Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitähän mun pitäis tehdä, että saisin yliopiston myöntämään lisäaikaa tentteihin?

Vierailija
26.10.2022 |

Olen yksinkertaisesti liian hidas, vaikka osaisinkin. Peruskoulussa ja lukiossa kaikille tehtiin lukihäiriötestit, mutta niissä ei havaittu mitään poikkeavaa. Jos saisin sen tunnin lisäaikaa, niin ehtisin varmaan joskus tehdäkin tentin loppuun ja pääsisin läpi.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 tuntia on pitkä aika

Mulla on vaan 2 h tenttejä. Jos saisin lisäajan ne olis ton 3 h. -Ap

Kaikilla muilla ne on kans tuon 2h. Ilman mitään muuta perustelua kuin "olen hidas" niin kai tajuat, että se olisi epäreilua kaikille muille että sä saat 50% ylimääräistä aikaa?

Vierailija
22/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet selvinnyt yliopiston pääsykokeesta?

En ole tehnyt pääsykoetta vaan pääsin ylioppilastodistuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole siihen oikeuttavaa lääketieteellistä diagnoosia, niin et varmaan mitenkään. Ne tentit on ihan tarkoituksella tehty sellaisiksi kuin ne ovat.

Mutta pakkohan mulla on olla joku diagnosoimaton lääketieteellinen juttu tässä taustalla, jos aina sama ongelma ja muut ehtivät tehdä ajallaan.

ELi ennen tenttiä tuntuu että osaat kaiken? En usko

No nämä hankalat tentit ovat tiedonhakutenttejä. Eli asioita ei opetella ulkoa vaan ne pitää kaivaa eri lähteistä ja hyödyntää niitä tietoja. Menee tuhottomasti aikaa, kun on monta sivua auki samaan aikaan ja pitää katsoa ja tarkistella asioita monesta eri paikkaa.

Eli toisin sanoen et osaa tehdä juuri sitä asiaa, mitä tentillä arvioidaan.

Vierailija
24/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole siihen oikeuttavaa lääketieteellistä diagnoosia, niin et varmaan mitenkään. Ne tentit on ihan tarkoituksella tehty sellaisiksi kuin ne ovat.

Mutta pakkohan mulla on olla joku diagnosoimaton lääketieteellinen juttu tässä taustalla, jos aina sama ongelma ja muut ehtivät tehdä ajallaan.

No nämä hankalat tentit ovat tiedonhakutenttejä. Eli asioita ei opetella ulkoa vaan ne pitää kaivaa eri lähteistä ja hyödyntää niitä tietoja. Menee tuhottomasti aikaa, kun on monta sivua auki samaan aikaan ja pitää katsoa ja tarkistella asioita monesta eri paikkaa.

Eli ongelmasi on siinä tiedonhaussa. Et osaa riittävän nopeasti löytää tai käsitellä tarvitsemaasi tietoa. Harjoittele sitä.

Vierailija
25/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ehdi. Itse olen ADHD:n vuoksi ihan hiton nopea ja olen yksi harvoja, jotka ehtivät esimerkiksi tehdä 100 kysymyksen monivalinnan tunnissa psykologiasta. Ne on tehty tarkoituksella niin, että vastausten tulee tulla selkärangasta eikä 10 minuutin pohtimisen jälkeen. Jos et osaa heti, niin et osaa tarpeeksi hyvin. Minä en jää miettimään ja siksi olen ajallaan valmis.

Vierailija
26/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että mulla on joku hahmotushäiriö tai vastaava. Onkohan sen perusteella mahdollista saada lisäaikaa?

Vierailija
27/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa tentissä esiin parasta osaamistasi, valitse mahdollisuuksien mukaan joku muu suoritustapa. Esssee, oppimispäiväkirja, projekti. Ota yhteys vastuuopettajaan ja kysy, miten muuten kohdan voi suorittaa.

Millä alalla on näin rentoa? Ei meillä voi tenttejä korvata millään oppimispäiväkirjalla tai esseellä.

