Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3881/5592 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalista luokan ja aseman näkee siitä jätetäänkö Iittalan laseihin tarrat vai ei.

Kumpi jättää tarrat?

Vierailija
3882/5592 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne köyhätkin käyttää merkkivehkeitä, kun ovat muodikkaita. ukko minulle asian selitti jo vuosia sitten. vaikka rahaa onkin, niin miksi sen pitäisi näkyä muille? miksi pitää omistaa jotain turhaa tilpehööriä, joka ei kelpaa edes kakaroille perinnöksi? no siksi, että voi pröystäillä kuin kukko tunkiolla. yritetään näyttää, että ollaan menestyjiä. näyttävät kyllä tolloilta minun silmissä. ja sen olen huomannut, että kun rikastuu, niin alkaa asenteet ja mielenkiinnon kohteet muuttua. ei lähdetä mettälle, vaan teatteriin. tämä johtaa lihomiseen, ainakin naisilla. ruumiinkulttuuri vaihtuu audin rattiin, ja taas lihotaan lisää. lopuksi nainen on paisunut kuin pullataikina, mies menetti rahansa kun kupla puhkesi, erotilastot kasvaa, ja me normaalit nauretaan elämäntapaa ylläpitäneille tuhlareille, jotka ovatkin nyt itsedeletointi tilastoissa. saattoi vähän lähteä laukalle, mutta voi se tottakin olla ja voi käydä kenelle tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3883/5592 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalista luokan ja aseman näkee siitä jätetäänkö Iittalan laseihin tarrat vai ei.

Tästä erottaa lähinnä alemman ja ylemmän keskiluokan. Muut luokat eivät yleensä omista Iittalaa, eri syistä tosin.

Vierailija
3884/5592 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydämen sivistys ei ole sidoksissa sosiaaliluokkaan. Tunnen monia kouluttamattomia duunareita, jotka ovat sydämeltään hyvin sivistyneitä. Lukevat laajasti erilaista kirjallisuutta, tuntevat taidetta, harrastavat taidetta, ovat tietoisia poliittisista tapahtumista ja laaja-alaisesti kiinnostuneita eri tieteen aloista.

Olen syntynyt vahvasti työväenluokkaiseen perheeseen. Meillä keskusteltiin aina, vanhempani eivät juurikaan käyttäneet alkoholia, taide kiinnosti meitä kaikkia. Myöhemmin elämässäni olen kohdannut ihmisiä akateemisista taustoista ja ihmisiä jotka ovat työttömiä henkisten haasteiden takia. Se on se ihminen, joka ratkaisee. Ei koulutus, ei työ tai työttömyys. 

Sivistyneisyyttä ei voi rahalla ostaa. Sitä voi kenties opiskella johonkin pisteeseen saakka, mutta ei suinkaan kokonaan. 

En nyt ihan osta tätä sydämen sivistys -juttuasi ihan tilastotiedonkaan varjolla. Kyllä keskimäärin perheen tulotaso aika rankasti vaikuttaa siihen, että tarjotaanko lapsille korkeakulttuuria vai ei. Varmasti joitain duunareita näitä luettelemiasi asioita harrastaa, eikä taidealojen työntekijöillä monellakaan ole kovin hyvä tulotaso, mutta silti poikkeuksellista on.

Otan esimerkin. Jos minä ei-niin-hyvätuloinen keksin, että haluan harrastaa lasteni kanssa retkeilyä, niin se on huomattavasti helpompaa, jos lapsuudenperheeni olisi harrastanut retkeilyä. Minulla olisi tiedossa hyviä paikkoja ja saisin ehkä lainaksi joitain välineitä, tai edes minulla olisi kattava käsitys siitä, millaisia välineitä (teltta, trangia) minun kannattaisi hommata. Se, että pääsisimme perheen kanssa ensimmäisellekään retkelle, edellyttäisi isoa rahallista panostusta välineisiin, joista en voi olla varma, että tulenko käyttämään niin paljon jatkossa, että se kannattaa tehdä.

Hyvätuloisilla on usein enemmän mahdollisuuksia tehdä ja kokea kaikenlaista, mikä vahvistaa sitä sydämen sivistystä.

