En anna isä-viikonlopulle kuin päällä olevat vaatteet lapselle mukaan
Koska en saa kumminkaan takaisin lähellekään kaikkia vaatteita joita olen tässä aikojen kuluessa lapsen mukaan laittanut. Luulisi varavaatteita niistä isällä löytyvän
Kommentit (108)
Käsitinkö todella oikein että joku myy lapsensa vaatteita jotka eivät pieniä tms vaan sopivia eikä pue lasta riittävän asianmukaisesti? Kuka tekee niin? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
2:lle: miksi ette sitten pidä siellä teillä jotain pientä vaatevarastoa sille lapselle, joka jää aina teille? Eli kun lapsi tulee, riisutte häneltä nämä vaateet pois joilla tuli, laitette "teidän" vaatteet päälle. Ja kun lapsi lähtee, niin taas "teidän" vaateet pois, ja kulhataneet päälle. Where's the problem??
Tämä kyllä ratkaisee ongelman ja tiedän, että monet toimii juuri näin. Mutta onhan se ihan hemmetin surullista, että lapsella on kaksi niin erillistä elämän osaa, että vaatteetkin vaihdetaan sen mukaan, kenen luona on.
Alien kirjoitti:
Kävisin katsomassa paikallisilta kirppiksiltä ja nettikirppareilta löytyykö samanlaisia vaatteita.
Yksi huomionarvoinen seikka on, että lapsi kasvaa! Ja mitä nuorempi, sen rajumpi on kasvu, ainakin terveellä lapsella. Vaatteet menevät todella nopeasti pieniksi.
Niin kasvaa, ei kai se ollut täällä mikään yllätys :) Ei minulle ainakaan välittynyt sellaista ongelmaa, ettei lapselle ostettaisi hänen kasvaessaan uusia vaatteita.
Ja ongelma ei mielestäni myöskään ollut se, että ovatko ne lapsen vanhat vaatteet kirpparilla, vaan se, että kaikki vaatteet lopulta kulkeutuvat ainoastaan toiselle huoltajalle (sekä yhteisesti hankitut, että toisen kokonaan kustantamat) eikä toinen näin ollen pysty jatkokäyttää vaatteita haluamallaan tavalla (myydä itse tai lahjoittaa tai antaa pienemmille omille lapsilleen/kummilapsille yms).
Näin ollen huoltaja A maksaa puolet huoltajan B luona käytettävistä vaatteista sekä vielä ostaa itse hänen (huoltaja A) luonaan käytettävät vaatteet ja kaikki päätyvät lopulta kuitenkin huoltajalle B, joka voi jatkokäyttää ne yksipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käsitinkö todella oikein että joku myy lapsensa vaatteita jotka eivät pieniä tms vaan sopivia eikä pue lasta riittävän asianmukaisesti? Kuka tekee niin? En ymmärrä.
Kehen viittasit? Tässä ketjussa on jo paljon tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2:lle: miksi ette sitten pidä siellä teillä jotain pientä vaatevarastoa sille lapselle, joka jää aina teille? Eli kun lapsi tulee, riisutte häneltä nämä vaateet pois joilla tuli, laitette "teidän" vaatteet päälle. Ja kun lapsi lähtee, niin taas "teidän" vaateet pois, ja kulhataneet päälle. Where's the problem??
Tämä kyllä ratkaisee ongelman ja tiedän, että monet toimii juuri näin. Mutta onhan se ihan hemmetin surullista, että lapsella on kaksi niin erillistä elämän osaa, että vaatteetkin vaihdetaan sen mukaan, kenen luona on.
No mikä siinä niin 'surullista' on?
Alien kirjoitti:
Kävisin katsomassa paikallisilta kirppiksiltä ja nettikirppareilta löytyykö samanlaisia vaatteita.
Yksi huomionarvoinen seikka on, että lapsi kasvaa! Ja mitä nuorempi, sen rajumpi on kasvu, ainakin terveellä lapsella. Vaatteet menevät todella nopeasti pieniksi.
Miksi pitäisi käydä kirpparilla katsomassa? Mihin kommenttiin viittasit tällä? Ihan ystävällisesti siis kysyn :)
Vierailija kirjoitti:
minäkin ruveta tekemään noin, etten laita lapselle mitään vaihtovaatteita mukaan. Syy vois olla vaikka se että saan takasi vaan repullisen paskasia vaatteita.
