Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitähän mun pitäis tehdä, että saisin yliopiston myöntämään lisäaikaa tentteihin?

Vierailija
26.10.2022 |

Olen yksinkertaisesti liian hidas, vaikka osaisinkin. Peruskoulussa ja lukiossa kaikille tehtiin lukihäiriötestit, mutta niissä ei havaittu mitään poikkeavaa. Jos saisin sen tunnin lisäaikaa, niin ehtisin varmaan joskus tehdäkin tentin loppuun ja pääsisin läpi.

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitan mutta sitä varten ne testit ovat että parhaiten soveltuvimmat pääsevät.

Joo, mutta älytöntä tehdä tenttejä, joissa tulee lähtökohtaisesti hirveä kiire.

Et ole vielä tarpeeksi rutinoitunut, eli joudut käyttämään aikaa ymmärtämiseen. Lisää samantyyppistä harjoitusta, että saat tempoa tehtäviin.

Miten harjoittelen tenttiä varten, kun ei ole mitään harjoitustenttejä, joilla voisi treenata? Jos itse keksin kysymyksen ja lähden siihen etsimään vastausta, niin sehän ei ole ollenkaan sama asia, koska siinä olen itse keksinyt kysymyksen, eikä kysymys näin ollen tule yllätyksenä.

82/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy puhumassa asiasta yliopistosi/koulusi opintopsykologin kanssa. Yksin asian kanssa ei kannata jäädä eikä tarvitse jäädä. Mun vuosikurssilla oli yksi oppilas, jolla oli lisäaikaa tenttien suorittamisessa eli ei se oo mitenkään mahdotonta saada. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa tentissä esiin parasta osaamistasi, valitse mahdollisuuksien mukaan joku muu suoritustapa. Esssee, oppimispäiväkirja, projekti. Ota yhteys vastuuopettajaan ja kysy, miten muuten kohdan voi suorittaa.

Kyllä, näin kannattaa tehdä.

Vierailija
84/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin meitä joilla on oikeasti ADHD ja lukihäiriö, että lisäaika annetaan niillekin jotka eivät vaan ole opetelleet koemateriaaleja kunnolla. Lisäajan tarve itselläni tulee neurologisesta kehityspoikkeamasta. Ihan yhtä lailla kuin joku tarvitsee silmälasit jotta voisi nähdä kunnolla. 

Hehee itse olen vetänyt kolmosia ja nelosia verkkotenteistä joihin en ole lukenut. Olen hyvä etsimään tietoa ja poimimaan tekstistä olennaisen ja vielä soveltamaan löytämääni tietoa. Tämä taito ei ole kuitenkaan tullut ilman harjoittelua. Tenttiaika on tähän mennessä riittänyt. Toivottavasti kaltaiseni vähän huolettomasti verkkotentteihin suhtautuvat eivät onnistu hankkimaan mitään diagnoosia, jolla saisi lisäaikaa, koska onhan se aina parempi lukea tenttiin kunnolla eikä kenenkään pidä saada suhteetonta etua.

Vierailija
85/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa tentissä esiin parasta osaamistasi, valitse mahdollisuuksien mukaan joku muu suoritustapa. Esssee, oppimispäiväkirja, projekti. Ota yhteys vastuuopettajaan ja kysy, miten muuten kohdan voi suorittaa.

Kyllä, näin kannattaa tehdä.

Ei ole edellenkään mahdollista alallani. Se on tentti tai et saa arvosaa.

Vierailija
86/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat ja todella pääset läpi silloin kun aikaa on tunti enemmän, on taustalla selvästi joku psykologinen syy. Lähde selvittämään diagnoosia niin saat sitten sen lisäajan. t.ope

Vierailija
87/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka somessa nyt onkin trendinä diagnosoida kaikkea, niin ei sulla välttämättä mitään ole. Ihminen voi myös olla autismi- tai nepsyoireiden kirjoilla ilman, että on kumpaakaan. Ja veikkaisin suurimman osan keskittymisongelmista johtuvan teknologiasta, varsinkin puhelimista.

Todennäköisesti kyse on opiskelutekniikasta ja aikataulutuksesta. Olen kyllä jälkimmäisessä itse todella huono, ja manaan aina periodin loppuvaiheilla omaa aikaansaamattomuuttani. Mutta kyllä mä oon toistaiseksi kaikista tenteistä päässyt läpi, ja ihan ok arvosanoin.

- 2. vuoden opiskelija

Vierailija
88/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vielä tarpeeksi rutinoitunut, eli joudut käyttämään aikaa ymmärtämiseen. Lisää samantyyppistä harjoitusta, että saat tempoa tehtäviin.

Miten harjoittelen tenttiä varten, kun ei ole mitään harjoitustenttejä, joilla voisi treenata? Jos itse keksin kysymyksen ja lähden siihen etsimään vastausta, niin sehän ei ole ollenkaan sama asia, koska siinä olen itse keksinyt kysymyksen, eikä kysymys näin ollen tule yllätyksenä.

