Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele hyvää lääkäriä vatsantähystykseen Keski-Suomesta tai Etelä-Savosta

Vierailija
27.10.2022 |

Pitäisi mennä tähän inhottavaan tutkimukseen. Suosittele hyvää lääkäriä, joka tekee gastroskopian mahdollisimman vähän inhottavasti ja hyvin, ja joka selittää asiat ymmärrettävästi potilaalle.
Olen kuullut juttuja lääkäreistä jotka eivät puhu mitään, runttasevat vaan putken menemään eivätkä selitä tai anna mitään ohjeita jatkoon.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on tehty kyseinen tutkimus 3 kertaa. Kivuliain ja inhottavin kokemus oli kun tutkimuksen teki kirurgi. Toki tuolloin oli ruokatorvi pahasti tulehtunut joten saattoi sekin vaikuttaa asiaan. 

Vierailija
2/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sisätautilääkäri Etelä-Savossa, Savonlinnassa on Einar Vähänläntä.

Ainoastaan sormella koettelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavalta se tuntuu joka tapauksessa. Ärsyttää vain jos esim. hoitaja yrittää vähätellä asiaa etukäteen. Luontainen yökkimisrefleksihän siinä tulee ja silti sitä letkua vain työnnetään luonnonvastaisesti koko ajan väärään suuntaan. Eihän se yökkimenenn helpota vasta kun tutkimus on ohi. Jos sinne puhalletaan ilmaa voi olla kipuja myös tutkimuksen jälkeen. Kurkku voi myös aristaa päivän pari.

Vierailija
4/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhhh tämä on kyllä niiin inhottava tutkimus. En osaa suositella ketään koska olen muualta Suomesta, mutta miten pitkä lääkekuuri ja millä annoksella teillä on määrätty tähystyksen jälkeen lievään ruokatorven tulehdukseen?

Vierailija
5/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähystys tehdään julkisella puolella, lääkäriä ei voi valita.

Yksityispuolella se tietenkin on mahdollista, olettaisin.

Kaikki erikoislääkäritkään eivät tee tähystyksiä, myöskään yksityisellä puolella.

Vierailija
6/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle just tehtiin, tosin Mehiläisessä Helsingissä. Mutta minäkin pelkäsin ja lykkäsin vuosia kun ajattelin etten vaan pysty. Mutta sain rauhoittavan lääkkeen ja lisäksi kurkkuun puudutussuihketta, ja toimenpide ei oikeasti tuntunut juuri miltään! Olin itse pelännyt sitä, etten pysty letkua nielemään, mutta eipä sitä tarvinnutkaan niellä, koska en edes huomannut kun letku meni kurkusta alas. Toki siinä vähän välillä yökkii, mutta keskityin puremaan suuhun laitettavaa holkkia ja hengittämään rauhallisesti. Mulla on yleensä ihan hirveän herkkä yökkäysrefleksi jo pelkästään siinä kun katsotaan puutikun kanssa kurkkuun ja ajattelin että tästä en mitenkään tule selviämään. Mutta monet kauhutarinat on vuosien takaa ja tekniikka ja välineet on kehittyneet. Lisäksi henkilökunta on kyllä useimmiten tosi empaattista ja ymmärtäväistä. Tsemppiä ja mene vaan rivakasti tutkimukseen!

Vierailija
7/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa tämäkin hoidetaan kevytnukutuksessa. Suomi on takapajula...

Vierailija
8/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyyhkistä sentään, kun ihan pitäisi kevytnukutus saada. Stanan lampaat.