Aika jännää, että joskus muunnoin tuollainen ei ärsyttänyt mua yhtään. Laitoin vaatteet mukaan isälleen molemmille lapsille ja jos tulivat likaisina takaisin, niin pistin pesukoneesen. Mitä väliä ? Jokatapauksessa pesin omia ja lasten vaatteita. Kauhean pienistä asioista naiset ottavatkin herneitä nenäänsä, mulle oli pääasia se, että näkivät isäänsä säännöllisesti. Hitot mistään vaatesodasta, voi olla , että jos olisi joutunut käsin pesemään, niin olisi voinut ärsyttää, mutta, kun kone hoitaa kaiken niin kätevästi..
Vierailija kirjoitti:
Näin ydinperheellisenä luen tätä ketjua hämmennyksen vallassa. Ei ole onneksi ollut mitään tarvetta ikinä ennen miettiä aihetta, mutta näin ensimmäisenä ajatuksena pitäisin ihan itsestään selvänä että sekä isän että äidin luona on täysvarustus lapselle ja kotien välillä ei kuljeteta muuta kuin päällä olevat vaatteet ja tyyliin sukset ja polkupyörä ja jotain lapsen tärkeitä asioita, kuten unilelua. Ehkä jopa pyörä voisi olla molemmissa kodeissa ellei välimatka ole sellainen että lapsi kulkee pyörällä. Ja tietenkin kumpikin vanhempi omin varoin hankkii omaan kotiinsa lapselle vaatteet ja varusteet.
Aika simppeliltä kuulostaisi niiden päällä olevien vaatteiden kanssa tehdä niin, että tuloiltana ne pistetään reppuun ja seuraavana aamuna pukeudutaan siellä kodissa oleviin vaatteisiin. Ja sama toiselle vanhemmalle mennessä.
On kyllä ihan pöyristyttävää jos vanhemmat tekevät lapsen välityksellä toisilleen kiusaa, kun lapsihan siinä on se joka kärsii. :(
Näinhän se ei onnistu, koska yleensä toinen on etä ja toinen lähi. Ja se lähi ostaa vaatteet ja on ihan kustannuskysymys, ettei tuplana ole järkevää ostaa kaikkea. Lisäksi se lapsi menee joissain vaatteessa vanhemmalta toiselle, jolloin ne kamat vaihtuu kuitenkin.
Harrastusvälineet, mm. soittimet, vasta kalliiksi tulevatkin. Vedenpitävät rukkaset maksavat noin 20-30 per pari ja kolmelle lapselle niitä on nyt 2 paria jokaisella. Jos hanskat pitäisi olla isänkin luona tuplana, tulisi siitä hintaa pari sataa euroa.
Meillä siis isä kieltäytyy tekemästä hankintoja lapsille, ja minä taas en varusta määrää x isän luokse, koska en voi sitä hallinnoida tai seurata, ovatko sopivia tai pieniä. Pakkaan mukaan lapsille tavarat ja valitettavasti niistä osa ei koskaan palaudu ja joudun kyselemään perään. Tämä on tosi ikävää ja kuluttavaa, ja vaiva kasaantuu sille lähivanhemmalle.
Tässä taas näkee, mitä on todellisuus. Tärkeintä on päästä näyttämään exälle kaapin paikka. Lapsista viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista ja ärsyttävää että aikuiset ihmiset eron jälkeen taantuvat johonkin leikkikoulutasolle ja riitelevät ja pistävät kapuloita toisten rattaisiin :( Tämä siis entisen avioerolapsen näkökulmasta. Kuinka hiivatin vaikeaa voi olla käyttäytyä edes näennäisen sivistyneesti, tekemättä vaikkapa turhia lasuja toisesta vanhemmasta (teknisesti lapsesta hänen asuessa toisen vanhemman luona) ja kiusaamatta muuttamalla suunnitelmia ja sopimuksia viime tipassa.
Vierestäkin olen seurannut kuinka puolituttu äippä (eipä silti, typeriä iskiäkin löytyy...) oikeen hykertelee keksiessään uuden kusipäisen ilkeyden eksälleen. Harmittaa niitten lasten puolesta jotka joutuu ikävään välikäteen, ja saa jatkuvasti kokea syyllisyyttä joko äidin tai isän huonosta käytöksestä (sekä usein syyllistämisestä jos osoittaa rakkaudentunteita siihen toiseen vanhempaan).
