Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Lehtisaaressa hienon luokan ihmiset sotkeentuvat murhiin.
ja Punavuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta mikä on teidän mielestänne ero alemman keskiluokan ja ylemmän keskiluokan välillä?
Alempi keskiluokka ostaa Artekit, Marimekot, Weberit ja muut tunnusomaiset brändituotteet laskulla tai osamaksulla, ja ylempi maksaa kerralla.
Ja yläluokan Artekit ja Marimekot on perittyjä. paitsi että ne Marimekot on raahattu lahjoituksena Emmaukseen jo 15 vuotta sitten koska ne vaan on aivan kamalia.
Mielestäni sosiaaliluokkaa esilläpitävät henkilöt, jotka omasta mielestään ovat ylempää sosiaaliluokkaa kuin muut. Heillä lienee ehkä tarve tuoda itseään esille ns parempana sosiaaliluokkana ja sillä tavalla se näkyy heissä. Tunnen muutaman henkilön, jotka kuvittelevat olevansa muita ylempänä, ja heidän käytöksensä on todella alentuvaista esim minua kohtaan koska ilmeisesti en yllä heidän tasolleen. Heidän käyttäytymisensä kertoo enemmän heistä kuin mitkään sanat.
Itse tulen ihan tavallisesta duunariperheestä ja kenties olen noussut opiskelujen myötä ylemmäksi sosiaalisilla portailla mutta en pidä itseäni mitenkään 'erinomaisena'. Olen ylpeä taustastani ja tuon sen myös esille. Itse en katso nenänvartta pitkin ketään enkä kuvittele olevani parempi kuin muut - ehkä jossain kädentaidoissa tai tietokoneen ohjelmien käytössä olen parempi, mutta ihmisenä kuitenkin samanarvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytyy arvokkaasti kaikkia ihmisiä kohtaan eli on nöyrä, kohtelias, ystävällinen ja auttavainen.
Tässä kirjoituksessa huomaa heti kenestä kirjoitetaan. Kun kuitenkin jokainen ihminen "säädystä" huolimatta, syntyy samalla tavalla,ei luulisi olevan väliä tuleeko suusta po svenska eller , "voi perkele kun on kylmä, heti vaatetta lisää". Minulle on sanottu henkoht. ketä äänestäisit jos sinulla olisi 10milj.€(siis voitto lotossa)
Vastaus on yksinkertainen ja helppo sitä mitä ennenkin,mutta missään nimessä ei Kokoomusta. Osoituksena kunniotuksena puoluetta kohtaan,en äänestäneitä. Köyhät kyykkyyn ,vai mitä perussuomataliset.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin sosiaaliluokkaan kuulun.
Voiko joku määritellä sen?
Saat valita ihan itse, henkilökohtaisesti olen elättänyt itseni omalla työlläni joten olen työläinen.
Katsoessani esim. Englantilaisia aristokraatteja kuvaavia sarjoja ,olen todellakin tyytyväinen että en ole syntyntyt heidän joukkoonsa.
Lapsesta asti seurannut itsetunnon puute. "Paremmat" sukulaiset ja naapurit muistuttivat monipuolisista perheemme puutteista - ja niitä riitti. Nykyään olen kiivennyt koulutukseni avuin ns. ylempään luokkaan, mutta jatkuvasti on tunne, etten kuulu tänne, tämä ei ole minulle, minulla ei ole oikeutta ...
Tai täysi narsisitinen mulkku.
T: asiakaspalvelija:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alempi sosiaaliluokka rähjää aina kaupan kassajonossa ja kiroilee.
Toisaalta, on tullut Stockalla useamman kerran todistettua kun ainakin omasta mielestään ylemmän keskiluokan edustaja kyykyttää myyjää, ei toki huutaen mutta hyvin huonotapaisesti.
Minä läyn stockkalla joka päivä.
Syön bistrossa ostan mustikoita ja leikkeitä.
Kosmetiikan ostan aina stockkalta.
Samoin dysonit ja artekit.
