Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä
Ylen uutisista tämä:
Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.
Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:
-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.
Kommentit (868)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hysteria? Oletteko tietoisia siitä, ettei sotaa edes välttämättä tule? Eikä sähkökatkoja? Ottakaa nyt hiukan iisimmin. Corona ei enää kiinnosta ketään mutta puuttinin sota kyllä. Vuosi sitten vielä täristiin kotona itku kurkussa Koronan takia, nyt Putin &sähkönhinnannousun yhy
Miksi alapeukkuja? Sotaa ei välttämättä tule eikä sähkökatkoja, vaikka te hysteerikot sitä toivottekin, että pääsette taas tihrustamaan itkua ja syömään rauhoittavia. Muistakaa laittaa maski päähän, siellä se corona vaanii rappukäytävässä ja *utin istuskelee sormi nappulalla valmiina räjäyttämään just SUN talon!
Musta taas tuntuu, että SINÄ olet vähän hysteerinen. Pelkäät, että naapurillasi on ruokaa, juotavaa ja valoa yms, JOS tulee sähkökatkos, ja sä itse istut pimeässä nyyhkien, kun ei ole edes vettä eikä mitään syötävääkään. Oletatko, että naapurisi on joku laupea samarialainen, joka tuo sullekin vettä, ruokaa ja taskulampun? Kotivara on jo ainakin 60 vuotta vanha juttu ja pitäisi olla ihan maalaisjärjelläkin jokaisella sen verran ruokia, juomia yms, että pärjäisi kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Koskettaako tällaiset listat tosiaan kaikkia vai vaan esim. jossakin syrjäseudulla asuvia tai joukkoliikenteestä riippuvaisia?
Itse asun isossa kaupungissa. Kilometrin säteellä on varmaan kymmenen kauppaa jättimäisestä megamarketista (24/7) pieneen Saleen.
Jotenkin tuntuisi tosi turhalta ruveta hamstraamaan kotiin ruokaa kolmeksi vuorokaudeksi koko perheelle.
Tietysti koskee kaikkia.
Anteeksi vähän nauroin sanoille *hamstraamaan kolmeksi päiväksi* eiköhän se ole normaalia, että ei-täysin-rahattomalla ihmisellä on muutaman päivän ruoat kotona jatkuvasti.
Mut kyllä ne koskee oikeasti ihan kaikkia ja on aina koskeneet. Oot varmaan jotain väliinputoajaikäluokkaa, mulle ja mun lapsille nää on kerrottu peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinäiset vanhukset ovat varsinkin pulassa.
Mun mummokin olisi ihan kädetön, mutta onneksi hänellä on hyvät kontaktit.Aika monelta myös puuttuu sitä kapasiteettia selviytyä kriisi tilanteessa jopa niiltä nuoremmiltakin.
Mitä sitten, jos joku saa jonkun kohtauksen tai joutuu onnettomuuteen ja kännyjen akut ovat nollassa?
Tähänkin löytyy ohjeistus Kodin turvaoppaasta Hanki sähkökatkon varalle -listalta: "laturi, jolla voi ladata matkapuhelimen ilman sähköä"
Mitä sillä ladatulla puhelimella tekee kun tukiasemat pimenee n. kolmessa tunnissa ja lankaverkot kohta kerätty pois joka paikasta?
Koska sä et tiedä koska ne toimii ja koska ei. Siksi on hyvä pitää ne omat kamat valmiudessa.
Et näytä oikeasti tietävän hirveästi Suomen matkapuhelinjärjestelmästä, mutta ei sun tarvitsekaan. Pidä tosiaan omat laitteet toimintavalmiina, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskettaako tällaiset listat tosiaan kaikkia vai vaan esim. jossakin syrjäseudulla asuvia tai joukkoliikenteestä riippuvaisia?
Itse asun isossa kaupungissa. Kilometrin säteellä on varmaan kymmenen kauppaa jättimäisestä megamarketista (24/7) pieneen Saleen.
Jotenkin tuntuisi tosi turhalta ruveta hamstraamaan kotiin ruokaa kolmeksi vuorokaudeksi koko perheelle.
Tietysti koskee kaikkia.
Anteeksi vähän nauroin sanoille *hamstraamaan kolmeksi päiväksi* eiköhän se ole normaalia, että ei-täysin-rahattomalla ihmisellä on muutaman päivän ruoat kotona jatkuvasti.
Mut kyllä ne koskee oikeasti ihan kaikkia ja on aina koskeneet. Oot varmaan jotain väliinputoajaikäluokkaa, mulle ja mun lapsille nää on kerrottu peruskoulussa.