Minulla oli vastaava tuttu nainen, joka innoissaan keksi mitä älyttömämpiä juttuja kiusaksi lapsen isälle. Hän pyrki saamaan rahaa joka asiasta sekä minimoimaan lapsen isällään viettämän ajan. Tiedän että isän mm. piti hoitaa _kaikki_ lapsen haut ja viennit, koska jos ne jäi äidille, ei lasta tuotu oikeaan aikaan (esim viikonloppuvierailulle pahimmillaan perjantai-iltapäivän sijaan sunnuntaina aamupäivällä). Syynä kiireet ja että lapsi ei muka halunnut tulla). Jännästi lapsi mielellään saapui isän hakiessa hänet koulusta.
Sama nainen pelotteli lastaan, että isä ei välitä hänen allergioistaan ja lapsi tarkisti vuosien ajan pakonomaisesti, että kaikki isän luona tarjotut ruoat ovat ok (isä ei siis koskaan tarjonnut mitään väärää).Hirveä ihminen. Lopulta sanoin hänelle asiasta. Ollaan edelleen ystäviä, mutta tiesin ottavani riskin.
Tää on ihan hirveää. Itselläkin lähipiirissä vastaava keissi. Harmittaa, että lainsäädäntö on niin epäreilu etävanhempaa (joka monesti edelleen on isä) kohtaan.
Meidän lähipiirin nainen keksi valheita lapsen isästä lastenvalvojan tapaamisessa. Hän jopa itki ja väitti, että epäilee isän pahoinpitelevän tai käyttävän lasta hyväkseen. Ei ollut mitään todellisuuspohjaa näillä väitteillä. Luojan kiitos lastenvalvoja ei tätä tarinaa uskonut, mutta muuten kyllä isää kyykytettiin ihan kunnolla. Lastenvalvoja jopa kehotti maksamaan isompaa elatusmaksua kuin mihin laskurien perusteella oli syytä. Kuvottavaa touhua.
Tsemppiä kaikille etävanhemmille, jotka kamppailevat näiden asioiden kanssa!
Kyllä se homma on välillä epäreilu lähivanhemmankin kohdalla, useimmiten jopa näin, koska jos ei ottanut vastuuta lapsesta ja käyttäytynyt typerästi, on etä.
Meillä ex on ihan hyvätuloinen, mutta on vääristellyt elatuslaskelmia niin, ettei käytännössä maksa mitään. Silti toimittaa vaatimuslistoja lasten vaatteista ja varusteista.
Vierailija kirjoitti:
vaatteita jäi isälle ja ei palautunut milloinkaan, mutta nyt tehdään niin että lapsi lähtee sinne repun kanssa jossa viikonlopun vaatteet ja kenkiäkin olosuhteiden mukaan esim lenkkarit ja saappaat ja sadetakki yms.
Minä teen listan sitten sinne pakatuista vaatteista ja kun lapsi tulee takaisin käyn repun läpi että vaatteet on samat ja pyydän sitten puuttuvat takaisin.
Helppoa, ja isä tuo sitten seuraavalla kerralla takaisin mitä on jäänyt.
Ennen saattoivat likaiset vaatteet lojua isällä pyykkikorissa vaikka kuinka kauan.
Jos isä tarvitsee lapselle erikoisvarusteita luokseen, ne ostakoon sitten itse, mutta katson että saamallani elatusmaksulla on minunkin vastuullani ostaa lapsella kunnollisia vaatteita.
Myönnän kyllä että välillä on houkutus laittaa isän luokse huonompia ja jättää paremmat kotiin, koska usein sieltä tulevat jopa pilalle menneinä takaisin, mutta yleensä nielen tuollaiset koska käytettäväksi ne on tarkoitettu ja tahdon myös näyttää että ostan tuolla elatusmaksulla tosiaan lapselle vaatteita ja tarvikkeita, olisihan se outoa jos olisi aina kulahtaneissa siellä kun elatusmaksua saan.
Ainoa jossa ollut ongelmaa, on se mitä tehdä jos lapsella hukkuu isän luona jokin vaate, kuka korvaa, jos esim juuri ostettu takki hukkunut, kuten kerran kävi, siitä ei päästy selvyyteen, mutta eipä lapsi sen takia jäänyt ilman takkia vaan uuden sitten ostin seuraavana päivänä.