Itse en näe, että sydämen sivistykseen vaikuttaa kokemukset itsessään. Siihen tarvitaan tietty määrä omaa päättelyä, jolloin kokemukset eivät sitä automaattisesti anna, jos niistä ei osaa ammentaa. Toisaalta näkemystä voi hankkia ns. kotonakin esimerkiksi lukemalla paljon ja monipuolisesti. Perustan tämän ajatuksen siihen, että monet joilla etuoikeus matkustaa, nähdä ja tehdä, jäävät silti siihen omaan kuplaan eivätkä omaa laajaa suhteellisuudentajua, ymmärrystä tai ns. viisautta. Halua ymmärtää erilaisuutta, ymmärtää maailmaa. Kyse on lopulta älyllisestä uteliaisuudesta ja tämä vaikuttaa toteutumaan mahdollisuuksista riippumatta.

Vierailija
3885/5592 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydämen sivistys ei ole sidoksissa sosiaaliluokkaan. Tunnen monia kouluttamattomia duunareita, jotka ovat sydämeltään hyvin sivistyneitä. Lukevat laajasti erilaista kirjallisuutta, tuntevat taidetta, harrastavat taidetta, ovat tietoisia poliittisista tapahtumista ja laaja-alaisesti kiinnostuneita eri tieteen aloista.

Olen syntynyt vahvasti työväenluokkaiseen perheeseen. Meillä keskusteltiin aina, vanhempani eivät juurikaan käyttäneet alkoholia, taide kiinnosti meitä kaikkia. Myöhemmin elämässäni olen kohdannut ihmisiä akateemisista taustoista ja ihmisiä jotka ovat työttömiä henkisten haasteiden takia. Se on se ihminen, joka ratkaisee. Ei koulutus, ei työ tai työttömyys. 

Sivistyneisyyttä ei voi rahalla ostaa. Sitä voi kenties opiskella johonkin pisteeseen saakka, mutta ei suinkaan kokonaan. 

En nyt ihan osta tätä sydämen sivistys -juttuasi ihan tilastotiedonkaan varjolla. Kyllä keskimäärin perheen tulotaso aika rankasti vaikuttaa siihen, että tarjotaanko lapsille korkeakulttuuria vai ei. Varmasti joitain duunareita näitä luettelemiasi asioita harrastaa, eikä taidealojen työntekijöillä monellakaan ole kovin hyvä tulotaso, mutta silti poikkeuksellista on.

Otan esimerkin. Jos minä ei-niin-hyvätuloinen keksin, että haluan harrastaa lasteni kanssa retkeilyä, niin se on huomattavasti helpompaa, jos lapsuudenperheeni olisi harrastanut retkeilyä. Minulla olisi tiedossa hyviä paikkoja ja saisin ehkä lainaksi joitain välineitä, tai edes minulla olisi kattava käsitys siitä, millaisia välineitä (teltta, trangia) minun kannattaisi hommata. Se, että pääsisimme perheen kanssa ensimmäisellekään retkelle, edellyttäisi isoa rahallista panostusta välineisiin, joista en voi olla varma, että tulenko käyttämään niin paljon jatkossa, että se kannattaa tehdä.

Hyvätuloisilla on usein enemmän mahdollisuuksia tehdä ja kokea kaikenlaista, mikä vahvistaa sitä sydämen sivistystä.

Itse en näe, että sydämen sivistykseen vaikuttaa kokemukset itsessään. Siihen tarvitaan tietty määrä omaa päättelyä, jolloin kokemukset eivät sitä automaattisesti anna, jos niistä ei osaa ammentaa. Toisaalta näkemystä voi hankkia ns. kotonakin esimerkiksi lukemalla paljon ja monipuolisesti. Perustan tämän ajatuksen siihen, että monet joilla etuoikeus matkustaa, nähdä ja tehdä, jäävät silti siihen omaan kuplaan eivätkä omaa laajaa suhteellisuudentajua, ymmärrystä tai ns. viisautta. Halua ymmärtää erilaisuutta, ymmärtää maailmaa. Kyse on lopulta älyllisestä uteliaisuudesta ja tämä vaikuttaa toteutumaan mahdollisuuksista riippumatta.

Lisään vielä, että arvioin ilmiötä korkeamman tulotason piirin sisältä, en ulkopuolelta jolloin arvio sydämen sivistyksestä saattaisi perustua ennakkoluuloihin.