Lisäksi lv löytyy sieltä.
En ole moiseen käytökseen koskaan törmännyt.
Myyjät ovat kuin ystäviäni, jutellaan aina tovi:)
Vierailija kirjoitti:
Lapsesta asti seurannut itsetunnon puute. "Paremmat" sukulaiset ja naapurit muistuttivat monipuolisista perheemme puutteista - ja niitä riitti. Nykyään olen kiivennyt koulutukseni avuin ns. ylempään luokkaan, mutta jatkuvasti on tunne, etten kuulu tänne, tämä ei ole minulle, minulla ei ole oikeutta ...
Mihin ei ole oikeutta?
Ulkomaanmatkoihin
Teslaan
Marimekkoon
Äänestämiseen
Itsensä hoikkana ja terveenä pitämiseen rahan avulla
Vip lippuihin
Kerro nyt ?
Minulla on köyhänä oikeus
Ulista täällä...sulla EI!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sosiaaliluokkaa esilläpitävät henkilöt, jotka omasta mielestään ovat ylempää sosiaaliluokkaa kuin muut. Heillä lienee ehkä tarve tuoda itseään esille ns parempana sosiaaliluokkana ja sillä tavalla se näkyy heissä. Tunnen muutaman henkilön, jotka kuvittelevat olevansa muita ylempänä, ja heidän käytöksensä on todella alentuvaista esim minua kohtaan koska ilmeisesti en yllä heidän tasolleen. Heidän käyttäytymisensä kertoo enemmän heistä kuin mitkään sanat.
Itse tulen ihan tavallisesta duunariperheestä ja kenties olen noussut opiskelujen myötä ylemmäksi sosiaalisilla portailla mutta en pidä itseäni mitenkään 'erinomaisena'. Olen ylpeä taustastani ja tuon sen myös esille. Itse en katso nenänvartta pitkin ketään enkä kuvittele olevani parempi kuin muut - ehkä jossain kädentaidoissa tai tietokoneen ohjelmien käytössä olen parempi, mutta ihmisenä kuitenkin samanarvoinen.
Minulla on duunari kavereita.
Kokeile..niiden kanssa voit olla oma juntti itsesi:)
Lisäksi saan maalarin, putkarin ja sähkärin kaveri hintaan...
Vierailija kirjoitti:
Kengät kertovat kaiken tuloista, ainakin jos mennään ääripäistä toiseen, todella rikkaista köyhempään kansanosaan.
Köyhät tallustelevat lenkkareissa tai huonosti huolletuissa, linttaan astutuissa kierrätyskeskuksesta ostetuissa rönttösissä, kun taas rikkaat pystyvät valitsemaan kenkävalikoimastaan säähän sopivat hyvin hoidetut (melko uudet) kengät.
Sadesäälle eri jalkineet kuin pakkaselle, kaupunkiin eri jalkineet kuin metsävaelluksille.
Rikkaat pukeutuvat myös muutenkin sään mukaisesti, on vedenpitävää kalvoa ja goretexia.
Olen köyhä ja siksi olen huomannut eron selkeästi.
Norjassa ero on silmiinpistävä, oman matkavaatetukseni ja Norjalaisten rikkaiden (suomeen verrattuna) ulkopukeutumisessa.
Jos rikkaalla on jalka poikki niin ei hänkään tuskin laita kenkää pelkän ulkonäön ja säähän sopivuuden perusteella.
Olen oikeasti rikkaasta vanhan rahan suvusta. Elänyt myös keskiluokan elämää, vaikka ei se ole koskaan samaa, on siellä se raha ja turvaverkko takana.
Erona lienee, että suvussa ja kotonani ei koskaan puhuttu rahasta. Pukeutuminen oli/on hillittyä, vaatteet ei välttämättä ole edes kovin kalliita, sillä tottavie meillä on suvussa isostakin omaisuudesta huolimatta todella nuukia ihmisiä, jotka ajavat vanhalla autolla, ja todellakin ostavat niitä -60% elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa tää Iittalan tarrajuttu. Just oli miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö ne jättää vai ottaa pois. Enpä aatellut, että tää on sosiaaliluokkajuttu. Kertokaa!