En tiedä minkä ikäinen lapsi sulla, mutta kun lapset aloittavat koulun niin yleensä siellä tuppaa katoamaan takit sun muut, ja ihan voin ystävällisesti todeta : EI niitä kadonneita vaatteita silloinkaan kukaan sulle korvaa. Oikein teet kun mukisematta hankit vaan uuden.
Kyllähän toi pitäisi pystyä keskustelemaan jo erotilanteessa, että miten hoidetaan vaate, lelu yms. Muut hankinnat. Ongelmallisissa tapauksissa varmaan viisasta että molemmissa kodeissa on omat vaatteet, lelut ja harrastusvälineet.
Vierailija kirjoitti:
ei ihme, että erolapset voivat huonosti! Lapsiraukkaa käytettään välikätenä isälle vittuiluun.
Eikö pääasia ole, että lapsella on hyvä olla? Varmaan lapsesta kiva lähteä isänluo ja olla koko vkl samoissa vaatteissa!
Varmaan kannattaisi keskustella tosta vaateasiasta ja kysyä miksei vaatteet tule takaisin.
Miksi lapsi olisi koko viikonlopun samoissa vaatteissa, kun on vanhempansa luona? Kyllähän se vanhempi menee kauppaan ostamaan lisää vaatetta lapselle jos huomaa ettei varavaatetta ole mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaatteita jäi isälle ja ei palautunut milloinkaan, mutta nyt tehdään niin että lapsi lähtee sinne repun kanssa jossa viikonlopun vaatteet ja kenkiäkin olosuhteiden mukaan esim lenkkarit ja saappaat ja sadetakki yms.
Minä teen listan sitten sinne pakatuista vaatteista ja kun lapsi tulee takaisin käyn repun läpi että vaatteet on samat ja pyydän sitten puuttuvat takaisin.
Helppoa, ja isä tuo sitten seuraavalla kerralla takaisin mitä on jäänyt.
Ennen saattoivat likaiset vaatteet lojua isällä pyykkikorissa vaikka kuinka kauan.
Jos isä tarvitsee lapselle erikoisvarusteita luokseen, ne ostakoon sitten itse, mutta katson että saamallani elatusmaksulla on minunkin vastuullani ostaa lapsella kunnollisia vaatteita.
Myönnän kyllä että välillä on houkutus laittaa isän luokse huonompia ja jättää paremmat kotiin, koska usein sieltä tulevat jopa pilalle menneinä takaisin, mutta yleensä nielen tuollaiset koska käytettäväksi ne on tarkoitettu ja tahdon myös näyttää että ostan tuolla elatusmaksulla tosiaan lapselle vaatteita ja tarvikkeita, olisihan se outoa jos olisi aina kulahtaneissa siellä kun elatusmaksua saan.
Ainoa jossa ollut ongelmaa, on se mitä tehdä jos lapsella hukkuu isän luona jokin vaate, kuka korvaa, jos esim juuri ostettu takki hukkunut, kuten kerran kävi, siitä ei päästy selvyyteen, mutta eipä lapsi sen takia jäänyt ilman takkia vaan uuden sitten ostin seuraavana päivänä.En tiedä minkä ikäinen lapsi sulla, mutta kun lapset aloittavat koulun niin yleensä siellä tuppaa katoamaan takit sun muut, ja ihan voin ystävällisesti todeta : EI niitä kadonneita vaatteita silloinkaan kukaan sulle korvaa. Oikein teet kun mukisematta hankit vaan uuden.
Niinkö? Mun lapset ovat nyt yläasteella (2 kpl) ja yksi 6. luokalla. Heiltä ei ole kyllä hävinnyt mitään vaatteita kouluun, varsinkaan mitään takkeja yms. Mielikuva on, että kerran joitakin lapasia ja luistimia etsittiin, mutta nämäkin löytyivät kun mentiin tarkistamaan naulakot koulun jälkeen. Olivat siirtyneet epähuomiossa vähän eri kohtaan.
Tässä tietysti varmasti vaikuttaa se, millainen lapsi on eli kuinka huolellinen. Meillä on kasvatettu siihen että tavaroista täytyy huolehtia ja ainakin kahdella lapsista se on tullut ihan luonnostaankin. Kolmannen kanssa on pitänyt itse katsoa enemmän perään. Silti häneltäkään ei kyllä ole vaatteita hävinnyt.
