Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Tää on niin hurjaa tää jenkeistä apinoitu retoriikka nykyään. "Olen wt-kodista..."
Kyllä puhuminen työväenluokasta on paljon sivistyneempää, kuin toisten tai jopa itsensä kutsuminen ihmisroskaksi. Keskiluokkaisesta kodista tulevana vierastan tuollaisia juntteja termejä.
Ihmiset käyttävät nykyään vaikka minkälaisia anglismeja ja eufemismeja tarkoittaessaan työväenluokkaa.
Lähes sosiaalinen kilpailu meneillään siitä, miten monella tavalla ja luovasti kykenee viittamaan työväenluokkaan, sanomatta sitä. Kuka on luovin toisten nimittelijä. Ei luokkayhteiskunta sillä katoa, että termin käytöstä luovutaan ja se korvataan nimittelyllä.
Kekkosen Suomesta tulevana sitä vaan ihmettelee nykyään niin montaa asiaa, heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No köyhät ja tyhmät äänestävät persuja, tyhmyyttään....
OIKEINKO luulet että äänestyksellä ja vaaleilla on jotain merkitystä?
Ei ole ollut. 🤣🤣🤣🤣🤡🤡
Johtuisiko osittain siitä, että Suomessa(kin)tutkitusti äänestävät eniten ja aktiivisimmin he, joilla on periaatteessa vähiten merkitystä vaalien lopputuloksella ja harjoitettavalla politiikalla.
Ei keskkituloiselle tai sitä paremmin ansiatsevalle suomalsielle ole paljoakaan merkitystä sillä onko vaikka lapsiisä kympin tai kaksi vähemmän tai enemmän mutta, jos ainoat tulot on tulonsiirtoja, niin tuolla muutoksella saattaa olla jo merkitsytä.
Uskovainen mies
Asun Helsingissä , en kantakaupungissa mutta en kovin kaukana. Täällä on varakkaita, etenkin vanhan rahan porukkaa. Hyväkäytöksisiä, pukeutuminen siistiä mutta överiä. Asunnoissa on vanhoja huonekaluja, etenkin vanhemmat ihmiset ostavat edelleen kirjoja lähikirjakaupasta, ja kalaa lähikaupan tiskistä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin hurjaa tää jenkeistä apinoitu retoriikka nykyään. "Olen wt-kodista..."
Kyllä puhuminen työväenluokasta on paljon sivistyneempää, kuin toisten tai jopa itsensä kutsuminen ihmisroskaksi. Keskiluokkaisesta kodista tulevana vierastan tuollaisia juntteja termejä.
Ihmiset käyttävät nykyään vaikka minkälaisia anglismeja ja eufemismeja tarkoittaessaan työväenluokkaa.
Lähes sosiaalinen kilpailu meneillään siitä, miten monella tavalla ja luovasti kykenee viittamaan työväenluokkaan, sanomatta sitä. Kuka on luovin toisten nimittelijä. Ei luokkayhteiskunta sillä katoa, että termin käytöstä luovutaan ja se korvataan nimittelyllä.
Ohis White trash (wt) ja työväenluokka ei muuten ole aukottomasti yksi ja sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.
Sen perityn rahan huomaa paremmin käytöksestä kuin pukeutumisesta.
Jos levyseppähitsari ranualta kaivelisi muniaan telkkarissa ja röhnöttäisi tuolissaan samalla tavalla kuin Jörn Donner, häntä pidettäisiin moukkana, mutta Donneria eksentrisenä vanhan rahan suvun jälkeläisenä.
Hieman sama asia kuin verrata Pate Mustajärveä Freddie Mercuryyn.
Ensimmäinen moukka, toinen uskottava artisti ja samoilla lavaeleillä toinen koomikko, toisen lavakarisma on uskomaton.
Oletteko koskaan nähnyt esim. Nalle Wahlroosia. Hän on todella hyvin, hyvällä maulla ja kalliilla puettu, hyvin ylväästi itsensä kantava ikäisekseen hoidettu ja hyväkuntoinen mies. Erittäin kohtelias ja ystävällinen ja osaa esim. pöytäetiketin moitteettomasti. Samanlaisia nuo yritysjohtajat tuppaavat olemaan, moni tosin ehkä karkeampi käytöksessään. Siksipä kuninkaan metsästysseuroihin ei pääse kuin Nallen tasoiset.