Juntit jättää tarrat, ne on valmistajan tapa merkitä että tavara on tehtaalta lähtiessään kurantti. Sama kuin jättäisi puvun hihaan sen valmistajan tägin.
Keräilijät arvostavat sitä että mukeissa on tarrat jäljellä. Vielä parempi, jos mahdollinen pakkaus on tallella. Lisäarvo
Itse aluksi vahingossa revin ne tarrat
Arvostan sivistyneistöä, joilla on kulttuurista pääomaa. Ihmisiä, jotka ovat lukeneet filosofiaa, historiaa, taidehistoriaa, ymmärtävät myös perusasiat ja vähän enemmänkin esimerkiksi yhteiskunnasta, tieteestä ja musiikista. Sillä, paljon on tilillä, ei ole väliä, vaan sillä mitä he antavat tälle maailmalle. Tunnen tietokirjailijoita ja tutkijoita, joilla ei ole välillä penniäkään, taiteilijoillakin näyttäisi olevan tuurista kiinni nykyään tienaako.
Lisäksi arvostan kaikkia hyödyllisiä käytännön töitä tekeviä, heitä jotka valmistavat ja korjaavat oikeasti tarvitsemiamme asioita, heitä jotka hoitavat meitä ja meidän lapsia ja vanhempia, heitä jotka pitävät ympäristömme siistinä ja viihtyisänä, ja heitä jotka auttavat meitä erilaisilla tavoilla. Ja heitä, jotka suunnittelevat asioita toimimisen, ei rahan ehdoilla.
Sen sijaan minkäänlaisia kapitalisteja en arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alempi sosiaaliluokka rähjää aina kaupan kassajonossa ja kiroilee.
Toisaalta, on tullut Stockalla useamman kerran todistettua kun ainakin omasta mielestään ylemmän keskiluokan edustaja kyykyttää myyjää, ei toki huutaen mutta hyvin huonotapaisesti.
Minä läyn stockkalla joka päivä.
Syön bistrossa ostan mustikoita ja leikkeitä.
Kosmetiikan ostan aina stockkalta.
Samoin dysonit ja artekit.
Lisäksi lv löytyy sieltä.
En ole moiseen käytökseen koskaan törmännyt.
Myyjät ovat kuin ystäviäni, jutellaan aina tovi:)
Nykyään on muotia kopioida kaikki mitä köyhä kirjoittaa nettiin ja miten köyhä pukeutuu. Siitä sitten matkitaan suoraan imago Marinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosioekonomisen yläluokan tuntomerkit itsessäni
Akateeminen perhetausta
Kulttuuriharrastukset lapsesta alkaen
Eksklusiiviset harrastukset (vuorikiipeily, tieteet, taide, ...)
Korkeakoulutus
Intohimoja herättävä työ
Monipuolinen kielitaito
Kansainvälisyys (opiskelu, harrastukset, työ)
Tiedostava ja vastuullinen rahankäyttö
Älykäs seura
Elämästä nautiskelu
- minä DI
Luulin, että diplomi-insinöörit ovat kaikki toivottomia tosikkoja, mutta olinkin väärässä! Sinähän olet todella mainio vitsiniekka!
Ton dippainssin listaan kun vielä lisää golfin, rapujuhlat, oopperassa käymisen ja Tapiolan asunnosta jankkaamisen (vaikkei Tapiolassa enää asukaan), saadaan mun työkaveri. Voi hellanlettas, miten tosissaan hän yrittää luoda mielikuvaa itsestään ja alusta saakka suu vaahdossa on kertonut menestyksekkäästä elämästään ja merkittävistä tuttavistaan, mieskin on jossain pikkufirmassa oikein johtotehtävissä.