Vierailija
3886/5592 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ainakin isot logot ja merkkivaatteilla leveily viittaa matalaan koulutustasoon ja aika usein myös mataliin tuloihin. Poikkeuksena ehkä jotkut some-influenserit, jotka voivat tienata hyvin, mutta harvoin ovat kovin hyvin koulutettuja (ja nekin rahat kannattaisi sijoittaa, koska tuskin somesuosio kovin montaa vuotta kantaa ja sillä vuosikymmeniä eläkeikään asti tienaa hyvin). Varakkaat ja koulutetut usein ovat hyvinvoivan näköisiä, liikunnallisia ja pukeutuvat hyvällä maulla laadukkaisiin vaatteisiin, mutta harvoin mihinkään logorytkyihin. Itselläkin iso osa rahoista menee sijoituksiin, matkoihin, lasten ja omiin harrastuksiin jne, eikä mihinkään ulospäin näkyvään leveilyyn. Auto uudehko maasturi, muttei mikään premium-merkki. Ei varakkaita kiinnosta näyttää ulospäin varakkailta, toisin kuin jotain sarachafak-tyyppisiä "rikkaita". Tämä pätee myös muutamiin oikeasti miljoonaluokan omaisuuden tehneisiin tuttuihini, joista ei kyllä mitenkään päällepäin voi päätellä heidän varakkuuttaan.

T.150k/v tienaava perheellinen keski-ikäinen

Vierailija
3887/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ainakin isot logot ja merkkivaatteilla leveily viittaa matalaan koulutustasoon ja aika usein myös mataliin tuloihin. Poikkeuksena ehkä jotkut some-influenserit, jotka voivat tienata hyvin, mutta harvoin ovat kovin hyvin koulutettuja (ja nekin rahat kannattaisi sijoittaa, koska tuskin somesuosio kovin montaa vuotta kantaa ja sillä vuosikymmeniä eläkeikään asti tienaa hyvin). Varakkaat ja koulutetut usein ovat hyvinvoivan näköisiä, liikunnallisia ja pukeutuvat hyvällä maulla laadukkaisiin vaatteisiin, mutta harvoin mihinkään logorytkyihin. Itselläkin iso osa rahoista menee sijoituksiin, matkoihin, lasten ja omiin harrastuksiin jne, eikä mihinkään ulospäin näkyvään leveilyyn. Auto uudehko maasturi, muttei mikään premium-merkki. Ei varakkaita kiinnosta näyttää ulospäin varakkailta, toisin kuin jotain sarachafak-tyyppisiä "rikkaita". Tämä pätee myös muutamiin oikeasti miljoonaluokan omaisuuden tehneisiin tuttuihini, joista ei kyllä mitenkään päällepäin voi päätellä heidän varakkuuttaan.

Sä vaan pelkäät ettet ole kruunun arvoinen.

Muut tatuoi kaulansa ja näyttää muskeleitaan estotta käsissään karaattien nyrkkiraudat timantein.

Ajelevat kotikaduilla pomppivilla autoillaan joihin on asennettu ps5 isolla lättäruudulla.

Se johtuu että olet kalkkis ja et ymmärrä mistä menestyneet tänäpäivänä kostuu.

Pelkuri sinä olet ja tiedät ettet ole omaisuutesi arvoinen.

Tollaset ryöstetään ennemmin tai myöhemmin. Henkisesti sä oot jo ryöstetty.

Tradee ittes mään, tradee ittes.

Vierailija
3888/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alempi sosiaaliluokka  rähjää aina  kaupan kassajonossa ja  kiroilee.

Vierailija
3889/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa tää Iittalan tarrajuttu. Just oli miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö ne jättää vai ottaa pois. Enpä aatellut, että tää on sosiaaliluokkajuttu. Kertokaa!

Vierailija
3890/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vagiina ei ole liian riettaan näköinen, suuri, tai sieltä ei tursua ylenmäärin roikkuvia ulokkeita. Hillitympi viivaksi ommeltu toosa joka ei herätä liiemmin inhon tunteita. Parfymoidut terveyssiteet ja huoliteltu raikas olemus.

Unohdit valkaistun pyllynreiän ja sokeroidut varpaat.

Vierailija
3891/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa tää Iittalan tarrajuttu. Just oli miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö ne jättää vai ottaa pois. Enpä aatellut, että tää on sosiaaliluokkajuttu. Kertokaa!

Juntit jättää tarrat, ne on valmistajan tapa merkitä että tavara on tehtaalta lähtiessään kurantti. Sama kuin jättäisi puvun hihaan sen valmistajan tägin.

Vierailija
3892/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alempi sosiaaliluokka  rähjää aina  kaupan kassajonossa ja  kiroilee.

