Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä

Vierailija
26.10.2022 |

Ylen uutisista tämä:

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:

-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.

Kommentit (868)

Vierailija
601/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartatan kirjoitti:

Jos vesi on katki, kun sitä sähköä ei ole. Pönttöä on kovin huono tyhjentää. Itse hokasin asian nyt.

Viemäri toimii siihen kusi ja vettä Ja kakalle kannellinen keskikokoinen pönttö, jonka sisään jätepussi. Alimmaiseksi sanomalehti, Sitten vaan sanomalehti aina väliin taitettuna joka köntsän väliin, tai voi niistä taittaa sellaisen valmiin kartion joka köntsälle, ja aina päälle uusi. Tyhjennys: Viet koko pussin pois ja uusiksi.

Vierailija
602/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tartatan kirjoitti:

Jos vesi on katki, kun sitä sähköä ei ole. Pönttöä on kovin huono tyhjentää. Itse hokasin asian nyt.

Viemäri toimii siihen kusi ja vettä Ja kakalle kannellinen keskikokoinen pönttö, jonka sisään jätepussi. Alimmaiseksi sanomalehti, Sitten vaan sanomalehti aina väliin taitettuna joka köntsän väliin, tai voi niistä taittaa sellaisen valmiin kartion joka köntsälle, ja aina päälle uusi. Tyhjennys: Viet koko pussin pois ja uusiksi.

Kansi tietty aina kiinni kun käy tarpeilla. Pyttyä säilytät kaikken piiloisimmassa paikassa ja vielä peität jollain. Sinne myös kissanköntsät ja hiekka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa huone hotellista, joka sijaitsee sairaalan lähellä.

Täysi palvelu, eikä sähköt katkea.

Vierailija
604/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin juuri kaminaan tulet. Ei sillä, että olisi kylmä, vaan ihan tunnelman vuoksi. Kohta laitan luurit korville ja osallistun kokoukseen - ilman toimivaa sähköverkkoa ja tietoliikenneyhteyksiä se jäisi tekemättä. Joutuisin lähtemään toiselle paikkakunnalle toimistolle.

Nämä mahdolliset tulevan talven sähkäkatkot lisäävät työmatkaliikennettä, kun etätyö ei aina onnistu sähkäkatkon aikaan. Parin tunnin katkos maanantaiaamuisin ei vielä haittaa, työt voi aloittaa vaikka puoliltapäivin, mutta keskellä päivää katkos on harmillisempi, moni kokous kun on ajoitettu juuri keskelle työpäivää.

Aamuisin tulevat sähkökatkot eivät meille ole ongelma, saan aamupalat tehtyä puuhellallakin, ja ulkohuussissa voi käydä, jos ei ole vessanvetovesiämpäriä muistettu varata.

Kotivara meillä on noin kolmen kk pituiselle ajalle. Nytkin on kaksi viikkoa edellisestä varsinaisesta kaupassakäynnistä, tässä välissä on ostettu 10 pikkupurkkia jukurttia ja 2l maitoa (ja ilman niitäkin olisi pärjätty varmaan). Tuli vähän kaikenlaista tähän väliin, niin ei ole ehtinyt. Vessapaperia ei ole kuin kuukaudeksi, noi teinit kuluttaa sitä huussissa enemmän kuin vesivessassa.

Juuri nyt eletään vuoden pimeintä aikaa, ja sisällä saadaan valaistus hoidettua kynttilöillä, ulos on öljyllä/kerosiinilla toimivia myrskylyhtyjä (mm. sinne huussille). Tähän aikaan vuodesta jääkaappia ei tarvitse, pihalla säilyy kyllä jääkaappitavarat. Pakastimet ovat täynnä, ja säilyvät vähintään 2vrk sulamatta, todennäköisesti pidempäänkin, ja onhan meillä mahdollisuus laittaa aggregaatti suoraan sähkötauluun kiinni, niin saa pyöritettyä pakollisia laitteita sitten ihan sähköllä (ja aggreen on riittävästi polttoainetta, muttei liioitellusti).

