Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä
Ylen uutisista tämä:
Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.
Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:
-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.
Kommentit (868)
Jos on elektronisesti toimivat lukot kotiovissa niin pääseekö enää kotiin sisälle?
Kelailin vaan, että jos sähköt lähtisivät töissä ollessani, niin pääsisinkö mä kotiin enää?
Avaimilla siis avataan, mutta jokin elektroninen tunnistin siinä lukossa on.
Tässä kirjoitellessa tuli ajatus, että hitto!
Työthän siinä samalla tyssääntyisi ja saisiko edes sitä palkkaakaan niiltä ajoilta?
Vierailija kirjoitti:
Suomen pääministeri Sanna Marin palkitaan Sexhibition-erotiikkamessuilla Vuoden eroottinen lataus -palkinnolla. - Ja kukaan Marinin kuuluisan bilevideon nähnyt tuskin voi kieltää, etteikö eroottinen lataus olisi hänessä vahvasti läsnä! https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7019c3a4-4d55-4eaa-84ac-917fd2289006
Oho!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kovalla pakkasella ollaan ilman sähköä kolmekin päivää, niin asuntojen putket jäätyvät ja aiheuttavat suuret vahingot rakenteille. Niiden korjaamiseen menee enemmän kun toiset kolme päivää.
Kysyin viranomaiselta tätä, hän sanoi, että voi vakuutusyhtiöltä tai sähköyhtiöltä sitten kysellä korvauksia.
Ja kertoi myös, että kunnilla/kaupungeilla ei ole velvollisuutta evakuoida sähkölämmitteisissä taloissa asuvia, vaan esim. asukas voi pystyttää teltan olohuoneeseen. Ja makuupussissa tarkenee plus kymmenessä kuulema hyvin.
Ja jos vielä viilenee, niin mennä jonkun ystävän tai sukulaisen luo, joilla on puulämmitys.
Eli aika lailla omillamme sitten ollaan, jos tällainen hätätila tulisi. Luulin toisin.
Mitä ihmettä? Täsyn oikeustoimikelpoinen ja ilmeisen toimintakykyinen ihminen kuvittelee, että kun tulee vähän kylmä tai vessa ei toimi, niin yhteiskunta tulee heti hätiin ja kiikuttaa vaikkapa lähimpään hotelliin?
Ei voi olla totta. Tai siis näköjään on.
En ole koskaan kuvitellutkaan, että normaali-ihmisiä pelastettaisiin piipaa-kyydillä normikatastrofeista (isot tulvat, metsäpalot ovat eri asia, ja erilaiset kemikaalivuodot), olen itse pitänyt pirtin lämpimänä viikon verran -20 asteen pakkasissa ja huolehtinut ihan omin pikku kätösin, että vesiputket eivät päässeet jäätymään. En sekuntiakaan edes ajatellut jonkun tulevan huolehtimaan minusta, vaan itse kävin naapurissa kysymässä, onko siellä kaikki ok.
Yhteiskunta huolehtii niistä, joiden ei oleteta selviytyvän hankalissa olosuhteissa itse, vanhukset, vammaiset, pitkäaikaissairaat, poliitikot. Tavallinen virkamies saa selviytyä ihan itse, ja siinä sivussa huolehtia myös naapurit ja sukulaiset, kun on kykenevä ja osaava.
Toki näin onkin, ja tarkoitin juuri vanhuksia, sairaita, sellaisia ihmisiä, jotka ei kykene kovin monimutkaisiin systeemeihin selviytyäkseen. Minusta viranomaisilla pitäisi olla suunnitema eri alueilla, ketkä evakuoidaan, varmasti vanhuksissa on sellaisia, jotka eivät osaa toimia oikein. On moneen kertaan tullut esille vanhusten yksinäisyys, kenen luo yksinäinen vanhus menee?
Tuolla USA:ssa kun hurrikaani riehuu, käydään tarkistamassa ihmisten tilanteita. Kyllä pakkaseen jääminen on aikamoinen uhkatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Jos on elektronisesti toimivat lukot kotiovissa niin pääseekö enää kotiin sisälle?
Kelailin vaan, että jos sähköt lähtisivät töissä ollessani, niin pääsisinkö mä kotiin enää?
Työthän siinä samalla tyssääntyisi ja saisiko edes sitä palkkaakaan niiltä ajoilta?