Mulla on hyvin vähävarainen kaveri, joka joutuu käymään leipäjonoissa. Sieltä hän on saanut kerrytettyä kolmen päivän kotivaran.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Otan kommandopipon, sorkkaraudan ja käyn naapurissa.
Kun sähköt sammuu kaupungista, alkaa tavara liikkua, enkä tarkoita että maksan siitä. Kurjistaminen kostetaan.
Naapuriko sua kurjistaa?
Pidä vaan varasi, monet osaa kyllä pitää huolta itsestään ja läheisistään. Pidän huolen naapurin mummonkin turvallisuudesta, olen pitänyt tähän astikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti koskee kaikkia.
Mulla on hyvin vähävarainen kaveri, joka joutuu käymään leipäjonoissa. Sieltä hän on saanut kerrytettyä kolmen päivän kotivaran.
-eri
Monet paljon enemmänkin, siellähän on usein säilyvää tavaraa. Mutta tuo ilmaukseni lähinnä tarkoitti sitä, että varmaan jokaisella, jolla on varaa käydä ruokakaupassa suht vapaasti, laskematta senttejä, on pakastin+kuivatavara+jääkaappi -kombossa viikon ruoat. Tosi hämmentävää jos ei ole.
Onhan se ihan arkisen ruoanlaiton perusta, et sieltä löytyy jotain pastaa ja tölkki tomaattikastiketta, puurohiutaleita ja hilloa, voi/margariini, pakastimessa marjoja ja jotain pakastevihanneksia tms.
En tunne ketään, nuorta opiskelijaakaan, joka eläisi kaapit ihan tyhjinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hysteria? Oletteko tietoisia siitä, ettei sotaa edes välttämättä tule? Eikä sähkökatkoja? Ottakaa nyt hiukan iisimmin. Corona ei enää kiinnosta ketään mutta puuttinin sota kyllä. Vuosi sitten vielä täristiin kotona itku kurkussa Koronan takia, nyt Putin &sähkönhinnannousun yhy
Miksi alapeukkuja? Sotaa ei välttämättä tule eikä sähkökatkoja, vaikka te hysteerikot sitä toivottekin, että pääsette taas tihrustamaan itkua ja syömään rauhoittavia. Muistakaa laittaa maski päähän, siellä se corona vaanii rappukäytävässä ja *utin istuskelee sormi nappulalla valmiina räjäyttämään just SUN talon!
Alapeukku siksi, että jokainen yh-äiti tietää, että lapsille pitää olla ruokaa silloinkin, kun äiti on niin sairaana, ettei pysty lähtemään kauppaan eikä jaksa alkaa kokkailemaan. Ja jokainen yksinasuva esimerkiksi tekonivelleikkaukseen menevä tietää, että vähään aikaan ei pääse kauppaan, joten kotona on syytä olla riittävästi ruokaa siihen asti, että kauppaan taas pääsee. Ei se mitään hysteriaa ole. Ihan normaalia varautumista vain.
Vierailija kirjoitti:
Hamstraamaan? Kolme päivää?
Voi sentään.
Meillä on ruokaa kolmeksi kuukaudeksi, enkä pidä tätä hamstraamisena. Kolme pakastinta täynnä - tähän aikaan vuodesta niiden pitää ollakin täynnä, talven aikana vajuuvat kun sieltä syödään marjat ja vihannekset pois ne. Kaupassa käydään kerran viikossa, paitsi nyt oli vähän mutkia matkassa, niin edellisestä kauppareissusta on kaksi viikkoa, tässä välissä on ostettu jukurttia ja maitoa, ja nekin vain mukavuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti koskee kaikkia.
-eriMonet paljon enemmänkin, siellähän on usein säilyvää tavaraa. Mutta tuo ilmaukseni lähinnä tarkoitti sitä, että varmaan jokaisella, jolla on varaa käydä ruokakaupassa suht vapaasti, laskematta senttejä, on pakastin+kuivatavara+jääkaappi -kombossa viikon ruoat. Tosi hämmentävää jos ei ole.
Onhan se ihan arkisen ruoanlaiton perusta, et sieltä löytyy jotain pastaa ja tölkki tomaattikastiketta, puurohiutaleita ja hilloa, voi/margariini, pakastimessa marjoja ja jotain pakastevihanneksia tms.
En tunne ketään, nuorta opiskelijaakaan, joka eläisi kaapit ihan tyhjinä.