Lääkkeiden kanssa on vähän siinä ja siinä, että onko niitä riittävästi esimerkiksi kuukauden pituiseksi ajaksi, kun lapsella meni juuri lääke vaihtoon ja tuo on vain noin 30vrk annos ollut alunperin. Seurantakäynnin jälkeen lääkäri kirjoittaa sitten pidemmän ajan reseptin taas. Isällä lääkkeet ovat aina 1-3kk kerrallaan, eikä niitä kauheasti pysty jemmaamaan, kun säilyvyys on huono.

Tuo kommentistasi boldaamani pitää paikkansa, mutta sähkön kulutus on suurinta aamuisin klo 7-9 sekä alkuillasta klo 16-19. Ja niitä hallittuja sähkökatkoksia joudutaan tekemään vain silloin, kun sähkön kulutus on suurinta JA JOS sähkön saannissa on vaikeuksia (esim jokin voimalaitos ei pystykään tuottamaan odotusten mukaisesti sähköä). Päiväsaikaan ei siis pitäisi olla sellaisia kulutuspiikkejä, jotka uhkaisivat aiheuttaa kantaverkon kaatumisen. Näin ollen päiväsaikaan ei tarvita hallittuja sähkökatkoksiakaan. Eikä tarvita aamulla eikä alkuillastakaan, jos ihmiset koittavat vähentää silloin sähkönkäyttöään. Mäkin teen etätöitä ja voin oikein hyvin pistää tiskikoneen ja pesukoneen pyörimään päivällä eikä vasta työpäivän jälkeen kuten joutuvat tekemään ne, jotka eivät tee etätöitä. Asun kaukolämpötalossa ja toisen kylpyhuoneeni lattialämmitys on nk mukavuuslämmitys. Me ei edes koskaan käydä suihkussa siinä kylpyhuoneessa, joten ei mun tarvitse pitää siellä lattialämmitystä päällä talvellakaan. 

Lähinnä nyt ajattelin omaa syrjäistä asuinaluettani, että jos joutudaan menemään näihin sähkäkatkoihin, niin on mhyvin mahdollista, että palauttaminen sähköverkkoon tuo esiin piileviä vikoja ja katkot venyy pidemmiksi.

Toisaalta minulla on paljon töitä, jotka voin tehdä täysin ilman nettiäkin, ja ladata tarvittavat asiat sitten nettiyhteyden palattua. Ja netti ei aina ole sidottu sähkäverkon toimintaan, etenkin jos käyttää mobiiliverkkoja.

Sitten on varmaan hyvä miettiä, kannattaisiko talvella mennä toimistolle töihin. Ainakin niinä päivinä, kun on palavereja. Mä olen itsekin miettinyt samaa, mutta todennut, että mä voin jatkaa etätöitä. 

Nämä mahdolliset tulevan talven sähkäkatkot lisäävät työmatkaliikennettä, kun etätyö ei aina onnistu sähkäkatkon aikaan. Parin tunnin katkos maanantaiaamuisin ei vielä haittaa, työt voi aloittaa vaikka puoliltapäivin, mutta keskellä päivää katkos on harmillisempi, moni kokous kun on ajoitettu juuri keskelle työpäivää.

Jep, sitähän minä olin sanomassa, että joutuu lähtemään toimistolle, jos ei etätyö onnistu. Ja kyllä se vaan tulee näkymään,työmatkaliikenne lisääntyy. Pahimmillaan voi näkyä myös niin, että ihmiset käyvät töissä pesulla, kun kotona ei pysty (ei ole varaa)

Vierailija
605/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän veikkaan että retkikeitintä tuskin saa käyttää kerrostalossa sisällä.