Miten ihmeessä takit (monikossa) häviävät teidän lasten koulussa?
Voi uskomatonta! Muistan hyvin tämän ajan. Pienituloisena yh:na vaatetin kaksoseni aina yksin. Isän perkele maksoi minimielatusmaksut. Joka kerta puuttui jotain. Uudet vaatteet olivat maalin tahrimat jne.
Onneksi lapset ovat jo aikuisia eikä tarvitse enää olla sen paukapään kanssa missään tekemisissä.
Itse maksoi kaiken lasten ajokorteista lähtien. Lasten isä selittelee kylillä, miten HÄN on elättänyt meidät KAIKKI nämä vuodet ja minä olen juonut HÄNEN rahansa.
Kaikenlaisia tyyppejä sitä on. 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös käy niin, että kaikki mitä laitan lapsille mukaan isälleen, jää sinne. Ei ole auttanut keskustelu eikä mikään. Esimerkki: lapsilla on päällään olevat vaatteet sekä kolme vaihtovaatekertaa. Takaisin tulevat jossain muissa liian pienissä ja kulahtaneissa vaatteissa ja uusista siisteistä ei ole mukana mitään. Rupeaa vähitellen v*tuttamaan, että laitan 4 vaatteet per viikonloppu kaksi kertaa kuussa ja saan takaisin niistä yhdet per viikonloppu.
Tässä häviää aika monet vaatteet vuodessa! Luulisi, että noista hävinneistä kolmesta vaatekerrasta/vkloppu olisi jo sievoinen varasto isällä.
Mikä teidän kaikkitietävien ratkaisu tähän olisi? Keskustelusta ei siis ole mitään hyötyä.
Miksi ihmeessä laitat niitä vaatteita sinne varastettavaksi? Vielä oikein kolmet vaihtovaatteet? Miksi? Ne vaatteet päälle mennessä, missä tulikin. Ei mitään mukaan teiltä, ei mitään. Isä oppikoon käymään vaatekaupassa ja hulehtimaan lapsesta ihan itse. Kyllähän narsisti mielellään hyväksikäyttää, jos sen antaa hyväksikäyttää. Nyt ryhtiä naiset!
Harmi juttu. Kyllä näitä inhottavia tyyppejä on tosiaan paljon.. Niin isissä kuin äideissä.
Oma sisareni sai asianmukaisesti elarit lapsen isältä, joka oli muutenkin normaalisti lapsen ahoidossa osallisena ja osteli elareiden lisäksi paljon muutakin. Siskoni koki asiakseen nostaa elareita ilmeisesti huijaamalla lapsen kustannuksissa ja omissa kuluissaan (tämä on jäänyt vähän epäselväksi miten hän sen teki, mutta olen ymmärtänyt, että lainsäädäntö mahdollistaa lähivanhemmalle kaikenlaisia kikkailuja). Siskolla oli itsellään hyvät tulot mutta lapsen isällä vielä isommat, joten isä joutui maksamaan. Siskoni säästi suoraan kaikki elarit ja käytti ne _itseensä_. Hän matkusteli ja osteli. Itsekin olin lomamatkalla hänen piikkiinsä hienossa hotellissa. Sain loman vikana päivänä kuulla että rahat on miehen elatusmaksuista säästetty. Olin todella vihainen. En olisi tuollaiselle matkalle lähtenyt jos olisin tiennyt. Samalla sisko tunnusti miten oli säästänyt ja käyttänyt rahat itseensä omien sanojensa mukaisesti "kostoksi" ex-miesystävälleen. Sanoin oman mielipiteeni, mutta siskoni ei välittänyt.
Harmittaa nyt, että en saattanut asiaa lapsen isän tietoon. :( Lapsi on nyt aikuinen jo..
Ihan sama miten tekee niin aina kitistään. Jos se isä itse pesisi ne likaantuneet vaatteet ni kitistäis kun on käytetty väärää pesuainetta tai pesty väärin. Minä ainakin nimenomaan haluan pestä pyykit itse.
Kummikin oli pessyt yökylävaatteita ja kauheet hajusteet vaatteissa ja huuhteluainetta käytetty teknisissä vaatteissa. Hyvää tietysti tarkoitti. Eli mielummin pesen itse ne likaantuneet.
Hölmö!
Anna pillua hänelle
Jos oisit aviossa antanu niin ette olis eronnu