Suosittele hyvää lääkäriä vatsantähystykseen Keski-Suomesta tai Etelä-Savosta
Pitäisi mennä tähän inhottavaan tutkimukseen. Suosittele hyvää lääkäriä, joka tekee gastroskopian mahdollisimman vähän inhottavasti ja hyvin, ja joka selittää asiat ymmärrettävästi potilaalle.
Olen kuullut juttuja lääkäreistä jotka eivät puhu mitään, runttasevat vaan putken menemään eivätkä selitä tai anna mitään ohjeita jatkoon.
Kommentit (66)
Pitäisi olla usea kokemus eri lääkäreistä jotta pystyisi sanomaan kuka on hyvä ja kuka huono. Kenellä on sellainen kokemusmäärä kertynyt.
Monet käy vain yhden kerran elämässään.
Kipuinen kirjoitti:
Molemmista päistä tähystettynä olen sitä mieltä, että jos joskus vielä pakon sanelemana joudun toimenpiteeseen, vaadin kasan rauhoittavia. Yökkäily oli niin voimakasta, että hoitsu ei meinannut saada putkea perille asti. Toisessa päässä kipu oli niin järkky, että pyörryin tutkimuspöydälle. Tuloksena se, että mahassa on "jotain" ja kouraan annettiin närästyslääkeresepti.
Nyt olen kymmenisen vuotta kärvistellyt jatkuvan pahoinvoinnin, kipujen ja muiden vatsaongelmien kanssa. Onneksi on olemassa pahoinvointi- , närästys-, ripuli- ja ummetuslääkkeitä...
Ei kuitenkaan mitää vakavaa koska olet hengissä vielä.
Ibs maha, voisko olla?
Heikki Janhunen Seppälääkärit Jyväskylä. Mua ei ole tähystetty, mutta tuttu suositteli häntä, on kokemusta useammasta tähystäjästä..
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän sairaala Novassa gastropuolella tummahiuksinen naislääkäri, (en muista nimeä) erittäin rauhallinen ja asiansa osaava. Ei hössötä eikä suorita toimenpidettä "liukuhihna" tyylillä.
Inka Koskinen?
Vierailija kirjoitti:
Klaus Suni. Vuosia sitten teki Kyllössä mulle sekä vatsalaukun- että paksusuolentähystyksen. Kokenut, empaattinen, vähän huumorveikko. En tiedä onko vielä lääkärinä, kun olen huono arvioimaan ihmisten ikiä mutta toivottavasti. Kyllä sen huomaa otteissa, kun lääkärillä on pitkä kokemus toimenpiteistä.
On tietääkseni eläkkeellä jo.
Tuollaisesta Seppälääkäristä en ole kuullutkaan. Ilmeisesti aika uusi, ketjuihin kuulumaton yksityislääkäriasema Jyväskylässä. Kiitos vinkistä ja suosituksesta, pitääpä tutkia tarkemmin.
Kyllä tähystyksen tekijöissä on eroja sekä itse toimenpiteen että kommunikaation ja potilaaseen sekä hänen sairauteensa suhtautumisen suhteen.
Yksi perehtyy ja paneutuu esitietoihin huolella, tekee tutkimuksen huolella ja antaa selkeät ohjeet jatkoon, kun taas toinen hädintuskin vilkaisee papereista aiempia tietoja, ei puhele mitään, tekee tutkimuksen tiuskien ja epämiellyttävästi, ja vinkkaa jo sisälle seuraavan asiakkaan kun lavetilta noussut vielä sylkee limoja lavuaariin..
Keski-Suomen suunnalle muuttaneena seuraan ketjua mielenkiinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kipuinen kirjoitti:
Molemmista päistä tähystettynä olen sitä mieltä, että jos joskus vielä pakon sanelemana joudun toimenpiteeseen, vaadin kasan rauhoittavia. Yökkäily oli niin voimakasta, että hoitsu ei meinannut saada putkea perille asti. Toisessa päässä kipu oli niin järkky, että pyörryin tutkimuspöydälle. Tuloksena se, että mahassa on "jotain" ja kouraan annettiin närästyslääkeresepti.
Nyt olen kymmenisen vuotta kärvistellyt jatkuvan pahoinvoinnin, kipujen ja muiden vatsaongelmien kanssa. Onneksi on olemassa pahoinvointi- , närästys-, ripuli- ja ummetuslääkkeitä...
Ei kuitenkaan mitää vakavaa koska olet hengissä vielä.
Ibs maha, voisko olla?
Sitä minäkin olen ajatellut, että koska vielä olen hengissä, niin ei voi olla vakavaa. Keliakia on testattu verikokeella, jossa oli nega. IBS mahdollinen, mutta ruokavaliomuutoksilla ei ainakaan ole ollut mitään vaikutusta. Onneksi on lääkkeitä.