Risukeittimestä puhumattakaan. Kaasua varmaan voi pakonsanelemana käyttää varmaan parvekkeella. Jos osaat

Vierailija
606/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuntuu olevan varsin epäselvää, mitä he tekisivät, jos tapahtuisi sitä tai tuota. Mitä riippuvaisempi on esimerkiksi sähköstä, sitä tarkemmin pitäisi varautua sähkökatkoksiin. Jokaiselle lähes kuudelle miljoonalle suomalaiselle ei voi antaa juuri heille räätälöityjä ohjeita. Pitää perehtyä viranomaisten antamiin yleisiin ohjeisiin, katsoa sieltä ohjeet, jotka sopivat omaan elämään ja keksiä jotain vaihtoehtoa niihin, mitkä eivät sovi. Ei esim kannata ostaa sähkökatkoksen varalle perunoita, jos kotona ei ole  mitään, millä perunat voisi kypsentää sähkökatkon aikana. Perunoiden sijasta jotain sellaisia juureksia, joita ei tarvitse kypsentää. Vaikka porkkanoita, jos porkkanat kuuluvat ruokavalioon. Terve ihminen pärjää 3 vuorokautta ihan pelkillä nesteilläkin, mutta kuinka mukavaksi sellaisen kokee, on tietenkin yksilöllistä. Jos ei halua olla nestepaastolla, pitää olla kotona jotain muutakin syötävää. Mitä se sitten on, riippuu ihan yksilöstä. Joillekin se on säilykkeitä, joillekin kuivalihaa ja pähkinöitä, joillekin riittää pelkkä näkkileipä jne. Joku haluaa sähkökatkoksen aikanakin viettää mahdollisimman normaalia elämää ja varautuu asiaan sen vuoksi laajemmalla valikoimalla kotivaraa. Jollekin voi riittää sekin, että on pari mäyräkoiraa keskikaljaa, pari askia röökiä ja stendari. 3 vuorokautta menee niillä. Yleiset ohjeet ovat aina ylieisiä ohjeita ja kansalaisten pitää itse soveltaa annettuja ohjeita omaan elämäänsä sopiviksi.  

No vui. Perunan voi raastaa ensin laittaa raasteen veteen ja kuumentaa kynttilöiden päälläkin muusiksi. Ihan helposti vielä. Siihen silliä tai muuta niin nam.

Ja just siksi mä kirjoitinkin, että ei kannata ostaa perunoita, jos kotona ei ole mitään ( = ei edes kynttilöitä tai mitään tulentekovälinettä) , millä kypsentää perunat. Tosta sun sillistäsi joku saattaisi sanoa, että no mitä jos on kalalle allerginen :D Tai että millä raastaa perunat, kun ei ole raastinrautaa eikä kotivaraohjeissa käsketä hankkia raastinrautaa :D

Sun kommenttisi oli kuitenkin todella hyvä, koska ihmisten täytyy itse lukea yleiset ohjeet ja miettiä, mikä ohjeista sopii itselle. Sinä olet miettinyt. Mä taas en ole miettinyt, koska syön perunoita hyvin harvoin. Sen vuoksi mulla harvoin on perunaa.  Jos kuitenkin välttämättä haluaa sähkökatkoksen aikana syödä perunoita, pitää sitten miettiä, onko kotona sellaiset välineet, joilla saa perunat kypsennettyä. Jos ei ole, hankkii sellaiset. Jos ei halua hankkia, sitten ei syö perunoita. Tai syö perunat raakana. Mutta viranomaisten yleiset ohjeet eivät voi olla sitä tasoa, että osta perunoita, osta raastinrauta, osta kynttilöitä, osta tulitikkuja, osta silliä ja jos olet kalalle allerginen, mitä silloin pitää ostaa sillin tilalle, raasta perunat,  kypsennä  ne kynttilän päällä ja syö perunamuusi sillin kanssa. 

Vierailija
607/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin juuri kaminaan tulet. Ei sillä, että olisi kylmä, vaan ihan tunnelman vuoksi. Kohta laitan luurit korville ja osallistun kokoukseen - ilman toimivaa sähköverkkoa ja tietoliikenneyhteyksiä se jäisi tekemättä. Joutuisin lähtemään toiselle paikkakunnalle toimistolle.

Aamuisin tulevat sähkökatkot eivät meille ole ongelma, saan aamupalat tehtyä puuhellallakin, ja ulkohuussissa voi käydä, jos ei ole vessanvetovesiämpäriä muistettu varata.