Mäkään en tunne ketään, jolla olisi kaapit tyhjinä. Aina on edes jotain syötävää. Tai edes juotavaa. Mutta mä luulen, että monet käsittävät kotivaran joksikin sellaiseksi, mitä varastoidaan vuosikymmeniä vaatehuoneessa tai kellarissa siihen asti, että syttyy ydinsota. Aikoinaan kotivarasta käytettiin sanaa "hätävara" ja siihen sanaan tosiaan liitty ajatus, että niitä tarvikkeita ei käytettäisi muulloin kuin hätätilanteessa. Kotivara onkin paljon järkevämpi termi asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat nuo sellaisenaan syötävät ruoka jutut?
- kaikki säilyketölkkeihin pakatut
- kaikki kuivatut (kuivaliha, kuivatut luumut, banaanit, aprikoosit, rusinat, marjat jne)
- tuoreet kasvikset poislukien peruna ja bataatti
- näkkileipä, hapankorput, korput, keksit, jne
- hillot, marmeladit, Nutella yms valmisteet
- pähkinät ja siemenet
Sähkökatkoksissa jääkaappi lämpenee kuitenkin hitaasti, joten ehdit syödä sieltä makkaroita, kokolihaleikkeleitä, juustoja yms hyvin pois ennenkuin jääkaapin lämpötila on niin korkea, että se alkaisivat pilaantua. Jos ei ole kesä, voit nakata jääkaappisi sisältöä parvekkeelle.
Nämä kaikki ovat allergisen ihmisen painajainen. Pitää keksiä kyllä jotain mutta vaikeaa on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kaikki kuivatut (kuivaliha, kuivatut luumut, banaanit, aprikoosit, rusinat, marjat jne)
- pähkinät ja siemenet
Sähkökatkoksissa jääkaappi lämpenee kuitenkin hitaasti, joten ehdit syödä sieltä makkaroita, kokolihaleikkeleitä, juustoja yms hyvin pois ennenkuin jääkaapin lämpötila on niin korkea, että se alkaisivat pilaantua. Jos ei ole kesä, voit nakata jääkaappisi sisältöä parvekkeelle.Nämä kaikki ovat allergisen ihmisen painajainen. Pitää keksiä kyllä jotain mutta vaikeaa on...
Kerro sun kaikki allergiat ja mä koitan tehdä sulle ostoslistan. Mä olen aika taitava allergoiden suhteen, koska hoitolapseni oli aikoinaan allrginen melkein kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pähkinät ja siemenet
Sähkökatkoksissa jääkaappi lämpenee kuitenkin hitaasti, joten ehdit syödä sieltä makkaroita, kokolihaleikkeleitä, juustoja yms hyvin pois ennenkuin jääkaapin lämpötila on niin korkea, että se alkaisivat pilaantua. Jos ei ole kesä, voit nakata jääkaappisi sisältöä parvekkeelle.Nämä kaikki ovat allergisen ihmisen painajainen. Pitää keksiä kyllä jotain mutta vaikeaa on...
Kerro sun kaikki allergiat ja mä koitan tehdä sulle ostoslistan. Mä olen aika taitava allergoiden suhteen, koska hoitolapseni oli aikoinaan allrginen melkein kaikelle.
Ja lisään vielä, että olen myös koulutukseltani sairaanhoitaja. Mä ihan mielelläni autan sua miettimään itsellesi kolmen päivän kotivaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pähkinät ja siemenet
Ja lisään vielä, että olen myös koulutukseltani sairaanhoitaja. Mä ihan mielelläni autan sua miettimään itsellesi kolmen päivän kotivaran.
Minulla oireita tekee kaikki korkea histamiiniset ruoka aineet. Siis asia on hankalampi. En käy listaamaan tähän kaikkea. Myös vilja-allergia ja keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pähkinät ja siemenet
Minulla oireita tekee kaikki korkea histamiiniset ruoka aineet. Siis asia on hankalampi. En käy listaamaan tähän kaikkea. Myös vilja-allergia ja keliakia.
Otan haasteen vastaan. Viikonloppu edessä, joten mulla on aikaa selvittää sulle sopiva 3 vuorokauden kotivara elintarvikkeiden osalta. En ehkä tänään vielä ehdi enkä välttämättä huomennakaan, mutta sunnuntai-iltaan mennessä olen kirjoittanut sulle listan kotivarasta. Koitan kuitenkin tehdä se asap. Nyt pitää kuitenkin lähteä viemää koira päivälenkille ja sitten mun pitää käydä kaupassa. Sen jälkeen voin aloittaa, jos ei mitään kiireellisempää tule esille (kuten se, että yli 95 v äitini osittaa ja tarvitsee jotain). Mutta tosiaan otan haasteen ihan mielelläni vastaan. Jotain mielenkiintoista tekemistä täksi viikonlopuksi.