Vierailija
9/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle just tehtiin, tosin Mehiläisessä Helsingissä. Mutta minäkin pelkäsin ja lykkäsin vuosia kun ajattelin etten vaan pysty. Mutta sain rauhoittavan lääkkeen ja lisäksi kurkkuun puudutussuihketta, ja toimenpide ei oikeasti tuntunut juuri miltään! Olin itse pelännyt sitä, etten pysty letkua nielemään, mutta eipä sitä tarvinnutkaan niellä, koska en edes huomannut kun letku meni kurkusta alas. Toki siinä vähän välillä yökkii, mutta keskityin puremaan suuhun laitettavaa holkkia ja hengittämään rauhallisesti. Mulla on yleensä ihan hirveän herkkä yökkäysrefleksi jo pelkästään siinä kun katsotaan puutikun kanssa kurkkuun ja ajattelin että tästä en mitenkään tule selviämään. Mutta monet kauhutarinat on vuosien takaa ja tekniikka ja välineet on kehittyneet. Lisäksi henkilökunta on kyllä useimmiten tosi empaattista ja ymmärtäväistä. Tsemppiä ja mene vaan rivakasti tutkimukseen!

Olen se jolle tähystys on tehty kolme kertaa ja kaikki kokemukset ovat olleet todella erilaisia. Riippunee paljon siitä kuinka paha on tulehdus vai onko tulehdusta lainkaan. Toinen kerta voi olla todella helppo ja tutkimus on ohi alle 5 minuutissa. Toisella kertaa tutkimus voi kestää 15 minuuttia ja siinä joudutaan koko ajan puhaltamaan ilmaa jotta lääkäri näkee eteensä. Sinulla luultavasti ei ollut tulehdusta kun jäi tuollainen kokemus.

Vierailija
10/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin toimenpide hoidetaan kevytnukutuksessa muualla... Tuota miksi muissa maissa ei koeta niin suurena riskinä nukuttaa potilaita kuin Suomessa? Kun joku hoitaja tähänkin tulee kohta kirjoittamaan että "kun se nukutus on riski niin sitä ei käytetä". Eikö se muissa maissa ole riski sitten ollenkaan?

Vierailija
11/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin toimenpide hoidetaan kevytnukutuksessa muualla... Tuota miksi muissa maissa ei koeta niin suurena riskinä nukuttaa potilaita kuin Suomessa? Kun joku hoitaja tähänkin tulee kohta kirjoittamaan että "kun se nukutus on riski niin sitä ei käytetä". Eikö se muissa maissa ole riski sitten ollenkaan?

Nukutus vaatisi yhden ylimääräisen lääkärin ja tähän ei Suomella ole varaa kun rahat annetaan mieluummin Italiaan ja Afrikkaan.

Vierailija
12/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko tähystyksen tehneet lääkärit selittäneet teille asiat huolellisesti ja ajan kanssa? Minä olen käynyt kahdesti yksityisellä tähystyksellä, kymmenen vuoden välein, ja toisella kerralla lääkäri selitti ja ohjeisti hyvin ja toisella kerralla (eri) lääkäri suunnilleen heitti ovesta samantien menemään vaikka olin täynnä kysymyksiä.

Minusta olisi hirveän tärkeää että se potilas itsekin saisi mahdollisimman paljon informaatiota sairautensa ymmärtämiseen ja hoitamiseen.

Siinä toisessa paikassa tuli ihan liukuhihnaolo vaikka omalla rahalla 550 euroa maksoinkin...

Vierailija
13/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän pitänyt mennä uuteen tähystykseen ruokatorventulehduksen parantumisen varmistamiseksi vai riittääkö että oireet lähtee lääkityksellä?

Nettiä kun tutkin niin ilmeisesti vaikeat tulehdukset ainakin joskus tarkistetaan uudestaan tähyllä, lieviä ei ilmeisesti koskaan?

Vierailija
14/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, numero 1.

Vierailija
15/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän pitänyt mennä uuteen tähystykseen ruokatorventulehduksen parantumisen varmistamiseksi vai riittääkö että oireet lähtee lääkityksellä?

Nettiä kun tutkin niin ilmeisesti vaikeat tulehdukset ainakin joskus tarkistetaan uudestaan tähyllä, lieviä ei ilmeisesti koskaan?