Kotivara meillä on noin kolmen kk pituiselle ajalle. Nytkin on kaksi viikkoa edellisestä varsinaisesta kaupassakäynnistä, tässä välissä on ostettu 10 pikkupurkkia jukurttia ja 2l maitoa (ja ilman niitäkin olisi pärjätty varmaan). Tuli vähän kaikenlaista tähän väliin, niin ei ole ehtinyt. Vessapaperia ei ole kuin kuukaudeksi, noi teinit kuluttaa sitä huussissa enemmän kuin vesivessassa.

Juuri nyt eletään vuoden pimeintä aikaa, ja sisällä saadaan valaistus hoidettua kynttilöillä, ulos on öljyllä/kerosiinilla toimivia myrskylyhtyjä (mm. sinne huussille). Tähän aikaan vuodesta jääkaappia ei tarvitse, pihalla säilyy kyllä jääkaappitavarat. Pakastimet ovat täynnä, ja säilyvät vähintään 2vrk sulamatta, todennäköisesti pidempäänkin, ja onhan meillä mahdollisuus laittaa aggregaatti suoraan sähkötauluun kiinni, niin saa pyöritettyä pakollisia laitteita sitten ihan sähköllä (ja aggreen on riittävästi polttoainetta, muttei liioitellusti).

Lääkkeiden kanssa on vähän siinä ja siinä, että onko niitä riittävästi esimerkiksi kuukauden pituiseksi ajaksi, kun lapsella meni juuri lääke vaihtoon ja tuo on vain noin 30vrk annos ollut alunperin. Seurantakäynnin jälkeen lääkäri kirjoittaa sitten pidemmän ajan reseptin taas. Isällä lääkkeet ovat aina 1-3kk kerrallaan, eikä niitä kauheasti pysty jemmaamaan, kun säilyvyys on huono.

Tuo kommentistasi boldaamani pitää paikkansa, mutta sähkön kulutus on suurinta aamuisin klo 7-9 sekä alkuillasta klo 16-19. Ja niitä hallittuja sähkökatkoksia joudutaan tekemään vain silloin, kun sähkön kulutus on suurinta JA JOS sähkön saannissa on vaikeuksia (esim jokin voimalaitos ei pystykään tuottamaan odotusten mukaisesti sähköä). Päiväsaikaan ei siis pitäisi olla sellaisia kulutuspiikkejä, jotka uhkaisivat aiheuttaa kantaverkon kaatumisen. Näin ollen päiväsaikaan ei tarvita hallittuja sähkökatkoksiakaan. Eikä tarvita aamulla eikä alkuillastakaan, jos ihmiset koittavat vähentää silloin sähkönkäyttöään. Mäkin teen etätöitä ja voin oikein hyvin pistää tiskikoneen ja pesukoneen pyörimään päivällä eikä vasta työpäivän jälkeen kuten joutuvat tekemään ne, jotka eivät tee etätöitä. Asun kaukolämpötalossa ja toisen kylpyhuoneeni lattialämmitys on nk mukavuuslämmitys. Me ei edes koskaan käydä suihkussa siinä kylpyhuoneessa, joten ei mun tarvitse pitää siellä lattialämmitystä päällä talvellakaan. 

Lähinnä nyt ajattelin omaa syrjäistä asuinaluettani, että jos joutudaan menemään näihin sähkäkatkoihin, niin on mhyvin mahdollista, että palauttaminen sähköverkkoon tuo esiin piileviä vikoja ja katkot venyy pidemmiksi.

Toisaalta minulla on paljon töitä, jotka voin tehdä täysin ilman nettiäkin, ja ladata tarvittavat asiat sitten nettiyhteyden palattua. Ja netti ei aina ole sidottu sähkäverkon toimintaan, etenkin jos käyttää mobiiliverkkoja.

Sitten on varmaan hyvä miettiä, kannattaisiko talvella mennä toimistolle töihin. Ainakin niinä päivinä, kun on palavereja. Mä olen itsekin miettinyt samaa, mutta todennut, että mä voin jatkaa etätöitä. 

