsevarmasti uskalla katsoa silmiin, tervehtiä, selvitä uusista sosiaalisista tilanteista, taikka tavoitella unelmiaan käyttännössä. Sosiaalisissa tilanteissa ei osata aina sanoa jotain mukavaa ja positiivista, vaan saatetaan töksäytellä, mikä johtuu epävarmuudesta ja tottumattomuudesta sujuviin sosiaalisiin tilanteisiin. Hyväkäytösinen, koulutettu ihminen ei tästä tietenkään ketään rankaise, vaan koittaa rentouttaa ja olla mukava ja nolaamatta tyyppiä, joka tuntee itsensä epävarmaksi.

Minun kokemusten mukaan tuollaiset huonot käytöstavat eivät ole mitenkään luokkasidonnaisia. Jotkut hyvätuloisethan oikein rakastaa alistaa ja ohittaa vähempiosaisia. Sosiaaliseen kanssakäymiseen vaikuttava autismin kirjo ei myöskään katso tuloluokkaa.

Antaa kyllä todella aivottoman kuvan tämä ketju ihmisistä, kun maalailette mielikuvianne sosioekonomisista luokista. Ei teillä sivistystä ainakaan liiaksi ole, kuuluitte sinne ylempiin luokkiin eli ette.

Koko pointtina tässä on, että raha yksin ei määrää sosiaaliluokkaa vaan sivistys, joka näkyy nimenomaan käytöstavoissa ja kyvyssä tulla toimeen missä tahansa sosiaalisessa ympäristössä kuninkaanlinnasta räkälään. Hyvätuloisuus ei tarkoita sitä, että automaattisesti kuuluu ylempään sosiaaliluokkaan. Ns. uutta rahaa edustavat nimenomaan eivät aina osaa käyttäytyä, vaan käyttävät uudet etuoikeutensa muiden alistamiseen. Tällöin he eivät ole esim. ylempää keskiluokkaa, vaikka kuinka haluaisivat. Samaten sivistynyt mutta köyhä ihminen voi kuulua ylempään sosiaaliluokkaan. Kautta aikainhan on ollut esim. köyhtynyttä aatelistoa, joka köyhyydestään huolimatta säilyttää sosiaaliluokkansa.

Romantisointia taas. Uuden rahan pitäminen kirosanana on 1800-luvun yläluokan ideologia, joka jostain syystä vieläkin uppoaa moniin. Ja ikävä kyllä sivistys ei pahemmin nosta köyhän ihmisen arvostusta muiden silmissä.

Öö rahako sitten nostaa? Oikeastiko kuvittelet, että suurin osa ihmisistä arvostaa jotkuta toista sillä perusteella paljon on tilillä? Ehkä yleensä on vähän syvällisemmät perusteet.

Juhlapuheissa, ei käytännössä. Raha on helppo mittari.

Vierailija
3991/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse psykologina olen kiinnittänyt huomiota siihen, että vähän kouluttautuneet ihmiset omaavat paljon tavallista enemmän tatutointeja, lävistyksiä, räväköitä hiusvärejä yms. Tästä taitaa olla myös jotakin tutkimusta tehty ja on huomattu yhteys koulutustason ja tatuointien välillä. 

En itsekään pidä tatuoinneista, mutta jos olisin psykologi, pitäisin sen vain omana tietonani.

Vierailija
3992/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alempi sosiaaliluokka  rähjää aina  kaupan kassajonossa ja  kiroilee.

Toisaalta, on tullut Stockalla useamman kerran todistettua kun ainakin omasta mielestään ylemmän keskiluokan edustaja kyykyttää myyjää, ei toki huutaen mutta hyvin huonotapaisesti.

Minä läyn stockkalla joka päivä.

Syön bistrossa ostan mustikoita ja leikkeitä.

Kosmetiikan ostan aina stockkalta.

Samoin dysonit ja artekit.

Lisäksi lv löytyy sieltä.

En ole moiseen käytökseen koskaan törmännyt.

Myyjät ovat kuin ystäviäni, jutellaan aina tovi:)

Ei ne ole Stockan myyjiä.  Stockan liikeidea on nykyään se, että tavaratalosta vuokrataan standeja eri tuotemerkkien maahantuojille.  Varsdinkin yrityssaneeraukseen joutumisen jälkeen Stocka on puhdas vuokranantaja, ei kauppa.