Huomaat kyllä itse jos tulehdus helpottaa

Vierailija
16/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin tähystyksessä sappinestettä mahalaukussa ja sen lisäksi gastriitti (mahakatarri). Eipä noista kukaan lääkäri mitään kertonut. Kaikki piti itse etsiä googlella. Tähystys tehtiin nukutuksessa julkisella kun se tehtiin sappirakon poistoleikkauksen yhteydessä. Ajattelin ensi syksynä käydä yksityisellä tähystyksessä, että saan nukutuksen. Pitää käydä tarkistamassa onko tuo gastriitti pahentunut vai mitä. Oireita on välillä.

Vierailija
17/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se jolle tähystys on tehty kolme kertaa ja kaikki kokemukset ovat olleet todella erilaisia. Riippunee paljon siitä kuinka paha on tulehdus vai onko tulehdusta lainkaan. Toinen kerta voi olla todella helppo ja tutkimus on ohi alle 5 minuutissa. Toisella kertaa tutkimus voi kestää 15 minuuttia ja siinä joudutaan koko ajan puhaltamaan ilmaa jotta lääkäri näkee eteensä. Sinulla luultavasti ei ollut tulehdusta kun jäi tuollainen kokemus.

Juu en tarkoittanut vähätellä muiden kokemuksia. Ajattelin vain kertoa toivottavasti rohkaisevan esimerkin siitä että kaikille se ei ole niin kamalaa.

Vierailija
18/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla suht yleistä että tähystävä lääkäri on harmillisen vähäsanainen ja tilanne kiireinen. Tälläinen vaikutelma minulle on ainakin tullut kun olen kuunnellut tuttuja ja työkavereita jotka ovat tähystyksessä käyneet. Lähes kaikilla epävarmuus ja epätietoisuus jälkeen päin ja netistä sitten etsivät tietoa. Jotkut myös sanovat että lääkärit ovat antaneet ihan päinvastaisia ohjeita... Yksi sanoo että syö lääkkeitä, niistä ei ole mitään haittaa ja toinen sanoo älä syö kun niistä on vaikka mitä haittaa...

Itsekin olen vasta menossa tähystykseen, yksityiselle, ja seuraan ketjua mielenkiinnolla. Epäilyksenä refluksitauti ja ruokatorventulehdus, mutta mielikuvitus tietysti laukkaa kovilla kierroksilla :( Ei ole henkisesti helppoja nämä vatsavaivat.

Vierailija
19/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä että yksityisellä puolellakin on samanlaista. Oma kokemukseni on yksityiseltä, ja ainut tuki tilanteessa oli lääkärin ja hoitajan tiuskaisut "Rauhoitu nyt!" kun kyökin niin kovasti ettei koepalojen otto meinannut aluksi onnistua.

Hoitaja puoliksi makasi päälläni, vaikka en minnekään ollut tilanteesta lähdössäkään. Tuli olo että jotkut aiemmat potilaat ovat ehkä yrittäneet sitäkin.

Olin kuullut ennalta että moni on nähnyt sisuskalunsa ruudulta, mutta minulle ei sellaisia näytetty eikä selitetty. Jälkeenpäin yritin tulkata koepalojen vastauksia googlen avulla, sillä monenlaista löydöstähän sieltä oli löytynyt, gastriittia ja tulehdusta, vaikka lääkäri sanoi letkun pois kiskaistuaan "ei siellä mitään ollut". Eri lääkäriltä sitten yritin kysellä ja nettipalstoilta lukea miten niitä kannattaisi hoitaa. Suosittelen esimerkiksi sivustoa refluksi.fi, sieltä löysin paljon tietoa ja vertaistukea.

Jos ikinä tarvitsee mennä uudelleen tähän toimenpiteeseen, ja epäilen kyllä että joskus tarvitseekin, menen aivan varmasti eri paikkaan. Tuosta ensimmäisestä tutkimuksesta jäi vahvasti olo "rahat pois" ja pieni potilas vaivojensa kanssa oli pelkkä sivuseikka.

Vierailija
20/66 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon mihinkähän tässä uskaltaa mennä. Yksityiselle olen siis menossa koska julkisella on niin pitkät jonot.