Sivistys ja ulkokultaisuus ovat kaksi eri asiaa. Juu Nallella on hieno puku ja tarvittaessa osaa käyttäytyä etiketin mukaan. Toisaalta hän on oikukas, raivoaa alaisilleen ja vaimon kohtelukin voi olla varsin moukkamaista joskus, jos lehtijuttuihin on uskominen. Myös puheet köyhistä ja työttömistä paljastavat todellisen sivistystason. Ja se ainainen puhe rahasta.
Nousukas se on, kovasti yrittää olla yläluokkaa.
Olen ollut kansainvälisessä vientimyyntityössä noin 20 vuoden ajan. Toimenkuvaani on kuulunut myös suomalaisten yrittäjien ja yritysten edustaminen Suomen ulkopuolella.
Olen saanut sotilas- ja virkamiesperheen kasvattina nk. vanhanaikaisen kasvatuksen, johon kuuluvat hyvät tavat ja tuntemattomien ihmisten Teitittely jne. -Pöytätapoja opeteltiin jo viisivuotiaana ja pukeutumisen piti vastata edessäolevaa tilaisuutta jo perusoulun ala-asteikäisenä.
Olen joutunut suomalaisten myyntitykkien ja liikkeenjohtajien kanssa karmiviin ja noloihin tilanteisiin ihan vain siksi, että saattamani ja esittelemäni henkilö ei ole omsannut alkeellisimpiakaan käytöstapoja, pöytätavoista alkaen.
Hyvä tavat eivät ole hienostelua, vaan vastapuolen, toisen osapuolen kunnioittamisen ja arvostuksen esittämistä. Kaiken hyvän bisnekssen ja yhteistyyön alkua ja perusta on aina keskinäisessä kunnioittamisessa, jota voi parhainten osoittaa noudattamalla hyviä käytöstapoja ja pukeutumalla asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Mikä on yläluokkaa. Olen aika rikkaasta suvusta, itsekin korkeakoulutettu ja hyvässä asemassa. En silti oikein osaa luokitella ihmisiä eri luokkiin, mitä väliå sillä on loppupeleissä? Tai jokainen toki tyylillään, mutta minua vähän hämää tuollainen luokittelu.
Mieltä hivelempää on varmaankin puhua 'valinnoista' ja 'ahkeruudesta' kuin luokista. "Ei tämä menestys yhteiskuntaluokastani johdu, ihan itse olen 'valintani' tehnyt ja ollut 'ahkera' työssäni ja opinnoissani, siksi menee nyt hyvin!"
Vastaavasti tietenkin heikommin menestyneet ovat ihan itse asiansa sössineet, yhteiskuntaluokasta riippumatta.
Joskus valitettavasti alempaan sosiaaliluokkaan kuuluva haisee pahalle: hielle, lialle, sienelle ja suukin haisee pahalle ja mädälle johtuen huonosta hampaiden hoidosta.
Uskon Jeesukseen ja olen hänen lapsensa, joten kuulun korkeimpaan yläluokkaan. Korkeampaan ei kukaan voi kuulua. Ymmärrän kyllä, että monet meistä ovat halveksittuja. Iankaikkisuudessa kaikki totuus ja todellisuus selviää. Ajallinen elämä on niin pieni pätkä iankaikkisuutta.
Olen huomannut, että kaikilla ei esimerkiksi työttömyys näy millään tavalla. Monesti esimerkiksi tummempi hipiäisillä ihmisillä on uusimmat tonneja maksavat lastenrattaat ja iphonet, vaikka on päivänselvää, etteivät töissä käy.
Miettikää että "köyhät" ovat niin tyhmiä,että ainoa keino saada heidät ymmärtämään kehoituksen MENKÄÄ TÖI-HIN on vähentää heidän massiivisia valtion tukiaan ja SILTI se on edelleenkin vaikea ymmärtää.
Mikä ihmeen järki on siinä,että valittaa sitä,että työssäkäyvillä on rahaa ,eikä tule mieleenkään ,että minäkin voisin mennä töihin ja saada yhtä paljon fyrkkaa,mania,cashiä,fyffee,hynää..???
Aina löytyy kyllä syytä valittaa,mutta itse hän ei asialle mitään voi tietenkään tehdä koska on niin TYHMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat joi viinaa ja pahoinpiteli.
En kyllä välitä kaunistella asiaa..
Vai että työläistausta mulla...pyh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin hauska kun yläluokkaisuus yhdistetään korkeakulttuuriin ihan kuin siihen ei oisi pienempituloisilla varaa. Noh ostin vasta peruutuspaikat itselleni ja lapselleni yhteen esitykseen 12 e per nuppi. Ei ollut kallista. Jos haluaa sivistää itseään ja lapsiaan ni ei oo vaikeeta.