Toisaalta, on tullut Stockalla useamman kerran todistettua kun ainakin omasta mielestään ylemmän keskiluokan edustaja kyykyttää myyjää, ei toki huutaen mutta hyvin huonotapaisesti.

Vierailija
3893/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itseasiassa uskoin pitkään johonkin koulutusharhaan.  Tutustuin toki  aivan käsittämättömiin juntteihin /junttarittariin. 

Koulutus ei näy missään. Ainoastaan tosiaan materiassa, mutta muutoin kyse on lukemisesta ja yleissivistyksestä. Se on kaikkein tärkein pääoma - koskaan ei ole sohvalla tylsää yksinään, jos voi kelailla Krasnahorkain kirjaa, tai kaunista kuvataidetta, poliittisia skenaariota mielessään. 

Surullisempia ovat mielestäni alemmuuskompleksista kärsivät ihmiset, jotka kätkevät materiaan tyhjyytensä.

Vierailija
3894/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot pläm pläm lokarit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä vaan pelkäät ettet ole kruunun arvoinen.

Muut tatuoi kaulansa ja näyttää muskeleitaan estotta käsissään karaattien nyrkkiraudat timantein.

Ajelevat kotikaduilla pomppivilla autoillaan joihin on asennettu ps5 isolla lättäruudulla.

Se johtuu että olet kalkkis ja et ymmärrä mistä menestyneet tänäpäivänä kostuu.

Pelkuri sinä olet ja tiedät ettet ole omaisuutesi arvoinen.

Tollaset ryöstetään ennemmin tai myöhemmin. Henkisesti sä oot jo ryöstetty.

Tradee ittes mään, tradee ittes.

Mää, mää.

Mää tradee ittent mää. Mää muutant tapant.

Vierailija
3895/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän pummilta, mutta olen korkeakoulutettu ja tienasin viimeisen vuoden aikana noin 60k. Vanhemmilla 2m raha. Olen vähän aspergeri. Aiheuttaa sen, ettei kukaan ota vakavasti paitsi nähdessään "extreme results" liittyen työhöni

Vierailija
3896/5592 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtisaaressa hienon luokan ihmiset sotkeentuvat murhiin.

Vierailija
3897/5592 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä, että ajatteleeko perinnöstä että jokainen tienatkoon omat rahansa (alaluokka) vai onko tärkeää, että lapsilla on asiat paremmin kuin itsellä on ollut, että he saisivat helpomman elämän (keskiluokka) vai tuleeko suojella sukupolvien yli kulkevaa omaisuutta, jotta se säilyttää arvonsa (yläluokka).

Vierailija
3898/5592 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytän pummilta, mutta olen korkeakoulutettu ja tienasin viimeisen vuoden aikana noin 60k. Vanhemmilla 2m raha. Olen vähän aspergeri. Aiheuttaa sen, ettei kukaan ota vakavasti paitsi nähdessään "extreme results" liittyen työhöni

Ihmiset ovat pinnallisia. Pinta on kaikki. Ihmiset haluavat tietää millainen oikeasti olet vasta kun olet näytellyt keskiluokkaista.

Itsekin näytän pummilta ja kun istuin moottoripyöräilyvarusteet päällä eilen metrossa, niin ihmisistä huokui sellainen kognitiivinen dissonanssi:) Että miten toi voi prätkäillä kun se ei näytä vaikuta työssäkäyvältä!

Vierailija
3899/5592 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani sanoisin, että ilmaisen yhteiskuntaluokkaa seuraavilla tavoin:

- klassinen pukeutuminen. Vaatteiden tulee olla siistejä, mutta ei välttämättä uusia. Englantilaisista kengistä saa näkyä ajan patina.

- toiset huomioonottava hillitty käytös, johon kuuluu, että kaikkea ei jaeta toisten kanssa

- vanha, mutta hyvä auto, ei tarvetta pröystäillä

- rahasta, palkasta tai titteleistä ei puhuta omalla suulla, mutta pidän huolen, että jos joku minua googlaa niin saa kuvan, että on pärjätty

- kotona paljon klassikkikirjoja eri kielillä (suomi, englanti, ruotsi, saksa), joita myös luetaan aktiivisesti

- ehjät perhesuhteet, laaja kaveripiiri

Vierailija
3900/5592 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin suositella kaikille tähän ketjuun osallistuneille parhaillaan lukemaani kirjaa: Laura Kolben kirjoittama Yläluokka : olemisen sietämätön vaikeus. Sopii kuin nappi silmään tähän keskusteluun.