Hän järkyttyi suorastaan, kun hänelle on käynyt hänelle muiden kautta ilmi, että me nuoremmat "sivistymättömät" (hänen silmissään) harrastamme vapaa-ajallamme kilparatsastusta, käydään Alpeilla laskettelemassa ja jollakulla käy oikein siivooja. Ja ollaan ihan vaan tavallisia tuplamaistereita, halvat ja likaiset maastoautot, ilman isoja käsilaukkuja tai muuta esittämistä. Toisilla on aikaa märehtiä, mitä muut miettii ja miten esittäisi mitäkin.
Älä käytä listaani muiden arvostelemiseen. Kerronpa sinulle miksi.
Yläluokkaisissa ja teissä palstataviksissa on se iso ero että te puhutte materiasta tai vaurauden ulkoisesta näyttämisestä. Ette ymmärrä mitä on yläluokkaisuus. Luulette että se on varallisuudella hankittua ulkoista pintaa. Vauraudesta puhuminen ei kuulu tapoihin. Vanha lause sanoo, "Herrasmies ei puhu rahasta"
Minä puhun yläluokkaisuuden arvoista, en vauraudesta. Yläluokkaiselle vauraus on seurausta, ei pyrkimys tai tavoite. Itsensä kehittäminen ja arvojen kautta toimiminen on sitä henkistä pääomaa joka vie tavoitteisiin ja jonka sivutuotteena syntyy sitä vaurautta josta te puhutte. Yläluokkaisuuteen ja yläluokkaisiin arvoihin teillä ei ole todellisuudessa mahdollisuutta jollette muuta ajatustapaanne.
Rahaa voi voittaa vaikka lotossa, mutta yläluokkaisuutta ei.
Minä menin aatelisen kanssa naimisiin.
Olen nyt kreivitär.
Hykertelen kun esittelen itseni uusille ihmisille.
Jengi suorastaan palvoo minua.
No olen myös hyvin kaunis...mutta nyt myös aatelinen
Vierailija kirjoitti:
Isekin joskus paininut Saman ajatuksen kanssa. Mutta ME OLEMME ANSAINNEET sen mitä olemme saavuttaneet .😊
Taidan olla juntti alaluokkainen, olen korkekoulutettu ja tuloni ovat aika korkeat(noin 180k vuodessa). Silti olen täynnä tatuointeja ja pukeuden junttivaatteisiin, on säihkyvää vaatetta ja nahkaa. Kiroilenkin välillä(hui), ja juon liikaa alkoholia. Eipä se haittaa, joskus hämäsi lääkäri-arkkitehti-vanhempiani, mutta ei enää.
Eli en osaa sanoa. Kotona oltiin konservatiivisia, itse en oikein koskaan ole osannut olla. Itselläni on ystäviä kaikisra sosiaaliluokista, eivät ne loppujen lopuksi kovinkaan paljoa toisistaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan sivistyneistöä, joilla on kulttuurista pääomaa. Ihmisiä, jotka ovat lukeneet filosofiaa, historiaa, taidehistoriaa, ymmärtävät myös perusasiat ja vähän enemmänkin esimerkiksi yhteiskunnasta, tieteestä ja musiikista. Sillä, paljon on tilillä, ei ole väliä, vaan sillä mitä he antavat tälle maailmalle. Tunnen tietokirjailijoita ja tutkijoita, joilla ei ole välillä penniäkään, taiteilijoillakin näyttäisi olevan tuurista kiinni nykyään tienaako.
Lisäksi arvostan kaikkia hyödyllisiä käytännön töitä tekeviä, heitä jotka valmistavat ja korjaavat oikeasti tarvitsemiamme asioita, heitä jotka hoitavat meitä ja meidän lapsia ja vanhempia, heitä jotka pitävät ympäristömme siistinä ja viihtyisänä, ja heitä jotka auttavat meitä erilaisilla tavoilla. Ja heitä, jotka suunnittelevat asioita toimimisen, ei rahan ehdoilla.
Sen sijaan minkäänlaisia kapitalisteja en arvosta.
Ai työnantajia.
Ootko kommari?
Räikeät tatuoinnit, kynitty tukka