Lähes kaikkiin opetussuunnitelman kohtiin on meillä 2-4 vaihtoehtoista tapaa suorittaa: kirjatentti, luentokurssi tentillä tai oppimispäiväkirjalla tai projektilla tai itsenäisesti suoritettava essee tai itsenäisesti suoritettava verkkokurssi tentillä tai muulla lopputyöllä. Tentit muodostavat siis melko pienen osan suoritustavoista. suoritustapojen limittäminen mmahdollistaa myös suoritusten ajoittamisen vapaammin: kaikkea ei ole pakko tunkea just perioditaukoviikolle, vaan voi hoitaa muulloinkin.

Vierailija
28/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että mulla on joku hahmotushäiriö tai vastaava. Onkohan sen perusteella mahdollista saada lisäaikaa?

Sen perusteella että epäilet? Ei.

Sen perusteella että hankkisit sille diagnoosin? Mahdollisesti.

Vierailija
29/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa tentissä esiin parasta osaamistasi, valitse mahdollisuuksien mukaan joku muu suoritustapa. Esssee, oppimispäiväkirja, projekti. Ota yhteys vastuuopettajaan ja kysy, miten muuten kohdan voi suorittaa.

Millä alalla on näin rentoa? Ei meillä voi tenttejä korvata millään oppimispäiväkirjalla tai esseellä.

Lähes kaikkiin opetussuunnitelman kohtiin on meillä 2-4 vaihtoehtoista tapaa suorittaa: kirjatentti, luentokurssi tentillä tai oppimispäiväkirjalla tai projektilla tai itsenäisesti suoritettava essee tai itsenäisesti suoritettava verkkokurssi tentillä tai muulla lopputyöllä. Tentit muodostavat siis melko pienen osan suoritustavoista. suoritustapojen limittäminen mmahdollistaa myös suoritusten ajoittamisen vapaammin: kaikkea ei ole pakko tunkea just perioditaukoviikolle, vaan voi hoitaa muulloinkin.

Sangen mielenkiintoista, mutta jätit vastaamatta siihen ainoaan kysymykseen joka esitettiin: millä alalla?

-eri

Vierailija
30/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ongelmasi on siinä tiedonhaussa. Et osaa riittävän nopeasti löytää tai käsitellä tarvitsemaasi tietoa. Harjoittele sitä.

No miten mä sitä etukäteen harjoittelen? Olen harjoitellut, mutta ei se koetilanteessa auta.

Vierailija
31/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet selvinnyt yliopiston pääsykokeesta?

En ole tehnyt pääsykoetta vaan pääsin ylioppilastodistuksella.

Saanko kysyä, että mistä hyvästä sain alapeukkuja?

Vierailija
32/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten mä sitä etukäteen harjoittelen? Olen harjoitellut, mutta ei se koetilanteessa auta.

Sen, miten sitä etukäteen harjoitellaan, tulisi olla viimeistään ensimmäisen tenttikerran jälkeen itsestään selvää.

Jos koet, että harjoittelu ei auta koetilanteessa lainkaan, niin sitten saatat olla väärällä alalla.

En tiedä mitä alaa opiskelet, mutta varsinkin tällainen tentti missä käytetään lähdemateriaaleja eikä vain opetella ulkoa vastaa yleensä melko hyvin sitä, mitä alalla työskentely vaatii (koska oikeassa elämässä meillä on lähdemateriaaleja käytössä). Jos ei millään meinaa onnistua, niin ala ei ehkä ole sinua varten.

Vierailija
33/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnosoitiin lukihäiriö vasta yliopistossa. Ei ne peruskoulun seulat kaikkia nappaa ja voi jäädä tosi yksin ongelmien kanssa. Pyydä aika jonnekkin yliopiston opolle tai opiskeluneuvontaan, tai millä nimellä se teillä on. Selitä, että epäilet lukihäiriötä ja haluisit päästä testiin. Siellä sitten selviää onko lukihäiriö se ongelma, tai voidaan myös poissulkea, että ei ole lukihäiriötä.

Kannattaa myös harjotella koevastausten kirjottamista. Ei se tunti lisää mikään pitkä aika ole.