Harrastaako lapsesi
Balettia
Ratsastusta
ShakkiaMitä? Eivät kö harrasta? Just joo
Juu ei oo varaa
Mut katselevat piippuhyllyltä balettia
Ratsastavat keppihevosella
Pelaavat pleikkaa
Riittääkö se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Kyllä. Kuvitelkaa joku pankinjohtaja, jolla kädet ja kaula tatuoitu. Ei. Mutta jonkun raksasiivoojan voin nähdä tatuoituna.
tulevaisuudessa näette sellaisiakin (pankinjohtajia)
Myyjä tuli kauppaamaan ok yrityksen palveluja, mutta jos on rystysiin tatuoitu acab-tyylisiä iskulauseita, niin on vaikea pitää yritystä ja myyjää varteenotettavana kumppanina, vaikka asu ja olemus olisi muuten fiksu. Joku siisti peitettävissä oleva leima, joka ei hihku aatteella vielä menisi, vaikka niidenkin ottajia pidän hiukan harkitsemattomina ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne köyhätkin käyttää merkkivehkeitä, kun ovat muodikkaita. ukko minulle asian selitti jo vuosia sitten. vaikka rahaa onkin, niin miksi sen pitäisi näkyä muille? miksi pitää omistaa jotain turhaa tilpehööriä, joka ei kelpaa edes kakaroille perinnöksi? no siksi, että voi pröystäillä kuin kukko tunkiolla. yritetään näyttää, että ollaan menestyjiä. näyttävät kyllä tolloilta minun silmissä. ja sen olen huomannut, että kun rikastuu, niin alkaa asenteet ja mielenkiinnon kohteet muuttua. ei lähdetä mettälle, vaan teatteriin. tämä johtaa lihomiseen, ainakin naisilla. ruumiinkulttuuri vaihtuu audin rattiin, ja taas lihotaan lisää. lopuksi nainen on paisunut kuin pullataikina, mies menetti rahansa kun kupla puhkesi, erotilastot kasvaa, ja me normaalit nauretaan elämäntapaa ylläpitäneille tuhlareille, jotka ovatkin nyt itsedeletointi tilastoissa. saattoi vähän lähteä laukalle, mutta voi se tottakin olla ja voi käydä kenelle tahansa.
Isoista alkukirjaimista ja kieliopista välittäminen kertoo, vaikka sen, onko kansallisuudestan ja kielestään ylpeä vai onko sillä tai muullakaan asialla väliä.
Syömistavoista. Alemmasta luokasta tuleva mättää ruokaa haarukalla naamariin ja haarukka on tietysti oikeassa kädessä.
Sivistynyt syökin sivistyneesti, haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne köyhätkin käyttää merkkivehkeitä, kun ovat muodikkaita. ukko minulle asian selitti jo vuosia sitten. vaikka rahaa onkin, niin miksi sen pitäisi näkyä muille? miksi pitää omistaa jotain turhaa tilpehööriä, joka ei kelpaa edes kakaroille perinnöksi? no siksi, että voi pröystäillä kuin kukko tunkiolla. yritetään näyttää, että ollaan menestyjiä. näyttävät kyllä tolloilta minun silmissä. ja sen olen huomannut, että kun rikastuu, niin alkaa asenteet ja mielenkiinnon kohteet muuttua. ei lähdetä mettälle, vaan teatteriin. tämä johtaa lihomiseen, ainakin naisilla. ruumiinkulttuuri vaihtuu audin rattiin, ja taas lihotaan lisää. lopuksi nainen on paisunut kuin pullataikina, mies menetti rahansa kun kupla puhkesi, erotilastot kasvaa, ja me normaalit nauretaan elämäntapaa ylläpitäneille tuhlareille, jotka ovatkin nyt itsedeletointi tilastoissa. saattoi vähän lähteä laukalle, mutta voi se tottakin olla ja voi käydä kenelle tahansa.
Isoista alkukirjaimista ja kieliopista välittäminen kertoo, vaikka sen, onko kansallisuudestan ja kielestään ylpeä vai onko sillä tai muullakaan asialla väliä.
Ja tietty sen, huomaako lukea tekstinsä vaikka pilkkuvirheiden takia ennen lähetä-napin painamista. :D
sama
OIKEINKO luulet että äänestyksellä ja vaaleilla on jotain merkitystä?
Ei ole ollut. 🤣🤣🤣🤣🤡🤡