Mitähän mun pitäis tehdä, että saisin yliopiston myöntämään lisäaikaa tentteihin?
Olen yksinkertaisesti liian hidas, vaikka osaisinkin. Peruskoulussa ja lukiossa kaikille tehtiin lukihäiriötestit, mutta niissä ei havaittu mitään poikkeavaa. Jos saisin sen tunnin lisäaikaa, niin ehtisin varmaan joskus tehdäkin tentin loppuun ja pääsisin läpi.
Kommentit (134)
Mieti ennemmin mitä sinun pitäisi tehdä että osaisit käyttää ajan tehokkaammin ja pääsisit tentistä läpi annetussa ajassa.
Kehitä strategia ja noudata sitä. Esim. yksi mahdollisuus on että et jumitu vaikeisiin tehtäviin vaan keräät maksimipisteet niistä tehtävistä jotka osaat ja saat ratkaistua nopeasti. Palaat vaikeisiin ja aikaa vieviin vasta lopuksi jos siihen jää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ennemmin mitä sinun pitäisi tehdä että osaisit käyttää ajan tehokkaammin ja pääsisit tentistä läpi annetussa ajassa.
Kehitä strategia ja noudata sitä. Esim. yksi mahdollisuus on että et jumitu vaikeisiin tehtäviin vaan keräät maksimipisteet niistä tehtävistä jotka osaat ja saat ratkaistua nopeasti. Palaat vaikeisiin ja aikaa vieviin vasta lopuksi jos siihen jää aikaa.
Nämä kaikista ongelmallisimmat tentit ovat sellaisia, joissa ei pääse palaamaan taaksepäin ja vääristä vastauksista tulee miinuspisteitä. En voi siis tietää ovatko tulevat tehtävät vaikeampia kuin edeltävät. Muuten tietysti tekisin noin kuten sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Miten kuvittelit selvitä työelämästä?
Väitän, että työelämä tulee olemaan rennompaa.
Vierailija kirjoitti:
Valitan mutta sitä varten ne testit ovat että parhaiten soveltuvimmat pääsevät.
Joo, mutta älytöntä tehdä tenttejä, joissa tulee lähtökohtaisesti hirveä kiire.
Jos sinulla ei ole siihen oikeuttavaa lääketieteellistä diagnoosia, niin et varmaan mitenkään. Ne tentit on ihan tarkoituksella tehty sellaisiksi kuin ne ovat.
No jos sulla ei ole todistettavasti mitään lukihäiriötä tms niin et mitenkään. Toinen tapa sanoa "olen liian hidas" on "olen liian tyhmä".
Ei niiden tenttien tarkoitus ole olla sellaisia että siinä on tuntitolkulla aikaa miettiä ja korjailla ja suunnitella. Kaikilla muilla on sama aika mikä sinullakin. Miksi sinun pitäisi saada lisäaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole siihen oikeuttavaa lääketieteellistä diagnoosia, niin et varmaan mitenkään. Ne tentit on ihan tarkoituksella tehty sellaisiksi kuin ne ovat.
Mutta pakkohan mulla on olla joku diagnosoimaton lääketieteellinen juttu tässä taustalla, jos aina sama ongelma ja muut ehtivät tehdä ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pakkohan mulla on olla joku diagnosoimaton lääketieteellinen juttu tässä taustalla, jos aina sama ongelma ja muut ehtivät tehdä ajallaan.
Jos ne muut on vaan fiksumpia tai osaa budjetoida aikaansa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ELi ennen tenttiä tuntuu että osaat kaiken? En usko
Vierailija kirjoitti:
3 tuntia on pitkä aika
Mulla on vaan 2 h tenttejä. Jos saisin lisäajan ne olis ton 3 h. -Ap
Jos et saa tentissä esiin parasta osaamistasi, valitse mahdollisuuksien mukaan joku muu suoritustapa. Esssee, oppimispäiväkirja, projekti. Ota yhteys vastuuopettajaan ja kysy, miten muuten kohdan voi suorittaa.
Samoin kuin tenttiin lukeminen, myös tentin tekeminen on taito. Ei se niin mene, että luet vaan koko alueen ja sitten vastaat vuorotellen kaikkiin kysymyksiin omassa tahdissa.
Pitää suunnitella ajankäyttöä ja priorisoida. Esim kun aikaa on mennyt X minuuttia, niin hypätään seuraavaan kysymykseen vaikka edellinen ei olisi vielä valmis, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ELi ennen tenttiä tuntuu että osaat kaiken? En usko
No nämä hankalat tentit ovat tiedonhakutenttejä. Eli asioita ei opetella ulkoa vaan ne pitää kaivaa eri lähteistä ja hyödyntää niitä tietoja. Menee tuhottomasti aikaa, kun on monta sivua auki samaan aikaan ja pitää katsoa ja tarkistella asioita monesta eri paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten YTHS:lle juttelemaan ongelmastasi. Useimmilla yliopistoilla ja korkeakouluilla on nykyään myös kaikenlaisia tukiryhmiä ja mentorointiohjelmia ihmisille, joilla on opinnoissaan vaikeuksia. Ongelma ei välttämättä ole lääketieteellinen, vaan se voi olla myös opiskelu- tai vastaamistaitojen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa tentissä esiin parasta osaamistasi, valitse mahdollisuuksien mukaan joku muu suoritustapa. Esssee, oppimispäiväkirja, projekti. Ota yhteys vastuuopettajaan ja kysy, miten muuten kohdan voi suorittaa.
Millä alalla on näin rentoa? Ei meillä voi tenttejä korvata millään oppimispäiväkirjalla tai esseellä.
Valitan mutta sitä varten ne testit ovat että parhaiten soveltuvimmat pääsevät.