Kuulema lukko aukeaa avaimella, vaikka olis sähköt poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kovalla pakkasella ollaan ilman sähköä kolmekin päivää, niin asuntojen putket jäätyvät ja aiheuttavat suuret vahingot rakenteille. Niiden korjaamiseen menee enemmän kun toiset kolme päivää.
Kysyin viranomaiselta tätä, hän sanoi, että voi vakuutusyhtiöltä tai sähköyhtiöltä sitten kysellä korvauksia.
Ja kertoi myös, että kunnilla/kaupungeilla ei ole velvollisuutta evakuoida sähkölämmitteisissä taloissa asuvia, vaan esim. asukas voi pystyttää teltan olohuoneeseen. Ja makuupussissa tarkenee plus kymmenessä kuulema hyvin.
Ja jos vielä viilenee, niin mennä jonkun ystävän tai sukulaisen luo, joilla on puulämmitys.
Eli aika lailla omillamme sitten ollaan, jos tällainen hätätila tulisi. Luulin toisin.
Mitä ihmettä? Täsyn oikeustoimikelpoinen ja ilmeisen toimintakykyinen ihminen kuvittelee, että kun tulee vähän kylmä tai vessa ei toimi, niin yhteiskunta tulee heti hätiin ja kiikuttaa vaikkapa lähimpään hotelliin?
En ole koskaan kuvitellutkaan, että normaali-ihmisiä pelastettaisiin piipaa-kyydillä normikatastrofeista (isot tulvat, metsäpalot ovat eri asia, ja erilaiset kemikaalivuodot), olen itse pitänyt pirtin lämpimänä viikon verran -20 asteen pakkasissa ja huolehtinut ihan omin pikku kätösin, että vesiputket eivät päässeet jäätymään. En sekuntiakaan edes ajatellut jonkun tulevan huolehtimaan minusta, vaan itse kävin naapurissa kysymässä, onko siellä kaikki ok.
Yhteiskunta huolehtii niistä, joiden ei oleteta selviytyvän hankalissa olosuhteissa itse, vanhukset, vammaiset, pitkäaikaissairaat, poliitikot. Tavallinen virkamies saa selviytyä ihan itse, ja siinä sivussa huolehtia myös naapurit ja sukulaiset, kun on kykenevä ja osaava.
Toki näin onkin, ja tarkoitin juuri vanhuksia, sairaita, sellaisia ihmisiä, jotka ei kykene kovin monimutkaisiin systeemeihin selviytyäkseen. Minusta viranomaisilla pitäisi olla suunnitema eri alueilla, ketkä evakuoidaan, varmasti vanhuksissa on sellaisia, jotka eivät osaa toimia oikein. On moneen kertaan tullut esille vanhusten yksinäisyys, kenen luo yksinäinen vanhus menee?
Tuolla USA:ssa kun hurrikaani riehuu, käydään tarkistamassa ihmisten tilanteita. Kyllä pakkaseen jääminen on aikamoinen uhkatilanne.
Viranomaisohje:
Ihminen pysyy lämpimänä vaatteiden ja peittojen avulla niin
kauan kuin asunnon lämpötila pysyy yli +10 asteessa. Kun lämpötila laskee sen alle, tarvitaan myös lihasten tuottamaa lämpöä.
Jos ihminen ei voi liikkua, keho ei tuolloin pysty pitämään yllä
riittävää lämpötilaa. Tilanne on ongelma esimerkiksi vanhuksille, vammaisille, vuodepotilaille ja pienille lapsille. Lasten kehon lämpötilan säätely ei toimi yhtä hyvin kuin aikuisella.
Huolehdi siksi etenkin huonosti liikkuvien ja pienten lasten
lämpimänä pysymisestä.
Ota yhteyttä viranomaisiin, jos kodin lämpötila laskee +10
asteeseen ja kotona on riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä.
Viranomainen korostaa:
"Kolmen vuorokauden mittaiset sähkökatkot ovat Suomessa erittäin harvinaisia. Jos ensi talvena esiintyisi sähköpulaa, olisi kyse todennäköisesti kestoltaan huomattavasti lyhyemmistä sähkökatkoista (noin 2 tuntia), joista myös luultavasti voitaisiin varoittaa etukäteen."
Tässä kumminkin valtion ohjeet pitkiä sähkökatkoja varten, mutta no panic!