Yliopistot yleensä tarjoavat kursseja, joilla voi harjoitella vastaustekniikoita ja eri koetyypejä. Ota selvää tarjoaako yliopistosi/tiedekuntasi tällaista. Voit myös ottaa amanuenssiin/opoon reilusti yhteyttä ongelmastasi.

Vierailija
89/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on vähän vaikea arvioida, että millaisesta tentistä on kyse. Yleisesti voidaan sanoa, että mitä tutumpi aihepiiri on, niin sitä nopeammin sitä osaa etsiä siihen liittyvää tietoa.

Mut kyllä sinun tentin tenttineenä pitäisi osata edes auttavasti päätellä, mitä asioita sinun pitäisi harjoitella.

Vierailija
90/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole siihen oikeuttavaa lääketieteellistä diagnoosia, niin et varmaan mitenkään. Ne tentit on ihan tarkoituksella tehty sellaisiksi kuin ne ovat.

Mutta pakkohan mulla on olla joku diagnosoimaton lääketieteellinen juttu tässä taustalla, jos aina sama ongelma ja muut ehtivät tehdä ajallaan.

Niin siis sä oot tyhmä. Ei kai siihen nyt sentään ole vielö tehty jtn diagnoosia?

Vierailija
91/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kyse ole oikeasti siitä ettei sun kyvyt riitä, niin sitten sä et osaa opiskella/tenttiä. Siihenkin saa apua; tentteihin valmistautuminen ja niiden suorittaminen on oma taitonsa, eikä se optimistrategia ole kaikille intuitiivista.

Vierailija
92/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Joskus tuntuu tylsältä kun välillä tuntuu sille, että osa ei ollenkaan tajua sitä, että ihminen voi olla kömpelö ja hidas mutta silti hänen korvien välinsä vo toimia kirkkaana ja omata huomattan laajan tito ja käite varannon mutta on kömpelyys ja hitau tekevät hänestä joidenkin mielestä tyhmän.

Vierailija
93/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla on näin rentoa? Ei meillä voi tenttejä korvata millään oppimispäiväkirjalla tai esseellä.

Esseehän on vaikeampi kuin tentti.

Vierailija
94/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Joskus tuntuu tylsältä kun välillä tuntuu sille, että osa ei ollenkaan tajua sitä, että ihminen voi olla kömpelö ja hidas mutta silti hänen korvien välinsä vo toimia kirkkaana ja omata huomattan laajan tito ja käite varannon mutta on kömpelyys ja hitau tekevät hänestä joidenkin mielestä tyhmän.

Huokaus itsellesi. Nyt ei puhuttu mistään kömpelyydestä, vaan siitä, ettei hoksottimet toimi niin nopeasti että saisi tehtävät ratkaistua määräajassa.

Vierailija
95/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole siihen oikeuttavaa lääketieteellistä diagnoosia, niin et varmaan mitenkään. Ne tentit on ihan tarkoituksella tehty sellaisiksi kuin ne ovat.

Mutta pakkohan mulla on olla joku diagnosoimaton lääketieteellinen juttu tässä taustalla, jos aina sama ongelma ja muut ehtivät tehdä ajallaan.

Niin siis sä oot tyhmä. Ei kai siihen nyt sentään ole vielö tehty jtn diagnoosia?

En käsitä mitä varten tyhmyyteen ei voi saada jotain lisäaikaa kerta lukihäiriöön saa? En ole kuitenkaan niin tyhmä ettäkö en pienellä lisäajalla tentistä selviäisi.

Vierailija
96/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuvittelit selvitä työelämästä?

Meillä postissa on paljon niitä hitaita yliopistolaisia tai entisiä yliopistolaisia.

Olet lämpimästi tervetullut tänne!

Vierailija
97/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla on näin rentoa? Ei meillä voi tenttejä korvata millään oppimispäiväkirjalla tai esseellä.

No eihän ole. Esseetähän saa yleensä tehdä vaikka kuinka kauan. Paitsi silloin, kun essee on osana tenttiä. -Ap

Vierailija
98/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan henkilöstä. Itse ottaisin joka kerta mieluummin esseen kuin tentin, vaikka niiden arvostelurima on paljon korkeammalla. Työskentelen mieluummin huolellisesti kuin paineen alla.

Siltikään mielestäni koulutus, jossa saa täysin itse valita, ei ole yhtä arvokas. Kokonaisvaltainen akateeminen ammattitaito kun yleensä kysyy sekä sellaisia kykyjä, jotka soveltuu sekä tentteihin että esseihin. Mä sain erikoisluvalla uusia yhden reputetun tentin esseenä, mutta valtaosa kursseista arvioitiin tenttien perusteella. Myöskään taitamaton esseisti ei olisi tutkintoa saanut, koska gradu.

Vierailija
99/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko luet tai lasket lisää. Teet vanhoja tehtäviä niin, että ne tulevat hihasta. etsit vastaavia tekstejä/ harjoituksia teemaan vaikka netistä.

Vierailija
100/134 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki muut ehtii ja sinä et, niin onko käynyt mielessä että et välttämättä ole ihan parhaimmillasi sillä alalla?