Tajuaakohan ihmiset miten nopeasti asunto kylmenee?
Viime keväänä minun kerrostalosta meni jotain rikki, pattereista ei tullut lämpöä ja hanasta ei tullut lämmintä vettä. Ulkona oli muutama aste pakkasta. Ihan muutamassa tunnissa piti pistää villapaitaa ja paksua hupparia päälle, villasukkaa jalkaan. Asunto viileni hetkessä. Miettii jos ulkona on -20 pakkasta ja sähköt pois kolme päivää? Sisälämpötila laskee reippaasti miinukselle. Siinä ei auta ikkunoiden teippaaminen ja villapaidat.
Vierailija kirjoitti:
Vähän veikkaan että retkikeitintä tuskin saa käyttää kerrostalossa sisällä.
En nyt ihan risukeitintä laittaisi olohuoneen lattialle
Vierailija kirjoitti:
Tajuaakohan ihmiset miten nopeasti asunto kylmenee?
Viime keväänä minun kerrostalosta meni jotain rikki, pattereista ei tullut lämpöä ja hanasta ei tullut lämmintä vettä. Ulkona oli muutama aste pakkasta. Ihan muutamassa tunnissa piti pistää villapaitaa ja paksua hupparia päälle, villasukkaa jalkaan. Asunto viileni hetkessä. Miettii jos ulkona on -20 pakkasta ja sähköt pois kolme päivää? Sisälämpötila laskee reippaasti miinukselle. Siinä ei auta ikkunoiden teippaaminen ja villapaidat.
Jollain varusteilla 20 asteen pakkasessa kuitenkin lähdetään myös töihin. Mulla ei ole kokemusta omakotitaloista, mutta veikkaan, että kerrostaloissa kolmessa päivässä ei asuntojen lämpötila laske -20 asteeseen, vaikka ulkona olisikin -20 astetta. Pakkasen puolelle saattaa laskea (en tosin usko sitäkään), mutta kun katsoo ihmisiä tuolla ulkona 5 asteen pakkasessa, niin suurimmalla osalla ei ole silloin vielä edes pipoa päässään. Joten ihan niillä samoilla vaatteilla, joilla lähdet 20 asteen pakkasessa ulos, pärjäät sisälläkin, jos sisälläkin on 20 astetta pakkasta. Jos et pärjää, niin peittoa vain päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei pienituloisilla ole tuon listan asioita, koska raha ei riitä. Ja joillekin voi syntyä myös vahingossa tilanne, ettei jotain ole. Kunnissa sekä taloyhtiöissä pitäisi varautua että ihmisille syntyy puutostilanteita, taskulampuista menee patterit, osalla ei sukulaisia avuksi.
Että sossun pitäisi nämäkin maksaa työnvälttelijöille
Talvella lunta voi sulattaa ja käyttää pytyn huuhteluun. Tuskin lumetonta talvea tulee kuten 2020. Ja en oikein usjko, etteikö vedenjakelua pystyttäisi jollain keinoin järjestämään, jos joku massiivinen sähkökatko tulisi. Ei yhteiskunta voi olla niin alas ajettu, etteikö joku varokeino ole jo olemassa. Ruuatta pärjää useamman päivän, mutta ei ilman juomakelpoista vettä.
Veikkaat väärin. Esim primuksen ja jetboilin sekä vastaavia pienellä kaasusäiliöllä toimivia todellakin voi käyttää kotona sisällä.
(Ainoat onnettomuudet näiden kanssa on tapahtunut pienissä teltoissa sisällä!)
Spriikeittimien (perus trangia) ongelma on palavan spriin haju, ei häkä. Ei sisälle siksi.
Ei kannata tehdä päätöksiä omien veikkailujen pohjalta vaan tutustua niihin ohjeisiin!
Ken ei ole retkikeittimen kanssa tuttu, halpa häkävaroitin on varmistelun viimeinen silaus. Ei taatusti tule otettua riskejä sit.
Lukekaa se 72tuntia.fi opas, katsokaa kuvat, miettikää asiat.
Ruotsin oppaassa on hyvä ostoslista myös, englanniksi julkaisu löytyy tietty.
Lukekaa Marttojen kotivaraohjeet.
(Kotiin saa ihan turvallisen kaasulämmittimenkin halutessaan, isoon kaasupulloon. Ei rakennuslämmitin ne on työmaille vaan mökkilämmitin-nimellä.)