Suosittele hyvää lääkäriä vatsantähystykseen Keski-Suomesta tai Etelä-Savosta
Pitäisi mennä tähän inhottavaan tutkimukseen. Suosittele hyvää lääkäriä, joka tekee gastroskopian mahdollisimman vähän inhottavasti ja hyvin, ja joka selittää asiat ymmärrettävästi potilaalle.
Olen kuullut juttuja lääkäreistä jotka eivät puhu mitään, runttasevat vaan putken menemään eivätkä selitä tai anna mitään ohjeita jatkoon.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Löytyiskö vielä suosituksia tai kokemuksia?
Suosituksia tuskin on turha kysellä. Yksi veemäisimmisstä tutkimuksista mitä sopii toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla suht yleistä että tähystävä lääkäri on harmillisen vähäsanainen ja tilanne kiireinen. Tälläinen vaikutelma minulle on ainakin tullut kun olen kuunnellut tuttuja ja työkavereita jotka ovat tähystyksessä käyneet. Lähes kaikilla epävarmuus ja epätietoisuus jälkeen päin ja netistä sitten etsivät tietoa. Jotkut myös sanovat että lääkärit ovat antaneet ihan päinvastaisia ohjeita... Yksi sanoo että syö lääkkeitä, niistä ei ole mitään haittaa ja toinen sanoo älä syö kun niistä on vaikka mitä haittaa...
Itsekin olen vasta menossa tähystykseen, yksityiselle, ja seuraan ketjua mielenkiinnolla. Epäilyksenä refluksitauti ja ruokatorventulehdus, mutta mielikuvitus tietysti laukkaa kovilla kierroksilla :( Ei ole henkisesti helppoja nämä vatsavaivat.
Jos lääkäri selittäsii tilannetta siinä toimenpiteen aikana sehän vain pitkittyisi mikä tuskin olisi suotavaa.
Mulle tehty kerran, ja oli tosi helppo. Lääkäri sanoi vain että nielaise, ja letku oli mahassa enkä tuntenut mitään.
Olin tähystyksessä jossa lääkäri samalla näytti näytöltä ja selitti mitä löytyy mistäkin. Myös tutkimuksen jälkeen istuimme pöydän ääressä missä asiat ja hoito käytiin läpi.
Kahdesti olen sitten ollut tähystyksessä, jossa lääkäri sanoi muutaman sanan, ei muuta.
Jos tuo yksi tähystys olikin jonkun minuutin muita pitempi, jäi siitä silti ylivoimaisesti paras olo. Tiesin mitä minusta oli löytynyt ja miten minun piti jatkossa toimia ja hoitaa itseäni.
Itsekö se tähystäjä pitää etsiä?
Meillä ainakin lääkäri määrää eteenpäin tutkimuksiin ei niitä itse tarvitse setviä, kutsu tulee aikanaan.
Meillä on puolen vuoden jono tähystykseen julkisella puolella. Pitkä aika odottaa kovissa kivuissa ja ruokailuvaikeuksissa. Kyllähän siinä aika moni suuntaa apua etsimään yksityiselle jos se vaan on suinkin mahdollista.
Olin yllättynyt miten paksu ja kova se letku oli vaikka aina puhutaankin että tähystin on ohut ja taipuisa.
Suosittelen kyllä ottamaan nielun puudutuksen jos sitä tarjotaan.
Vieläkö löytyy kokemuksia tai kauhukokemuksia? Kaikki tieto kiinnostaa. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ovatko tähystyksen tehneet lääkärit selittäneet teille asiat huolellisesti ja ajan kanssa? Minä olen käynyt kahdesti yksityisellä tähystyksellä, kymmenen vuoden välein, ja toisella kerralla lääkäri selitti ja ohjeisti hyvin ja toisella kerralla (eri) lääkäri suunnilleen heitti ovesta samantien menemään vaikka olin täynnä kysymyksiä.
Minusta olisi hirveän tärkeää että se potilas itsekin saisi mahdollisimman paljon informaatiota sairautensa ymmärtämiseen ja hoitamiseen.
Siinä toisessa paikassa tuli ihan liukuhihnaolo vaikka omalla rahalla 550 euroa maksoinkin...
Lähettävä lääkäri saa tähystyksestä palautteen ja jatkohoito-ohjeet, ja hän sitten kertoo ne potilaalle. Tähystävä lääkäri on periaatteessa vain pyydetyn toimenpiteen tekevä lääkäri.
^ Entä kun ei ole lähettävää lääkäriä vaan potilas varaa ja maksaa ajan itse yksityisellä puolella? Kuka silloin selittää löydökset ja kertoo hoito-ohjeet jos lääkäri sanoo vain muutaman pikaisen sanan?
Jyväskylän sairaala Novassa gastropuolella tummahiuksinen naislääkäri, (en muista nimeä) erittäin rauhallinen ja asiansa osaava. Ei hössötä eikä suorita toimenpidettä "liukuhihna" tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa tämäkin hoidetaan kevytnukutuksessa. Suomi on takapajula...
Miksi ihmeessä se pitäisi hoitaa kevytnukutuksessa??? Toimenpide ei edes kestä kovin kauan. Kun pysyy rauhallisena niin kaikki sujuu hyvin.
T. 6 kertaa crohnin taudin takia tähystetty
Molemmista päistä tähystettynä olen sitä mieltä, että jos joskus vielä pakon sanelemana joudun toimenpiteeseen, vaadin kasan rauhoittavia. Yökkäily oli niin voimakasta, että hoitsu ei meinannut saada putkea perille asti. Toisessa päässä kipu oli niin järkky, että pyörryin tutkimuspöydälle. Tuloksena se, että mahassa on "jotain" ja kouraan annettiin närästyslääkeresepti.
Nyt olen kymmenisen vuotta kärvistellyt jatkuvan pahoinvoinnin, kipujen ja muiden vatsaongelmien kanssa. Onneksi on olemassa pahoinvointi- , närästys-, ripuli- ja ummetuslääkkeitä...
Klaus Suni. Vuosia sitten teki Kyllössä mulle sekä vatsalaukun- että paksusuolentähystyksen. Kokenut, empaattinen, vähän huumorveikko. En tiedä onko vielä lääkärinä, kun olen huono arvioimaan ihmisten ikiä mutta toivottavasti. Kyllä sen huomaa otteissa, kun lääkärillä on pitkä kokemus toimenpiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyhkistä sentään, kun ihan pitäisi kevytnukutus saada. Stanan lampaat.
Olepa tyytyväinen, jos toimenpide ei ollut sinulle hankala.
Minulle oli.
Kysy, voitko saada rauhoittavan esilääkityksen tai nukutuksen tms. Pelkkä puuduttava suihke ei minulla auttanut yhtään. En tiennyt muista tavoista. Ensi kerralla se tehdään minun toiveellani.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa tämäkin hoidetaan kevytnukutuksessa. Suomi on takapajula...
Asun ruotsissa. Tein joku kymmenisen vuotta sitten, rauhottavan tabletin saa jos vaatia osaa. Tosin oletan ettei kerkeä vaikuttaa.
Ja tota suihketta kurkunperään.
Tämä toiminta tehdään näin vieläkin.
Löytyiskö vielä suosituksia tai kokemuksia?