Eihän IBS:ää mitkään lääkkeet tai ruokavaliot parannakaan. Korkeintaa helpottaa jonkun verran, ennenkö taas tulee huono kausi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa tämäkin hoidetaan kevytnukutuksessa. Suomi on takapajula...
Miksi ihmeessä se pitäisi hoitaa kevytnukutuksessa??? Toimenpide ei edes kestä kovin kauan. Kun pysyy rauhallisena niin kaikki sujuu hyvin.
T. 6 kertaa crohnin taudin takia tähystetty
Tässä oli siis kysymys vatsan tähystyksessä. Käsittääkseni Crhonin tauti oireilee suolistossa, eikä sitä ruokatorven ja mahalaukun tähystyksessä päästä näkemään.
Laakson sairaala, Helsinki. Aivan mahtavia tyyppejä. Ei turhaa lässytystä, mutta iso asia oli se, että kerrotaan vähän etukäteen mitä tapahtuu seuraavaksi ja kauanko kestää. Laitoin respaankin palautetta hyvästä palvelusta, mutta en tiedä menikö perille.
Karmein gastroskopia ollut lähellä tuota yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisesta Seppälääkäristä en ole kuullutkaan. Ilmeisesti aika uusi, ketjuihin kuulumaton yksityislääkäriasema Jyväskylässä. Kiitos vinkistä ja suosituksesta, pitääpä tutkia tarkemmin.
Pörssiyhtiö Pihlajalinna ostaa jyväskyläläisen Seppälääkärit-lääkäriaseman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehty kerran, ja oli tosi helppo. Lääkäri sanoi vain että nielaise, ja letku oli mahassa enkä tuntenut mitään.
Mitähän sulle on tehty?
Ei se letku noin vain sinne mahaan nielaisemalla mene. Itse yritin olla rauhallinen, mutta sen sijaan yökkäilin ja itkin koko toimenpiteen ajan kun oksennusrefleksi oli niin voimakas.
Kerta riitti. Ensi kerralla ensin taju pois.
Minulle annetuista neuvoista oli paras, että keskity hengitykseen eli hengittämään rauhallisesti. Yksi pieni yökötystunne tuli, muuten meni sujuvvasti. Ei jäänyt mitään kammoa. Tämä Kajaanissa julkisella vuosia sitten.
Minuakin auttoi se että yritin välillä vetää keuhkot täyteen ilmaa ja pidättää hetken hengitystä, sitten puhalsin ilman hitaasti pois. Kuulostin varmaan joltain synnytysvalmennusvideon puuskuttajalta :D mutta kun se keino auttoi olemaan yökkimättä niin hyvä!
Hoitaja neuvoi myös pyörittelemään nilkkoja, sekin vähän auttoi.
Myös kurkun hyvä puudutus on iso apu. Viimeksi tähystys aloitettiin heti puudutussuihkauksen jälkeen, ja eihän kurkku ollut vielä juuri yhtään puutunut :( Hirveää yökkäilyä heti kun letkun pää kosketti kurkkua, mut siitä se sitten pikku hiljaa helpotti kun puudutus alkoi tehota paremmin.
Minusta inhottavin vaihe tähystyksessä oli kans se alku, kun tähystimen pää lojui syvällä suussa nielua tökkien, mutta sitä ei vielä oltu laittamassa kurkusta alas. YÖÖÖÖKS! Yökin ihan hirveästi ja ajattelin että tämä ei tule ikinä onnistumaan. Ja ihmettelin miksi puudute ei ole puuduttanut yhtään sitä nielun aluetta? Ja miksi hemmetissä se letku työnnettiin kiinni kurkkuun?? Miksei sitä voinut pitää kauempana nielusta tai ilmassa niin kauan että käsketään nielaista ja se tyrkätään kurkkuun?
Miten tämä kohta on mennyt teillä muilla?
Olipa hirveä lukea tänään uutisista että joku mieshenkilö oli menehtynyt vatsantähystykseen kun mahalaukku oli puhjennut tähystyksessä. Syvä osanottoni omaisille.
Järkyttävää että pitää vielä tuollaistakin alkaa pelkäämään tähystykseen mennessään :( On siinä jo muutenkin pelkoa ja inhottavuutta riittämiin.
Mitähän sulle on tehty?
Ei se letku noin vain sinne mahaan nielaisemalla mene. Itse yritin olla rauhallinen, mutta sen sijaan yökkäilin ja itkin koko toimenpiteen ajan kun oksennusrefleksi oli niin voimakas.
Kerta riitti. Ensi kerralla ensin taju pois.