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161847/N%C3%…
Vierailija kirjoitti:
Viranomainen korostaa:
"Kolmen vuorokauden mittaiset sähkökatkot ovat Suomessa erittäin harvinaisia. Jos ensi talvena esiintyisi sähköpulaa, olisi kyse todennäköisesti kestoltaan huomattavasti lyhyemmistä sähkökatkoista (noin 2 tuntia), joista myös luultavasti voitaisiin varoittaa etukäteen."
Tässä kumminkin valtion ohjeet pitkiä sähkökatkoja varten, mutta no panic!
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161847/N%C3%…
Alkuvuodesta 2020 viranomainen vakuutteli, ettei mikään epidemia ollut leviämässä Suomeen.
Ja yli 30 vuoden ajan poliitikot ja virkamiehet vakuuttelivat, että Suomella on Nato-optio, jonka myötä päästään tarvittaessa jäseneksi.
Ei siis kannata olla liian sinisilmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuota käteistä rahaa tarvitaan, kun kaikkien kauppojen kassajärjestelmät toimii sähköllä?
Tuota jakseraan jankuttaa! Miten ryhmä sitä nykyihminen onkaan. Eu toimineet ennen kassat sähköllä, jos oli ollenkaan ja käteinen kelpasi. Kelpasi vieläkin kesällä ainakin mansikkatytöille ja pullanmyyjille. Eilen ostin käteisellä paljonkin tuotteita. Ei ongelmaa. Joillain näköjään käteinen on ongelma. Missään noista ei kassakone ollut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työthän siinä samalla tyssääntyisi ja saisiko edes sitä palkkaakaan niiltä ajoilta?Kuulema lukko aukeaa avaimella, vaikka olis sähköt poikki.
Tottakai pääsee sisälle ilman avaimiakin! Eihän nuo roistoja ole koskaan estäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat nuo sellaisenaan syötävät ruoka jutut?
- kaikki säilyketölkkeihin pakatut
- kaikki kuivatut (kuivaliha, kuivatut luumut, banaanit, aprikoosit, rusinat, marjat jne)
- tuoreet kasvikset poislukien peruna ja bataatti
- näkkileipä, hapankorput, korput, keksit, jne
- hillot, marmeladit, Nutella yms valmisteet
- pähkinät ja siemenet
Sähkökatkoksissa jääkaappi lämpenee kuitenkin hitaasti, joten ehdit syödä sieltä makkaroita, kokolihaleikkeleitä, juustoja yms hyvin pois ennenkuin jääkaapin lämpötila on niin korkea, että se alkaisivat pilaantua. Jos ei ole kesä, voit nakata jääkaappisi sisältöä parvekkeelle.
Voiko ihan kaikkia säilykkeitä syödä sellaisenaan? Hernekeitto, liha, kala? Onko se siis aina kypsää? Avaa vaan purkin ja pistelee poskeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen pääministeri Sanna Marin palkitaan Sexhibition-erotiikkamessuilla Vuoden eroottinen lataus -palkinnolla. - Ja kukaan Marinin kuuluisan bilevideon nähnyt tuskin voi kieltää, etteikö eroottinen lataus olisi hänessä vahvasti läsnä! https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7019c3a4-4d55-4eaa-84ac-917fd2289006
Oho!
Hyi hitto! On siinä meillä taas pm jolla "arvot kohdillaan"🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kaikki kuivatut (kuivaliha, kuivatut luumut, banaanit, aprikoosit, rusinat, marjat jne)
- pähkinät ja siemenet
Sähkökatkoksissa jääkaappi lämpenee kuitenkin hitaasti, joten ehdit syödä sieltä makkaroita, kokolihaleikkeleitä, juustoja yms hyvin pois ennenkuin jääkaapin lämpötila on niin korkea, että se alkaisivat pilaantua. Jos ei ole kesä, voit nakata jääkaappisi sisältöä parvekkeelle.Nämä kaikki ovat allergisen ihmisen painajainen. Pitää keksiä kyllä jotain mutta vaikeaa on...
Kerro sun kaikki allergiat ja mä koitan tehdä sulle ostoslistan. Mä olen aika taitava allergoiden suhteen, koska hoitolapseni oli aikoinaan allrginen melkein kaikelle.
Ja lisään vielä, että olen myös koulutukseltani sairaanhoitaja. Mä ihan mielelläni autan sua miettimään itsellesi kolmen päivän kotivaran.
Minulla oireita tekee kaikki korkea histamiiniset ruoka aineet. Siis asia on hankalampi. En käy listaamaan tähän kaikkea. Myös vilja-allergia ja keliakia.