Jep, sitähän minä olin sanomassa, että joutuu lähtemään toimistolle, jos ei etätyö onnistu. Ja kyllä se vaan tulee näkymään,työmatkaliikenne lisääntyy. Pahimmillaan voi näkyä myös niin, että ihmiset käyvät töissä pesulla, kun kotona ei pysty (ei ole varaa)

En mä sitä kielläkään, että työmatkaliikenne ei lisääntyisi. Mutta pelkkä etätyö ei välttämättä tarkoita, että olisi mentävä toimistolle. Koska mahdolliset sähkökatkokset tullaan ajoittamaan kulutuspiikkeihin (eikä keskipäivään, jolloin suuri osa suomalaisista on työpaikoillaan eikä kotona) ja etätyöläinen voi miettiä, onko pakko mennä just klo 7-9 suihkuun vai menisikö vasta lounastauolla. Etätyön hyvä puoli on, että Teams palaverissa kukaan ei haista, vaikka löyhkäisit miten hielle. 

Vierailija
608/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päreitä takkaan ja sähkölamppu, led-valoja. Aikuinen kyllä elää kolme päivää kunhan on vettä. Eri juttu pikkulapsen tai sairaan hoitaminen, täytyy paremmin varautua. Keittää esim.puolukkapuuroa ison kattilallisen. Ruokia voi kyllä kylminä syödä. Lämpimänä pysyy kun juoksentelee pitkin pihanmaata.

Vierailija
609/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Risukeittimestä puhumattakaan. Kaasua varmaan voi pakonsanelemana käyttää varmaan parvekkeella. Jos osaat

Jos ulos voi kuitenkin mennä eli ilmassa ei ole mitään vaarallista, risukeittimensä kanssa voi mennä vaikka kerrostalon pihalle. Täällä, missä mä pääkaupunkiseudun lähiössä asun, aika monen kerrostaloyhtiön pihassa näyttää olevan grillipaikka. Jos siellä, missä sinä asut, ei ole, ja sulla on naapureita, jotka eivät ole varautuneet millään kypsennysvälineellä, sä voit maksua vastaan lainata omaa risukeitintäsi. Toki sillä varautumattomallakin olisi hyvä olla silloin käteistä (joka sekin mainitaan kotivarassa). 

Vierailija
610/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hysteria? Oletteko tietoisia siitä, ettei sotaa edes välttämättä tule? Eikä sähkökatkoja? Ottakaa nyt hiukan iisimmin. Corona ei enää kiinnosta ketään mutta puuttinin sota kyllä. Vuosi sitten vielä täristiin kotona itku kurkussa Koronan takia, nyt Putin &sähkönhinnannousun yhy

Vierailija
611/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskettaako tällaiset listat tosiaan kaikkia vai vaan esim. jossakin syrjäseudulla asuvia tai joukkoliikenteestä riippuvaisia?

Itse asun isossa kaupungissa. Kilometrin säteellä on varmaan kymmenen kauppaa jättimäisestä megamarketista (24/7) pieneen Saleen. 

Jotenkin tuntuisi tosi turhalta ruveta hamstraamaan kotiin ruokaa kolmeksi vuorokaudeksi koko perheelle.

Vierailija
612/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hysteria? Oletteko tietoisia siitä, ettei sotaa edes välttämättä tule? Eikä sähkökatkoja? Ottakaa nyt hiukan iisimmin. Corona ei enää kiinnosta ketään mutta puuttinin sota kyllä. Vuosi sitten vielä täristiin kotona itku kurkussa Koronan takia, nyt Putin &sähkönhinnannousun yhy

Kotivarasuositus on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Mä luulen, että hysteria johtuu vain siitä, että todella moni ei ole koskaan koko suosituksesta kuullutkaan. Ja nyt kuvitellaan, että nämä suositukset olisivat jotenkin uusia ja liittyisivät Putiniin. Monille maaseudun asukkaille sähkökatkoksiin varautuminen on ollut osa normaalia elämää. Jos tulee paljon tykkylunta, sähköt menee poikki ja korjaus kestää useita päiviä, on ihan hyvä, ettei pelkkiä varpaankynsiäänkään tarvitse nälissään järsiä.