Vierailija
3993/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ainakin isot logot ja merkkivaatteilla leveily viittaa matalaan koulutustasoon ja aika usein myös mataliin tuloihin. Poikkeuksena ehkä jotkut some-influenserit, jotka voivat tienata hyvin, mutta harvoin ovat kovin hyvin koulutettuja (ja nekin rahat kannattaisi sijoittaa, koska tuskin somesuosio kovin montaa vuotta kantaa ja sillä vuosikymmeniä eläkeikään asti tienaa hyvin). Varakkaat ja koulutetut usein ovat hyvinvoivan näköisiä, liikunnallisia ja pukeutuvat hyvällä maulla laadukkaisiin vaatteisiin, mutta harvoin mihinkään logorytkyihin. Itselläkin iso osa rahoista menee sijoituksiin, matkoihin, lasten ja omiin harrastuksiin jne, eikä mihinkään ulospäin näkyvään leveilyyn. Auto uudehko maasturi, muttei mikään premium-merkki. Ei varakkaita kiinnosta näyttää ulospäin varakkailta, toisin kuin jotain sarachafak-tyyppisiä "rikkaita". Tämä pätee myös muutamiin oikeasti miljoonaluokan omaisuuden tehneisiin tuttuihini, joista ei kyllä mitenkään päällepäin voi päätellä heidän varakkuuttaan.

T.150k/v tienaava perheellinen keski-ikäinen

Siis rikkaiden rahat eivät mene leveilyyn?  Ilmeisesti ne puolen miljoonan Ferrarit ja AMG-Mersut myydään köyhille?

Vierailija
3994/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä , en kantakaupungissa mutta en kovin kaukana. Täällä on varakkaita, etenkin vanhan rahan porukkaa. Hyväkäytöksisiä, pukeutuminen siistiä mutta överiä. Asunnoissa on vanhoja huonekaluja, etenkin vanhemmat ihmiset ostavat edelleen kirjoja lähikirjakaupasta, ja kalaa lähikaupan tiskistä.

Kun otetaan huomioon useimpien kirjakauppojen luokaton tarjonta, se ei ainakaan ole sivistyksen merkki, että ostaa kirjoja lähikirjakaupasta.

Vierailija
3995/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalista luokan ja aseman näkee siitä jätetäänkö Iittalan laseihin tarrat vai ei.

Kumpi jättää tarrat?

Se alempitasoinen. Ei Iittala ole mitään designia.

Vierailija
3996/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

White trashilla palaa tupakka, on tatskoja, kroksit jalassa kesällä, puhuvat kovaäänisesti ja muuten hidas, möllömäinen olemus. Pukeutumistyyli on mallia kittanat trikoot ja pieruverkkarit, hupparit.

Vierailija
3997/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilu on kaikista paljastavin. Myös juoruilu, toisesta selän takana puhuminen.

Vierailija
3998/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokka ei välitä lääkärin ohjeista. Olli Lindholmilla oli todettu uniapnea muttei suostunut käyttämään siihen määrättyä laitetta.

Kari Tapio kuoli sydänkohtaukseen. Vähän ennen kuolemaansa hän oli televisiossa syömässä huoltamolla ? ison annoksen rasvaista ruokaa.

Rasvakammo on varma merkki alaluokkaisuudesta. Sivistyneet ihmiset tietävät että rasva ei ole ongelma vaan hiilarit.

Vierailija
3999/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeampi sosioekonominen asema näkyy usein niin miehillä kuin naisilla huolitellusta ulkoisesta olemuksesta, puhetyylistä ja käytöstavoista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikki olisivat mukavia ja ihania sympaattisia, varakkaissa ja koulutetuissa on myös todella kus....päisiä ja toksisia persoonia. Mutta he osaavat yleensä halutessaan käyttäytyä sivistyneesti.

Alempi sosiaaliluokka näkyy halpoina vaatteina, ehkä useammin huolittelemattomampana ulkoasuna ja ei niin kovin sivistyneenä käytöksenä tai puhetyylinä.

Varakkaissa perheissä on hyvinkin paljon ongelmia. Monet yrittäjät ovat lähteneet yrittäjiksi koska rakastavat rahaa ja yltäkylläistä elämää eikä välttämättä edes ammatillista tutkintoa vaan suoraan pakollisten perusopintojen jälkeen alkaneet jossain vaiheessa yrittäjiksi.

Monilla ongelmaa myös alkoholin kanssa sekä ADHD tyyppistä häiriötä. Menestyvät kuitenkin hyvin yrittäjinä. Tiedän montakin yrittäjäsukua monessa polvessa jossa ollut ongelmia vaikka muille jakaa mutta raha tulee rahan luo 😅

Vierailija
4000/5592 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Freddy on kakkosen mies, kaukana mistään uskottavasta ja musiikki on tosi huonoa.