Eli tuore liha käy, mutta ei säilötty, ei etenkään metwurstit, kinkut jne. Kananmuna sopii, ja kananmunathan säilyvät pitkään.
Jos ongelma on pelkkaä histamiini-allergia, niin silloin suurin osa tuoreista hedelmistä pitäisi sopia. Hyvin harva hedelmä pilaantuu kolmessa vuorokaudessa.
Myös vihanneksista pitäisi sopia aika moni, ei tietenkään tomaatti, avokado, pinaatti... oliko kaikki koisokasvit poissuljettu myös?
Gluteenittomista viljoista ainakin riisin pitäisi sopia, kvinoasta en ole varma.
Oliiviöljynkin pitäisi sopia, ja sen pitäisi sopia.
Histamiinin vapauttajia banaani, luumut, papaija, sitrushedelmät, aprikoosi, vadelmat, mansikat, kiwi, ananas, nektariini jne
Varmaan jotain oliiviöljyä sitten nautin raaan lihan kanssa :)
Eihän mistään jauhoista ala tekemään mitään poikkeusoloissa.
Mitä syöt normaalioloissa? Pistäs luetteloa tulemaan. Kai jotain syöt tänäänkin, mitä?
Päivässä pilaantuvat sopii kotivaran 1. päivää varten (harvempi ruoka edes pilaantuu päivässä), kahdessa päivässä pilaantuvat sopivat kotivaran 2. päivää varten, ja kaikki sitä pidempään säilyvät sopii sitten kotivaran 3. päivää varten.
Ei tää niin vaikeeta oo.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko punaviiniä piti varata?
Useimmille riittää 3 litraa per nuppi. Ammattilaiset tietävät yleensä määränsä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pähkinät ja siemenet
Sähkökatkoksissa jääkaappi lämpenee kuitenkin hitaasti, joten ehdit syödä sieltä makkaroita, kokolihaleikkeleitä, juustoja yms hyvin pois ennenkuin jääkaapin lämpötila on niin korkea, että se alkaisivat pilaantua. Jos ei ole kesä, voit nakata jääkaappisi sisältöä parvekkeelle.Voiko ihan kaikkia säilykkeitä syödä sellaisenaan? Hernekeitto, liha, kala? Onko se siis aina kypsää? Avaa vaan purkin ja pistelee poskeen?
Kyllä, ne on kypsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuota käteistä rahaa tarvitaan, kun kaikkien kauppojen kassajärjestelmät toimii sähköllä?
Ei me tarvita ydinvoimalaa, töpselistä virtaa saa... lauloi joku. Ja joku kun väitti ettei kaikilla ole varaa varautua noilla tarvikkeilla, niin duh, rahaahan saa automaatista.
Maailmanlopun varautujat vauhdissa...😱
Aihe tuntuu kiinnostavan niin hankkikaa joku 72h-kouluttajista puhumaan vaikka taloyhtiöön tai harrastusporukalle.
Täältä linkistä löytyy kouluttajat alueittain. Heillä on valmiit spekin materiaalit ja tulevat mielellään kertomaan aiheesta.
Olen itsekin kouluttanut muutaman kerran ja ovat olleet osallistujille hyviä, silmiä avaavia tilaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Maailmanlopun varautujat vauhdissa...😱
Ei maailman loppuun tarvi varautua, vaan siihen, että se jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitit vanhuksia, sairaita jne, mikset kirjoittanut niin?
Olen itse työssä jossa hoidan myös kriisiasioita. Lue Suomen kriisivalmiusjärjestelmistä virallisilta sivuilta äläkä kysele yhdeltä työntekijältä.
Suositukset ja työnjako on olleet samat vuosikausia; kansalaiset hoitavat oman, lyhytaikaisen kriisivarautumisensa jolla aikaa me käynnistämme systeemit yhteiskunnan puolelta.
Ja kyllä, vanhukset ja sairaat on mietitty, kaikki muukin on mietitty. Riittää, että kansalaiset tekevät oman osuutensa, tilanteessa tulisi sitten tiedotusta räätälöitynä juuri siihen tilanteeseen. Osa turvallisuutta on, ettei niitä systeemejä tiedoteta etukäteen kaikille.
Ihan oikeasti näissä asioissa on jonkinlainen selonottovelvollisuus. Ei kukaan jätä lapsiaankaan pois neuvolajärjestelmästä tai koulusta koska en tiennyt.
Enempää en työajan ulkopuolella aio kommentoida.