En tiedä, mitä peruskouluissa opetetaan, mutta mielestäni voisi olla esimerkiksi 9:nnellä luokalla pari kurssia kotivarasta ja kriisitilanteista  selviämisestä. Nykypäivän ihmisille - erityisesti kaupunkilaisille - tuntuu olevan kriisi jo sekin, jos sähköt menee poikki tai hanasta ei tule vettä. Mä olen jo sen verran vanha, että olen käynyt Helsingissä kansakoulun ja oppikoulun enkä päivääkään peruskoulua, mutta kyllä meille koulussa opetettiin näistäkin asioista. Kansakoulussa oppiaineen nimi oli kansalaistaito ja oppikoulussa yhteiskuntaoppi. 

Vierailija
613/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulos voi kuitenkin mennä eli ilmassa ei ole mitään vaarallista, risukeittimensä kanssa voi mennä vaikka kerrostalon pihalle. Täällä, missä mä pääkaupunkiseudun lähiössä asun, aika monen kerrostaloyhtiön pihassa näyttää olevan grillipaikka. Jos siellä, missä sinä asut, ei ole, ja sulla on naapureita, jotka eivät ole varautuneet millään kypsennysvälineellä, sä voit maksua vastaan lainata omaa risukeitintäsi. Toki sillä varautumattomallakin olisi hyvä olla silloin käteistä (joka sekin mainitaan kotivarassa). 

Vanha äitiäni just tuumi, että ei talvella risut ja sprii taida riittää. Kaasu ehkä voisi toimia siellä pihalla tai parvekkeella.

Vierailija
614/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskettaako tällaiset listat tosiaan kaikkia vai vaan esim. jossakin syrjäseudulla asuvia tai joukkoliikenteestä riippuvaisia?

Itse asun isossa kaupungissa. Kilometrin säteellä on varmaan kymmenen kauppaa jättimäisestä megamarketista (24/7) pieneen Saleen. 

Jotenkin tuntuisi tosi turhalta ruveta hamstraamaan kotiin ruokaa kolmeksi vuorokaudeksi koko perheelle.

Nämä listat on pyritty tekemään yleisiksi kaikille. Ei ole erikseen maalaisten ja kaupunkilaisten listoja. Isossa kaupungissa asuvana sun pitää ihan itse miettiä, mitä sun pitäisi tehdä, jos esimerkiksi koko mainitsemasi kilometrin säde menisi sähköttä. Tai laajempi alue eli koko kaupunki. 

Mä en pidä kolmen päivän ruokia hamstrauksena. En käy joka päivä kaupassa ja syö joka päivä kaappejani tyhjiksi. Todenäköisesti sullakin on kaapeissasi aina kolmeksi päiväksi edes ruokaa. Kurkista niihi kaappeihisi ja mieti, että jos kolmeen päivään et pääsisi kauppaan eikä olisi sähköjä eikä hanasta tulisi vettä, mitä kaapeissa olevista elintarvikkeista söisit kolmen päivän aikana. Kuten joku jo kirjoitti, kotivaralla ei varauduta ydintalveen. Vain siihen, että syystä tai toisesta et pääsisi kolmeen päivään kauppaan tai sähköt ja/tai vedenjakelu olisi poikki. Ei kotivara ole mitään laatikkovuorta vaatehuoneessa täynnä säilykkeitä ja vesikanistereita. Kotivara on sitä, että jos nyt et pääsisikään enää kauppaan ja sitten menisi vielä sähköt ja vesikin poikki, sulla on kotona sellaiset tarvikkeet, joilla pärjäisit 3 vuorokautta. 

Vierailija
615/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha äitiäni just tuumi, että ei talvella risut ja sprii taida riittää. Kaasu ehkä voisi toimia siellä pihalla tai parvekkeella.