Vierailija
34/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"A sense of entitlement is a personality characteristic based on the belief that someone deserves special treatment or recognition for something they didn't earn. In other words, people with this mindset believe that the world owes them without ever giving anything in return."

Vierailija
35/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aineisto tiedossa etukäteen: Ennen tenttiä luet aineistoa ja opettelet, että missä on mitäkin asiaa, näin löydät sen sitten tentin aikana. Ei ulkoa tarvitse opetella, mutta pitää sen verran opetella, että muistat vähän missä lukee mitäkin.

Jos aineistoa ei saa etukäteen: harjottele lukemalla ihan mitä tahansa tekstejä ja poimimaan sieltä olennaisia juttuja.

Vierailija
36/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, miten sitä etukäteen harjoitellaan, tulisi olla viimeistään ensimmäisen tenttikerran jälkeen itsestään selvää.

Jos koet, että harjoittelu ei auta koetilanteessa lainkaan, niin sitten saatat olla väärällä alalla.

En tiedä mitä alaa opiskelet, mutta varsinkin tällainen tentti missä käytetään lähdemateriaaleja eikä vain opetella ulkoa vastaa yleensä melko hyvin sitä, mitä alalla työskentely vaatii (koska oikeassa elämässä meillä on lähdemateriaaleja käytössä). Jos ei millään meinaa onnistua, niin ala ei ehkä ole sinua varten.

Osaan etsiä tietoa, mutta en tarpeeksi nopeasti. En mitenkään voi uskoa, että työelämässä joutuisi etsimään samaa vauhtia toinen toistaan erilaisimpiin kysymyksiin vastauksia kahdessa tunnissa.

Vierailija
37/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aineisto tiedossa etukäteen: Ennen tenttiä luet aineistoa ja opettelet, että missä on mitäkin asiaa, näin löydät sen sitten tentin aikana. Ei ulkoa tarvitse opetella, mutta pitää sen verran opetella, että muistat vähän missä lukee mitäkin.

Jos aineistoa ei saa etukäteen: harjottele lukemalla ihan mitä tahansa tekstejä ja poimimaan sieltä olennaisia juttuja.

Olen aina tehnytkin näin, mutta monesti tietoa pitää etsiä myös annettujen materiaalien ulkopuolelta ja tätä materiaalia ei anneta etukäteen.

Vierailija
38/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kuvittelit selvitä työelämästä?

No miten ne joilla on lukihäiriö ja saavat sen takia lisäaikaa sitten selviävät työelämästä? 

Vierailija
39/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan etsiä tietoa, mutta en tarpeeksi nopeasti. En mitenkään voi uskoa, että työelämässä joutuisi etsimään samaa vauhtia toinen toistaan erilaisimpiin kysymyksiin vastauksia kahdessa tunnissa.

Ei, mutta jos tiedon etsimiseen menee järjestäen pidempään kuin kaikilla muilla, niin kyllä se näkyisi myös työelämässä.

Mulla oli yliopistossa paljon tuollaisia tenttejä, missä piti etsiä tietoa ja sitten soveltaa sitä. Jos ei tiennyt heti kysymyksen luettuaan suunnilleen mistä se tieto löytyy, niin lirissähän sitä oli.

Ei työnantajallakaan ole mahdollisuutta aina odottaa, että lähdet ylhäältä alas sisällysluetteloa kautta selaamaan että missähän mahtais olla.

Jos muut opiskelijat onnistuu tekemään sen määräajassa ja sinä et, niin miksi työnantajan pitäisi palkata sinut? Se että osaat samat asiat mutta sinulla kuluu 150% aikaa samaan hommaan ei ole lainkaan vähäpätöinen asia.

Vierailija
40/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kuvittelit selvitä työelämästä?

No miten ne joilla on lukihäiriö ja saavat sen takia lisäaikaa sitten selviävät työelämästä? 

Ne varmaan pääsääntöisesti hakeutuu aloille, joilla tuon merkitys ei korostu. Vaikea uskoa, että esim juristien joukossa olisi älyttömästi lukihäiriöisiä. Ja ne jotka on, kompensoi sitä varmaan olemalla vastaavan erotuksen verran fiksumpia.