Riippuu kyllä tosiaan säästäkin. Mä olen hiiligrillillä grillannut rivitaloasuntoni takapihalla 15 asteen pakkasessa ja aika hitaastihan ruoka kypsyi, mutta toi oli hyvän naapurini kanssa yksi haaste. Mun oma kotivarani ei edellytä lämmitystä lainkaan. On mulla kuitenkin sellainen ihan sisätiloissakin käytettävä härveli, jossa on telineessä kivilevy ja alle laitetaan kaksi spriipoltinta. Olen kerran paistanut pihvejä siinä  sähkökatkoksen aikana. Tosin sähkökatkos päättyi vain pari minuuttia sen jälkeen, kun pihvini olivat kypsiä. Mutta oli ihan hyvää harjoittelua. 

Vierailija
616/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat nuo sellaisenaan syötävät ruoka jutut? 

Vierailija
617/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkuja? Sotaa ei välttämättä tule eikä sähkökatkoja, vaikka te hysteerikot sitä toivottekin, että pääsette taas tihrustamaan itkua ja syömään rauhoittavia. Muistakaa laittaa maski päähän, siellä se corona vaanii rappukäytävässä ja *utin istuskelee sormi nappulalla valmiina räjäyttämään just SUN talon!

Vierailija
618/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat nuo sellaisenaan syötävät ruoka jutut? 

- kaikki säilyketölkkeihin pakatut

- kaikki kuivatut (kuivaliha, kuivatut luumut, banaanit, aprikoosit, rusinat, marjat jne)

- tuoreet kasvikset poislukien peruna ja bataatti

- näkkileipä, hapankorput, korput, keksit, jne

- hillot, marmeladit, Nutella yms valmisteet

- pähkinät ja siemenet

Sähkökatkoksissa jääkaappi lämpenee kuitenkin hitaasti, joten ehdit syödä sieltä makkaroita, kokolihaleikkeleitä, juustoja yms hyvin pois ennenkuin jääkaapin lämpötila on niin korkea, että se alkaisivat pilaantua. Jos ei ole kesä, voit nakata jääkaappisi sisältöä parvekkeelle. 

Vierailija
619/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tällaistäkin pitää selostaa kuin joillekin lapsille. Aikuisia ollaan ja kyllä pärjätään ihan ilman mitään neuvojakin. Miten typeriä ja avuttomia ihmisistä on oikein tullut?

Näitä pitää selostaa yhä uudestaan ja uudestaan, koska osa väestöstä on aivan älyttömän typeriä ja avuttomia. Esimerkiksi omalle naapurilleni oli jotenkin yllätys, että kahvia ei voi keittää (siis kahvinkeittimellä) jos sähkö on poikki. Sattuu olemaan vielä aivan juuttaanmoinen kahvikissa, joka kertoo saavansa älyttömän migreenin ilman aamukahvejaan.

No, itsellä on Trangia ja muutama purkki Primus-kaasua veden keittelyä varten. Omat kahvit olen ajatellut keittää suodatinsuppilon läpi suoraan termospulloon, jos tuo keittiön kahvinkeitin on jonakin aamuna käyttökelvoton.

Vierailija
620/868 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkuja? Sotaa ei välttämättä tule eikä sähkökatkoja, vaikka te hysteerikot sitä toivottekin, että pääsette taas tihrustamaan itkua ja syömään rauhoittavia. Muistakaa laittaa maski päähän, siellä se corona vaanii rappukäytävässä ja *utin istuskelee sormi nappulalla valmiina räjäyttämään just SUN talon!

Mä laitoin alapeukun siksi, että useimmilla suomalaisilla on kotivakuutuskin, vaikka eivät koskaan elämässään tarvitsisi koko vakuutusta. Kotivakuutuskin on VAIN VARAUTUMISTA siihen, että jonain päivänä sitä tarvitsisi. Tulisi vesivahinko, syttyisi tulipalo, kävisi murtovarkaita tms. Suurimmalle osalle suomalaisista sellaista tilannetta ei koskaan tule, mutta silti ottavat kotivakuutuksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi